Mielialalääkkeistä ja haittavaikutuksista :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EvaLon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

EvaLon

Jäsen
11.01.2008
406
0
16
Mitä haittavaikutuksia teillä on ollu lääkkeen aloituksen aikana ketkä syötte jotain mielialalääkettä?Siis mä alotin eilen sertralin ratiopharm 25mg/vrk a voi jumankauta miten paha olo mulla on..siis oksettaa koko ajan :x päänsärkyä myös,mutta toi pahoinvointi on ihan järkyttävää.Onko siihen mitään helpotusta?

Sulla on aika ison tuntuinen aloitusannos.
Mä syön Cipralexia nt10 mg/vrk, mutta aloitusannos oli 5mg/vrk ja mulla ei ollu mitään oireita, jotka olisin siinä tilanteessa voinu varmaksi laittaa lääkkeiden sivuvaikutuksen piikkiin.

sitte helpotti.Mulla sepram 20mg päivässä.Isolla annostuksella sulla kyllä alotettiin,yleensä taitaa olla 10mg ja sitte nostetaan vasta viikon päästä.Huono olo ei siis oo mikään ihme.

:hug:

Ai onks toi iso annos?Se lääkäri sanoi että tuo on miedoin annos mitä voi olla tuota lääkettä :o 50mg lääke ja se pitää puolittaa.

Joo, mä tiiän että pitäis ajan kans helpottaa mutta en mä jaksa tätä yrjö oloa edes viikkoa...

Pienennä sitä annosta muutamaksi päiväksi ja nosta hiljalleen ajan kanssa. Jos sivuoireet ei hellitä, ota yhteys lääkäriin ja kysy mahdollisuutta toiseen lääkkeeseen.

mulla oli kans huono olo alussa kun aloin syömään citaloprameja. sit meni psyykinen olokin huonompaan suuntaan ja sit alkoi vasta olla ihan ok olo. sen jälkeen olin jo ehtiny tehä kaikkee typerää. :(

Alkuperäinen kirjoittaja EvaLon:
Ai onks toi iso annos?Se lääkäri sanoi että tuo on miedoin annos mitä voi olla tuota lääkettä :o 50mg lääke ja se pitää puolittaa.

Joo, mä tiiän että pitäis ajan kans helpottaa mutta en mä jaksa tätä yrjö oloa edes viikkoa...

mulla alotettiin 50mg ja heti viikon päästä nostettiin 100mg...ja vielä nostetaan 150mg...alussa huono olo, menee kyllä ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

mulla alotettiin 50mg ja heti viikon päästä nostettiin 100mg...ja vielä nostetaan 150mg...alussa huono olo, menee kyllä ohi.

:o

Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:

:o

jep...ei vaikuta pienemmät annokset...mulla ei yleensäkään lääkkeet taho vaikuttaa...

No mulla ois tarkotus kans viikon päästä nostaa 50mg, mut vähän epäilen ettei tarvii.

Kyllä toi sertralin annos on ihan normaali. Itsellä oli aloitettaessa liki kuukauden päänsärky ja paska olo, mut kyllä se oli sen väärti. Ekan viikon jälkeen nostettiin 50 mg ja sitten joskus myöhemmin korotettiin ja tuosta myöhemmästä korotuksesta tuli samanlainen päänsärky. Tsemppiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pilleristi:
Kyllä toi sertralin annos on ihan normaali. Itsellä oli aloitettaessa liki kuukauden päänsärky ja paska olo, mut kyllä se oli sen väärti. Ekan viikon jälkeen nostettiin 50 mg ja sitten joskus myöhemmin korotettiin ja tuosta myöhemmästä korotuksesta tuli samanlainen päänsärky. Tsemppiä.

Eli siis helpotti sun olotilaa tuo lääke?Vois vähän paremmin jaksaa tän olon kanssa kun tietäs että tästä varmasti on jotain apua... :|

Alkuperäinen kirjoittaja Pilleristi:

Eli siis helpotti sun olotilaa tuo lääke?Vois vähän paremmin jaksaa tän olon kanssa kun tietäs että tästä varmasti on jotain apua... :|

Neljä viikkoa kesti ennen kun vaikutus alkoi, mutta kyllä tehosi. Alkoi masennus ja ahdistus lähteä. Ajatukset lakkas kiertämästä surkeeta rataa ja nukkuminenkin sujua. Eli ainakin mulla toimi (ja toimii edelleenkin). Eihän kaikki tietenkään kaikille sovi, mut itsellä ainakin toimi ja parilla muullakin tuntemallani on sertralin toiminut. Muista mielialalääkkeistä en tiedä, mutta ainakin tuossa Sertralinissa on hirveet hintaerot alkuperäisvalmisteessa ja rinnakkaisvalmisteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Apea äitiliini:
Mietin vain kun taidan itsekkin olla aika masentunut ja ahdistunut.Olis kiva kuulla millaisia oloja muilla...

No mä sain lääkkeen yleiseen adistuneisuushäiriöön.Pelkään että mulla on joku kamala sairaus...siis vahtaan itteeni koko ajan ja kaikkia tuntemuksia ja olen satavarma että mulla on jotain.Syöpää pelkään yleensä... :ashamed: :/ Sit tietenkin masennusta sen seurauksena kun pitää pelätä jatkuvasti.

Mietin vain kun taidan itsekkin olla aika masentunut ja ahdistunut.Olis kiva kuulla millaisia oloja muilla...

Mulla on ollut monenlaista lääkettä masennukseen, yleiseen ahdistuneisuuten ja paniikkihäiriöön. Ja lisäks rauhoittavia ja uni- ja nukahtamislääkkeitä että saa nukuttua.

Oireina masennuksessa (alkoi vissiin olla jo psykoosin puolella) tunne että on jossakin muualla, itselleen puhuminen siten että kuulet itsesi juttelevan itsesi kanssa ja et voi mitään. Epätodellinen olo kuin unessa. Itkuisuus ja lopppujen lopuks ei iloa eikä itkua.

Ahdistuneisuudessa ja paniikkihäiriössä, jatkuva itsensä tarkkailu ja vakavan sairauden tai sairaskohtauksen pelko, pelko että lapselle tapahtuu jotain pahaa tai kuolee, ei voi nukkua kun jotain voi tapahtua kun nukahtaa lapsi kuolla tai itsekin, jne...

Mä en niinkään pelkää mitään tauteja, tai siis sillai normaalisti pelkään esim. syöpää.en mitenkään hysteerisesti.
Mutta mä pelkään sekoamista ja psykoosia.

No mä sain lääkkeen yleiseen adistuneisuushäiriöön.Pelkään että mulla on joku kamala sairaus...siis vahtaan itteeni koko ajan ja kaikkia tuntemuksia ja olen satavarma että mulla on jotain.Syöpää pelkään yleensä... :ashamed: :/ Sit tietenkin masennusta sen seurauksena kun pitää pelätä jatkuvasti.

Joku neuvoi tuolla ylempänä että muuttaisit itse annostusta pienemmäksi alkuun...siihen pakko kommentoida että ethän sitä tee,aika tyhmä neuvo.Keskustele lääkärin kanssa lääkkeen vaihdosta jos se huono on on voimakasta,ei sekään kivaa ole. :|

Kyllä masennus lääkkeet auttaa,mulla auttoi tosi nopeasti,tsemppiä sulle,koitahan jaksella! :hug: :heart: =)

efexor depot 75mg on lääke minkä just aloitin.. ekana päivänä olo oli hirveä, tuntui että voisin räjähtää.. ahdisti pahemmin kuin koskaan.. nyt on vaan sellanen fiilis että kaikki on aika lailla ihan sama...
haittavaikutuksena noissa on väsymys ja kitkerä maku suussa.. muuta en oo viel huomannu... mutta ehkä se tästä vielä iloksi muuttuu..

Millaisiin oireisiin teille määrättiin lääkkeitä?

No pahimmillaan mä en pystyn pelaamaan 3-vuotiaiden Pleikka-pelejä lasten kanssa. Siis mulle alkoi tulla mös fyysisä oireita, alkoi kongnitiiviset kyvyt mennä. Mä en tehny mitään, en yhtään mitään, en käyny missään, jos ei ollu pakko, en maksanu laskuja, en vastannu aina puhelimeen...En muistanu yhtään mitään, en pystyn seuraamaan keskusteluja, tunsin jatkuvasti fyysistä ahdistusta...Kaikenkaikkiaan se oli aika sumuista aikaa osittain, en edes muista kaikkea.
Ja lopulta kun mä sain lääkityksen, mä luulin olevani elämäni kunnossa ja valmis ottamaan elämän omiin käsiini ja tiesin tasan mitä haluan, mut taisinkin olla psykoosin partaalla.
PItkittnyt masennus ja yleinen ahdistuneisuus häiriö oli muistaakseni diagnoosit.

Alkuperäinen kirjoittaja Multakussu:

Joku neuvoi tuolla ylempänä että muuttaisit itse annostusta pienemmäksi alkuun...siihen pakko kommentoida että ethän sitä tee,aika tyhmä neuvo.Keskustele lääkärin kanssa lääkkeen vaihdosta jos se huono on on voimakasta,ei sekään kivaa ole. :|

Kyllä masennus lääkkeet auttaa,mulla auttoi tosi nopeasti,tsemppiä sulle,koitahan jaksella! :hug: :heart: =)

En minä uskalla niitä alkaa pienentelemään.Mulla on kontrolliaika 29.5 eli ihan pian ja keskustelen lääkärin kanssa siitä.Kiitos kaikille ystävällisistä vastauksista.

:hug: :heart:

Minä olen syönyt 4 viikkoa cipralexia. alkuun oli haittavaikutuksia, sit olo alkoi paranemaan, ja neljännellä viikolla tuli hurja romahdus olossa. Aivan hirveät ahdistukset. Niiden kanssa tässä taistellaaan.
Mie jo luulin että nyt se olo alkoi paranemaan, mutta toisin kävi. En ymmärrä miten olo meni näin huonoksi...

Yhteistyössä