Miehen sairaus pilasi omankin elämäni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uupunut puoliso
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä on jo aika monikin ehtinyt tätä samaa sanomaan mutta - nyt jos koskaan on sinun aika hakea apua ihan koko perheelle. Eli nyt ei todellakaan riitä se, että miestäsi hoidetaan ja sinä uhraat voimavarasi siihen, vaan nyt on ymmärrettävä ja haettava apua koko perheelle. Pitkäaikaissairaus vaatii aina myös tukitoimia - perhettä ei saa jättää yksin sairauden määrittämän arjen keskelle.

Miten on teidän tukiverkostojen laita? Onko niitä? Miten itse olet päässyt miehesi sairautta käsittelemään? Onko mahdollista liittyä johonkin vertaistukiryhmään?

Älä anna enää siimaa tuolle sairaudelle, vaan oikeesti ota rohkeasti ja vastuullisesti yhteyttä hoitotahoon ja selvitä sinne tilanteenne. Yksin älä enää tähän jää lapsiesi kanssa - nyt keskityt vaalimaan lastenne ja itsesi elämää. :hug: - voimia!

JOs ette rakasta toisianne, teillä on mennyt huonosti jo ennen miehesi sairaustumista, en näe mitään syytä miksi sinä olisit vastuussa miehestäsii. Tee mitä voit ja sano näkemiin. Tämä voi jopa heräterllä miestäsi toimimaan. Tai sitten ei. Joka tapauksessa sinulla on oikeus omaan elämääsi.

[QUOTE="eeva";29650769]Toivottavasti mies ymmärtää tehdä samoin jos vaimo uupuu![/QUOTE]

Minä toivon ihan samaa. Lasten paikka ei ole masentuneen, itsetuhoisen vanhemman seurassa. Olen läheltä nähnyt, mitä tuollainen lapselle tekee enkä kyllä ikinä alkaisi itse hoitamaan lasten lisäksi jotain itsetuhoista miestä, jos ei siis ole älynnyt itse mennä hoitoon ja hoidattaa sairauttaan.

Mitähän sairautta miehesi sairastaa? Kipua tuottavaa sairautta ehkä? Missä hän on hoidossa perussairautensa vuoksi? Onko hänellä säännöllisiä kontrolleja hoitopaikkaan? Apu voi kenties järjestyä myös sitä kautta (mm. lähete/konsultaatio yleissairaalapsykiatrian poliklinikalle, jossa parhaiten osataan hoitaa fyysisen sairauden aiheuttaman mieleterveysongelmat).

Myös lastenneuvolan kautta voi kysyä apua perheelle. Ehkä sitä kautta mies herää huomaamaan, missä jamassa ollaan.

Jos puoliso uhkailee toistuvasti itsetuhoisuudella ja itsemurhan uhka on perheessä läsnä, kannattaa soittaa terveyskeskukseen miehen puolesta ja kertoa tilanne. Lääkärillä on velvollisuus käydä kotona tarkistamassa sairaan tilanne ja viedä hoitoon vaikka poliisien saattamana, mikäli tilanne on tarpeeksi vakava.

Yhteistyössä