Miehen sisko teki lastensuojeluilmoituksen,sen takia koska...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huhuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;26333033:
Jos mummo ja pappa itse pyytävät lasta asiassa ei mielestäni ole ongelmaa.
Eiköhän nuo aikuiset ihmiset osaa itse päättää jaksavatko vaiko eivät ja tuskin pyytäisivät jos eivät jaksaisi.

Itse en sairaan ihmisen kontolle olisi vilkasta esikoistani laittanut.
Mutta eipähän tässä tapauksessa siellä ole vain mummoa vaan myös pappa jonka sitten touhuilee lapsen kanssa.
Usein myös nuo vanhemmat ihmiset,sairaatkin tuntuvat saavan elinvoimaa ja iloa lapsista ja heidän jutuistaan.

Toivottavasti on näin. Mutta ei se aina niinkään mene. Mummot ja papat pelkää että jäkikasvu suuttuu jos kieltäytyy.
Olen monta vastaavaa tapausta seurannu vierestä,että ei todellakaan kaikki sano että nyt mä en vaan jaksa.
Sukulaiset ovat yrittäneet puuttua asiaan mutta turhaan. Ku mummo ei itse uskalla sanoa ko perheelle että nyt ei käy.

Eikun mummu itekkin sano ,että on se kateellinen se tiina(miehen sisko) kun meijän lapsi on siellä aina...ite ne ei anna niitä lapsia sinne...??!! mut nyt saa sit lopua ton pojan yökyläily ainakin toistaseksi. mummu sano että se on kiva kun tulee lähettyä ulos jne..muuten se vaan makaa sisällä,san et poika piristää sitä... ja osaa se "kotihommiakin"tehdä ja okein kiltti on..on se mummu pyytäny 2vuotiastakin mut en sitä oo antanu...

No olisko nyt ihan asiallista ottaa puhelu sille siskolle? Ja jutella ihan ku aikuinen aikuiselle.

Mä en pystyis olemaan joka viikonloppu erossa lapsestani ja se 5v jää sitten muun perheen ulkopuolelle viikonloppuisin. :( Ei varmaan kivaa sisaruksillekaan. Lapsi-parka!

[QUOTE="Ankka";26333083]Toivottavasti on näin. Mutta ei se aina niinkään mene. Mummot ja papat pelkää että jäkikasvu suuttuu jos kieltäytyy.
Olen monta vastaavaa tapausta seurannu vierestä,että ei todellakaan kaikki sano että nyt mä en vaan jaksa.
Sukulaiset ovat yrittäneet puuttua asiaan mutta turhaan. Ku mummo ei itse uskalla sanoa ko perheelle että nyt ei käy.[/QUOTE]

Juuri näin usein käy. Voi olla, että haluaa auttaa aivan velvollisuudentunteesta, kun ap:llä on näitä pienempiäkin kotona.

Joskus vielä muille valitetaan miten raskasta lastenlapsia on hoitaa, mutta silti kokee velvollisuudeksi auttaa.

Kyllähän noita on, viime kesänä tuli nähtyä kuinka syöpähoitoja läpikäyvälle mummille tuotiin lapsi hoitoon. Ja tämä mummi ei tosiaan varmastikaan osaa sanoa ei. Kyllä sivusta seuranneena olin sitä mieltä että itse en ainakaan olisi vienyt hänelle hoitoon (että vanhemmat voi mennä golffaamaan) vaan olisin antanut levätä, hoidot kun muun muassa väsyttivät aika paljon...

jos mummo haluaa lapsen lapsensa sinne seurakseen ja lapsi itsekkin tahtoo mennä ni mikä oli ongelma..? en kyl ite silti noin usein päästäis ehkä kk:ssa yks v-loppu

Ehkä ei huonojalkaisen mummon ja toisaikaisen paapan seura kuitenkaan ole ihan turvallisin kasvuympäristö pienelle vilkkaalle pojalle... joku tällainen huoli siinä ls-ilmoituksen takana varmaan on ollut. Lapsen kannaltahan se tilanne tulee selvittää; eikä sen kannalta että kuka pahoitti mielensä ja miksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kiusaa ehkä??;26333501:
miks tommosesta ei voinut sisko eka mainita eikä heti tekemäs ls ilmoitusta?? :O

Jaa mistä tiedämme ettei ehkäpä maininnutkin? Ap kertonut täällä ehkä asian hieman omalta kannaltaan edullisesti... inhimillistä, tietysti.

herranjestas... ei tossa ole mitään lastensuojelun aihetta jos kerran pappa pystyy ja aktsoo asiallisesti lapsen perään. ei hitto tätä nykymaailmaa.

Meidän pihalla kaikki kakarat,paitsi omani on juossut 5vuotiaasta yksin ulkona,yksin.. siitä se ls-ilmoitus pitäs tehä.

15 vuotta sitten itse vietin mm. kaikki kesäni mummolla ja pappalla, monta yötä putkeen viikottain. Ikää ei varmaan paljon enempää ollut... autoin mummoa pihatöissä, viljeltiin kasveja, käytiin kaupassa, tehtiin ruokaa, saunottiin, istuttiin pihakeinussa. Nukuin yläkerran vintillä. Ihan omasta halustani ja aina mummo soitti että koskas tulet taas mummolaan...

Ei siinä mitään kummallista silloin ollut. Eikä se nyt ainakaan lastensuojeluasia ole jos mummosta on huoli.

Itse miettisin tuossa sitä papan kuntoa ja jaksamista, onko hänellä voimia ja halua huolehtia sekä mummosta että lapsenlapsesta? Ja että pojasta tosissaan huolehditaan tuolla, isovanhemmat haluavat häntä sinne ja lapsi itse viihtyy. Jos nuo toteutuu niin lapsen kyläilythän on hieno juttu.

Toisaalta joka viilonloppu kuulostaa paljolta. Onko lapsi kotihoidossa vai päivähoidossa/eskarissa? Jos jälkimmäisissä niin tuo joka viikonloppu on tosi paljon, voi jopa lapselle tulla tunne että hänet sysätään pois vauvan tieltä (varsinkin jos kuulee puhuttavan kuinka kiva on kun mummo hoitaa poikaa ja kotona on muilla rauhallisempaa).

Jos kaikki siis on noin ok niin en lopettaisi pojan mummolavierailuja (ei kai lastensuojelukaan sitä edellyttänyt?). Voisin kyllä vähentää niitä ja välillä esim mennä sinne yhdessä koko perheen voimin niin että voi samalla autella jos isäntäväki jossain apua tarvii jne. Jos ap:n mies on viikot töissä olisi varmaan kiva joskus viikonloppuisin viettää myös aikaa ihan oman perheen kesken.

Minä en näe tuossa mitään ihmeellistä, jos kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä, niin mikä on ongelma? Toisekseen nykyään ei saisi suurinpiirtein olla lapsistaan erossa ollenkaan, mitäs jos tuo 5v, haluaa olla siellä mummolla, siellähän se saa täyden huomion, mitä ei kotona saa ja mummo ja pappa ovat iloisia seurasta.
Ja toisekseen aika ala-arvoista miehen siskolta on tuo lastensuojeluilmoituksen tekeminen, ei sitten voinut tulla naamatusten asiasta sanomaan, vaan piti se tehdä raukkamaisesti selän takana, etenkin kun mitään syytä moiselle ei ole, turhaa viranomaisten työllistämistä, eiköhän heillä ole tärkeämpiäkin töitä.

Jos kaikki siis on noin ok niin en lopettaisi pojan mummolavierailuja (ei kai lastensuojelukaan sitä edellyttänyt?). Voisin kyllä vähentää niitä ja välillä esim mennä sinne yhdessä koko perheen voimin niin että voi samalla autella jos isäntäväki jossain apua tarvii jne. Jos ap:n mies on viikot töissä olisi varmaan kiva joskus viikonloppuisin viettää myös aikaa ihan oman perheen kesken.

Koko perheellä käyminen voi kuitenkin rasittaa mummoa vielä enemmän, koska hän voi kokea velvollisuudekseen huolehtia vieraista, keitellä kahvia ja seurustella väsymyksestään huolimatta. Lapsen kanssa voi heittäytyä sohvalle makaamaan ja ihan antaa lapsen vaan leikkiä lähellä.

Itse olin kesäisin paljon mummolassa. Auttelin mummia esimerkiksi imuroimalla, tiskaamalla, hieromalla mummin jalkoja ja laittelemalla papiljotteja hänelle hiusten pesun jälkeen. Nuorten ihmisten ja lasten ilo ilahduttaa vanhempia ihmisiä. Miksi se ilo pitäisi riistää vanhoilta ihmisiltä?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkea sitä kuulee!;26333061:
Täällä kans huonojalkainen mummo asuu meidän ihan lähellä ja aina sanoo et tyttö (7v) saa olla siellä vaikka joka päivä. Tyttö ravaa siellä kun saa kahvia...:snotty: Nyt mummon omainen soitti ja sanoi et ei sais niin usein vierailla kun väsyy kovasti,vaikka lapseni on ihan rauhallinen tapaus ja vie roskia ja auttelee. Kävin itse mummolta kautta rantain kyselemässä kaikkea ja sieltähän se tunnustus tulikin et kyllähän se väsyttää kun pitää avata ovi ja keittää sitä kahvia. Hyvässä hengessä sovittiin et kerran viikkoon riittää kyläilyt. ei ne mummot aina ilkeä sanoa jos väsyttää.

Harvinaisen fiksua juottaa 7-vuotiaalle kahvia.

[QUOTE="shihtzu";26334166]Minä en näe tuossa mitään ihmeellistä, jos kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä, niin mikä on ongelma? Toisekseen nykyään ei saisi suurinpiirtein olla lapsistaan erossa ollenkaan, mitäs jos tuo 5v, haluaa olla siellä mummolla, siellähän se saa täyden huomion, mitä ei kotona saa ja mummo ja pappa ovat iloisia seurasta.
Ja toisekseen aika ala-arvoista miehen siskolta on tuo lastensuojeluilmoituksen tekeminen, ei sitten voinut tulla naamatusten asiasta sanomaan, vaan piti se tehdä raukkamaisesti selän takana, etenkin kun mitään syytä moiselle ei ole, turhaa viranomaisten työllistämistä, eiköhän heillä ole tärkeämpiäkin töitä.[/QUOTE]

En voisi olla enempää samaa mieltä. Nimenomaan se että lastensuojeluilmoituksen voi yksityishenkilö tehdä nimettömänä mahdollistaa ihmisten keskinäisten välien sotkemisen, oli sitten kyseessä naapuri, suku tai muut läheiset.

Onhan se selvää että kaikki ilmoitukset on tutkittava mutta mitä jos oikeasti ilmoituksen voisi tehdä vain nimellisenä, vähentäisi se myös sossujen taakkaa ja näin voivat keskittyä perheisiin joissa sitä elämään puuttumista ja sen myötä jos käy ilmi että ongelmia on, apua oikeasti tarvitaan.

Minun mummo haluaisi kovasti hoitaa 6vee tyttöäni ja pitää yökylässä. Mummo on 83v ja kuulo huono. Muuten hyvässä kunnossa ja pää toimii käy kävelyillä kokkailee jne jne..

MUTTA

En anna lasta hoitoon. Me käydään koko porukalla mummolla kylässä juodaan kahvit syödään jotain jutellaan ja höpötellään. Joka ikinen kerta mummo pyytää lasta hoitoon. Yksinkertaisesti tiedän että vaikka mummo jaksaisikin jonkin aikaa nii ei koko päivää ja ei se ole turvallista lapsellekaan olla keskenään vanhuksen kanssa...

Joskus on pakko tehädä viranomasiten kautta, kun ihminen ei mene itseensä ja vain satuttaa lisää ympärillään olevia. Jos ei ihminen ymmärrä että kohtelee omaa lastansa niin huonosti että laittaa sen jopa itse lastenkotiin, vaikka syy on ihmisessä itsessään.. niin ei ole asiat enään oikein. On pakko joskus tehä asiat viranomaisten keinoin koska ei muukaan enään auta.. vaikka kuinka yrittää puhua ja kertoa ettei syy ole enään lapsessa jos itse aiheuttanut kaikki ongelmat mitä lapsella on.. on iahn helvetin raskasta mennä tekemään viranomaisten kautta tämmösiä asioita, mutta jos lapsi on jo mustelmilla niin ei voi enään sivusta vaan katsoa..

Yhteistyössä