Mies kammoaa synnytysvalmennusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottaja"

Vieras
Meillä alkais synnytysvalmennus ja miestä pelkkä ajatus ällöttää. Siis jos joutuu jotain synnytysvideota katsomaan tms. Sanoin ettei pakko ole tulla jos tekee pahaa, mutta haluaakutenkin tulla että osaa sitten paremmin olla mun tukea synnytyksessä.
Onko mitään keinoja miten saisin miehen oloa helpotettua jos menee pahaksi?
Onko kenenkään mies oksentanut tai pyörtynyt synnytysvalmennuksessa? :D
Synnytyksessä ei kuulema mikään harvinainen näky...
Onko helpompi kestää synnytyksessä, jos on käynyt synnytysvalmennuksen?

Se on nykyään nimeltään perhevalmennus, koska se on tarkoitettu myös isälle. Kannattaa mennä, sieltä saa kuitenkin paljon tärkeää tietoa ja apua lapsen tuloon valmistautumiseen. Synnytysvideokin siellä kyllä näytettiin yhdellä kerralla (oli siis 3 kertaa yhteensä ja lapsen syntymän jälkeen leikkipuistotapaamiset), mutta ei se ole mitenkään karmea. Miehellekin tekee varmasti hyvää valmistautua henkisesti, tietää sitten hiukan mitä tuleman pitää!

Mun mies (nyt kyllä siis ex) oli synnytyksessä mukana, ja oli kyllä niin fiiliksissä, vaikka sairaalakammoinen onkin. Molemmat me itkettiin ilosta kun vauva syntyi, aivan mahtava yhteinen kokemus! Kyllä sunkin miehes pärjää ihan varmana, mukaan vaan! :)

Niin vielä, että kyllä siellä käsitellään paljon muutakin asiaa kuin synnytys. Esim imetys, parisuhde.

Viimeksi muokattu:
Meille ei synnytysvideoo näytetty. Mutta kannattaa ehottomasti mennä miehenkin :) ja uskon että mies voi poistua siksi aikaa jos siellä videota näytetään, eihän ketään pakoteta ja uskon että ne ymmärtävät siellä kyllä jos ei halua katsoa.. ja hyvin mies meilläkin synnytyksessä pärjäsi, vaikka normaalisti meinaa pyörtyä jo pelkästään verestä puhumisesta.. :) kyllä se siitä :)

Meille ei ainakaan näytetty synnytysvideoita valmennuksessa enkä tajua miksi pitäisikään. Jokainen synnytys on erilainen, niiden etenemistä ei voi juurikaan ennakoida ja on turha luoda ennakko-odotuksia.

Mun mielestä neuvolatädiltä voisi kysellä, että näytetäänkö videoita ja jos näytetään, niin jättää vaikka se kerta välistä tai poistua videon ajaksi.

Pakko sanoa, kun tällainen aihe oli esillä.

Minä tunnen erään miehen, joka oli ollut mukana lapsensa synnytyksessä. Uskokaa tai älkää, mutta mies oli pyötynyt ja enpä muista oliko oksentanutkin, kun oli mukana synnytyksessä. Oli kuulemma niin hurjaa touhua ollut miehen mielestä.

Jos mies ei videota halua nähdä, miksi siihen pakottaa? Anna olla se kerta poissa.

Itse ostin miehelle kirjan "isä syntymässä" Ja mies sen kiltisti luki ja itsekin luin. Se on miehille suunnattu opas, jossa kuvataan synnytyksen kulku ja vähän vauvanhoitoakin. Kannattaa kirjastosta etsiä. Oman mieheni mielestä asiallinen kirja. Me naiset kun etsitään ja halutaan tietoa synnytyksen kulusta ja monet asiat on sitten tuttuja, mutta miehet menee vähän fiiliksellä 'tulee mitä on tullakseen'.

No me ei käyty missään valmennuksissa, en tiedä olisko täällä edes sellaista ollut. Synnytys videoiden katsominen on ihan turhaa, varsinkin jos siinä näytetään alapään tapahtumia, sillä mieshän on siellä pää puolella ja tukee vaimokettaan, eikä alapäätä tiirailemassa. Meillä mies pelkäsi pyörtyvänsä, mutta totesi jälkikäteen ettei sellaiseen ois ollut edes aikaa...

Yhteistyössä