Mies kertoi, että meillä on 2400 euron edestä luottokorttivelkaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ihan pihalla:
Ja tililläkään ei rahaa käytännössä ole.
Mies hoitaa raha-asiat, kaikki rahat menee sen tilille. En käsitä, mitään ei ole puhunut aiemmin, nyt sitten alkoi kakistelemaan, kun kysyin miten rahatilanne, voinko ostaa esikoiselle uudet kengät.

Mies on ihan omasta halustaan hoitanut nuo raha-asiat, mulle on sopinut, hyvä jos yksi on perillä kokonaisuudesta ja jos kerran välttämättä haluaa hoitaa.
Minkä takia se ei ole ottanut puheeksi kun on alkanut näyttää huonolta?? Miehinen itsetunto vai mikä hitto? Mies ei suostu edes puhumaan asiasta, lähti ulos vaan.

En voi käsittää, miten on mahdollista, että ollaan eletty noin paljon yli varojen, ei meillä ostella mitään ihmeellistä, käytännössä isommat jutut on ainoastaan lasten vaatteisiin ja kenkiin menevät, eikä edes mitään merkkituotteita osteta.

no voi hitsi. kyllä sinun nyt pitää miettiä jospa vaihtaisit miehesi vähän varakappaan ja voisit jatkaa sitten huoletonta ostamista ja niin pois päin

Alkuperäinen kirjoittaja kfjlfk:
mun mies hoiti ennen meidän perheen raha-asiat ja sit pelaskin meidän vuokrarahat yms. nykyään kaikki rahat tulee mun tilille ja mies pyytää multa rahaa jos tarvitsee.

jep meilläkin ukko pelasi meidän asuntosäästöt ja paljon muuta mutta vaihtoehtoja en hänelle antanut joko loppuu pelaaminen tai tulee kaksi kasaa .. ukko valitsi minut ja meni aa-han peliriippuvaisten hoitoon toki paras kaverinsa aluksi meni mukaan henkiseksi tueksi... mutta nykyään kaikki ja todellakin kaikki raha tulee minun tilille ja siitä sitten siirän heh hee"viikko rahaa ukolleni" ja kaikki on tyytyväisiä ..(meillä oli ennen yhteinen tili mutta nykyään rahat tulee minun tililleni)

Ei tollasen summan taustalla tarvitse mitään pelivelkoja tms. olla! Siis 2400e... Se on nykymaailmassa niin pieni summa! Helposti sitä elää (enemmänkin) yli varojensa, jos ei ole minkään näköistä käsitystä siitä paljonko rahaa on oikeasti käytettävissä! Ja luultavasti miehesi ei vaan ole halunnut sanoa sinulle (syystä tai toisesta ) että rahat ei riitä nykyiseen elämänmalliin.... Onhan se kova paikka sanoa että; sorry kulta, mutta ei ole rahaa.

Nyt sitten ukon kanssa vaan tekemään kuukausibudjettia, jossa pitää pysyä. Marttaliitto neuvoo http://www.martat.fi/neuvonta/kodin_talous/

Tarkastatte luottokortin todellisen vuosiprosentin ja kysytte pankista halvempaa lainaa sen maksamiseen pois, jos kerran talous on tiukoilla.

Jollekin 2400e on pieni summa, mutta pienituloiselle perheelle se voi olla iso. Tässä vaiheessa onkin hyvä herätä ja muuttaa kulutustottumuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei tollasen summan taustalla tarvitse mitään pelivelkoja tms. olla! Siis 2400e... Se on nykymaailmassa niin pieni summa! Helposti sitä elää (enemmänkin) yli varojensa, jos ei ole minkään näköistä käsitystä siitä paljonko rahaa on oikeasti käytettävissä! Ja luultavasti miehesi ei vaan ole halunnut sanoa sinulle (syystä tai toisesta ) että rahat ei riitä nykyiseen elämänmalliin.... Onhan se kova paikka sanoa että; sorry kulta, mutta ei ole rahaa.

No ei tarvi olla pelivelkoja, mutta jo tuo on tulut pitkän ajan kuluessa. niin ei taida olla ihan oikean tyypin hallussa ne raha-asiat :/ Jos taas ihan yhtäkkiä tullut, niin ei voi olla yllätys ap:lle, ellei kyse ole toisen salaa tekemistä hankinnoista.

Ihan käsittämätön tilanne tuntuu aika monilla olevan, oletteko te ihan oikeasti noin sinisilmäisiä? Ei ole tainnut kotoa tulla oppia raha-asioiden hoitamisessa?

Kannattaisiko ap:n mennä töihin ansaitsemaan, jos rahatilanne on tuo? Jos kokopäivätyö ei ole mahdollista, vaikka viikonloppuna sitten tai lehtiä jakamaan. Eihän tuollainen tilanne voi jatkua, että tilillä on nolla euroa ja luottokortilla pitää ostaa ruokaa. Saisitteko vanhemmilta apua pahimman yli?

Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
no just.. mä en ymmärrä tuollaista systeemiä et toinen ei oo tietoinen perheen talousasioista!

Mä ihmettelen myös... kyllä molempien osapuolien pitää olla tietoisia talousasioista....

Meillä molemmilla omat tilit.... molemmat maksaa omat laskunsa, vuokrat ym maksaa se jolla enemmän rahaa.... toisen tilille siirretään rahaa jos toiselta loppu, menny esim ruokaan..... nyttaloudellinen tilanne helpottuu kun mies pääsi töihin.....

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
no just.. mä en ymmärrä tuollaista systeemiä et toinen ei oo tietoinen perheen talousasioista!

Mä ihmettelen myös... kyllä molempien osapuolien pitää olla tietoisia talousasioista....
Meillä molemmilla omat tilit.... molemmat maksaa omat laskunsa, vuokrat ym maksaa se jolla enemmän rahaa.... toisen tilille siirretään rahaa jos toiselta loppu, menny esim ruokaan..... nyttaloudellinen tilanne helpottuu kun mies pääsi töihin.....

Miksi pitää, jos ne tulee hoidetuksi toisellakin tavalla? Siis niin kauan kun kaikki menee niinkuin pitää, eikä tälläisiä yllätysluottoja ole havaittavissa?

Mä hoidin exän kanssa aina talousasiat puoliksi, ja siihen malliin olen ollut niin lopen kyllästynyt, että en jaksa enää avatakaan verkkopankkia. Muutenkin päässä niin paljon kaikkea sälää, että kiva jos pääsee jossain vähän helpommalla... :D

Yhdyn monen muun mietteisiin eli miten helvata on mahdollista, ettei molemmat tiedä yhteistä taloutta ja mihin on varaa, mihin ei. Ymmärrän tuon yhteisen tilin, mutta en sitä, että rahaliikenne on vain toisen päätännässä. No meillä se ei ainakaan toimis, että mies sanois mitä voin ja mitä en voi ostaa. Tsemppiä kuitenkin teille ja toivottavasti saatte raha-asiat kuntoon!

Alkuperäinen kirjoittaja MIES:
Alkuperäinen kirjoittaja ihan pihalla:
Ja tililläkään ei rahaa käytännössä ole.
Mies hoitaa raha-asiat, kaikki rahat menee sen tilille. En käsitä, mitään ei ole puhunut aiemmin, nyt sitten alkoi kakistelemaan, kun kysyin miten rahatilanne, voinko ostaa esikoiselle uudet kengät.

Mies on ihan omasta halustaan hoitanut nuo raha-asiat, mulle on sopinut, hyvä jos yksi on perillä kokonaisuudesta ja jos kerran välttämättä haluaa hoitaa.
Minkä takia se ei ole ottanut puheeksi kun on alkanut näyttää huonolta?? Miehinen itsetunto vai mikä hitto? Mies ei suostu edes puhumaan asiasta, lähti ulos vaan.

En voi käsittää, miten on mahdollista, että ollaan eletty noin paljon yli varojen, ei meillä ostella mitään ihmeellistä, käytännössä isommat jutut on ainoastaan lasten vaatteisiin ja kenkiin menevät, eikä edes mitään merkkituotteita osteta.

no voi hitsi. kyllä sinun nyt pitää miettiä jospa vaihtaisit miehesi vähän varakappaan ja voisit jatkaa sitten huoletonta ostamista ja niin pois päin

Mikä on VARAKAPPA? :laugh: Jospa vaihtaisit miehesi varakappaan.... :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja ksdlka:
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
mikään velka ei ole sun jos et ole papereita allekirjoittanut. miten voidaan maksaa mihen tilille rahaa jos se kuuluisi sinulle? eikös ne aina makseta sille tilille mikä on henkilön oma?lapslisän saa kumpivaan mutta opintotuki. kannattas varmaan laittaa ne sinne omalle tilille ja keskustella vakavasti miehenkanssa. mun ex kusetti mua raha-asioissa ja teki velkaa minkä kerkes. eipä suhde voi toimia jos toiseen ei voi luottaa. mun mielipide on että mikäli jatkat noin niin tyhmä olet.

kyllä mun miehen kelan rahat ainakin on tullut mun tilille.......

sitten on myös täysin mahdollista maksaa vahingossa rahaa jonkun toisen tilille,näin en ainakaan itse ole voinut tehdä. mieletsäni se ei ole mahdollista että maija mallikas hakee kelalta äitiyspäivärahaa mutta maksu menee silti pekka peltosen tilille.

sille tilille minne rahat menee pitäis olla myös käyttöoikeus. juttu haiskahtaa..

Muuhun puuttumatta totean, että kyllä etuudensaaja saa ihan itse päättää, minne etuus maksetaan. Omalle, miehen tai naapurin tilille - kelan puolesta ihan sama. Eikä Kelassa voida mitenkään tietää, kenen tili on kyseessä. Se on pankin asia, eikä pankki riko pankkisalaisuutta tässä asiassa.

Yhteistyössä