Mieheni äidinkieli on ruotsi mutta osaa suomea. Meillä lapset 2 v. ja 5v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko myöhäistä alkaa opettaa ruotsia näin myöhään lapsille?
Mieheni aina puhunut suomea lapsille. Mahtaako tulla sekavaa jos hän yhtäkkiä alkaa puhua ruotsia. Olemme yhdessä puhuneet siis minä ja mieheni ruotsia päivittän, että jotakin lapset ovat päivittäin kuulleet.

Ei ole liian myöhäistä, mutta minä en suosittelisi tuossa vaiheessa kielen vaihtoa. 2-vuotias on niin herkässä vaiheessa kielen oppimisen suhteen että voi mennä pitkäksi aikaa ihan mykäksi jos nyt vaihtuu kieli. Tästä on kokemusta omassa perheessä. Sen sijaan 5-vee varmaan oppisi nopeasti! :)

Eikös se ole aina sanottu, että kaksi kielisessä kielessä vanhemmat puhuvat lapselleen omaa äidinkieltään. Silloin lapset oppivat molemmat kielet oikein.
Meillä esikoinen tutustui toiseen kieleen 1,5vuotiaana ja puhui sitä jo pari vuotiaana. Mutta hän olikin oppinut nopeasti puhumaan. Kakkonen, kellä on alusta asti ollut kaksi kieltä on oppinut hitaampaa ja vieläkin on puhuminen lähinnä tapailua ja jonkun verran sekakieltä jota ei kyllä ymmärrä muut kuin me.

meillä suomi-ruotsi kielet. aina ollaan puhuttu omaa äidinkieltämme lapsille, mutta keskenämme suomea. nyt vaihdettiin kielet niin että puhumme myös toisillemme vain omaa äidinkieltämme jotta lapset kuulisi enemmän ruotsia. paljon enemmän lapset puhuu suomea. yksittäisiä ruotsinkielisiä sanoja vain. mutta tuokin vaihtelee kausittain. kun olivat ruotsinkielisessä hoidossa puhuivat paremmin ruotsia, nyt kun olen kotona niin melkein vain suomea. neuvolassa sanoivat että ei mitään kiirettä vielä toisen kielen kanssa, kyllä se tulee kun menevät ruotsinkielisiin kerhoihin ens syksynä. mä kun aloin jo vetää stressiä tuosta. lapset tarkoitus laittaa ruotsinkieliseen kouluun. mies vain ei tahdo muistaa puhua ruotsia mulle, kun 9 vuotta puhuttu suomea keskenään. välillä joudun sitä muistuttaan :)

sitten itse asiaan, veljeni aloittivat päivähoidon ruotsinkielisessä hoidossa siis ihan suomenkieliset lapset. äkkiä lapset opettivat toisille suomen ja muut lapset alkoi puhua todella hyvin suomenkieltä. että eihän se liian myöhäistä ole.

Yhteistyössä