Mies lähti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nooraressu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä ajoin mieheni pois syksyllä saman tyyppisestä syystä . Aina kun hän tuli metsältä ja alkoi valmistaa ruokaa , oli hänellä viinipullo vieressä. Aiemmin kesällä grillaaminen oli samanlaista touhua. Viimein käskin hänen poistua tästä perheestä. Nyt olen huomannut että viinipulloja tyhjenee ihan minunkin ansiosta. Ja Mies on muuttanut asumaan vanhan ystävättäreni (leski) luo. He kävivät kyläilemässä yllättäen ja hakemassa miehen tavaroita. Siinä minä seisoin tukka silmillä kahden iloisen ja siistin aikuisen edessä tuntien itseni niin tyhmäksi (olin syyttänyt miestä juopoksi siaksi myös hänelle)... Kun ovi painui kiinni heidän perässään , purkautui sydämmeni pohjasta itku , jota kesti tunteja...

Nooraressu ja kaikki muut naiset! Olen entinen juoppo! Join 22 vuotta joka päivä. Aiheutin harmia ja tuskaa omaisilleni, taksikuskeille, poliisille, kavereilleni ym. Ei auttanut heidän loitsut ja manaukset. Minä poika join!
Ratkaisun avain oli minulla itselläni. Kun löysin reiän avaimelle, juttu lähti etenemään kuin itsestään. Jouduin tekemään tiliä itseni kanssa. Se oli rankkaa aikaa, keskustella oman minänsä kanssa selvinpäin. Se keskustelu kesti kauan, mutta kannatti! Kun ne olin läpikäynyt oli peiliin katsomisen aika.
Sen mitä peilistä näin sai minut häpeän valtaan. Häpesin itseäni ja elämäntapaani. Silloin jokin loksahti paikoilleen sisimmässäni! Tunsin että nyt se on minun kohdaltani ohi! Minun ei tarvitse juoda, ei tee mieli viinaa! Tästä on jo kymmenen vuotta, ja edellekään ei tee viinaa mieli! Pystyn keskustelemaan menneisyydestäni ilman mitään ahdistuksen tunnetta. Olen käynyt viinakaupassa hakemassa kaverille lahjaksi pullon, eikä ole tullut mieleen että otanpa tuosta itsellenikin.
Nykyajan ihmiset hallitsevat monia eri asioita, mutta on yksi asia mitä he eivät näytä hallitsevan: keskustelu oman minänsä kanssa! Se on liian kova pala purtavaksi.
Kaikille naisille joiden miehet juo tolkuttomasti ja ovat väkivaltaisia annan neuvon: älkää hyysätkö heitä! Antakaa heidän selvitä omin neuvoin, jättäkää heidät. Ette te syyllisty mihinkään rikokseen näin menetellessänne. Ajatelkaa omaa elämäänne ja terveyttänne!
Oltuani itse raittiina jo useita vuosia, luin Raimo O. Kojon kirjan Eroon Viinasta. Löysin oman menneisyyteni tuon kirjan sivuilta. Kirjailija mainitsee kirjassaan että silloin kun juoppo raitistuu, hän tuntee sen sisällään eikä hänen tarvitse selitellä kenellekään mitä on nyt tapahtunut. Kun juoppo raitistuu niin häneltä katoaa viinan himo! Sen jälkeen ajattelu on selkeää ja kaikki ongelmat rupeavat ratkeamaan ilman viinan himoa.
Jouduin käymään taisteluni yksin kun huomasin että ei ole enää hyysääjiä ja teoreettisia terapeutteja (ns.ammattiauttajat). Olin todella yksin! Vaihtoehtoja ei ollut muita kuin se keskustelun aloittaminen oman minänsä kanssa. Hyvät naiset jotka joudutte elämään juopon kanssa, lähtekää ja ajatelkaa itseänne ja terveyttänne. Juopon pitää itse tajuta ongelmansa, sillä hän itse voi ratkaista ongelmansa! Ns. teoreettiset terapeutit ovat kylläkin eri mieltä koska heillä on leipä kysymyksessä, paijatessaan juoppoja!

Hei!

Jos entisen juopon tarina on tosi, niin en voi muuta kuin onnitella uudesta elämästä ja toivottaa menestystä vastaisuudessakin.

Nooraressusta haluaisin kuitenkin kuulla, että onko mies ottanut mitään yhteyttä.

Kadonnut lammas palasi.Oli ollut jossain 3 pv selvänä, mutta kotona ei ollut lomastaan yhtään päivää. Emme ole sen arvoisia, niin kai se on.
En ole kysellyt, missä 4 vrk kiukutellut ja samalla pilannut minun, lasten ja vieraitten joulun.Hyvä asia on se, että lupasi alkoholiongelmien vuoksi mennä lääkäriin. On se ennenkin luvannut.Katselen mitä taphtuu. Tuskin mitää, jos emme lähde.Keväällä on helpompi myydä talo.

Nimimerkki T, tarinani on tosi! Tunnen muitakin juoppoja jotka ovat päässeet omin avuin selville vesille. Jostain kumman syystä yhteiskuntaan ja ihmisten mieliin on iskostunut käsitys että juoppo ei pääse vapaaksi viinasta, muuten kuin tulemalla ns. uskoon tai näillä yhteiskunnan taholta kustannuttujen hyysääjien avulla! En hyväksi sanontaa: kerran juoppo, aina juoppo. Tai kuten hyysääjät ja muut fiksut ihmiset sanoo: kerran alkoholisti, aina alkoholisti. Miksi muuten käytetään tuollaista vierasperäistä sanaa alkoholisti tai alkoholismi? Itse en koe olevani enää juoppo, en entinen enkä nykyinen!
Paljon puhutaan myös että juoppous (alkoholismi) on sairaus! Mutta näinhän ei ole, vaikka kuinka teoreettiset terapeutit ja asiantuntijat väittää! Millähän kriteerillä muuten nämä hyysääjät pitävät itseään asiantuntijoina? Kyllä se on juoppo itse paras ongelmansa asiantuntija!
Nykyinen elämänmeno on sellaista että ihmisillä on aina kova vauhti päällä, kiire ym. ongelmat. Ja kun nämä muut ongelmat kasautuvat otetaan viinaa ja kaljaa. Ei pystytä keskusteluun itsensä kanssa muuta kuin pienessä/suuressa kännissä, jos sittenkään. Suomalaisten korkeasta koulutustasosta huolimatta ihmiset ovat aikamoisia idiootteja. Ylpeänä kannetaan kaljapaketteja, se jo helpottaa kun ne on siistissä paketissa eikä tarvitse retuuttaa muovipussissa kuten ennen.
Kuten Raimo O.Kojo kirjassaan ""Eroon viinasta"" kertoo, kun juoppo raitistuu, häneltä katoaa viinanhimo jonka hän tuntee itse sisimmässään, ja tätä muutosta on muiden vaikea ymmärtää. Eikä muutosta tarvitse selitelläkään juopon, hänen on oltava vain nöyrän kiitollinen. On huvittavaa kuunnella kun joillekin minunkin raitistumiseni on näin 10 vuoden jälkeenkin arvoitus.(he tietävät etten ole tullut ns.uskoon, enkä ole ollut hyysättävänä) Elämäni on tasapainossa. Suosittelen Kojon kirjaa kaikille juopoille ja ennenkaikkea heidän läheisilleen ja myös teoreettisille terapeuteille!

""Ns. teoreettiset terapeutit ovat kylläkin eri mieltä koska heillä on leipä kysymyksessä, paijatessaan juoppoja!""

Minä löysiin tuon kirjan Hakaniemen Elannon myyntitiskilta 90-luvun lopulla. Olin tuo kirottu hyysääjä ja mies joi elämänsä tärviölle.

Olen ns. teoreettisista terapeuteista entisen juopon kanssa melko paljon samaa mieltä.

Olen kirjoitellut vuosia Elleissä ja kertonut joka lävessä Al-Anon-ohjelman ihanuudesta.

Nettikirjoittelu kannattaa. Huomasin IS:n kahvijutun. Kirjoitin samasta aiheesta jollakin Ellien palstoilla. Voi olla, että toimittajat keksivät jutun aiheita nettifoorumeilta tai sitten ilmaislehtien tekstiviestisivuilta. Tuolta minäkin keksin purnata kahvien hintoja.

Nooraressun mies palasi kotiin. Mies A-klinikalle ja vaimo Al-Anon-vertaisryhmään. Kyllä se elämä alkaa suttaantua.

Voimia ja iloa elämäänne. Päivä kerrallaan tässä on miehettäkin pärjätty.

Mies teki puheidensa mukaan elämänsä viisaimman teon hylkäämällä minut. Allekirjoitan jokaisen sanan. Olin maailman kamalin ihminen. Nykyään enää toiseksi kamalin.

Onnittelut ex-juopolle raitistumisesta. Pystytkö ottamaan sivistyneesti pari lasillista viiniä vai retkahdatko ryyppäämään? Kertomuksestasi käy selville, ettet nykyisin käytä alkoholia ollenkaan. Eikö sekin jo todista, että olet kuitenkin holisti?