Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:En näe niin että tarvitsee *kokea* jotakin ennen kuin asiasta voi keskustella tai väitellä.
Tässä threadissa mennään aika laajoilla yleisillä linjauksilla joten toisen *kokemattomuuteen* on halpamaista vedota, sillä ei juuri ole merkitystä sen kannalta mikä on _oikein_ ja mikä on _väärin_.
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:Yksi kysymys koskien raskautta ja mahdollista aborttia: Jos miehellä on vastuu niin miehellä on myös oikeus oltava. Mitenkä mahdollinen abortin valinta vaihtoehtona pitäisi käsitellä tämän suhteen.
Sanommeko että vastuu on mutta ei oikeutta.
Sanommeko että on pelkkä vastuu.
Vai että on vastuu ja oikeus olla päättämässä abortista. ?
Alkuperäinen kirjoittaja välikommentti:Toinen esimerkki, perheväkivallasta kärsinyt nainen.
Pystyykö sitä ymmärtämään sellainen, joka ei ole juossut talvipakkasella paljain jaloin pakoon ihmistä jota rakastaa, tai sellainen joka ei ole tuntenut terää kurkullaan.
Pystyykö sitä ymmärtämään ihminen, joka ei ole rukoillut henkensä edestä, tai mitä pahempaa, rukoilemaan että toinen tappaisi vihdoin ja viimein.
Avarakatseisuus ja suvaitsevaisuus on eri asia, kuin kokea jokin asia henkilökohtaisesti. Minä osaan pesukoneesta pistää sen päälle, avata ja tyhjentää, mutta että osaisin purkaa sen, pistää osiin ja koota uudelleen, se on täysin eri asia.
Kokonaisuuden hahmottaminen, etenkin elämän hahmottaminen, vaatii tietynlaisen tilanteen, niiden suman ja kokemusten tuoman ymmärryksen.
Wittgensteinin sanoin, et voi ymmärtää toista, ellet ole ensin elänyt saman mitä hän.
Alkuperäinen kirjoittaja Taistelija:Jos toinen tai molemmat osapuolet alkavat vaikeilemaan niin ei muuta kuin yhteishuoltajuustilanteessa valvotut lapsen "luovutukset ja palautukset" Jos toinen vanhempi on jonkin sortin addikti päihteille, uhkapeleille tai jollekin vastaavalle ja/tai sitten väkivaltainen luonne tms. niin pakotetaan hoitoon ja vain lääkärin lapulla kuivilla olemisesta pääsee tapaamaan lasta tai toista vanhempaa. Ei se oikeastaan ole niin vaikeaa, kukaan ei ole vain valmis määräämään näitä ja siis nämäkin ovat aika ääripään artkaisuja. Keinot tilanteiden hoitamiseksi on olemassa, jollakin vain pitäisi olla rohkeutta käyttää niitä.
Ainahan ne on vaikeita skenaarioita ja yleensä toisessa tai molemmissa päissä on katkeroitunut tai muuten vaan kostonhaluinen henkisesti keskenkasvuiseksi jäänyt sankari...mikä on minusta todella outoa ja sille ihmiselle häpeällistä koska oma lapsi siinä eniten kärsii. Toisaalta, joutkut eivät kunnioita mitään...
Minun mielipiteeni, ei sen kummempaa.
Alkuperäinen kirjoittaja välikommentti:Kokonaisuuden hahmottaminen, etenkin elämän hahmottaminen, vaatii tietynlaisen tilanteen, niiden suman ja kokemusten tuoman ymmärryksen.
Wittgensteinin sanoin, et voi ymmärtää toista, ellet ole ensin elänyt saman mitä hän.
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:Lyhennän tuota tekstiä, menee muuten pitkäksi.
Toki olen samaa mieltä kanssasi että toisen ihmisen ymmärtäminen jää yleensä pinnallisemmaksi jos ei ole itse samaa kokenut.
Kokemus tuo kenties erilaisen perspektiivin asialle, tai lisää siihen jotakin.
Tästä ei ole erimielisyyttä luonnollisesti.
Tulkitsin sinun kommentin lähinnä niin että *kokematon* ihminen ei voi uskottavasti keskustella/väitellä tästä asiasta. Tai jos niin tekeekin niin jää alakynteen vain sen takia että ei ole henk. koht kokemusta.
Tästä olisin tietysti erimieltä jos tätä tarkoitit, et ilmeisesti tarkoittanut kuitenkaan.
Riippuu asiasta ja siitä millä tasolla keskustellaan.
Ei minun tarvitse tappaa ketään tietääkseni että se on väärin, useimmiten ainakin. Jos tälläinen esimerkki sallitaan.
Wittgensteinista, voitko tarjota linkkiä kyseiseen kirjaan /kohtaan, haluaisin lukea missä kontekstissä hän on moisen kliseen sanonutSiis tottahan se on toki mutta kiinnostaa.
Tractatus?
Alkuperäinen kirjoittaja välikommentti:En hetkeäkään usko, etteikö hyvällä mielikuvituksella ja empatialla varustettu voi ymmärtää miksi joku rukoilee tappamaan itsensä.
Mutta se, että pystyy ymmärtämään kaikki ne tunteet, ajatukset, tapahtumat ja teot ennen sitä, se täytyy kokea, ennenkuin sen ymmärtää.
Tämä on se ero.
Ihmisissä ja ihmisissä on eroja. On kaikkitietäviä besserwissereitä, jotka tietävät kaiken, hyvistä oloista ja pahin mitä on kokenut elämässään, on kanin kuolema.
Minä en itseasiassa usko,että kukaan pystyy täydellisesti ymmärtämään ketään. Ihmisten tunteet ja ajatukset ovat erilaiset. Ihminen on muokattu perintötekijöiltään,kasvatukseltaan ja luonteeltaan. Kokemukset sulatettuna tähän, ja on naiivia väittää, että kukaan pystyy täydellisesti ymmärtämään ketään.
Minä en ymmärrä lasta, joka on kokenut insestiä isältään ja veljeltään, koulukiusattu, fyysisesti pahoinpidelty, heitetty murrosikäisenä kotoa, käyttänyt huumeita ja alkoholia, häntä on käytetty seksuaalisesti hyväksi, hän tapasi pahoinpitelevän miehen ja oli menettää monta kertaa henkensä,
tapasi muutamankin tällaisen miehen, veti ranteensa auki, joutui suljetulle ja lopetti puhumisen.
Pystyn kuvittelemaan, mutta en täydellisesti pysty ymmärtämään.