Anoppi ja joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rullaati
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Työssäkäyvät ihmiset tahtoisivat ehkä rentoutua jouluna eivätkä passata vieraita ja olla koko ajan aktiivisina isäntinä ja emäntinä vieraita viihdyttäen. Maanantaina kuitenkin jatkuvat työt normaaliin tapaan.

Sitä paitsi, miksi ihmeessä pitäisi pilata oma joulunsa KESTÄMÄLLÄ jotain ihmistä? Jos jonkun ihmisen läsnäolo ei tuo iloa, miksi kummassa hänen kanssaan pitäisi viettää se omalle perheelle varattu aika?

Koska edes jouluna voisi olla sen verran epaitsekas ja ajatella muutakin kuin sita omaa napaa.

Eikohan noita viikonloppuja ole muitakin jolloin voi maata sohvalla ja olla ottamatta vieraita vastaan.

joulua yksin, ymmärräthän sitten että lapsesi halauvat perhejoulunsa ilman sinua..
Käskisin anopin syömään, ei ole kenekään kiva olla yksin jouluna. Ehditte vetää suklaata ja glögiä muinakin pyhinä.

joulua yksin, ymmärräthän sitten että lapsesi haluvat perhejoulunsa ilman sinua..
Käskisin anopin syömään, ei ole kenekään kiva olla yksin jouluna. Ehditte vetää suklaata ja glögiä muinakin pyhinä.

Jos olisin anoppi, niin en tulisi tuossa tapauksessa ollenkaan. Tuollainen kyllä tekee kenelle tahansa tunteen että on vain se välttämätön paha. Itsekkyys huipussaan.

Miksi on itsekkyys huipussaan, jos tahtoo viettää aikaansa itselleen tärkeimpien ihmisten kanssa? Minusta on tervettä itsekkyyttä viettää aikaansa niiden ihmisten kanssa, joiden kanssa voi rentoutua ja joiden seurasta nauttii. Kenellekään - paitsi kruunuaan kiillottaville marttyyriminiöille - ei oikeasti tuota mitään mielihyvää olla väkisin seurassa, jossa ei oikeasti viihdy. Sellaista sosiaalista velvoitetta ei ole olemassakaan tai jos jonkun elämän piirissä on, kannattaa ehkä oikeasti katkaista napanuora ja alkaa elää aikuisen ihmisen itsenäistä elämää eikä miettiä joka käänteessä, mitä mieltä muut ihmiset ovat jostain asiasta. Eivät hekään mieti.

Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että jouluna kukin perhe tekee parhaaksi katsomallaan tavalla. Jos halutaan olla omalla porukalla, sitten ollaan niin ja vieraita kutsutaan joskus toiste. Jos joku sukulainen on epämiellyttävää seuraa tavalla tai toisella, en ottaisi omaan kotiini muiden joulutunnelmaa pilaamaan. Tuossa jo aikaisemmin kirjoitinkin omasta hölösuu anopistani, jota ei kyllä meillä jouluna nähdä. Yksinkertaisesti koko joulu menisi niin, että anoppi puhuu suu vaahdossa, eikä kukaan muu saisi edes puheenvuoroa. Oikeasti... Kuka haluaa viettää joulun niin, että vain yksi vieras saisi olla äänessä ja muut vain kuuntelevat(jos kuuntelevat) ja nyökyttelevät? Kestän anoppia pari tuntia kerrallaan, mutta jo ajatuskin siitä että hän olisi kokonaisen päivän tai useamman meillä, huh huh... Pelkän velvollisuuden vuoksiko pitäisi pistää muiden joulu piloille? Jotta yhdellä (anopilla) olisi kiva joulu? Ettehän nyt ole tosissanne...

joulua yksin, ymmärräthän sitten että lapsesi halauvat perhejoulunsa ilman sinua..

Siis edelleenkin: miksi on kamalaa viettää joulua yksin? Aika aikaansa kutakin. Vietetään perhejouluja, kun lapset ovat pieniä ja sitten myöhemmin aikuisten jouluja ilman riippuvaisuutta toisten ihmisten menemisistä ja tulemisista.

Miksi on itsekkyys huipussaan, jos tahtoo viettää aikaansa itselleen tärkeimpien ihmisten kanssa? Minusta on tervettä itsekkyyttä viettää aikaansa niiden ihmisten kanssa, joiden kanssa voi rentoutua ja joiden seurasta nauttii. Kenellekään - paitsi kruunuaan kiillottaville marttyyriminiöille - ei oikeasti tuota mitään mielihyvää olla väkisin seurassa, jossa ei oikeasti viihdy. Sellaista sosiaalista velvoitetta ei ole olemassakaan tai jos jonkun elämän piirissä on, kannattaa ehkä oikeasti katkaista napanuora ja alkaa elää aikuisen ihmisen itsenäistä elämää eikä miettiä joka käänteessä, mitä mieltä muut ihmiset ovat jostain asiasta. Eivät hekään mieti.

Minun elamaani ainakin kuuluu osana se etta muutkin ihmiset otetaan huomioon ja varsinkin perhe seka suku. Tervetta itsekkyytta ei mielestani ole se etta ihminen jatetaan yksin jouluna.

Siis edelleenkin: miksi on kamalaa viettää joulua yksin? Aika aikaansa kutakin. Vietetään perhejouluja, kun lapset ovat pieniä ja sitten myöhemmin aikuisten jouluja ilman riippuvaisuutta toisten ihmisten menemisistä ja tulemisista.

Ei kai se kaikille kamalaa olekaan, mutta useille on, joten sen vuoksi ainakin kutsuisin mukaan. Paatoksen tulosta anoppi voi tehda yksin.

Joo pärjää kyllä, varmaan vaikka sen 365pv/vuosi. Mutta joulu kun sattuu ainakin meillä olemaan vahvasti sukujuhla. Enkä itsekään haluaisi olla yksin.. Tee muille niinkuin haluaisit itsellesi tehtävän jnpp...

No, niin. Tämä nähtävästi on asia, jota en sitten millään ymmärrä. Itseäni yksin oleminen arkena tai juhlana ei haittaa. Olen mieluummin yksin - ainakin olen hyvässä seurassa - kuin huonossa seurassa. Pahinta on olla seurassa yksin, koska silloin yksinäisyys ei ole oma valinta vaan nimenomaan sitä toisten harjoittamaa poissulkemista.

Eli teen muille niin kuin tahtoisin itselleni tehtävän enkä anna heidän olla seurassa yksin. Eli jos en viihdy jonkun kanssa, en myöskään vietä aikaani hänen kanssaan. Ja samaa toivon muilta. On se koettu, millaista on viettää aikaa sellaisten kanssa, jotka eivät viihdy seurassani.

Voi teidän kanssanne, täällä te useat mietitte haluatteko olla vai ette ns. rakkaitenne kanssa. Minultapa sitä ei kysytä, todennäköisesti vietän viimeistä yhteistä joulua äitini kanssa. Yritän siitä iloita vaikka haikeudella nautin joulustani. Joulua vietetään myös vahvasti anopin kanssa, ei ole tullut mieleekään että ei saisi seuraamme tulla.

Minun elamaani ainakin kuuluu osana se etta muutkin ihmiset otetaan huomioon ja varsinkin perhe seka suku. Tervetta itsekkyytta ei mielestani ole se etta ihminen jatetaan yksin jouluna.

Entä muulloin? On niin ulkokultaista laitella jouluna kortteja ja kutsua illaksi kylään, kun muuten ei vuoden aikana olla missään tekemisissä tai se vähä tekemisissä oleminen on vaivautunutta pakkokanssakäymistä. Väittäisin, että enemmän on merkitystä niillä sadoilla muilla päivillä, jättääkö toisen silloin yksin vai jättääkö samaisen ihmisen yhtenä päivänä vuodessa yksin.

Siis miksi ottaa stressiä miten anopin mielestä pitää jutut olla jouluna?
Kutsuisin kyllä, mutta toki meidän kodissa vietettäis joulua niinkuin me haluttais. Jos anoppi ei halua syödä suklaata ja maata sohvalla, hän tekee sitten muuta, tai lähtee siinä vaiheessa.
Eihän se anoppi nyt mikään vieras, sanan varsinaisessa merkityksessä ole. Sehän on miehesi äiti, varmaan nähnyt poikasi tekemässä ihmeellisimpiäkin asioita, kun makoilemassa...

Alkuperäinen kirjoittaja no meillä näin...;22723067:
mun anoppi pyysi meitä sinne aatoksi syömään.. oltaisiin muuten oltu vaan kotona perheen kesken. Sanoi vaan, että hänelle se on tärkeätä, että menisimme.. joten TAAS joustimme... :/ ja tietysti haluaa nyt nauttia ekasta lapsenlapsestaan, joten toisaalta ymmärrän. Mutta toisaalta olisin niin halunnut viettää aaton vain kotona oman perheen kesken....... kaks piippunen juttu....

Te olisitte siis halunneet olla kotona ja joustitte, koska anoppi NIIIIIN haluaa nauttia lapsenlapsen joulusta... Tota syytähän ne käyttää seuraavat 10 vuotta ja teidän 'aattoillanoravanpyörähelvetti' on valmis.

Just sillon ku se eka lapsi syntyy, ni on helpoin tehä muutos omaan joulunviettoon. Ilmotus vaan, että nyt on tästä eteenpäin näin. Ja piste. Meillä oli kans sitä aivan hullua rallia sukulaisten luokse koko joulun. Oli jo etukäteen ressi asiasta. Sit ku eka lapsi synty ni se oli kerrasta poikki. Ny on 8 ihanan rauhallista kotijoulua takana ja en kyllä IKINÄ vaihtais takasi siihen rallijouluun!!!!!

[QUOTE="essi";22724190]Siis miksi ottaa stressiä miten anopin mielestä pitää jutut olla jouluna?
Kutsuisin kyllä, mutta toki meidän kodissa vietettäis joulua niinkuin me haluttais. Jos anoppi ei halua syödä suklaata ja maata sohvalla, hän tekee sitten muuta, tai lähtee siinä vaiheessa.
Eihän se anoppi nyt mikään vieras, sanan varsinaisessa merkityksessä ole. Sehän on miehesi äiti, varmaan nähnyt poikasi tekemässä ihmeellisimpiäkin asioita, kun makoilemassa...[/QUOTE]

Riippuu varmaan anopista, onnistuuko joulun vietto niin kuin itse haluaa. Meillä anoppi kyllä määrää, milloin on ruoka-aika, milloin mennään nukkumaan, voiko lähteä käymään yhtään missään, onko sopivaa tehdä noin tai näin jne. Jos lapsi ei halua tai jaksa syödä, anoppi nappaa lapsen syliin ja syöttää väkisin lautasen tyhjäksi. Koko ajan täytyy siivota ja puuhata ja olla aktiivinen ja sitten onkin jo aika käydä nukkumaan. Anoppi jouluksi meille? Never.

Miettikääpä. Miesten on annettava olla miten haluavat, koska eihän aikuista ihmistä voi pakottaa ja aikuinen ihminen saa tehdä mitä haluaa. Tämä ei koskekaan naisia eikä ainakaan miniöitä vaan naisilla on velvollisuuksia, joista suurimpana on koko ajan ajatella muita ihmisiä ja osoittaa, että ei ole itsekäs. Miksi?

[QUOTE="erna";22724166]No, niin. Tämä nähtävästi on asia, jota en sitten millään ymmärrä. Itseäni yksin oleminen arkena tai juhlana ei haittaa. Olen mieluummin yksin - ainakin olen hyvässä seurassa - kuin huonossa seurassa. Pahinta on olla seurassa yksin, koska silloin yksinäisyys ei ole oma valinta vaan nimenomaan sitä toisten harjoittamaa poissulkemista.

Eli teen muille niin kuin tahtoisin itselleni tehtävän enkä anna heidän olla seurassa yksin. Eli jos en viihdy jonkun kanssa, en myöskään vietä aikaani hänen kanssaan. Ja samaa toivon muilta. On se koettu, millaista on viettää aikaa sellaisten kanssa, jotka eivät viihdy seurassani.[/QUOTE]

Miten se on niin vaikeaa viihtya yhta iltaa kenen tahansa seurassa? Kerroinkin etta anoppiani voisi kutsua rasittavaksi, mutta silti mielellani tapaan hanta silloin talloin. Kasi sydamella voin sanoa etta yhden illan viihdyn kenen kanssa vain.

Mutta jouluna monesta tuntuu ikavalta olla yksin, joten eikohan sita aikaa vain sille ydinperheellekin ole riittavasti vuoden aikana. Muualla maailmassa joulu juhlitaan KOKO perheen kanssa, ketaan unohtamatta, Suomessa ihmiset haluavat hautautua vain omiin koloihinsa.

Oma anoppini on rasittava, mutta en missaan nimessa jattaisi hanta yksin. Aina on tervetullut.

Tai sitten rasittavat ihmiset voivat miettiä miksi heitä ei kutsuta. Kle sentään: sitä saa mitä tilaa. Sitä paitsi joulu yksin voisi olla kivaa vaihtelua jos lapset ovat aikuisia. Mä varaisin pinon kirjoja ja leffoja, puhelin kiinni ja hyvää syötävää :q

Muualla länsimaissa (jopa niissä, joissa sosiaaliturvaa EI ole) juhlitaan vähintään yhtä "itsekkäästi" kuin Suomessa. Eli kun maahan luodaaan kunnollinen sosiaaliturva niin tuppaavat ahdistavat perhesiteen höltymään.

Entä muulloin? On niin ulkokultaista laitella jouluna kortteja ja kutsua illaksi kylään, kun muuten ei vuoden aikana olla missään tekemisissä tai se vähä tekemisissä oleminen on vaivautunutta pakkokanssakäymistä. Väittäisin, että enemmän on merkitystä niillä sadoilla muilla päivillä, jättääkö toisen silloin yksin vai jättääkö samaisen ihmisen yhtenä päivänä vuodessa yksin.

Toki muulloinkin, ja en ole ulkokultainen, ajattelen oikeasti perheeni parasta. Anoppi on toki osa perhetta.

Entä kestäisittekö häntä yhden päivän? Jos vaikka kysyisit haluaako tulla teille syömään aattona, joulupäivänä, vai tapanina? ja aattona vaikka niin aikaisin (esim jo joulurauhaa kuuntelemaan) että voisit sanoa jo etukäteen että siihen asti saa olla vieraita kunnes alatte laittaa lapsia nukkumaan.

Perheenjäsenyyt ansaitaan. Se ei tarkoita, että pitää olla mielinkielin, eikä riidellä koskaan.

Esim. oma anoppini ei ole kysynyt multa 15 vuoden aikana KERTAAKAAN, että "mitä kuuluu?" niin että kuuntelisi mun yhden lauseen vastausta loppuun. Ei varmasi pysty kysyttäessä vastaamaan missä olen töissä, mikä olen koulutukseltani ja mitä teen työkseni. Toivon, että olisi meillä munaa panna rajoja enemmän.

Mitä tarkoittaa, että joku on perhettä? Pelkkä veriside ei ole välttämättä mitään. On mulla pari ystävää, jota en tilanteen sattuessa jättäisi jouluna yksin jos eivät haluaisi sitä viettää yksin.

Miten se on niin vaikeaa viihtya yhta iltaa kenen tahansa seurassa? Kerroinkin etta anoppiani voisi kutsua rasittavaksi, mutta silti mielellani tapaan hanta silloin talloin. Kasi sydamella voin sanoa etta yhden illan viihdyn kenen kanssa vain.

Hyvät sulle. Minä en varmasti viihdy yhtä iltaa kenen tahansa kanssa vaan ennemmin olen yksin kuin kenen tahansa seurassa. Minullapa ei olekaan mitään sosiaalisia velvoitteita, joilla toiset voisivat syyllistää minua toimimaan tahtomallaan tavalla vaan elän omaa elämääni itselleni tärkeiden ihmisten kanssa.

Että mitenkö kenen tahansa kanssa viihtyminen on niin vaikeaa? Siten, että en vaan yksinkertaisesti jaksa keksiä puhuttavaa ihmisten kanssa, joiden kanssa ei ole mitään sanottavaa. En jaksa kuunnella pientä jatkuvaa arvostelua tai piikittelyä tai puolustella tekemisiäni tai tekemättä jättämisiäni. En jaksa aktiivisesti viihdyttää ihmisiä ja pitää huolta siitä, että kaikilla on asiat hyvin ja siirtää oma rentoutumiseni johonkin hamaan tulevaisuuteen (työssäkäyvillä ihmisillä kun illat tuppaavat olemaan ohjelmaa täynnä ihan ilman vieraitakin). Siinä noin alkajaisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja sisänainen;22724248:
Tai sitten rasittavat ihmiset voivat miettiä miksi heitä ei kutsuta. Kle sentään: sitä saa mitä tilaa. Sitä paitsi joulu yksin voisi olla kivaa vaihtelua jos lapset ovat aikuisia. Mä varaisin pinon kirjoja ja leffoja, puhelin kiinni ja hyvää syötävää :q

Muualla länsimaissa (jopa niissä, joissa sosiaaliturvaa EI ole) juhlitaan vähintään yhtä "itsekkäästi" kuin Suomessa. Eli kun maahan luodaaan kunnollinen sosiaaliturva niin tuppaavat ahdistavat perhesiteen höltymään.

Olen asunut useassa "länsimaassa", eipä ole tullut vastaan ihmisiä jotka viettävät jouluaan vain aviopuolisonsa ja lapsiensa kanssa, aina on muutakin perhettä joulun vietossa.

Itse asiassa taalla sanotaan the more the merrier ja se pitaa kylla paikkaansa. Suomessa vain anti-sosiaalisuus on vallallaan.

Yhteistyössä