mies ei halua lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fausti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fausti

Vieras
haluaisin kuulla muilta kokemuksia, kun oma puoliso ei halua lasta.
Meillä yli neljä vuotta takana ja kihloissa.Eilen mies(25v.) pamautti että ei halua lasta ei nyt eikä koskaan. Aikaisemmin tälläisestä ei ole olllut puhetta, tuli täysin puun takaa. Itselläni kuitenkin lapsi ollut suunnitelmissa pidemmän aikaan....

Tästä aiheesta on ollut aika paljon keskustelua tällä palstalla (myös Perhe/Vanhemmuus -osiossa). Periaate on se, että ketään ei voi/kannata pakottaa vanhemmuuteen vastoin omaa tahtoa. Toisaalta mies ei voi myöskään pakottaa sinua jatkamaan suhdetta hänen kanssaan vain siksi, että koska hän ei halua lasta, niin sinäkään et saisi haluta.

Yleensä nuorilla pareilla lapsen hankinta/hankkimattomuus on ihan ratkaiseva kysymys, että voiko suhdetta jatkaa. Jos miehesi on ehdottomasti sitä mieltä, ettei halua ja sinä taas lapsen haluat jossakin vaiheessa, niin mielestäni ette pysty asiasta tekemään kompromissia. Ainoa, mitä voit tehdä, on se, että jäät odottamaan pariksi vuodeksi, että muuttuuko miehen mieli.

Yleensä miehet kypsyvät vauvan hankintaan paljon myöhemmin kuin naiset. Erityisesti jos mies on nuorempi kuin nainen, niin voi käydä niin, että miestä alkaa kiinnostaa vauvat vasta siinä vaiheessa, kun nainen lähestyy jo neljääkymppiä eikä ole enää ollenkaan varmaa, että raskaaksi tulo enää edes onnistuu. Sinun tilanteessasi tuntuisi aika oudolta, että jäisit miehesi rinnalle esim. 10 vuodeksi odottelemaan, että muuttuuko se miehen mieli vai ei...

Minusta sinun ei kannata taipua miehen tahtoon siitä yksinkertaisesta syystä, että tulet katkeroitumaan varmasti, jos mies "pakottaa" sinut luopumaan vauvahaaveesta. Vaikka olet ehkä suunnitellut häitä, vauvaa yms. yhteistä tulevaisuutta miehen kanssa, niin ei siinäkään ole mitään järkeä, että yrität pakottaa miehen noudattamaan SINUN haaveitasi, jos mies ei sitä halua itse.

Minun mielestäni sinun on turha pitkittää suhdetta, vaan helpompaa on katkaista suhde, surra suhteen päättymistä ja sen jälkeen etsiä uusi poikaystävä, jonka suunnitelmiin kuuluu perheen perustaminen nopeallakin aikataululla.

Olen tässä useamman vuoden katsonut vieressä ystäväni parisuhdetta. Ystäväni suurin haave on tulla äidiksi ja mielellään ennen kuin täyttää 30v. Mies taas on yli kolmikymppinen eikä halua lapsia. Olen yrittänyt sanoa naiselle, että todennäköisesti sen ikäisen päätä on vaikea enää kääntää. Mutta hän vaan haluaa odotella, jospa toinen ehkä kääntäisi päänsä =(

Kypsymättömyyttä on molemmissa, ellei tällaista asiaa ole otettu aiemmin puheeksi. Meillä tais olla ihan ekoja treffejä, kun mies varmisti, etten halua lapsia (miehellä jo kaksi teini-ikäistä eikä vaipparumba enää kiehdo). Itse olin helpottunut, että elämäni mies on samaa mieltä kanssani tässä asiassa.

Jos toinen haluaa lapsia ja toinen ei silloin kannattaa laittaa lautaset jakoon.Tollanen suhde perustuu siihen että toisen on alistuttava toisen tahtoon vasten omaa tahtoa.Jos ihminen haluaa lapsia,hänen kannattaa hankkia sellanen kumppani joka myös haluaa lapsia.Lapset hieno asia vaikka joskus alkaa sappi kiehumaan niitten takia.Omista ei ole kysymys,ovat aikuisia omilla tahoillansa.Ja fiksuja kaiken lisäksi.Muitten kakarat saavat joskus sapen kiehumaan.Niitten typerä touhuilu.

minulla on jo lapsia, miehellä ei yhtään. Haluaisin vielä yhden, ja nimenomaan hänen kanssaan, koska on osoittautunut upeaksi kasvattajaksi ja haluaisin jakaa vanhemmuuden hänen kanssaan. Vaan kun hän ei.
Jouduin miettimään a) haluanko lapsen joka tapauksessa b) haluanko lapsen vain tämän miehen kanssa. Vaihtoehto oli b. Eli mies ei mene vaihtoon, asiaa voidaan harkita vielä vuosi-pari mutta henkisesti olen valmistautunut myös siihen että lapsilukuni jää tähän. Tilanne voisi olla kohdallani hyvin erilainen jos lapsia ei olisi vielä ollenkaan, silloin en pystyisi tyytymään tilanteeseen.
Summa summarum - kunnioitan sitä että miehellä on mielipide, vaikka potuttaakin pirusti se että se on eri kuin minun. Pitää miettiä minkä asioiden kanssa pystyy elämään.

Aloitetaan parisuhteen perustaminen ja neljään vuoteen ei puhuta lasten hankkimisesta? Onkohan keskustelu pyörinyt urakehityksen ja koulutuksen tiimoilla?
Selvästi odotukset elämältä aivan erilaiset. Ei muuta kuin Tubbervaarat jakoon.
Muuten "joudut" alistumaan hänen tahtoonsa jatkuvasti elämässäsi.

Minulla on se tilanne ettei minulla ole vielä lapsia, mutta miehellä on jo lapsia edellisestä liitosta. Olemme seurustelleet yli kaksi vuotta ja miehellä tuntuu olevan jotenkin vielä menovaihe päällä enkä tiedä olisiko hänestä perhettä perustamaan kanssani. Olemme kyllä keskustelleet asiasta ja olen tehnyt selväksi että lapsen/lapsia vielä haluan. Mies ei ole ollut suuremmin sitä vastaan mutta ei oikein ole asiaa puoltanutkaan. Nyt mietin haluanko ylipäätään tehdä lapsia tämän miehen kanssa, jos päädyn siitä suoraan yksinhuoltajaksi tms. jos hänestä ei olisikaan isäksi lapselle.

Nämä ovat vaikeita päätöksiä suuntaan tai toiseen mutta mielestäni on epäreilua vain ilmoittaa ettei halua lapsia kuten ap:n tapauksessa on. Toisaalta mies on rehellinen mielipiteessään eikä hänestä varmaan isäksi tässä vaiheessa olisikaan. Minunkin mielestäni pitäisi vaihtaa samoin ajattelevaan kumppaniin jos toinen on noin järkkymätön. Monesti eron uhkakin saa toisen muuttamaan mielipidettään jos ei halua menettää kumppaniaan. Sekin siis punnittaisiin tässä kohtaa samalla.

Minusta parempi saada vastaus AP:n tapaan "salamana kirkkaalta taivaalta" kuin että mies vitkuttelisi vastausta ja pyytäisi odottelemaan vielä vuoden verran ja sitten vielä toisen vuoden ja ei ihan vielä...

Miehellä on oikeus mielipiteeseensä ja naisen tulee kunnioittaa sitä. Jos lapsia haluaa miehen kiellosta huolimatta, niin voiko muutakaan tehdä kuin laittaa miehen vaihtoon.

Tuli vaan mieleen että tuollaiset asiat kuten "haluanko koskaan lapsia" pitäis ottaa puheeksi jo siinä vaiheessa kun huomaa että "hei, tämä suhde taitaa kestää pidempäänkin!". Ei sitten tulis vuosien kuluttua mitään yllätyksiä. Aika suuresta asiasta kuitenkin on kyse jotta...

No nyt pitäisi huomioida että ap miehineen olivat aika nuoria kuin aloittivat seurustelun eli luultavasti silloin suhteen alussa he eivät olleet miettineet noita vauva-juttuja edes itsekseen vielä. Nyt vähän vanhempana tuo lastenhankintakysymys on sitten tullut ajankohtaiseksi ja valitettavasti heillä kävi ilmi etteivät olekkaan kaikista asioista samaa mieltä. Noin kävi myös eräälle ystäväpariskunnalleni; alkoivat seurustelemaan jo 15-vuotiaina, nyt 10 vuotta myöhemmin heillä on suuri kriisi. Nainen tahtoo lapsen, mutta mies ei.

Tässä on nyt muutamassa viestissä puhuttu että lasta ole aikaisemmin mietitty. Kyllä olemme puhuneet asiasta aikaisemminkin "leikin laskulla" mietitty lasten nimiä yms. Asia tuli nyt ajankohtaiseksi kun halusin lopettaa e-pillereiden käytön. Sain tässä myöhemmin vastauksen, että miksi ei ole aikaisemmin puhunut asiasta, mies tokaisi että hän luuli että huomaisin itsekkin ja että hän ei ole ollut varma. Vielä mietitään laitetaanko lautaset jakoon vai ei...

Jos miehesi ei halua lapsia nyt, on aika todennäköistä ettei hän halua niitä 5 vuoden päästäkään. Tai kymmenen. Mahdollista tietysti, mutta sen varaan ei todellakaan kannata laskea mitään.

Olen juuri sivusta seurannut erään ystäväni sähläystä. Sinnitteli 11 vuotta parisuhteessa jossa hän haluaa lapsia ja mies ei, nyt 34-vuotiaana viimein ymmärsi erota, ja siinähän se nyt epätoivoisesti juoksee läpi baarit ja nettideittisivustot löytääkseen Täydellisen Kumppanin joka myös haluaa lapsia. Että onnea vaan etsinnöille, eh? Pointtini on: haluatko itse olla samassa tilanteessa 10 vuoden päästä? Tietää että tuli tuhlattua 11 vuotta suhteessa joka ei vienyt sinne mihin halusit, ja tietää myös että lastenhankinta-aikasi on kortilla ja uutta kumppania ei tosiaankaan ekasta kadunkulmasta löydä? Ei kuulosta hauskalta eikä varsinkaan järkevältä.

Tietysti on mahdollista sekin että 5 vuoden päästä olet itse muuttanut mieltäsi etkä enää haluakaan lapsia, jolloin nykyinen suhteesi voikin toimia ihan hyvin, mutta kannattaako senkään varaan lopulta laskea mitään?

Meillä on jo yksi yhteinen lapsi, minä haluaisin vielä toisen, mies ei.
Miehen puolustelut ovat tässä neljän harkintavuoden aikana muuttuneet, mikä minusta on pahinta... Ikää minulla on jo 37v, joten kauaa en enää jaksa kypsytellä asiaa...
Siis kuin vedätetään oikein kunnolla. Pointtini on, että parempi ehkä, että tulee sitten salamana...

Alkuperäinen kirjoittaja fausti:
oma puoliso ei halua lasta.
Miksi kirjoitat että: "oma puoliso"? Omistatko hänet? Oletko omistushaluinen? ...toisaalta ...sehän perimmiltään on vain onni ettei se ole jonkun muun puoliso joka ei halua lasta kanssasi.

Meillä yli neljä vuotta takana ja kihloissa.
Epärelevanttia.

Eilen mies(25v.) pamautti että ei halua lasta ei nyt eikä koskaan. Aikaisemmin tälläisestä ei ole olllut puhetta, tuli täysin puun takaa.
Oletko koskaan aiemmin keskustellut lapsen pullauttamisesta kumppanisi kanssa? Eihän se mikään puun takaa tuleva yllätys ole kun kuulee jonkin uuden asian/mielipiteen/vakaumuksen/tahdon/halun kumppaniltaan. Se vain on sitä mitä kumppani on, asiasta ei vain aiemmin ole osattu keskustella.

Itselläni kuitenkin lapsi ollut suunnitelmissa pidemmän aikaan
Niinpä, et siis koskaan ole avautunut kumppanillesi omien "suunnitelmiesi" suhteen?

En ole koskaan kokenut lasten pullauttamista rakkauden tai halun tai kiintymyksen tai tarpeen tms (määrän) osoituksena. Koska aivan kuka tahansa voi lapsia siittää, ei siihen tehtävään nimenomaan minua koskaan tarvita ...tai/saati haluta.

Minusta lapset voivat ainoastaan olla täydellisen täyttymyksen "hedelmiä", sellaiseen elämään lapsetkin "mahtuvat". Siis, on mielestäni edesvastuutonta, järjetöntä ja sairasta, pullauttaa lapsia tilanteessa jossa on minkäänlaista epäselvyyttä tulevasta yhteisestä täyttymystä täynnä olevasta elämästä.

Jussi

Tässä on nyt muutamassa viestissä puhuttu että lasta ole aikaisemmin mietitty. Kyllä olemme puhuneet asiasta aikaisemminkin "leikin laskulla" mietitty lasten nimiä yms.
"Leikin lasku" ei ole "puhumista" eikä "miettimistä".

Asia tuli nyt ajankohtaiseksi kun halusin lopettaa e-pillereiden käytön.
Miljoona-miljoona pistettä (tai ruusua) sinulle. Ajattelin ensin kirjoittaa että mitään sen parempaa halua ei naisella voi ollakaan ...mutta perinpohjin asiaa tarkemmin mietittyäni ...on niitä ...valtavasti parempiakin ...haluja. Ehdoton edellytys niiden ilmenemiselle/esiintymiselle vain on että nainen lopettaa hormoonien käytön. Kuparikierukka on erinomainen ja täysin toimiva vaihtoehto ...mutta VAADI tohtorilta että vääntää ne kaksi lankaa mutkalle/rullalle, muuten ne pistelevät kovin ikävästi ...etten peräti menisi sanomaan että häiritsevästi, kumppaniasi.

Sain tässä myöhemmin vastauksen, että miksi ei ole aikaisemmin puhunut asiasta, mies tokaisi että hän luuli että huomaisin itsekkin ja että hän ei ole ollut varma.
Niin ...että "puhuttu" on mutta ei kumminkaan olla puhuttu? Tai, onko niin että siinä kun sinä vain laskettelet leikkiä niin vaadit kuitenkin samalla että miehesi puhuu asiaa?

Jussi

En voi lakata ihmettelmästä joidenkin naisten logiikkaa - tai logiikkahan on heille aivan tuntematon käsite, joten korjaan - ajatuksenjuoksua.

Siis kun naisen biologinen kello tikittää viime sekuntejaan, on loppujen lopuksi aivan sama kuka sen pikkuprinsessan tai prinssin siittää. Kunhan on halukas asiaan ja valmis synnytysvalmennukseen, kiertelemään käsikädessä mammaliikkeissä, lukemaan kaksplussaa ja vuosien vaipparumbaan, eskarin ja ala-asteen vanhempieniltoihin jne. Hyvällekin miehelle annetaan mieluummin kenkää jos ei suostu siitossonniksi ja tilalle otetaan joku maripaitainen sarvisankainen pehmoiskä.

Pehmoiskäkin saa kuitenkin sitten myöhemmin kenkää, kun nainen herää naiseuteensa, haluaa tilaa hengittää, tekee aikuisen naisen kypsän ratkaisun.

Diletantteja ovat miehet tuollaisille naisille. Kele!

jussin mukanäppäryys puuduttaa, millä välttyä ihmisiltä jotka luulevat olevansa nokkelia?

"Miksi kirjoitat että: "oma puoliso"? Omistatko hänet? Oletko omistushaluinen? ...toisaalta ...sehän perimmiltään on vain onni ettei se ole jonkun muun"

tämä on yksi niistä tyhmistä lauseista...

toivottavasti ihminen joka "pullauttelee" tällaisia lauseita julki, ei koskaan tule pullauttaneeksi ketään paksuksi... ööh...isot ihmiset on niin vastenmielisiäkin.