Anoppi ja joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rullaati
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen asunut useassa "länsimaassa", eipä ole tullut vastaan ihmisiä jotka viettävät jouluaan vain aviopuolisonsa ja lapsiensa kanssa, aina on muutakin perhettä joulun vietossa.

Itse asiassa taalla sanotaan the more the merrier ja se pitaa kylla paikkaansa. Suomessa vain anti-sosiaalisuus on vallallaan.

Entä sitten? Mitä se haittaa, jos täällä ollaan vähän anti-sosiaalisia? Maassa maan tavalla. Miksi se muualla oleva olisi lähtökohtaisesti parempaa kuin täällä oleva? Vähän itsetuntoa kehiin ja voi huomata, että ei se vieras aina ole omaa parempi.

No ei perheenjäsenyyttä ansaita. Suku on sukua. Oli se sitten verisukua tai avioliiton kautta.
Itsellä on todella rasittava suku, mutta en kyllä koskaan jättäisi ketään yksin, varsinkaan jouluna.

Ei kyse ole siitä, että naisten on joustettava ja plaa plaa vaan siitä, että ON IHMINEN IHMISELLE.

[QUOTE="jooh";22724332]Ja sitten sanotaan että joulu on rauhan ja rakastamisen aikaa.. yhdessä oloa jne... Mut me me me... tai minä minä minä...[/QUOTE]

Niin, no, mikä ettei. Miksi pitäisi mennä jonkun toisen ihmisen "minä, minä, minä"n mukaan? Miksi se olisi jotenkin parempaa minä-minäilyä kuin oma minä-minäily? Ja kyllähän täälläkin moni näyttäisi viettävän aikaa rakkaidensa kanssa - he vaan itse määrittelevät ne omat rakkaansa.

No ei perheenjäsenyyttä ansaita. Suku on sukua. Oli se sitten verisukua tai avioliiton kautta.
Itsellä on todella rasittava suku, mutta en kyllä koskaan jättäisi ketään yksin, varsinkaan jouluna.

Ei kyse ole siitä, että naisten on joustettava ja plaa plaa vaan siitä, että ON IHMINEN IHMISELLE.

Suku on pahin. Ihan sama, mitä verisiteitä tai aviositeitä siellä taustalla on, jos ei ihmisen kanssa ole mitään muuta yhteistä. Lapsena oli pakko viettää aikaansa kaikkien toisten ihmisten valitsemien ihmisten kanssa. Aikuisena saa valita seuransa tai seurattomuutensa. Joistakin se on nähtävästi hämmästyttävän itsekästä ja joulu näyttäisi olevan se hetki, jolloin ne siteet merkitsevätkin yhtäkkiä jotain. Itselleni ne siteet eivät merkitse yhtään mitään, en ole sukulaisteni tai puolison sukulaisten kanssa missään tekemisissä vuoden aikana enkä varsinkaan jouluna. Elämä vaan on.

Alkuperäinen kirjoittaja sisänainen;22724300:
Perheenjäsenyyt ansaitaan. Se ei tarkoita, että pitää olla mielinkielin, eikä riidellä koskaan.

Esim. oma anoppini ei ole kysynyt multa 15 vuoden aikana KERTAAKAAN, että "mitä kuuluu?" niin että kuuntelisi mun yhden lauseen vastausta loppuun. Ei varmasi pysty kysyttäessä vastaamaan missä olen töissä, mikä olen koulutukseltani ja mitä teen työkseni. Toivon, että olisi meillä munaa panna rajoja enemmän.

Mitä tarkoittaa, että joku on perhettä? Pelkkä veriside ei ole välttämättä mitään. On mulla pari ystävää, jota en tilanteen sattuessa jättäisi jouluna yksin jos eivät haluaisi sitä viettää yksin.

:D, kuvailit juuri minun anoppini, kaikki kohdat sopivat haneen. Silti yritan parhaani mukaan tulla hanen kanssaan toimeen, eika vahiten lasteni ja mieheni takia.

jokainen perhe ja pariskunta päättää itse keitä heidän jouluunsa kuuluu mukaan, jos anoppi ei edes poikansa puolesta ole kutsua saamassa niin silloin ei sinulla ole mitään pakkoa häntä kutsua, ellet todella halua.

Toki joulu on meidän yhteiskunnassa perinteisesti ollut aina perhejuhla, mutta aina voi luoda uusia perinteitä, itse aion kutsua ystäviäni joulun viettoon, he kun ovat niitä meille tärkeitä ihmisä oman perheen lisäksi.

No entäs jos kukaan perheestämme ei halua anoppia jouluksi meille, en minä, ei mies eikä lapset. Siltikin anoppi pitää kutsua ja kaikkien kärvistellä hänen seurassaan?? Katsokaas kun ei aina ole kyse ilkeästä miniästä, joka ei halua anoppia jouluksi kotiinsa, vaan voi olla että kukaan ei hänen läsnäoloaan siedä. Ja kun kukaan muukaan sukulainen ei niin rasittavaa ihmistä halua vaivoiksensa, meidänkö pitäisi uhrautua kaikkien muiden puolesta? Enpä usko...

Mun mielestä ketään ei voi jättää jouluna yksin. Itse ajattelen perheeseen kuuluvan myös molempien vanhemmat, niinkuin toivon myös oman lapseni ajattelevan aikuisena eikä jättävän minua yksin.

[QUOTE="vieras";22724486]Mun mielestä ketään ei voi jättää jouluna yksin. Itse ajattelen perheeseen kuuluvan myös molempien vanhemmat, niinkuin toivon myös oman lapseni ajattelevan aikuisena eikä jättävän minua yksin.[/QUOTE]

Peesi, yksin ei jätetä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hienoa:
Entä sitten? Mitä se haittaa, jos täällä ollaan vähän anti-sosiaalisia? Maassa maan tavalla. Miksi se muualla oleva olisi lähtökohtaisesti parempaa kuin täällä oleva? Vähän itsetuntoa kehiin ja voi huomata, että ei se vieras aina ole omaa parempi.

On vain surullista huomata miten itsekeskeista porukkaa Suomessa asuu ja kummallista etta ihmiset eivat tule toimeen keskenaan. Inhimillisyys puuttuu.

[QUOTE="juh";22724050]Miksi ei pitäisi? Mikä siinä yksin olemisessa on niin kamalaa, että aikuinen ihminen ei yksin pärjää?[/QUOTE]

Mä olen viettänyt yhden joulun yksin ja täytyy sanoa että se oli ihan kamalaa. Ikkunasta katselin kun muut perheet söi porukalla ja kaikki oli jotenkin niin onnellisen näköisiä. Kävelyllä vastaan tuli vaan isoja porukoita lapsineen ja koirineen. En osaa kertoa miksi se yksinäisyys juuri jouluna on niin raastavaa.

On vain surullista huomata miten itsekeskeista porukkaa Suomessa asuu ja kummallista etta ihmiset eivat tule toimeen keskenaan. Inhimillisyys puuttuu.

kaikkien kanssa ei vain voi tulla toimeen, on ihan sama miten sanot tai teet asiat, on vain sellaisia ihmisä olemassa joille ei mikään ole kyllin hyvää tai mikään ei kelpaa. sellaista ihmistä en halua meille jouluksi tai koskaan muulloinkaan. Mutta anna osoitteesi niin lähetetään nämä inhimillisyyden puutteesa elävät tapaukset jouluksi teille. Siinä voit sitten toteuttaa lähimmäisen rakkautta ihan niin paljon kuin haluat, ehkä sitten huomaat miksi nämä ovat yksin jääneet.

Pysähtykääpä kaikki anoppejanne haukkuvat edes yhden kerran ihan aidosti juttelemaan sen anoppinne kanssa niin hänestäkin voi löytyä ihan uusia puolia. Olkaa edes kerran kiinnostuneita mitä sille anopille kuuluu älkääkä vain höpöttäkö niistä omista kullanmuruistanne ja omasta elämästänne! On aika itsekästä käyttää noita samoja isovanhempia lastenvahtina ja lahja-automaattina ja sitten hyljätä heidät! Ymmärrätte sitten kun itse vanhenette! Onneksi en ole itse onnistunut kasvattamaan noin itsekeskeisiä ja omaan napaansa tuijottavia sivistymättömiä lapsia. Meillä neuvotellaan reilusti etukäteen joulun ja muiden juhlapyhien vietoista ja niitä on vietetty yhdessä ja erikseen aina elämäntilanteen mukaan. Viime jouluna tein kaikki jouluvalmistelut tyttäreni perheessä (heidän pyynnöstään) kun tytär itse makasi raskaana ollessaan pakollisessa vuodelevossa sairaalassa,miehensä oli tietysti töissä ja työmatkoilla. Hoidin kaksi vanhempaa lasta,siivosin heillä,hoidin jouluruuat jne. Tänä jouluna sitten vuoro vaihtuu - pääsen heidän luokseen valmiiseen jouluun. Ei se niin vaikeaa ole! Meille tämä on aivan luonnollista - autetaan toisiamme tarvittaessa,sanotaan reilusti mitä halutaan. Seuraavana jouluna saatamme lähteä mieheni kanssa vaikka ulkomaille jouluksi ja tyttäreni perhe ehkä viettää oman joulunsa ihan oman perheen kesken tai sitten vuokraamme koko porukka mökin lapista. Hänen miehensä vanhemmat ovat jo kuolleet ja me olemme siis ainoat isovanhemmat ja lapsillekin tosi tärkeitä. Emme silti oleta että meidän kanssamme pitää viettää kaikki juhlapyhät eivätkä he oleta että mummila on täysihoitola johon voi aina parkkeerata jälkikasvunsa. Keskustelkaa hyvät ihmiset! Kaikki me tarvitsemme toisiamme ja tarvitsemme aikaa yhdessä ja erikseen. Rauhallista joulua kaikille!

Äitiäni ja isääni en jättäisi jouluna yksin, mutta viinaa ja tupakkaa kiskovat appivanhempani haluan jättää rauhaan jouluna ja muutenkin. Elämäntapamme, puheenaiheemme jne. ovat vain niin erilaiset. Miehenikään ei käy heitä katsomassa kuin 1-2 kertaa vuodessa. Heiltä ei ole koskaan apua herunut, joten emme ole heille missään kiitollisuuden velassa. Miehenikin lapsuus oli karu isänsä alkoholinkäytön takia. Se olisi jo paljon, jos he joskus ymmärtäisivät pyytää anteeksi ankeaa lapsuutta, jonka lapsilleen tarjosivat.

te jotka olette sitä mieltä että anopin pitää olla joulu yksin, koette tämän joskus itse, se on todella ikävää ja surullista sille jonka joulun yksin viettää.. Mutta ehkäpä teitäkin pidetään vaikeina ja ikiävinä joita ei haluta pilaamaan joulua, onnea vaan tulevaisuuteenne...

Emme ole vieläkään kutsuneet anoppia tänne meille eikö anopista ole kuulunut muutenkaan mitään. En tiedä odottaako kutsua meille.
Mieskään ei halua äitiään tänne, mutta miettii myös onko pakko kutsua ettei joudu olemaan yksin. Mies sanoi, etä äidilleen pitäisi sanoa, että olemme oman perheen kesken tästä eteenkin päin niin ei tulisi turhia odotuksia...ja niin aion sanoa tämän joulun jälkeen. Nyt pitäisi vaan päättää mitä teemme tämän joulun suhteen...

Ei tarvitse miettiä miksi sairaalat on täynnä yksinäisiä hyljättyjä vanhuksia kuin näitä juttuja lukee. Voi vaan joskus käydä niin että löytää itsensä viettämässä joulua yksin. Lapset ottavat oppia omista vanhemmistaan, jos mummon hylkäys jouluna on ihan ok niin miksei sitä tekisi itsekin jonakin päivänä.

Yhteistyössä