On varmasti totta, että jotkut pystyvät olemaan vain ystäviä eron jälkeen, mutta monet myös haikailevat jopa VUOSIEN takaista seurustelu kumppaniaan. Ei ole helppoa sanoa kenellä se kaveruus todella on vilpitöntä kaveruutta ja kenellä ei...
Mutta oma kokemukseni on sellainen, että kaveruus suhde ei yleensä ole vilpitöntä. Se mikä yhdistää näitä tapauksia, on se että molemmat usein vilpittömästi _kuvittelevat_ olevansa aidosti vain ystäviä. Joskus tilanteen oikea laita selkiytyy vasta sitten kun ex:ä löytää uuden, todellisen rakkauden. On helppo olla kaveria, kun ex:ällä on vain satunnaisia panoja, ehkä muutaman kuukauden seurustelu viritelmiä ymv ""pientä"".
Mutta olen havainnut tilanteen usein muuttuvan radikaalisti, kun ex rakastuu _tosissaan_. Silloin usein tätä ""kaveria"" alkaa vaivata se, että miksi se ei mun kanssa suostunut ostaan yhteistä kämppää /muuttaan maalle asuun /meneen kihloihin /järjestään isoja kirkkohäitä/ hankkiin lasta -mitä tahansa.
Mielestäni on helppoa olla ex jos;
1.) suhde ei ollut aidosti vakava, ts. pari ei oikeasti rakastanut täysillä toisiaan. Olivat ehkä todella ihastuneita toisiinsa, seksi toimi loistavasti, huumorintaju oli samankaltainen, ymv. mutta se ""jokin"" ei mätsännyt ja molemmat tiesivät sen ""alitajunnassaan"" koko ajan.
2.)Jos on itse jättänyt hyvissä väleissä ex:än ja kokee olevansa (usealla )tavalla tai toisella parempi kuin hänen nykyisensä. Kauniinpi/komeampi, paremmin koulutettu, lasten isä/äiti, paremmin menestynyt elämässä_mitä tahansa! Vaikka parempi kokkaamaan tai remppamaan autoa, mikä on kullekkin tärkeää
3.)Homma oli alun alkaenkin tuhoon tuomittu, ja välit paranivat kun erottiin, ts. nähdään toinen ihan kivana ihmisenä, eikä enää sinä hirveänä mörkönä kenen kanssa seurusteli, mutta jo ajatus uudelleen seurustelusta aiheuttaa painajaisia ja kylmänväreitä.
Henkilökohtaisesti en usko eron jälkeiseen ystävyyteen, ehkä joka sadannella tmv. parilla se saattaa toimia, mutta en haluaisi elää ""epävarmuudessa"" onko nykyiseni ex sittenkään vain kaveri. Onneksi mieheni ajattelee samoin, sillä se kaveri ex voi olla myös mies, täällä suurin osa puhuu entsistä naisista...
Olen itse pitänyt eron jälkeen etäisyyttä ex:iini, jos kadulla tulee vastaan tmv. toki saatan moikata ja vaihtaa kuulumiset. Mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi (vaikka ihan ok tyyppejä ovat) lähteä syömään/leffaan/baariin tmv ex:äni kanssa? Tai soitella heille säännöllisen epäsäännöllisesti, tai kirjoitella sähköpostia tai teksti viestejä? Kauniit muistot osaan muistella yksin hiljaa omassa mielessänikin, en tarvitse sitä että jaan ne jonkun paikalla olleen kanssa. Saan myös tarvitsemani remontti ymv. avun monesta muustakin paikkaa, ei tarvitse ex:iä vaivata porakoneen tarpeessa. Arvosta ex:iäni ja heidän uutta elämäänsä niin paljon, etten tunge siihen mukaan. Seusrusteluumme oli syynsä, ja niin myös eroihin. En koe ""menettäneeni"" mitään, vaikka he eivät enää kuulu elämääni. Katson mielummin tulevaisuuteen, ja tutustun uusiin ihmisiin, kun roikun vanhoissa ex:issä ja pohdin näiden kanssa esim. tuntikausia miksei heidän nykyisensä ymmärrä meidän ystävyyttämme...
Ystäviä ei ole koskaan liikaa, mutta minulla ainakin ihan riittävästi ilman että ex:istä sellaisia pitäisi alkaa tekemään!