Miehen kusiongelmat humalassa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyt loppuu avuliaisuus...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a.p";26075973]Nämä ongelmat ilmenevät aina silloin kun on ilmaista viinaa tarjolla eli esim. juuri nämä työporukan saunaillat.
Pitäisikö minun sitten rajoittaa mieheni kulkemista tuollaisissa tilaisuuksissa, joissa houkutus juoda paljon, käy liian suureksi?
Kotona juodessaan hänellä tuota kusiongelmaa ei ole koskaan, kun ostaa juotavaa vain rajoitetun määrän...[/QUOTE]

Mun mielestä miehesi voisi sitten jäädä esim. hotelliin nukkumaan päänsä selväksi, jos ei osaa ottaa kohtuudella. Saisi sitten itse korvata myös hotellille aiheuttamansa vahingot. Kalliiksihan se teillekin tulee ostaa sänkyyn jatkuvasti uudet patjat. Kyllähän teillä täytyy olla hajuongelma ja kenties homeongelmakin, jos aikuinen mies lorottelee vähän väliä sänkyyn.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Alkuperäinen kirjoittaja virta päälle;26076772:
On ongelmaa, mutta a-klinikka ei mielestäni ole se paikka, jossa kyseinen ongelma ratkaistaan.

Mikä siinä sitten on ongelmana? Siis jos ei ole mitään ongelmaa alkoholin käytössä niin eikö terve, aikuinen mies kerrasta tai viimeistään kahdesta opi ettei enää ota niin paljoa. Sen sijaan että (vuodesta toiseen?) kuseksii asuntonsa ja huonekalunsa joka toinen kuukausi ihmetellen vaan että enhän mä nyt niin paljoa ottanut.

Vai onko kysymys vain niin itsekkäästä ja välinpitämättömästä tyypistä että hän ei jaksa noista kusemisistaan edes välittää kun kerta vaimo siivoaa jäljet?

• Tykkää
Reactions: as if
nyt kirjoittelijat! Tässä mun versio; Ollaan miehen kanssa alta 25, kihloissa ja meillä on 1-vuotias lapsi, mies käy töissä, elättää meitä ja itse olen lapsen kanssa kotona. Tulin lyhyen tuntemisen jälkeen yllättäen raskaaksi miehen ollessa vielä armeijassa. On kaikinpuolin ihana, kiltti ja vastuuntuntoinen isä ja mies. Ulkona ryyppäämässä on käynyt ennen minun tavattua useammin ja juominen onkin siis huomattavasti vähentynyt, MUTTA kun se ottaa, niin jumalauta se ottaa kaksinkäsin, ei mitään tolkkua siinä hommassa! Meidän ollessa yhdessä ulkona pystyn jotenkin kontrollomaan juomista ja yleensä mittarin tullessa täyteen mies tulee nätisti kotiin perässäni. Mutta ilman valvovia silmiä mies ei tunnu ymmärtävän omaa rajaansa? Sillä ei tule kännissä huono olo, eikä krapulakaan ole sen kummoisempi. Muutaman kerrran on mies kannettu kotiin hissillä ylös asti kun ei ole pitänyt ja on meinannut jäädä kadulle nukkumaan, mutta "kaveri" pelasti ja kantoi kotiin. Kotona miehen ollessa ulkona en saa unta ja olen -aikuisesta miehestä- huolissaan, että koska se ryöstetään tai pahoinpidellään, levottomalla seudulla kun asutaan. Nyt oli melkein 2 kk selvinpäin ja eilen lähti kaverinsa synttäreitä juhlimaan ja itse lapsen kanssa tietenkin kotona, noh yöllä heräsin siihen että jätkä tuli kotiin, rojahti vaatteineen päivineen sängylle ja ei mennyt kauaa kun jo tunsin ison märän läntin jalkopäässä. Lähdin sohvalle nukkumaan ja mies nukkuu edelleen makuuhuoneessa ( ei kehtaa tulla ulos, morkkis on varmasti kova) JA kerta ei ole ensimmäinen! kerran aikaisemmin sattui myös. Minä en kusipyykkiä siivoa, saa ihan itse hoitaa ne. mutta HEI ei hän alkoholisti ole, ärsyttää niin jumalattomasti nuo spurgu-alkkis puheet! Mua harmittaa mieheni puolesta, koska tiedän että tämä on sairaan noloa, mutta alan myös turhautumaan siihen, ettei aikuinen mies osaa ottaa maltillisesti.

Mikä siinä sitten on ongelmana? Siis jos ei ole mitään ongelmaa alkoholin käytössä niin eikö terve, aikuinen mies kerrasta tai viimeistään kahdesta opi ettei enää ota niin paljoa. Sen sijaan että (vuodesta toiseen?) kuseksii asuntonsa ja huonekalunsa joka toinen kuukausi ihmetellen vaan että enhän mä nyt niin paljoa ottanut.

Vai onko kysymys vain niin itsekkäästä ja välinpitämättömästä tyypistä että hän ei jaksa noista kusemisistaan edes välittää kun kerta vaimo siivoaa jäljet?

Mun mielestä toi viittaa enemmän johonkin fetissiin, jota ei kännissä pysty/halua kontrolloida. Sen saa tietenkin kuriin lopettamalla juomisen, mutta alkoholismista en silti vielä noilla spekseillä puhuisi.

[QUOTE="lyyti";26076878]Mun mielestä miehesi voisi sitten jäädä esim. hotelliin nukkumaan päänsä selväksi, jos ei osaa ottaa kohtuudella. Saisi sitten itse korvata myös hotellille aiheuttamansa vahingot. Kalliiksihan se teillekin tulee ostaa sänkyyn jatkuvasti uudet patjat. Kyllähän teillä täytyy olla hajuongelma ja kenties homeongelmakin, jos aikuinen mies lorottelee vähän väliä sänkyyn.[/QUOTE]

Sängyssä oleva sijauspatja on vaahtomuovia ja 5cm paksu. Kusi ei ole koskaan mennyt patjaan asti, joten vain petari on joutunut pesuun.
Ja "viinakusi" ei haise yhtä pahalle ku tavallinen kusi, joten hajuhaittaa ei sillälailla ole. Eniten tässä nyt tympii tuo "pyykki", mutta siitä huolehtimisen saa mieheni nyt hoitaa, nyt ja jatkossakin jos vastaavaa vielä tapahtuu.
Toivottavasti jotain nyt edes ymmärtäisi kun joutuu itse pyykkäämään...

joo se tarkottaa sitä että on pakko käyttää alkoholia ja usein.

Koeta nyt lukea itse sitä juttua.
Lainataan vähän pitempään. "usein toistuva TAI pakonomainen käyttö riippumatta käytön aiheuttamista sosiaalisista tai terveydellisistä haitoista"

Ei tuo määrittelemä vaadi usein tapahtuvaa käyttöä, vaan pakonomaista. Ja jos TOISTUVASTI juo itsensä kuseskelukuntoon eikä kerta riitä niin kyllä se pakonomaisuus toteutuu. Alkoholismin määritelmän täytöstä ei ole mitään epäilyksiä.

ei sulla taida olla tietoa siitä mitä se riippuvuus ihmisen elämässä tarkottaa. Ei sillon riitä mitkään muutaman kerran överit vuodessa.

En puhu nyt varsinaisesti alkoholismista (mitä sitäkin on hyvin erilaista versioa) mutta suhde alkoholiin ei ole mielestäni ihan normaali jos ihminen toistuvasti -vaikka vain sen viisi kertaa vuodessa- juo itsensä kuntoon joka aiheuttaa hankalia ja kiusallisia tilanteita, paljon ylimääräistä työtä ja taloudellisia menetyksiä itselleen ja perheelleen. Käytännössä aina kun on ilmaista viinaa tarjolla. Ja siis siitä huolimatta että ei ole tarkoitusta ottaa liikaa.

Eli jos kontrolli pettää aina noin, ei ihminen voi enää luottaa omaan alkoholin käyttöönsä vaan hänen on tehtävä jotain ratkaisevia päätöksiä sen suhteen. Joko välttää nuo tilanteet kokonaan tai jos ovat työpaikan juhlina "pakolliset" pysyä niissä alkoholittomalla linjalla. Tai jos pystyy, tekee itselleen selkeän rajan siihen pariin, kolmeen annokseen jos pystyy siinä pitäytymään.

Tunnen useita ihmisiä joille alkoholi ei sovi. Eivät ole koskaan olleet mitään suurkuluttajia mutta humalassa joutuvat aina vaikeuksiin. Ovat sitten ratkaisseet tilanteen joko lopettamalla alkoholinkäytön kokonaan tai välttämällä humalajuomisen.

Alkoholisti ei todellakaan ole synonyymi sanalle spurgu ja mun mielestä toistuva idioottimainen käytös humalassa ja kyvyttömyys kontrolloida juomamääräänsä (vaikka kuinka ilmaiseksi saisi niin normaali ihminen osaa sanoa ei kiitos) ovat selviä alkoholismin merkkejä.
Mä mieluummin eläisin kokonaan ilman viinaa kuin kuseskelisin monta kertaa vuodessa kännissä housuihini/sänkyyn. Enkä sietäisi tuollaista mieheltäkään. Ällöttävää.

[QUOTE="a.p";26076901]Mieheni ei juo edes joka viikonloppu vaikka on töistä vapaata eli ongelma ei ole siinä että joisi usein, vaan siinä että tilanteen salliessa juo liikaa...[/QUOTE]

Normaalisti jos mies huomaa ettei kontrolli pelaa, hän itse alkaa välttämään noita tilanteita missä tietää retkahtamisen vaaran olevan suuri. Oudolta tuntuu ettei ole tuota vieläkään tehnyt.

Tietty itsekin olet ruokkinut tuota käytöstä siivoamalla sotkut ja hyssyttelemällä. Jos mies on niin lapsi ettei ymmärrä omaa vastuutaan niin kannattaa ilmaista hänelle hyvin tiukkaan sävyyn mitä mieltä on asiasta ja jättää kaikki siivoamiset sankarille itselleen. Ja seuraavan kerran jos ilmoittaa olevansa tuollaisiin juhliin menossa niin ihan hyvällä omallatunnolla voi sanoa että hankkii sitten yöpaikan muualta. Voi olla ihan opettavainen kokemus sekin kun huomaa että ilmainen viina maksaa kuitenkin hotellihuoneen ylimääräisine siivouskuluineen.

Koeta nyt lukea itse sitä juttua.
Lainataan vähän pitempään. "usein toistuva TAI pakonomainen käyttö riippumatta käytön aiheuttamista sosiaalisista tai terveydellisistä haitoista"

Ei tuo määrittelemä vaadi usein tapahtuvaa käyttöä, vaan pakonomaista. Ja jos TOISTUVASTI juo itsensä kuseskelukuntoon eikä kerta riitä niin kyllä se pakonomaisuus toteutuu. Alkoholismin määritelmän täytöstä ei ole mitään epäilyksiä.

Ei tuollaisella käytöksellä minnekään a-klinikalle pääse eikä kyllä sinne kuulukaan.
Eikä kyllä saa alkoholismi diagnoosiakaan.

Korkeintaan tossa on puhe kyvyttömyydestä kontroloida itseään humalassa ja että nukahtaa liian syvään uneen humaltuessaan jolloin ei herää vessahätään. Tottakai siihen auttaa ku lopettaa kokonaan juomisen. Mutta ei toi alkoholismia silti ole. Ehkä mies nyt vaan on sen verran välinpitämätön ettei ole vielä jaksanut etsiä sitä keinoa miten saisi sen juomisen sitten pysymään hyvän maun rajoissa.

Voihan siitä käydä lääkärin kanssa keskustelemassa jos siltä tuntuu.

Ja todellakin tiedän jotain näistä asioista, valmistun juuri ja aloitan pian työt päihdeohjaajana.

Okei Suomessa on siis miljoona pari alkoholistia.

Suomessa on ihan pirun monta alkoholistia joista sitä ei ikinä uskoisi ellei paremmin tietäisi.
Mä tunnen mm. alkoholisteja jotka käyvät joka päivä töissä ja pitävät kovasti kulisseja yllä jopa omalle lähipiirilleen.

Ja todellakin on alkoholismia ellei pysty omaa juomistaan, tai edes rakkoaan, hallitsemaan tahi hillitsemään.

No niitä jotka vetää övereitä on helposti vuositasolla se miljoona henkilöä.

Kaikille se övereiden vetäminen ei vielä tarkoita että sillä aiheuttaa itselleen ja perheelleen paljon ongelmia ja jopa parisuhteen rikkoutumista. Uskoisin että aika moni nainen olisi ap:n tilanteessa lähtenyt jo kävelemään. Ja aika moni toistuvasti tuollaisia jälkiseurauksia juomisestaan saava normimies olisi jo aikaa sitten oppinut välttämään övereiden vetämistä.

Kaikille se övereiden vetäminen ei vielä tarkoita että sillä aiheuttaa itselleen ja perheelleen paljon ongelmia ja jopa parisuhteen rikkoutumista. Uskoisin että aika moni nainen olisi ap:n tilanteessa lähtenyt jo kävelemään. Ja aika moni toistuvasti tuollaisia jälkiseurauksia juomisestaan saava normimies olisi jo aikaa sitten oppinut välttämään övereiden vetämistä.

Eli övereiden vetäminen harvakseltaan ei vielä tee alkoholistia, vaan se, mitä niistä övereistä aiheutuu ongelmia.

Kerran selvinpäin olin kyykkykussut makuuhuoneen lattialle ja höpissyt jotain "italialaisesta vessasta". Kyllä hävetti kun mies kertoi. En edes yleensä harrasta unissakävelyä.

Uskon vakaasti, ettei kovin moni mies pesisi monta kertaa vuodessa vaimonsa "pikku ylilyönnin ilmaisen viinan kanssa" johdosta sänkyyn tulleita kusipyykkejä, ja vielä jollain tapaa puolustelisi asiaa (tyyliin alkoholikusi ei haise niin pahalle :))...

Edelleen, minä en näe tuollaisessa mitään normaalia, enkä kattoni alla kauaa moista touhua jaksaisi katsella. Puhumattakaan, että pyykkäisin vielä nuo juomareissujen tuotokset.

Mutta kukin tekee tietenkin tavallaan. Minä kyllä kannustaisin lopettamaan kokeeksia lkoholinkäytön vaikkapa ihan kokonaan. Niin ilkeä olen, että saattaisin videoida ukkoa kusipedin keskellä, ja näyttää tv-ruudusta, että noin voi käydä. Ja ennenkaikkea; en haluaisi saunailloista kusimaakaria kotiin yöksi. Kusisi sitten hotelliin, tai kaverin sohvaan tai sänkyyn. Jospa siitä oppisi, kun kyläpaikassa/ hotellissa tuskin päätä silitettäisi.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Tottakai siihen auttaa ku lopettaa kokonaan juomisen. Mutta ei toi alkoholismia silti ole. Ehkä mies nyt vaan on sen verran välinpitämätön ettei ole vielä jaksanut etsiä sitä keinoa miten saisi sen juomisen sitten pysymään hyvän maun rajoissa.

Voihan siitä käydä lääkärin kanssa keskustelemassa jos siltä tuntuu.

Kyllä siinä on kyse kyvyttömyydestä hillitä sitä alkoholinkäyttöä. Kerran jos tuollainen tapahtuu niin ok, vaihinkoja voi käydä. Mutta, normaalille, terveelle, ihmiselle tuollaista ei tapahdu kuin kerran, sitten astuu kontrolli peliin. Kontrollinpuutetta tuollaisessa tilanteessa pidän kyllä ainakiin viitteellisenä alkoholismiin.

Nämä mieheni kusiongelmat ovat ilmenneet siis vasta nyt viimeisen vuoden sisällä ja yhteistä taivalta on kuitenki takana jo 18v, eikä vastaavia ongelmia ole aiemmin ollut.
Mielestäni tuo kusemisvika saattaa olla fyysinen? Mieheni lähentelee nyt 40:ntä ikävuotta ja fyysinen kunto on päässyt rapistumaan esim. painoa tullut lisää.
Kannattaisiko hänet kenties mieluummin ohjata lääkäriin kuin A-klinikalle?

Eli övereiden vetäminen harvakseltaan ei vielä tee alkoholistia, vaan se, mitä niistä övereistä aiheutuu ongelmia.

Ei teekään. Enkä edes sano että ap:n mies olisi alkoholisti, voihan olla että hän on vaan täysi k***pää. Mutta jos aina tilaisuuden tullen (=ilmaista viinaa tarjolla) hankkiutuu noin paljon hankaluuksia aiheuttavaan kuntoon joka on omiaan rikkomaan parisuhteen niin silloin suhde alkoholiin ei ole enää mielestäni normaali.

Tietysti lievennyksenä se että jos ap ei ole koskaan ilmaissut miehelle ärsyynnystään vaan aina kiltisti siivonnut jäljet ja hymyillyt päälle niin ehkä mies voi olla niin tyhmä että kuvittelee tilanteen olevan ok. Että vaimoa tuo ei haittaa ja koska vaimo siivoaa jäljet niin ei se miestäkään alkunolostelujen jälkeen vaivaa.

Yhteistyössä