Mielipiteitä lapsen "itkettämisestä".

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja papan mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja papan mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Meillä kakkonen on ollut tuollainen hankalasti viihdytettävä, paljon kitisevä ja huutavakin lapsi. Kyllähän tuota tuli vauvana ja ispmpanakin kannettua niin että selkä tekee kipiää yhäkin. Lopulta piti tulla järkiinsä ja miettiä että meillä oli todella kaksi kävelemätöntä ja siksi paljon kanniskeltavaa lasta. Selkäkovilla jo noissa pakollisissa kantamisissa ja nostelemisissa, joten raa-asti jätin turhat kanniskelemiset pois.

Neiti sitten vaan kiukutteli jaloissa kun tien kotitöitä, josksus antamani lelut auttoivat ja toisnaan ei. Kaikenlaista on kokeiltu ja toisina päivinä hommat sujuvatkin ilman turhia kitinöitä, mutta toisnaan ei. Miehellä on meillä heikompi kitinän-sietokyky ja hän kanniskelee tyttöä (nyt 1v9kk) huomattavasti enemmän kuin minä. Ja saa luonnollisesti kotitöitä tehtyä vähemmän... :whistle:

Ehkä munkin olisi vaan kovetettava sydän ja annettava toisen itkeä vähän. Sittenpä näkisin, että tottuuko toinen vai ei.
Syksyllä on hoitoon lähtö edessä ja sitä enne ois hyvä vähän ainakin oppia reippautta. :)

Lapset on tosissaan erilaisia. iloksesi voin kertoa kuitenkin että tämä meidän kotona kitisevä tyttönen viihtyy päiväkodissa loistavasti ja on oikein neiti aurinkoinen hoitajien mukaan. B)

Itse en tiedä mitä olisin tytön kanssa tehnyt jos olisi ollut ainoa lapsi, todennäköisesti olisin kanniskellut pajon pidempään ja enemmän. Mutta omaa kroppaa on ollut pakko kuunnella ja oikeasti tytöstä huomaa ettei hän mitään oikeasti kärsi vaikka kitiseekin. Onneksi ovat myös veljensä kanssa seuraksi toisilleen, eli sen puolesta ei enää tarvitse äitiä niin paljoa.

Kiitos edelliselle harmaalle. :flower:

En toisaalta syyllistä itseäni, mutta joskus sitä vaan miettii, että onko tehnyt jotain väärin.

Varmaan asia on vaan niin, että kuopus on luonteeltaan niin erilainen kuin esikoinen. Ja se mun pitää vaan pikkuhiljaa takoa kovaan kallooni.
Eikä aina ajatella sitä pahinta mahdollista.

Ja olen lukenut, että ns. vaativat vauvat ovat yleensä poikkeuksellisen lahjakkaita ihmisiä. Joten professoria tässä kasvatellaan. (tosin ihan vaan insinöörikin olisi äidille riittänyt :D )

Meillä on aivan ap:n lapsen kaltainen kuopus.

Pahimman eroahdistuksen aikaan (8kk- 13kk ) poika itki heti, jos mä edes kulman taakse katosin.
Muutenkin on ollut itkuinen pienestäkin pyllähdyksestä tms.

Nykyään itkee yhä välillä aamuisin kun lähden töihin ( vaikka lapset jäävät kotiin isänsä kanssa), samoin kun tulen töistä :o

Myös koko ikänsä poika on itkenyt kun mä menen suihkuun! En ole kertaakaan pudonnut viemäriin rtai jäänyt tulematta kylppäristä pois joten oon ihan ??? mistä tämä(kin) johtuu.

Tilanne on sillain hassu, että esikoinen oli pienestä asti täysvastakohta,:
ei itkenyt yhtään perään ja ois varmaan lähtenyt vaikka minkä mieron matkaan jos ois annettu.

Itkettää en tykkää mutta joissain tilanteissa on vaan ollut pakko esim. ruokaa laittaessa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Meillä on aivan ap:n lapsen kaltainen kuopus.

Pahimman eroahdistuksen aikaan (8kk- 13kk ) poika itki heti, jos mä edes kulman taakse katosin.
Muutenkin on ollut itkuinen pienestäkin pyllähdyksestä tms.

Nykyään itkee yhä välillä aamuisin kun lähden töihin ( vaikka lapset jäävät kotiin isänsä kanssa), samoin kun tulen töistä :o

Myös koko ikänsä poika on itkenyt kun mä menen suihkuun! En ole kertaakaan pudonnut viemäriin rtai jäänyt tulematta kylppäristä pois joten oon ihan ??? mistä tämä(kin) johtuu.

Tilanne on sillain hassu, että esikoinen oli pienestä asti täysvastakohta,:
ei itkenyt yhtään perään ja ois varmaan lähtenyt vaikka minkä mieron matkaan jos ois annettu.

Itkettää en tykkää mutta joissain tilanteissa on vaan ollut pakko esim. ruokaa laittaessa tms.

Onneksi emme siis ole ainoita. (jota en kyllä hetkeäkään uskonutkaan ;) )
Ehkä tämä meilläkin jossain välissä helpottaa.

Ja ihan oikeasti kiitos vastanneille. Sain heti paremman mielen itselleni, kun jaksoitte kirjoitella mulle. :hug: :flower:

meillä myös tuollainen, hänpä oli sitten 2v 6kk saakka aina sylissä kun tein ihan mitä vaan, muutenkin tosi huonosti itsekseen viihtyvä, mutta auta armias jos koetti tehdä jotain, mutta minä en halunnut poikaa huudattaa,oli kyllä todella rankkaa itselle.meillä tosin poika on ollut siitä n2v iästä,sosiaalinen kuin mikä, eikä oo oikein ketään/mitään pelännyt. ei isoja lehmiä eikä vieraita ihmisiä. mutta yksin ei viihtynyt,eikä oikein vieläkään viihdy. vaikka on jo sen 3v 6kk kaipa lapset ovat vaan niin erilaisia.

nykyään tosin lapsi ei enään roiku sylisä esim.ruokaa laittaessa, kun ymmärtää että täytyy odottaa,ja osallistuu itsekkin ruuanlaittoon minkä osaa,jote paljon on helpottunut. mut eka 2v oli kyllä tosi rankkaa. kyllä se siitä helpottaa :)

Kultainen keskitie. Mun mielestä 1v voi jo vähän aikaa odotta, jotta saat jonkun tietyn asian tehtyä. Esim. laittaa perunat kiehumaan ja sen jälkeen otat syliin. Ei se kivaa ole pikkuisesta, jos yhtäkkiä jätät pidemmäksi aikaa huutamaan, vaikka enen olet aina ottanut heti syliin, mutta pikku hiljaa voi pikkuisellekin opettaa, että nyt on äidillä muuta ja kohta on sylin aika.

Joku järki hommassa on oltava. Lapset ovat pieniä tyranneja ja vallitsevat koko ympäristöään jos pystyvät. On aikuisen tehtävä osoittaa lapselle rakkauden ja hellimisen lisäksi se, että aina ei saa tahtoaan läpi. Se valmistaa lasta tulevan elämän isompia pettymyksiä varten.

Jos on joku melko pakollinen juttu kuten ruoanlaitto, niin tyttö saa sen hetken kitistä jos kitisee, yleensä hyväksyy kyllä tuon kokkailun mutta mitään muuta en saa juuri rauhassa tehdäkään :D Eli melkein aina kyllä syliin pääseekin kun haluaa.

Lueskelin tuossa aikaisempia viestejä ja ihan hassulta kuulosti nuo turvallisuuden tunne jne. jutut. Normaalilta lapselta pieni kuulostaa. On kenties vaan todennut, että narisemalla saa äidin tottelemaan.

Juu, on varmaan luonnekysymys. Meilläkin yksi poika oli aika vaativainen, en mä mitään karaisuja raaskinut. Tein minkä pystyin vaan. Nyt on reipas lukiolainen ja on tosiaan harvinaisen lahjakas. Varsinkin kielellisesti (ehkä senkin takia halusi kovasti seuraa). Sellainen piirre hänellä selvästi tuli esiin, että muutokset oli vaikeita. Siis tyyliin uloslähtö vaikeata ja taas kotiin palaaminen vaikeaa. Ja esim. uuteen vaatteeseen sopeutuminen. Kyllä se teilläkin varmaan siitä..ainakin söpöt varpaat teil on koko porukalla :D

Alkuperäinen kirjoittaja Liinastina:
Juu, on varmaan luonnekysymys. Meilläkin yksi poika oli aika vaativainen, en mä mitään karaisuja raaskinut. Tein minkä pystyin vaan. Nyt on reipas lukiolainen ja on tosiaan harvinaisen lahjakas. Varsinkin kielellisesti (ehkä senkin takia halusi kovasti seuraa). Sellainen piirre hänellä selvästi tuli esiin, että muutokset oli vaikeita. Siis tyyliin uloslähtö vaikeata ja taas kotiin palaaminen vaikeaa. Ja esim. uuteen vaatteeseen sopeutuminen. Kyllä se teilläkin varmaan siitä..ainakin söpöt varpaat teil on koko porukalla :D

Kiitos. :D ;)

Tiedän että tämä aika suorastaan juoksee ohitsemme ja jälkeenpäin ajatellen kaikki varmaan vaan vähän huvittaa. Tässä tilanteessa se vaan ei paljoa lohduta. :ashamed:

Mutta vuosi on jo jaksettu, jaksetaan tästä eteenpäinkin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Molla:
Joku järki hommassa on oltava. Lapset ovat pieniä tyranneja ja vallitsevat koko ympäristöään jos pystyvät. On aikuisen tehtävä osoittaa lapselle rakkauden ja hellimisen lisäksi se, että aina ei saa tahtoaan läpi. Se valmistaa lasta tulevan elämän isompia pettymyksiä varten.

Tämä on totta ja olen kanssasi samaa mieltä. =)

Yhteistyössä