Nooraressu ja kaikki muut naiset! Olen entinen juoppo! Join 22 vuotta joka päivä. Aiheutin harmia ja tuskaa omaisilleni, taksikuskeille, poliisille, kavereilleni ym. Ei auttanut heidän loitsut ja manaukset. Minä poika join!
Ratkaisun avain oli minulla itselläni. Kun löysin reiän avaimelle, juttu lähti etenemään kuin itsestään. Jouduin tekemään tiliä itseni kanssa. Se oli rankkaa aikaa, keskustella oman minänsä kanssa selvinpäin. Se keskustelu kesti kauan, mutta kannatti! Kun ne olin läpikäynyt oli peiliin katsomisen aika.
Sen mitä peilistä näin sai minut häpeän valtaan. Häpesin itseäni ja elämäntapaani. Silloin jokin loksahti paikoilleen sisimmässäni! Tunsin että nyt se on minun kohdaltani ohi! Minun ei tarvitse juoda, ei tee mieli viinaa! Tästä on jo kymmenen vuotta, ja edellekään ei tee viinaa mieli! Pystyn keskustelemaan menneisyydestäni ilman mitään ahdistuksen tunnetta. Olen käynyt viinakaupassa hakemassa kaverille lahjaksi pullon, eikä ole tullut mieleen että otanpa tuosta itsellenikin.
Nykyajan ihmiset hallitsevat monia eri asioita, mutta on yksi asia mitä he eivät näytä hallitsevan: keskustelu oman minänsä kanssa! Se on liian kova pala purtavaksi.
Kaikille naisille joiden miehet juo tolkuttomasti ja ovat väkivaltaisia annan neuvon: älkää hyysätkö heitä! Antakaa heidän selvitä omin neuvoin, jättäkää heidät. Ette te syyllisty mihinkään rikokseen näin menetellessänne. Ajatelkaa omaa elämäänne ja terveyttänne!
Oltuani itse raittiina jo useita vuosia, luin Raimo O. Kojon kirjan Eroon Viinasta. Löysin oman menneisyyteni tuon kirjan sivuilta. Kirjailija mainitsee kirjassaan että silloin kun juoppo raitistuu, hän tuntee sen sisällään eikä hänen tarvitse selitellä kenellekään mitä on nyt tapahtunut. Kun juoppo raitistuu niin häneltä katoaa viinan himo! Sen jälkeen ajattelu on selkeää ja kaikki ongelmat rupeavat ratkeamaan ilman viinan himoa.
Jouduin käymään taisteluni yksin kun huomasin että ei ole enää hyysääjiä ja teoreettisia terapeutteja (ns.ammattiauttajat). Olin todella yksin! Vaihtoehtoja ei ollut muita kuin se keskustelun aloittaminen oman minänsä kanssa. Hyvät naiset jotka joudutte elämään juopon kanssa, lähtekää ja ajatelkaa itseänne ja terveyttänne. Juopon pitää itse tajuta ongelmansa, sillä hän itse voi ratkaista ongelmansa! Ns. teoreettiset terapeutit ovat kylläkin eri mieltä koska heillä on leipä kysymyksessä, paijatessaan juoppoja!