Niinkuin olet jo varmasti huomannut, on osalle näistä 'pikkulapsista' (poikalapsista) tuo auto on herkkä kohta. Naisenhan pitäisi omistaa joku vanha räyhkä, kauppakassi ja ukko saisi ajaa isolla uudella autolla hienosti töihin joka aamu yksinäisessä rauhassaan. Ja sitten vielä jaksetaan ihmetellä, miksi mies aina on kuski ja se vaimo istuu pelkääjän paikalla.
Miehesi on todennäköisesti kasvatettu samallalailla kuin suurin osa näistäkin hölmöistä täällä, jotka ovat sinua haukkuneet. Eli että mies on perheenpää ja nainen hoitaa kodin ja lapset, ukko tuo rahat himaan ja ei osallistu kotitöihin muuta kuin ruoka-aikaan syömällä.
Ukollasi on selvästi huono itsetunto ja hän kilpailee kanssasi. Se, että olet opiskelusi ansiosta saanut vakiviran ja ehkä samaa tai jopa parempaa palkkaa, syö perheenpää-ajattelun omaavan ukon itsetuntoa. Heillä kotona varmaan äiti on ollut se heikompi 'astia' ja isä taas huolehtinut kaikesta taloudellisesta puolesta.
Mielestäni sinun kannattaisi nyt puhua perinjuurin asia selväksi ukkosi kanssa. En usko, että ongelmana on vain tuo autohomma. Takana on muutakin. Toisaalta kannattaa myös miettiä, minkälaiset arvot teillä on. Jos ukkosi ajattelee sinun jäävän hoitamaan mahdollisia tulevia lapsia kotiin kauppakassilla ajaen ja hoitavan muutenkin kodin pelkästään yksin, kannattaa tosiaan miettiä tulevaisuutta.
Minulla on miesystävä, joka ajelee vanhalla pakettiromulla. Itse ostin ihan uuden maasturin. Olen sellaisesta aina haaveillut ja vihdoinkin rahaa oli sen verran, että sain ostettua. Mieheni oli päinvastoin iloinen ostoksestani ja oli sitä paitsi mukana, kun kävin hakemassa auton liikkeestä. Tarkoituksena on, että käytämme minun autoani, kun lähdemme jokavuotuisille reissuillemme Lappiin. Autossa mahtuu hätätapauksessa nukkumaankin ja tavaroiden kuljetuksessa se on ehdoton.
Minun mieheni itsetuntoa ei syö se, että minä ansaitsen enemmän kuin hän ja koulutustakin on enemmän. Päinvastoin - hän on ilmeisen ylpeä tyttöystävästään, joka osaa toimia muutenkin kuin apukuskin paikalla. Toisaalta hän on hieman vanhempi kuin minä, joten varmasti elämänkokemusta on sen verran enemän, että tietää, mitkä asiat on oikeasti tärkeitä.
Eli puhu äijäs kanssa ja sano, että tämä asia vaivaa. Selvitä, miksi hän käyttäytyy noin. Sitten voit tehdä lopulliset päätökset siitä, miten jatkatte tulevaisuudessa.