Miehen mielestä olen tylsä ja laiska ja saamaton kun en laita vauvaa hoitoon ja mene töihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
Huoh.

Olen elänyt elämäni ihaninta aikaa kotiäitinä, arki pyörii hyvin ja viisikuinen vauva on ihana. Olen vähän ylpeäkin siitä että saan hoidettua kotityöt ja vauvan ja laitettua joka ilta lämpimän ruuan ja ehdin vielä lukeakin jotain välissä ja tehdä käsitöitä.

Mutta miehen mielestä pääsen liian helpolla :( Mies on sitä mieltä etten tee paljon mitään, että olen laiska kun nukun pitkään (en osaa nukkua päiväunia joten korvaan yöheräämisten univelkaa aamu-unilla) ja lisäksi asemani työelämässä kärsii kotiäitiajasta.

Mieheni on hollantilainen ja hänen kotimaassaan lapset laitetaan yleensä kuusiviikkoisina hoitoon ja vanhempien pitää tehdä kovasti töitä pystyäkseen maksamaan esimerkiksi lastensa opiskelut.

Mies on töissä aamusta iltakuuteen tai seitsemään. Minusta meillä hoituu koti hyvin näin: hän haluaa tehdä pitkää päivää ja uraa, minä tykkään kodinhoidosta vaikka olenkin DI. Tykkään tehdä kotihommat niin ettei iltaisin niistä enää tarvitse riidellä vaan voidaan nauttia toistemme seurasta ja syödä.

Nyt tuntuu että kaikki ilo alkaa kadota arjesta kun muistan etten oikeastaan miehen mielestä tee mitään tärkeää :( Pelkään jopa masentuvani, mielessä on ensimmäistä kertaa elämässä käynyt ajatus itsemurhasta - no, en sitä sentään tosissani haudo. Äitiys on minulle suuren haaveen täyttymys ja kotona olo on ollut onnellisinta aikaani. Haluaisin pian lisää lapsia ja suuren perheen. Tai ainakin joskus halusin. Enää en tiedä :(((

Niin lisäys vielä. Voisimme muuten vaihtaakin rooleja ja hän voisi tulla isäkuukaudeksi kotiin, mutta hän on kovin kiireinen töissään ja minun työpaikallani taas ovat työt kovin vähissä ja ovat jopa irtisanoneet jo pari ihmistä. Siksi en oikein uskalla tai edes halua mennä sinne peukaloitani pyörittelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
siis ettekö te puhuneet ennen vauvan syntymää jo näistä et kuka on kotona jne ?
Joo. Puhuttiin. Hän on tiennyt että haluan olla kotiäitinä pikkulapsiajan ja on vasta nyt alkanut puhua että onpa mulla helppoa. Ei ole ajamassa minua töihin just sen vuoksi että näin on sovittu, valittaa vaan. Osasyy varmaan että joulunaikaan sukuloitiin ja tavattiin hänen kavereitaan ja sukulaisiaan joiden elämäntilanne pikkulasten kanssa on ihan erilainen, lapset hoidossa klo 9-17 ja äidit ja isät töissä.

Voi harmi, kunpa saisit miehen ymmärtämään miten ainutlaatuista äidin ja lapsen vuorovaikutus on lapsen ensimmäisinä vuosina ja esim. lastenpsykiatrien mielestä lapsen hoitoonlaittaminen alle 1v. on iso riski kiintymyssuhteiden muodostumiselle. Ikävää että hän ei arvosta kotiäitiyttä. Yritä kuitenkin kertoa hänelle syitä miksi se on sinulle tärkeää...Hän voi olla myös vähän mustasukkainen vauvasta j ajattelee että työssäkäynti tasapainoittaa suhdettanne..kuitenkin vauva kasvaa nopeasti ja teillä on aikaa toisillenne myöhemmin...Vauvan hoito on intensiivistä ja voi olla hyvinkin työlästä, vaikka jonkun mielestä se on "ei mitään.." Pidä puolesi, sinun, vauvasi, perheesi ja tulevaisuutenne puolta!

Sano sille, että "Ota Sjonnie huomioon kulttuurierot. Tämä vauva hoidetaan suomalaisittain kotihoidossa, kunnes hän on suomalaisesta näkökulmasta tarpeeksi vanha tarhaan. Revi siitä, paardenlul!"

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Voi harmi, kunpa saisit miehen ymmärtämään miten ainutlaatuista äidin ja lapsen vuorovaikutus on lapsen ensimmäisinä vuosina ja esim. lastenpsykiatrien mielestä lapsen hoitoonlaittaminen alle 1v. on iso riski kiintymyssuhteiden muodostumiselle. Ikävää että hän ei arvosta kotiäitiyttä. Yritä kuitenkin kertoa hänelle syitä miksi se on sinulle tärkeää...Hän voi olla myös vähän mustasukkainen vauvasta j ajattelee että työssäkäynti tasapainoittaa suhdettanne..kuitenkin vauva kasvaa nopeasti ja teillä on aikaa toisillenne myöhemmin...Vauvan hoito on intensiivistä ja voi olla hyvinkin työlästä, vaikka jonkun mielestä se on "ei mitään.." Pidä puolesi, sinun, vauvasi, perheesi ja tulevaisuutenne puolta!
Kiitos tästä rohkaisevasta kommentista! Olen myös ajatellut että taustalla on pientä kateutta ja varmaan myös hän käy omaa kriisiään läpi uudessa maassa (muutimme Suomeen ennen lapsen syntymää) ja uudessa elämäntilanteessa.

Miehen kotimaasta olen kyllä oppinut vähän vähemmän mustavalkoista maailmankuvaa, koska kyllä ne hollantilaisetkin tuntuvat ihan täysjärkisiksi kasvavan vaikka menevätkin niin pieninä hoitoon. Tai ainakin toivon niin...

Tosiasia on vielä että taloudellisesti tulemme paremmin kuin hyvin toimeen vaikka pelkästään mieheni palkalla. Eli minusta tämä kotiäiti-uraisä-ratkaisu toimii aika hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Sano sille, että "Ota Sjonnie huomioon kulttuurierot. Tämä vauva hoidetaan suomalaisittain kotihoidossa, kunnes hän on suomalaisesta näkökulmasta tarpeeksi vanha tarhaan. Revi siitä, paardenlul!"
:D :D Asiantuntija, näköjään... hyvinkin hollantilainen kommentti tuo ;)

siis... suurin osa hollantilaislapsista hoidetaan kotona, ja suurin osa jopa akateemisista naisista jää kotiin hoitamaan lapsiaan. uusin luku taisi olla niinkin korkea kuin 85%. ja tämä johtuu siitä, että maassa ei olen MINKÄÄNLAISTA kunnallista/julkista päivähoitosysteemiä ja hoito kodin ulkopuolella vie naisen KOKO palkan (jos sellaiseen edes on varaa) en siis ymmärrä, miksi miehesi vinkuu? vai etkö itse tiedä hollannin tapoja ja niin ollen et osaa pistää kampoihin?

Alkuperäinen kirjoittaja holsku:
siis... suurin osa hollantilaislapsista hoidetaan kotona, ja suurin osa jopa akateemisista naisista jää kotiin hoitamaan lapsiaan. uusin luku taisi olla niinkin korkea kuin 85%. ja tämä johtuu siitä, että maassa ei olen MINKÄÄNLAISTA kunnallista/julkista päivähoitosysteemiä ja hoito kodin ulkopuolella vie naisen KOKO palkan (jos sellaiseen edes on varaa) en siis ymmärrä, miksi miehesi vinkuu? vai etkö itse tiedä hollannin tapoja ja niin ollen et osaa pistää kampoihin?

niin ja lapset siis hoidetaan kotona KOULUIKÄÄN saakka ja vielä muutaman ekan kouluvuodenkin ajan. monet jopa lukioon saakka, ennen kuin palaavat työelämään.

Alkuperäinen kirjoittaja holsku:
Ai? Ihan totta???

En tosiaan ole koskaan asunut Hollannissa ja miehen sukulaisten mukaan Hollanti on suunnilleen maailman paras paikka saada lapsia koska kaikki on niin hyvin järjestetty, hoidon kalleudesta huolimatta (kai se on kompensoitu alhaisissa veroissa). Vaikka se äitiysloma on tosiaan sen mitä se nyt on, pari kuukautta.

Myönnän että sukulaisten ja kaverien joukossa on vain muutama vauvaperhe, mutta heillä kenelläkään ei nimeomaan ole VARAA jäädä kotiin (Amsterdamissa ja Harlemissa) kuin ehkä ihan muutamaksi ylimääräiseksi viikoksi sairasloman varjolla.

Miten miehesi ajatteli, että lapsen hoito hoidetaan, kun ei täällä Suomessa voi noin pientä lasta edes viedä hoitoon? Oletko kysynyt häneltä tällaista pikkuseikkaa?

Jos ei muut järkiperustelut mene Hans-Hermannille jakeluun (maassa maan tavalla, SUOMESSA vauvat hoidetaan näin!), pyydä häntä ottamaan huomioon, että nyt on oikein hyvä aika olla äikkärillä ja hoitovapaallakin; jos työpaikallasi on muutenkin irtisanottu väkeä, olet suojassa irtisanomisilta. Kun lapsi on isompi ja valmis hoitoon, on taloussuhtanteetkin varmasti jo nousseet ja töihin palaaminen on turvallista! =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ai? Ihan totta???

no totta totta. suomalaiset äidit hollannissa ovat välillä aivan epätoivoisia, sillä he haluaisivat mennä töihin, kun ovat siihen suomalaisina tottuneet. ympäristön paineet ja päivähoidon kalleus ovat kuitenkin esteenä. jos menee töihin kun lapsi on alle kouluikäinen, joutuu usein omassa tuttavapiirissään todella pahan arvostelun kohteeksi. ja todella paha tarkoittaa jopa katkaistuja välejä. enkä nyt puhu yksittäistapauksista.

hollantilaisille kotona synnyttäminen ja lasten kotihoito ovat itsestäänselvyyksiä, joita kukaan ei saa kyseenalaistaa, muuten joutuu todella ikävään välikäteen.
ottaisit hiukan selvää näistä asioista, jooko? pärjäisit paljon paremmin. kun kumppani on toisesta maasta, kuuluu jo ihan yleiseen kohteliaisuuteenkin tietää ko. maan tavoista ja perinteistä, eikö vaan?

Pitäisköhän sun miehen kokeilla kuitenkin edes viikko olla koti-isänä. Niin, että hoitaisi lapsen täysin ja laittaisi lämpimän aterian, siivoaisi kodin jne. Ehkä hän sitten huomaisi, että teet kaikenlaista. Olet ehkä liian tehokas ja hyvä organisoimaan kodin- ja vauvanhoidon, että se näyttää miehesi mielestä liian helpolta.

Älä anna periksi tässä asiassa. Luulen, että katuisit, jos menisit miestä miellyttääksesi töihin ja veisit noin pienen lapsen hoitoon, jos kerran haluat olla kotona. Nyt on lapsen etu tärkein ja hänen etunsa on tuon ikäisenä olla sinun kanssasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Miksei kukaan ota kantaa siihen, että noin pientä ei voi edes viedä Suomessa hoitoon, ainakaan kunnalliseen.
En ole tästä asiasta edes ottanut selvää, mutta näin olen minäkin arvellut. Minkä ikäisen sitten jo voi viedä?

Mies on vilpittömästi huolissaan että lapsi kasvaa epäsosiaaliseksi koska ei pääse olemaan muiden lasten kanssa. Kuulema viimeistään vuoden ikäisenä pitäisi jo mielellään mennä jonkinsortin tarhaan. Ja että perheen ulkopuolisen aikuisen osallistuminen lapsen kasvatukseen tekisi myös hyvää.

miten pieniä yleensä otetaan päiväkotiin tai perhepäivähoitoon, onko joku "ikäraja" olemassa, kun kuvittelen et aika vaikeeta on löytää paikka alle 1-vuotiaalle....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Miksei kukaan ota kantaa siihen, että noin pientä ei voi edes viedä Suomessa hoitoon, ainakaan kunnalliseen.
En ole tästä asiasta edes ottanut selvää, mutta näin olen minäkin arvellut. Minkä ikäisen sitten jo voi viedä?

Mies on vilpittömästi huolissaan että lapsi kasvaa epäsosiaaliseksi koska ei pääse olemaan muiden lasten kanssa. Kuulema viimeistään vuoden ikäisenä pitäisi jo mielellään mennä jonkinsortin tarhaan. Ja että perheen ulkopuolisen aikuisen osallistuminen lapsen kasvatukseen tekisi myös hyvää.

Eihän kotihoito sulje pois kontakteja muihin lapsiin ja aikuisiin.

Yhteistyössä