Auttakaa,mä en enää jaksa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pätsmaruu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tässä oli jo paljon vastauksia, mutta yksillä tuttavilla toimii sellainen, että nuorin 1-vuotias ja vanhin ovat samassa huoneessa. Vanhimmalle on annettu kuulosuojaimet (JUU, tosiaan sellaiset kunnon isot suojaimet, niitähän on lapsillekin) tyynyn viereen, ja osaa laittaa ne päähän, jos pieni alkaa yöllä huutaa. Näin vanhin saa siis nukuttua. Jos teidän keskimmäinen nukkuis edes jotenkuten vanhempien huoneessa, vois tilanne rauhoittua niin, että saisitte edes jotenkuten nukuttua kaikki. VOIMIA!!!! Ja toivottavasti saatte tosiaan apuakin, kyllä neuvolasta pitäisi jo antaa kunnan apua...

Keskimmäisen päikkäreistä olemmekin mieheni kanssa puhuneet ja miettineet josko niitä rankalla kädellä lyhentäisimme. Tunnista olimme myös puhuneet...kiva saada täältä saman suuntaisia ajatuksia tukemaan omia pohdintoja :).

Myönnän kyllä auliisti ja isosti, että olemme yhä varsin noviiseja vanhempina ja virheitä olemme matkan varrella tehneet ja tulemme niitä jatkossakin tekemään. Mutta kuka on valmis vanhempana? Kuka on se kaikkitietäväinen? Onhan se hyvä, että joukon jatkona on näitä guruja, jotka osaavat heti kaiken...itse toisaalta olen vain tyytyväinen siihen, että pystyn omista vajavaisuuksistani huolimatta omaksumaan ja oppimaan uutta...Kiitänkin teitä kaikkia, jotka olette kommentoineet ja osallistuneet siten meidän tukemisessa tämän ongelmamme tiimoilta :flower: . Ja emme taida kuitenkaan olla ainoa perhe tässä pulmassamme...

Tässä asiassa vain tuntuu siltä, että aiheen otettuamme esille ja apua pyytäessämme, tilanteemme vain ohitetaan "vaiheena". Että menee ohi, jatkakaa. Sitä se varmaan onkin mutta nyt tuntuu vain seinä olevan turhan lähellä. Niin, ehkä tämän päivän lapsiperheellä ei saa olla yhtäkään ongelmaa - täydellisessä maailmassahan jo elämme...

Zuku - kiitos linkistä :flower: . Luen sen ajatuksella tuonnemapana, merkkaan kyllä. Mutta tosiaan näin meille neuvolasta sanoivat, kun itse kyselin lapsen pääsyä unikouluun..."Tuon ikäinen kyllä osaa nukkua ilman mitään unikouluja, kotikokeilu riittä kouluksi hyvinkin".

Monta uutta asiaa tuli teidän toimesta, kiitos. Mieskin luki kommenttinne ja varmasti puhumme vielä asiasta päivän aikana, kun sellainen sopiva tauko tulee.

Ja miksi muuten onkaan niin, että kodinhoitajilla/perhetyöntekijöillä on huono kaiku? Hyvin on jo eri medioissa osattu peloitella huostaanotoilla sun muilla...eihän tässä kohta uskalla mihinkään tahoon ottaa yhteyksiä...tämmönen tavallinen pulliainenkaan.

Tosi vaikealta kuulostaa teidän tilanne, uni on ihan hirveän tärkeää.

Mulla tuli muutamia keinoja mieleen.. Eli ihan ensimmäiseksi tassutteluhoito vauvalle, tuo on juuri hyvä aika aloittaa, ei tarvitse enää yösyöttöjä. Eli toinen keskittyy vauvaan ja toinen keskimmäiseen, jotta olisi mahdollisismman hiljaa, tassuhoidon aikaan keinolla millä hyvänsä. Esikoiselle selitätte (on varmaan jo niin iso, että ymmärtää kun puhutte vakavasti), että "nyt pienemmät opettelevat nukkumaan, jonkin aikaa menee yöt tosi huonosti, mutta kun sinä pysyt omassa sängyssä ja yrität nukkua, niin ensi viikonloppuna saat ..." (mikä sitten olisi hyvä palkka nukkumisesta). Vauvan koulussa menee varmaan muutamia öitä.. Ja kun ootte saanu vauvan nukkumaan, niin sitten vaikka viikonloppuaikaan pidätte pari puuhapäivää niin että on touhua, mutta ei päikkäreitä. Sitten illalla ajoissa sänkyyn ja sama tassuttelu yöllä. Siis että jos herää, niin sitten viette omaan sänkyyn, rauhoitatte sinne, toivotatte hyvät yöt ja menette pois. Sitten kun yöt sujuvat, niin päiväunia voi koittaa, jos on vielä väsynyt. Lapsi voi olla sellainenkin, että tarvitsee ne unensa nimenomaan yöllä. Keräätte viimeiset voimavarat ja vedätte läpi tän, kestää varmaan pari viikkoa. Ootte järjestelmällisiä, tiukan lempeitä, vaikka silmät ristissä, teidän on pakko saada katki tuo noidankehä.

Ei ole tarkoitus kuulostaa kaikkitietävältä, mieti voisiko tämä toimia teillä.. Näin minä omalla ammattitaidolla ajattelisin..

Alkuperäinen kirjoittaja Pätsmaruu:
Zuku - kiitos linkistä :flower: . Luen sen ajatuksella tuonnemapana, merkkaan kyllä. Mutta tosiaan näin meille neuvolasta sanoivat, kun itse kyselin lapsen pääsyä unikouluun..."Tuon ikäinen kyllä osaa nukkua ilman mitään unikouluja, kotikokeilu riittä kouluksi hyvinkin".

Monta uutta asiaa tuli teidän toimesta, kiitos. Mieskin luki kommenttinne ja varmasti puhumme vielä asiasta päivän aikana, kun sellainen sopiva tauko tulee.

Ja miksi muuten onkaan niin, että kodinhoitajilla/perhetyöntekijöillä on huono kaiku? Hyvin on jo eri medioissa osattu peloitella huostaanotoilla sun muilla...eihän tässä kohta uskalla mihinkään tahoon ottaa yhteyksiä...tämmönen tavallinen pulliainenkaan.

:hug: ei ku nimen omaan, jos koti konsteista ei ole apua ni silloin unikoulu on tarpeen tai ainaki se että pääsette keskustelemaan asiasta! Mut mitä on ne kotikonstit? Ei ainakaan sitä, et äiti ja isä yrittää väsymyksen alta mennä siitä mistä aita on matalin (niin ku sul tuo yö imettäminen).. kyl siihen tarvitaan jotain konkreettista apua/neuvoa kuin se et aikansa kutakin!
Olet vahva! Koska haet tilanteeseenne apua, se osoittaa rohkeutta, et myöntää virheensä eikä esitä täydellistä, koska kukaan äiti ei ole täydellinen!
Tuo on niin harmi, et heti saa "leiman" otsaansa ennen ku on edes kerenny apua hakemaan, ku mainitsee että on sitä hakemassa.. ennen oli kodinhoitajat jotka tuli kysymättä kotiin äidin avuksi, nyt niitä ei taho saada edes kysymällä.
Googlatappa leikki-ikäisen unikoulu ni saat muiden kokemuksia!
Elä tyydy tuohon neuvolan vastaukseen..

Minusta tuo teidän tilanne vain kuulostaa nyt siltä, et ensin tarvitte te vanhemmat levähdys hetken, että jaksatte alkaa käymään tuota unikoulua läpi.
Ooko kysynyt sun vanhemmilta et voisko ne tulla teidän luo v.lopuksi? maksasitte vaik matkan! Tai onko lähipiirissä ketään muuta (sisaruksia) joka vois tulla pariksi yöksi

Siis oikeesti...multa pääsee ihan itku, kun mä luen teidän vastauksia...mitä välittämistä ja auttamistahtoa ja -halua täältä löytyykään, ja saakaan!

Mä olen kuvitellut ja luullutkin olevani vahva, mitä tulee perheeni asioihin. Olen napakasti ja suht nopeastikin nostamassa asioita puhe- etäisyydelle, pohdin keinoja ja tilanteita, etsin ratkaisutapoja - koulutan itseäni äitinä, vanhempana. nyt on tuo puolison osa jäänyt taka- alalle...mutta yhtäköyttä yhdistystä mieheni kanssa olemme :heart: . Enkä ymmärrä yhäkään, miten hän jaksaa minuakin oman jaksamisensa rinnalla...

Totta on sekin, että väsyneenä, äärimmäisyyksiin asti venytettynä, se aidan ali menetelmä on juuri houkuttelevin ja ah, niin helpoin. Syyllinen olen. Olihan mulla tuo nuorimmainen jo tassuttelussa hyvinkin menossa ja hienosti menikin, kunnes...tuli hampaita, puhetta ja ylösnousua kehitykseen lisää...Niin helppo on kaivaa kuvetta ja hakea se hetken hiljaisuus sieltä, ehkä lapsen unikin...Väsyneenä sitä ei ole se loogisin, teräväjärkisin ihminen, joka etenee perustellusti asteittain tilanteesta toiseen. Ei, sitä vain ajattelee, että kun hoidan tämän tästä nopeasti alta pois, hiljaiseksi, niin ehkä minäkin sitten saisin hetken olla sängyssä pitkälleen ja jopa ummistaa silmäni...

Ja tosiaan - keskimmäiselläkin oli tässä muutama hyvä yö, kuten sanoinkin, joten nukkua kaveri osaa. Mutta - sitten tuli "isihätä", "äitihätä", iälle tyypilliset örkit ja "minä jään tänne yksin" - ajattelu...Toviksi kelpasi unilelunsa turvaksi mahtivoimineen, yövalo on käytössä (semmonen himmeä), ja nukkumaankäymiset ovat niin rauhallisia kuin vain voivat olla tilanteessamme...Toki aina ei niinkään ole, kun kahden temperamenttisen lapsen väsymykset yhtyvät... Voisimme jälleen kerran kokeilla tuota eri aikaan nukkumaan menoa, että keskimmäisemme menisi hiukan aikaisemmin nukkumaan... Yritän, sillä itse olen pääsääntöisesti lapsiamme arkisin nukkumaan laittamassa.

Uni on tärkeä juttu. Kaikille - ikään ja kokoon katsomatta. Lohduttaudun sillä usein, että viimeistään murrosikäisenä kyllä kaikki nukkuvat kuin uppotukit - niin olen kuullut ;) - mutta siihen on meillä vielä pitkä aika... Jaksan kuitenkin vielä kaikessa unettomuudessani uskoa siihen, että niin pitkälle meidän ei tarvitse venyä.

Ja Zuku - äitini on tulossa kyllä lastemme suureksi riemuksi luoksemme ihan piakkoin. Kiitollisuuden velassa olen hänelle, sillä hän niin pyytettömästi on osallistunut arkeemme tukien ja auttaen aina kun on voinut. Ihana ihminen :heart: ... Esikoisemme aina "muuttaakin" silloin vierashuoneeseen nukkumaan "mummin seuraksi"... Ja toki arki tuntuukin silloin hitusen helpommalta, vaikkakin ne samat yökuviot nuorimmaisten osalta silloinkin jatkuvat. Mutta se arkipäivä on niin paljon helpompi jakaa ja mun mennä läpi, kun mulla on siinä samalla seuraakin, puhetoveria. Juu, arki menee lasten kanssa kotona monesti muita ihmisiä näkemättäkin...

Muu tukiverkko onkin sitten myös lapsiperheellisiä, joilla omat lapsiongelmansa menossa. onneksi minulla on pari ihanaa arkienkeliä lähellä liihottelemassa, joille voin tuntojani ja mietintöjäni purkaa ja ihmetellä - he omalta osaltaan antavat vinkkejä ja ennen kaikkea sitä tukea jo kuunnellessaan minua. Konkreettista yöapua en heiltä kuitenkaan lähde hakemaan, omat yömurheensa kun heilläkin on...

Yritämme jaksaa, kiitos.

Hei, mä en jaksanut lukea koko ketjua, mutta meillä on uniongelmainen poika, pian 5v. Herättää yössä n5-6 kertaa. Ollaan kuunneltu sitä neuvolan "se on vaan vaihe"-juttua monta vuotta, kunnes viime syksynä soitin neuvolaan ja sanoin että nyt riittää, hoidatte asian. Ja asiahan alkoi hoitumaan. Saatiin ihana lastenpsykiatri joka hoitaa juttua, on määrännyt kaikki mahdolliset fyysiset kokeet ja konsultaatiot, ja tavannut poikaa ja meitä että on saanut psyykkiset ongelmat viivattua yli.

Meilläkin oli jo kokeiltu kaikkea, ja väsyneitä oltiin. Mutta ihan ekana pika-apuna suosittelen että jättäkää päikkärit pois ihan kokonaan. Se vähensi meillä heräilyjä puolella heti alkuunsa. Se onb vaikeaa ekan viikon, mutta pienet vaihtaa rytmiä nopeasti. Ja sit vaadit sitä apua neuvolasta, se on niiden työ. Uniongelmat on ihan yhtä tärkeitä hoitaa kuin muutkin ongelmat, koko perheen jaksamisen kannalta! Jos sulla on kysyttävää meidän kokeilemista jutuista ja miten asiat on edennyt niin voit laittaa yv:tä, kerron ihan mielelläni.

Meillä oli noiden kahden kanssa yhteen aikaan tosi hulinaa yöt. 4v heräili jatkuvasti öisin ja herätti kaikki. Kuopus meni nukkuun tosi myöhään kun nukkui hyvin päiväunet. Sitten heräiltiin ramppaamiseen tunnin välein ja sitten esikoinen heräsikin klo.5-6. Vaikka oli väsynyt. Mutta heräili tosi herkästi jos mies lähti töihin tai tuli töistä. Sitä aikaa kesti sen ajan mitä kesti. Väsynyt olin ja mies. Mutta meillä nukuttiinkin päikkäreitä sitten ja kumpikin antoi toisen nukkua välillä aamulla pidempään. Nykyään lapset nukkuu ja satunnaisesti heräilevät enää. Kuopus on hieman yli 3v ja ei nuku päikkäreitä. Nukkuu yöunia 12h. Itse saa nukkua niin paljon kun haluaa. Meillä nyt on vaan nuo kaksi, mutta uskon että teilläkin tilanne rauhoittuu vielä. Jaksamista kovasti!

Onpa vaikea tuo teidän tilanne. Nyt en tiedä, mitä kaikkea olette jo kokeilleet, mutta muutama juttu tuli mieleen, josta saatttaa olla apua. Minulle ei vielä selvinnyt, miksi lapsi herää, herääkö esim. vessaan vai herääkö siksi että vanhempi lapsista nukkuu niin levottomasti.

Tuo päiväunien lyhentäminen voi olla yksi keino, vaikka siinäkin on oma riski, että teillä on sitten hirmuisen kiukkuinen kolmivuotias iltapäivisin. Minun lapselle ei ainakaan onnistunut aikoinaan päiväunien lyhentäminen. Hänellä oli se ongelma, ettei iltaisin rauhoittunut nukkumaan aikaisin, vaan saattoi hypellä pystyssä melkein puoleen yhöhön asti. Olin niin raaka, että lopetin päiväunet kotona kokonaan, eikä nuku niitä ollenkaan kotona, mutta päiväkodissa kylläkin. Joskus saattaa autossa nukkua, tai jos on sairaana, mutta muuten ei nuku. Kahdeksalta viimeistään nukkumaan ja suoritan siihen aikaan itsekin iltatoimet ja menen maate. Käsittääkseni teillä ei kuitenkaan ole ongelmaa saada lapsi rauhoittumaan yöunille, vaan yöllinen herääminen.

Sitä mietin, että jos vessahoppu herättää, niin siihen voi löytyä apu, että lapselle ei anna juurikaan juotavaa, enää kuuden jälkeen. Ihan vaan sen verran, että saa iltapalan huuhdeltua alas, mutta muuten paljon nestettä aamusta ja aamupäivällä muutenkin usein, muttei illasta enää. Sekin saattaa auttaa, että käytätte yöllä vessassa, mikäli siihen on tarve.

Tuli mieleen sitten se, että jos tuo vanhempi lapsi tai isin ikävä herättää, että jos laittaa jonkin unirallin soimaan hiljaiselle, jonka soi siis kokoyön. Lapsi tottuu musiikkiin ajan kanssa, eikä välttämättä enää hätkähdä joka kolahdukseen ja toisen lapsen unissa puhumiseen ja liikehdintään. Voisin ehkä jopa koittaa kaikille omaa makuuhuonetta, jottei lapset herättele yöllä toisiaan.

Tuon ikäinen myös oppii päivän aikana todella paljon asioita ja jos on vieläpä hyvin aktiivinen liikkuja voi yöllä olla lihaskipuja tai kasvukipuja. Lapsihan kasvaa nukkuessaan. Nyt varmasti tulee paljon kakkaa niskaan, mutta voihan lääkkeistä olla hieman apua tähän "vaiheeseen". Jos on kasvukipuja tai lihaskipuja, niin pieni annos parasetamolia iltaisin ja jos auttaa, niin koittaa antaa sitä jonkin aikaa ja jättää sitten pois, kun yöt alkaa sujua. Jos lapsella on kutinaa tai atooppista ihoa, jonkinlaista selittämätöntä vaivaa, joka voi olla sisäistä kutinaa, niin antihistamiinista voi olla apua, loppuu kutina ja se on samalla myös hieman rauhoittavaa muutenkin ja sitä voi iltaisin antaa ja tosiaan, kun yöt alkaa sujua, jättää pois kokonaan ja antaa vaan tarvittaessa joskus, jos alkaa taas yöt valvoa, kuten tuota parasetamoliakin, voit antaa vaikka molempia.

Voihan olla, että tuo kolmivuotias kaipaa ja tarvitsee aikuisen ihmisen yöksi samaan huoneeseen. Voisitte hankkia myös ihan kelvollisen sängyn, missä miehesi voi kunnollisesti nukkua, tuon kolmivuotiaan huoneeseen, tai miksei nyt siihen vanhempien lastenkin huoneeseen, silloin ei hänen tarvitse yöllä herättää muita, isää hakeakseen. Ainakin tämän "vaiheen" ajaksi.

Nukkua on kuitenkin ihan pakko, ajan kanssa on hyvin vaarallista olla aina yliväsynyt ja puolitokkurainen. Vaikka nyt tuntuu siltä, etä jaksat kuitenkin arjen pyörittää, niin todellisuus saattaa olla vielä pahempi ja olette lakanneet ehkä huomaamasta, kuinka väsyneitä oikeasti olettekaan. Minulla on kokemus erään entisen työtoverini taholta, hänen nukkumisensa tai nukkumattomuutensa, ei johtunut pienistä lapsista, vaan siitä, että teki yövuoroa, mutta halusi olla super äiti jo isommille lapsilleen ja supernainen muutenkin. Ei nukkunut päivilläkään ollenkaan silloin kun oli yövuorojakso. Ei huomannut omaa väsymystään, eikä kuunnellut muita, vaikka siitä huomautettiin. Pieniä vahinoja sattui jatkuvasti, mutta lopulta sattui sellainen vahinko, joka vei hänen terveytensä kokonaan. Nykyisin on elämänsä todella vaikeaa ja kivuliasta, minkäänlaiseen työhön ei enää kykene ja on sairaseläkkeellä, nuoresta iästään huolimatta.

Siksi oikeastaan olen niin hulissani, kun itse vakuuttelet että selviät kyllä, ethän vaan ole ohittanut jo sitä vaihetta, että huomaat kuinka väsynyt oikeasti olet. Roppakaupalla hyvää tuuria, niin voihan se sinnittelemällä onnistuakin, että pitkäaikaisesti yliväsyneenä selviää lasten kanssa nämä vuodet, mutta minua hieman kummastuttaa kuitenkin, että vanhempia ei auteta, vaan annetaan olla väsyneitä, ja jos jotakin lopulta sattuu, syytetään huonoa onnea, vaikka oikeasti on vaan ajan kysymys, milloin jotain tapahtuu, pelkkää hyvää onnea, jos ei mitään pahempaa satu.

Paljon voimia sinulle ja toivottavasti saat apua, neuvojen muodossa tai kodinhoitajan ominaisuudessa. Voisin ihan mieluusti auttaa ja tulla lapseni kanssa teille joskus yöksi, tai ottaa lapsesi meille. Asun melkolailla pohjoisessa, mutta jos ei muuta keinoa ole, niin voisin lomalla ihan oikeasti auttaa.

Hyviä neuvoja oletkin jo saanut. Mä itse olen jo osittain unohtanut paljon tuosta ajasta, kun lapset olivat pieniä. Nyt kuopuskin on jo 9v. Mutta semmoinen tuli mieleeni, jota en huomannut vielä ehdotetun, että jos päikkäreitä nukuttaisiinkin vain joka toinen päivä, tai vain silloin kun tarvitaan? Sopisiko tuo teidän kuvioon?

Nyt heität tuon ajatuksen kiitollisuuden velasta pois! Niinpä, hankalaa.. sanoo äiti joka ei taho millään osata pyytää apua tai viedä lapsia hoitoon, vaik siihen mahollisuus onki. Tuntuu monesti vain siltä et on helpompi ottaa nuo kaks mukaan mitä et alkaa kyseleen lapsenlikkoja ja kuskata ja hakea joko lapsia tai sit ammoja.
Mä kannustasin sua kysymään äitiltä et mitä jos lähtisitte käymään miehen kans edes yhen yön reissun hotellissa!! Ihan vain KAKSIN!!
Ja se on jo niiin paljon ku lähellä on äitejä/isiä keille saa purkaa niitä salaisimpiakin tuntoja ja keihin voi LUOTTAA! :flower:
Onneksi valoa kohti ollaan menossa! Ootko miettiny et isommat kävis jossain kerhossa, jollon saisit aikaa sen nuorimaisen kanssa?

En lukenu ihan kaikkia, mutta meillä on lapset jättäneet n.2v päiväunet pois. Sanotaan että kotihoidossa olevat ei tarvi päiväunia samanlailla kuin päiväkodissa oleva. (neuvola) Kannattaa kokeilla tuotakin.. :)

Mitä jos ajatte koko perheellä sinne sun äidin luo, jätätte ainakin kaks isompaa sinne yöksi ja meettee johonki hotelliin nukkumaan muutamaksi yöksi? tai voihan sen mummon maksaa vaikka junalla tulemaan teille. Tai jonku lastenhoitajan jonka maksaa? Kyselee vaikka naapureista tietäiskö ketään joka tulis hoitaan pientä korvausta vastaan.

Tsemppiä!! Täälläkin aika vähäuninen äiti..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
perhetyöntekijät on tunnetusti sossun kyttääjiä, jotka raportoivat sossulle negatiivisesti eivätkä sitä paitsi tee edes juuri muuta kuin tarkkailevat. Kodinhoitaja tarttuu toimeen, en näe mitään syytä vapaaehtoisesti ottaa yhteyttä lastensuojeluun jos tarvetta ei ole.

Ne kodinhoitajat on niitä sossun perhetyöntekijöitä, jos ei sitten yksityisestä firmasta osta kodinhoitopalvelua.

Voi teitä kaikkia, ihania olette...

Juu, eritt. hyvään harkintaan ja kokeiluun otamme nyt tuon keskimmäisemme päikkärittömyyden. Tai ainakin ens alkuun lyhennämme sitä ja siitä heivaamme unholaan. Jos apua tulisi siitä, joskin ihan heti sen näkymistä on turha odottaa, kun oma aikansa siihen menee lapseltakin...

Esikoisemme käykin jo srk:n päiväkerhossa kahdesti viikossa ja keskimmäinenkin saa siitä riemusta esimakua nyt tulevan kevään aikana, kun pääsee muutamana kertana siihen jo osallistumaan - varsinaisesti aloittaa oman kerhoilunsa sitten syksyllä :). Odottaakin sitä jo kovin. Ja tosiaan - keskimmäisen kanssa olen jo erikseen käynyt lääkärillä asiasta sekä hänen syömisistään, kun nekin tässä kurahtivat (mutta kaikki kokeet siihen liittyen osoittivat, että fyysisesti ei mitään vikaa - kuuluu ikään nuo syömisjututkin ) ja vielä on käynti edessä kontrolloitavasti. Neuvolassa ja lääkärissä eivät ainakaan ole lasta katsoessaan ja tutkiessaan huomanneet mitään poikkeavaa ikäisiinsä verrattuna eli ns. henkinenkin taso menisi muiden mukana. Mitään tarkkoja neurologisia kokeitahan hänelle ei ole tehty, tiedä sitten josko kuitenkin... Meidän kolmevuotias yöjuoksijamme on vielä muuten yövaipoissa (sekin vielä). Ei ole osoittanut vielä olevansa kypsä yövaipattomuuteen, joten vaipattelu jatkuu, mutta siitä nyt en osaa edes olla huolissani - kypsyy siihen ajastaan kyllä. Ja hänen kohdallaan olemmekin jo kiinnittäneet huomiota illan juomisiin ja siten valmistamme siihen vaipattomuuteen omalta osaltamme...

Olen tässä lasteni kanssa tehnyt myös näitä irtiottolähtöjä mummilaan. Silloin on mieheni saanut nukuttua, onneksi, kunnolla, ja itselleni jo fyysinen paikkakunnan vaihto antaa eritystä energiaa. Samat kohkaamisethan siellä sitten toki ovat mutta...:). Ja juu, olen toki itsestäni huolissani, enemmänkin. On tässä ollut muutama eritt. hankala päivä, joka on ollut tahtojen taistelua itseni kanssa...väsyminen tuntuu niin kohtuuttomalta. Kuiytenkin, vaikka lapset - kaikki kolme :heart: - ovat nyt vaativia ja työläitäkin, niin saan heiltä sitä voimaa mikä puskee eteenpäin. Heidän eteensä teen kaikkeni, itseni tosin unohdan nykyään helpostikin...

Mutta - tuntuu niin paljon helpommalta, kun olen saanut purkaa tätä ongelmatilannettamme ja saanut teiltä hyviä vinkkejä, miten mennä eteenpäin. Kokeiluahan tämä on ja aikansa ottaa kyllä, mutta nyt tässä tilanteessa tuntuu hyvältä, että on jo teidän muiden valmiiksi kokeiltuja kikkoja käytettävänä/kokeiltavana, kun itse emme enää ratkaisuja nähneet... Onneksi tosiaan kevättä ja kesää kohden olemme menossa, varmasti tuo tullessaan meillekin isoja kasvun asioita - uudistumisen aikaa kun on.

Kommentoida saa toki, luen kyllä, mutta keskityn ruokahuollon pariin ja laitan suut makiaksi koko perheelle. Kiitos kaikille - mukavaa sunnuntain jatkoa :flower:

Kysyit tulevaa,

onneksi en sitä tiedä

mutta arvaan

siinä on valoa ja pimeyttä

kipua ja tuskaa

iloa ja riemua

uutta ja vanhaa

sitä kaikkea mitä

elämään kuuluu.

Mutta sen tiedän, että valo

voittaa pimeyden - aina.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
perhetyöntekijät on tunnetusti sossun kyttääjiä, jotka raportoivat sossulle negatiivisesti eivätkä sitä paitsi tee edes juuri muuta kuin tarkkailevat. Kodinhoitaja tarttuu toimeen, en näe mitään syytä vapaaehtoisesti ottaa yhteyttä lastensuojeluun jos tarvetta ei ole.

Ne kodinhoitajat on niitä sossun perhetyöntekijöitä, jos ei sitten yksityisestä firmasta osta kodinhoitopalvelua.

Meilä ne kyllä ihan auttoivat, ei se 'sossu' takoita aina huostaanottoa..... tai kyttäystä.
Auttamaan he meille tulivat- sossun perhetyöntekijät.

Yhteistyössä