Mies haluaa jouluksi veljelleen ja minä en.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dam

Vieras
Olemme aina viettäneet joulun kotona ja käyneet molempien vanhempien luona kylässä. Tänä vuonna miehen vanhemmat ovat päättäneet viettää joulun miehen veljellä ja sinne mieskin sitten tietenkin haluaa. Itse en haluaisi lähteä miehen veljelle syystä, että:

-Olimme jo päättäneet viettää joulun kotona, olen kutsunut meille sukulaisiani ja sitä varten on tilattu kuusi ja pukki.
-Veli asuu suht kaukana ja jos menisimme sinne jouluksi emme ehtisi näkemään minun vanhempiakin ja sisaruksiani.
-Emme ole missään tekemisissä tämän veljen kanssa. Olisi outoa viettää joulua yhdessä.
-Miehen veljelle on joulua tulossa viettämään veljen vaimon suku, jota emme tunne ollekaan.
-En ole kovin hyvissä väleissä appivanhempien kanssa. Ts. tuolla miehen veljellä ei ole minulle ketään läheisiä ihmisiä paikalla.
-Esikoisemme on erityislapsi, jolla on suuria vaikeuksia käyttäytyä kunnolla kylässä. Miehen veli on todella tarkka talostaan, joka tarkoittaa käytännössä sitä että joutuisin roikkumaan esikoisessa kiinni koko kyläilyn ajan (joka ei käytännössä onnistu, sillä meillä on myös vauva, jota imetän).
-Mies toki nyt lupaa, että katsoisi lapsia, mutta käytännössä todennäköisesti istuisi sohvalla, kun itse juoksisin esikoisen perässä ja yrittäisin syöttää huutavaa vauvaa.
-En jaksaisi millään pakata lahjoja ja kamoja autoon ajaa veljelle ja pakata autoa taas uudelleen ja tulla kotiin.
-Meillä on paljon ruokarajoitteita, joten käytännössä pitäisi viedä omat ruoat mukana tai olla syömättä.
-Haluaisin viettää joulun rauhallisesti tutussa ympäristössä, jossa esikoista ei tarvitsisi vahtia haukan lailla ja pystyisin itsekin aatosta nauttimaan enkä joutuisi stressaamaan koko aikaa.

Olenko itsekäs jos en suostu lähtemään mukaan? Ymmärrän kyllä, että mies haluaa nähdä sukuaan.

[QUOTE="Vieras";25223452]Anna sen miehen vahtia sitä isompaa lasta. Eihän se ikinä opi jos et anna opetella ja aina tulet hätiin.[/QUOTE]

Näin yleensä teenkin (arvaa onko auttanut?), mut tuolla miehen veljellä ei voi niin tehdä, sillä he ovat todellakin tarkkoja talostaan. Viimeksi kun kyläiltiin siellä vuosia sitten kun esikoinen oli vuoden vanha, niin tuli kamala huuto siitä, kun esikoinen leikki leluilla heidän parketti lattiallaan. Siinä kun ei saa leikkiä, ettei tule jälkiä lattiaan. Pelkkä ajatuskin sinne menosta alkaa jo puistattamaan ja esikoista on todella vaikea hallita vieraassa ympäristössä.

[QUOTE="mä";25223511]No en todellakaan lähtis, jos on jo sovittu mitä tehdään... ja etenkin jos pukkikin varattu, olettaisin asian olevan jo erittäin selvää!!![/QUOTE]

Olen kutsunut äitini ja veljeni kylään meille aattona, mutta ollaan sen verran läheisiä, et heille pystyn selittämään tilanteen ja ns. perumaan kutsun. Muutenkin mun suvussa on totuttu siihen et tilanteet elää ja mitään ei lyödä lukkoon kuukausia etukäteen. Toisin kuin miehen suvussa, jossa pitää minuutillaan ilmoittaa kaikki ja tietää kaikesta jo kuukausia etukäteen varmaksi. Tosin tuonne joulun viettoon meidät kutsuttiin vasta nyt.

anna miehen mennä ja vietä sinä joulu kotona lastesi ja sukulaistesi kanssa. tuskin huvittaa miestä lähteä ja viettää jouli ilman perhettään. en haluaisi minäkään joulua viettää vieraassa paikassa vieraiden ihmisten kanssa.

[QUOTE="vieras";25223637]anna miehen mennä ja vietä sinä joulu kotona lastesi ja sukulaistesi kanssa. tuskin huvittaa miestä lähteä ja viettää jouli ilman perhettään. en haluaisi minäkään joulua viettää vieraassa paikassa vieraiden ihmisten kanssa.[/QUOTE]

Mun mielestä joulu kuuluu viettää perheen kanssa ja jos sanoisin noin miehelle, niin mun mies valitettavasti lähtisi todennäköisesti veljelleen ja jättäisi mut lasten kanssa kotiin :( (Ja tiedän kyllä ettei kummoinen isä ole, jos on tärkeämpää mennä tuonne)

Mun mielestä joulu kuuluu viettää perheen kanssa ja jos sanoisin noin miehelle, niin mun mies valitettavasti lähtisi todennäköisesti veljelleen ja jättäisi mut lasten kanssa kotiin :( (Ja tiedän kyllä ettei kummoinen isä ole, jos on tärkeämpää mennä tuonne)

mun mielestä se ei kyllä miehestä tee yhtään huonompaa isää jos lähteekin veljensä luo ja jättää teidät kotiin. teille varmaan parasratkaisu juuri tuo, viettää joulu eripaikoissa.

Minä en suostuisi lähtemään vieraaseen paikkaan viettämään joulua, varsinkaan kun teillä vielä noita erityisrajoitteita. Eiköhän mies voi mennä veljelleen joskus myöhemminkin käymään, joulu on mun mielestä tarkoitus viettää ydinperheen kanssa ilman että kenellekään aiheutuu siitä liikaa stressiä.

[QUOTE="vieras";25223745]mun mielestä se ei kyllä miehestä tee yhtään huonompaa isää jos lähteekin veljensä luo ja jättää teidät kotiin. teille varmaan parasratkaisu juuri tuo, viettää joulu eripaikoissa.[/QUOTE]

kyllä se mun mielestä tekee..
tossa aloituksessa oli aika paljon järkisyitä sille miksi lähteminen ei ole hyvä idea

Tuossahan voisi olla hyvä tilaisuus paremmin tutustua siihen miehen sukuun. Jos tulossa muutakin porukkaa niin ehkä siellä on esikoiselle leikkikaveria tai vähintään useita aikusia paimentamassa?

Toisaalta kun on sovittu jo joulunvietosta toisin ja vieraita jo kutsuttu, pukit sun muut tilattu niin pitäisin pääni enkä lähtisi minäkään. Muussa tapauksessa kyllä varmasti joustaisin ja viettäisin avoimin mielin erilaisen joulun. Jouluhan tulee joka vuosi ja niitä kotijouluja voi viettää yllin kyllin...

[QUOTE="vieras";25223745]mun mielestä se ei kyllä miehestä tee yhtään huonompaa isää jos lähteekin veljensä luo ja jättää teidät kotiin. teille varmaan parasratkaisu juuri tuo, viettää joulu eripaikoissa.[/QUOTE]

No se lienee mielipide asia. Mun mielestä tekee miehestä huonon isän, jos viettää joulun ennemmin veljellään kuin lastensa ja perheensä kanssa. Itse en voisi kuvitellakaan olevani lapsista erossa jouluna, mut tapansa kullakin.

[QUOTE="Neith";25223794]kyllä se mun mielestä tekee..
tossa aloituksessa oli aika paljon järkisyitä sille miksi lähteminen ei ole hyvä idea[/QUOTE]

joo, mutta eihän ne estä miestä menemästä?!!? itselläni mies on komennuksella tämänKIN joulun ulkomailla, ei olla vietetty yhtään joulua oman perheen kesken. minä ja lapset kolme alle 5v ollaan neljästään ja skypen kautta isikin osallistuu meidän jouluun. enkä koe että mieheni olisi yhtään huonompi isä vaikkei joulua vietäkään kanssamme.

[QUOTE="Neith";25223794]kyllä se mun mielestä tekee..
tossa aloituksessa oli aika paljon järkisyitä sille miksi lähteminen ei ole hyvä idea[/QUOTE]no silloin se tekee myös siitä äidistä huonon äidin, jos kieltäytyy lähtemästä tapaamaan miehen sukulaisia. jos nyt tän perusteella aletaan jakaa hyviin äiteihin ja isiin

Miehelle vahtivastuu esikoisesta ja jos ei hommaansa hoida kunnolla niin ohjaa veljen valittamaan miehelle, eikä itse ota stressiä toisen hommista..

eikös se ole lapsen kannalta mukavempi olla kotona jossa kokoajan ei ole joku kieltämässä, komentamassa tai pahimmillaan huutamassa kun tekeekin jotain "kielletyä"...? se kertoo aika paljon jos ei parketilla saa leikkiä ettei tule jälkiä...
onko se reissu ja joulun vietto sen arvoista että perheestä yli puolet on onnettomia eikä viihdy?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25223890:
no silloin se tekee myös siitä äidistä huonon äidin, jos kieltäytyy lähtemästä tapaamaan miehen sukulaisia. jos nyt tän perusteella aletaan jakaa hyviin äiteihin ja isiin

ei tee, mä en ole ikinä ymmärtänyt tota että pitää pomppia sukulaisten luona juhlapyhinä, pahimmillaan koko pyhä, kaikki vapaat menee siihen että suhataan paikasta a paikkaan b, matkalla käydään kylässä tädillä ja sedällä ja kummin kaiman tyttärellä.. nukutaan yöt huonosti ties missä lisäsänky järjestelmissä ja esitetään että ah niin ihanaa ja kivaa, ens vuonna uudestaan..
varsinkin sellaiset sukulaiset joiden kanssa ei olla paljoa tekemisissä, tapaamiset voi varmaan hoitaa joskus muulloin kuin pyhinä ja pitää ihan muutaman tunnin visiitin vaikka aluksi..

äidillä tässä taitaa olla suurin asennevamma... keksimällä keksii tekosyitä miksi ei voi lähteä tutustumaan sukulaisiin. joo, on erityislasta ym valiota, mutta kuule se on vain elämää ja niiden kanssa pitää vain oppia elämään. eli kamat kasaan ja veljen luo koko porukka niin et pilaa koko perheesi joulua kitinälläsi.

mikä kumma siinä onkaan että tällä palstalla naiset hakuu aina miehen suvun ja ei halua olla tekemisissä kun eihän ne ole sukua. vaan naisen suku on kaiken A ja O ja mies kuuluukin yhtä äkkiä naisen sukuun ja kunnon isä unohtaa oman sukunsa ja myötäileekin vain vaimoaan

[QUOTE="vieras";25223814]Tuossahan voisi olla hyvä tilaisuus paremmin tutustua siihen miehen sukuun. Jos tulossa muutakin porukkaa niin ehkä siellä on esikoiselle leikkikaveria tai vähintään useita aikusia paimentamassa?

Toisaalta kun on sovittu jo joulunvietosta toisin ja vieraita jo kutsuttu, pukit sun muut tilattu niin pitäisin pääni enkä lähtisi minäkään. Muussa tapauksessa kyllä varmasti joustaisin ja viettäisin avoimin mielin erilaisen joulun. Jouluhan tulee joka vuosi ja niitä kotijouluja voi viettää yllin kyllin...[/QUOTE]

Paikalle ei ole tulossa muita lapsia kuin meidän. Toki appivanhemmat varmaan katsoisivat välillä esikoisen perään, mutta päävastuu olisi kuitenkin minulla. Ja vaikka ei tuota vauvaa olisikaan, niin en siltikään jaksaisi lähteä esikoista paimentamaan siihen taloon. Esikoisessa on oikeasti kova homma vieraassa ympäristössä ja varsinkin tuolla, jossa lapset ei saa koskea mihinkään. Miehen sukuun sen enempää en juuri halua tutustua. Kyllä se tässä vuosien mittaan on jo todettu ettei yhteistä säveltä löydy.

Mua ärsyttää se ajatus, et miehen mielestä mun suvun kutsun meille voi perua, mut hänen veljensä kutsu on niin tärkeä et sinne on pakko mennä, kun kerran on pyydetty.

[QUOTE="Neith";25223936]ei tee, mä en ole ikinä ymmärtänyt tota että pitää pomppia sukulaisten luona juhlapyhinä, pahimmillaan koko pyhä, kaikki vapaat menee siihen että suhataan paikasta a paikkaan b, matkalla käydään kylässä tädillä ja sedällä ja kummin kaiman tyttärellä.. nukutaan yöt huonosti ties missä lisäsänky järjestelmissä ja esitetään että ah niin ihanaa ja kivaa, ens vuonna uudestaan..
varsinkin sellaiset sukulaiset joiden kanssa ei olla paljoa tekemisissä, tapaamiset voi varmaan hoitaa joskus muulloin kuin pyhinä ja pitää ihan muutaman tunnin visiitin vaikka aluksi..[/QUOTE]ja mä en ole ikinä ymmärtänyt sitä, että aina pitää tanssia sen vaimon pillin mukaan. jos vaimo päättää ajaa sukulaisesta sukulaiseen koko joulun, niin se on ok, mutta jos mies näin päättää, se onkin paska ukko ja huono isä. ei mene mulla jakeluun

AP: voisitteko viettää aaton kotona sinun sukulaisten kanssa, ja mennä sitten joulupäivänä tai tapanina miehen sukulaisten luo? Ymmärrän myös miestä, joka haluaisi viettää joulua omien vanhempien/veljen kanssa. toinen vaihtoehto on viettää joulua joka toinen vuosi sinun valitsemassasi paikassa, joka toinen miehen valitsemassa.

Yhteistyössä