Miehen uniongelmat häiritsevät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aamuntorkku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aamuntorkku"

Vieras
Oleb varmaan kohtuuton., mutta kypsyttää todenteolla, että minä joudun aina olemaan se, joka herää lasten kanssa kuuden- puoli seitsemän maissa. Tuohon aikaan siis heräävät. Miehellä on kaikenlaisia uniongelmia, mm. unettomuutta (ollut aina), ja saattaa valvoa koko yön, ei siis saa unta vaikka makaisikin sängyssä. Hän voi olla nukkunut vain pari tuntia kun lapset heräävät, joten minä olen aina se, joka joutuu nousemaan. Ärsyttää se, että joudun nousemaan AINA niin aikaisin, mutta myös se, että joudun sen vuoksi menemään myös aikaisin nukkumaan. En voi koskaan katsoa myöhäisillan elokuvia tai ihan vaan olla, myös kaikki illanvietot ystävien kanssa pitää lopettaa aikaisin, jotta jaksan aamulla herätä. Joskus mieskin herää, kun erikseen pyydän, mutta siitä tulee aina huonoa ilmapiiriä ja vinoilua tyyliin "en mä ookaan kuin pari tuntia ehtinyt nukkua" ja "miten niin SÄ oot väsynyt, sähän oot nukkunut koko yön!" Joo, ymmärrän että unettomalle 4-5 tuntia voi tuntua koko yön nukkumiselta, mutta silti. Minua siis kyllästyttää ja ärsyttää, olisi niin ihanaa kun voisi tehdä kuten jotkut ystäväperheet, joissa vuorotellaan aikaisia herätyksiä. Onko kenelläkään muulla tällaista? Olenko ihan kamala ihminen kun tällaisia mietinkään?

Olet kohtuuton. Ajattele tilanne toisinpäin, että itse makaat koko yön valveilla ja ukko koittaa pakottaa nousemaan. Unettomuutta kun ei voi valita.

terkuin, uniongelmainen.

Passita ukkosi lääkäriin.

Toisekseen, ongelmasi on kohta ohi. Heti kun ne osaa avata itse telkkarin aamulla, niin saat nukkua itsekin pidempän. Jo aika pieni oppii käyttämään kaukosäädintä. :D

Onko miehen uniongelmaa tutkittu? Kokeiltu toisenlaista ruokavaliota, liikunnan lisäämistä, lääkitystä?

Unettomuudesta kärsiminen lienee ihan helvettiä. Mutta josko sille voisi tehdä kuitenkin jotain? Edes vähän? Onko siis varmistettu se, että kyse on oikeasti ihan kunnon unettomuudesta, eikä se johdu elämäntavoista?

Kuulostaa hassulta, että mies ei saa yöllä nukuttua, mutta että päivällä sitten saisi. Auttaisiko se, jos mies vain kuukauden heräisi joka ikinen aamu klo 7, riippumatta siitä, milloin hän on mennyt nukkumaan? Muuttuisiko se rytmi sitten ennenpitkää?

En tiedä, mistä unettomuus johtuu. Joten nämä nyt on vaan tällaisia pohdintoja.

No ei mun mielestä kärsi unettomuudesta jos saa aamulla/päivällä nukuttua vaan silloin on kyse siitä että vuorokausirytmi on sekaisin. Tosin jos mies ei edes yritä tehdä asialle mitään niin silloin tilanne taitaa hänen kannaltaan olla hyvä. Väiitäisin kuitenkin että suurin osa pystyy vuorokausirytmiään korjaamaan jos haluaa, tosin se on varmasti vaikeaa ja raskasta, mutta useimmille kuitenkin mahdollista.

No ei mun mielestä kärsi unettomuudesta jos saa aamulla/päivällä nukuttua vaan silloin on kyse siitä että vuorokausirytmi on sekaisin. Tosin jos mies ei edes yritä tehdä asialle mitään niin silloin tilanne taitaa hänen kannaltaan olla hyvä. Väiitäisin kuitenkin että suurin osa pystyy vuorokausirytmiään korjaamaan jos haluaa, tosin se on varmasti vaikeaa ja raskasta, mutta useimmille kuitenkin mahdollista.

Jos kärsii unettomuudesta, se ei tosiaan tarkoita että nukutaan päivät.
Miehen kannattaa hakeutua hoitoon unettomuutensa kanssa, eikä kaataa sen seurauksia sinun niskaasi.

[QUOTE="Aamuntorkku";30108533]Oleb varmaan kohtuuton., mutta kypsyttää todenteolla, että minä joudun aina olemaan se, joka herää lasten kanssa kuuden- puoli seitsemän maissa. Tuohon aikaan siis heräävät. Miehellä on kaikenlaisia uniongelmia, mm. unettomuutta (ollut aina), ja saattaa valvoa koko yön, ei siis saa unta vaikka makaisikin sängyssä. Hän voi olla nukkunut vain pari tuntia kun lapset heräävät, joten minä olen aina se, joka joutuu nousemaan. Ärsyttää se, että joudun nousemaan AINA niin aikaisin, mutta myös se, että joudun sen vuoksi menemään myös aikaisin nukkumaan. En voi koskaan katsoa myöhäisillan elokuvia tai ihan vaan olla, myös kaikki illanvietot ystävien kanssa pitää lopettaa aikaisin, jotta jaksan aamulla herätä. Joskus mieskin herää, kun erikseen pyydän, mutta siitä tulee aina huonoa ilmapiiriä ja vinoilua tyyliin "en mä ookaan kuin pari tuntia ehtinyt nukkua" ja "miten niin SÄ oot väsynyt, sähän oot nukkunut koko yön!" Joo, ymmärrän että unettomalle 4-5 tuntia voi tuntua koko yön nukkumiselta, mutta silti. Minua siis kyllästyttää ja ärsyttää, olisi niin ihanaa kun voisi tehdä kuten jotkut ystäväperheet, joissa vuorotellaan aikaisia herätyksiä. Onko kenelläkään muulla tällaista? Olenko ihan kamala ihminen kun tällaisia mietinkään?[/QUOTE]

Minä olen meidän perheessä juurikin tuo, joka valvoo yöt...varmaan ikävää nousta ajoissa ja laittaa aikasin nukkumaan, mutta uskon/tiedän, että miehesi vaihtaisi osia kanssasi milloin tahansa! Minä vaihtaisin myös. Unettomuus on yksi v*ttumaisista vitsauksista "terveellä" ihmisellä, mitä maa päällä kantaa. Ole onnellinen unenlahjoista. Antaisin oikean käteni, jos voisin aina pelkästään laittaa pään tyynyyn ja nukkua aamuun asti! Onneksi aviomieheni jaksaa ymmärtää ja antaa minun nukkua, jos yö menny vituralleen. Onneksi olen niin vähäuninen myöskin, että jaksan kyllä nousta aamulla ja mun on pakkokin, että saan seuraavana yönä nukuttua. Viime yönä valvoin taas (onneksi en koko yötä!), mutta nousin kasin maissa keittämään perheelle aamupuurot. Pitäkää peukkuja, että ensi yö menee paremmin, huomenna on työpäivä!

Mun mies luulee ettei nuku öisin koska ei itse tajua nukkuvansa. Kaataa sitten sen koko paskan mun niskaani ja aina alittelee kuinka on väsynyt. Niin olen minäkin, mina kun joudun heräämään muutaman tunnin yöunen jälkeen töihin. En nuku yhtään sen enempää kuin mieskään :( mutta sitä ei lasketa koska halutessani pystyisin nukkumaan

Kannattaa kokeilla melatoniinia jota saa ilman reseptiä apteekista, helpottaa nukahtamista , ei aiheuta tokkuraisuutta tms koska on vain hormoni jota elimistössä muutoinkin.Joitakin vuosia sitten ( en tiedä voi olla edelleenkin) oli yömaitoa jossa siis tuota samaa melatoniinia , lehmät lypsettiin yöllä.

Yhteistyössä