Oma vaimoni lihoo lihomistaan, kun taas minä laihdun laihtumistani. Ennen oltiin molemmat lihavia. Olen yrittänyt kannustaa vaimoani laihduttamaan kanssani, syömään samaa terveellistä ravintoa, jota itse syön, vähentämään jälkiruokia, harrastamaan vähän mukavaa liikuntaa yhdessä - mutta hän vain ahmii jäätelöä, suklaata ja rasvaisia leivonnaisia monta kertaa päivässä, ei liiku koskaan, eikä edes yritä. Valittaa vain lihavuuttaan ja sitä, että minä laihdun. Hän yrittää saada minua mässäilemään kanssaan, jottei potisi huonoa omatuntoa ja suuttuu joskus, kun kieltäydyn. Tätä on jatkunut jo kaksi vuotta ja olen alkanut harkita hänen jättämistään.
Syitä on kaksi. Laihtuessani sekä elämänarvoni että ulkonäkömieltymykseni ovat muuttuneet. Ennen mässäily ja laiskottelu olivat mielestäni mukava tapa viettää aikaa yhdessä, nyt liikunta ja terveet elämäntavat ovat minulle tärkeitä arvoja - hän taas ei välitä niistä yhtään sen enempää kuin ennenkään. Myös yhdessä viettämämme aika on vähentynyt, koska minä olen lenkillä tai salilla ja samaan aikaan hän mässyttää sipsejä sohvalla.
Toisekseen kun oma kroppa on muuttunut, olen huomannut, ettei hän enää viehätä minua samalla tavalla kuin ennen. Se ei ole tahallista, mutta niin vain on käynyt. Kaikilla on oma makunsa, mutta oman kumppanin pitää miellyttää omaa silmää - oli tämä sitten lyhyt tai pitkä, laiha tai lihava. Kun oma, hoikka vartaloni miellyttää nyt omaa silmääni, myös hoikkien naisten vartalot miellyttävät silmääni. Seksimme on vähentynyt erittäin paljon, koska en vain tahdo seksiä hänen kanssaan. Haluja kyllä on, mutta tyydytän mieluummin itseäni ajatellen hoikkia naisia kuin harrastan seksiä hänen kanssaan.
Tunnen tietenkin itseni aika kamalaksi ihmiseksi, mutta en toisaalta mahda näille tunteille mitään. En enää kiihotu hänestä, enkä enää jaa hänen tapaansa suhtautua elämäntapoihinsa ja vartaloonsa.
Jos joku keksii jonkun muun ratkaisun kuin eron, kuulen sen mielelläni. Joka tapauksessa on hyvä pitää mielessä, että näkökulmia on usein monia. Se, että mies harkitsee naisen jättämistä (tai nainen miehen) siksi, että tämä on ylipainoinen, ei aina ole koko totuus, kuten esimerkistäni toivottavasti käy ilmi.