miehen alkoholin käyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhaanko huolissaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eipä tuota alkoholinkäyttöä tarvitse puolustella. En myöskään hauku toisten raittiutta. Kukin taaplaa tyylillään, sehän se elämän rikkaus. Minun puolestani raittiit voivat olla raittiina, juovat juoda ja juopot elämöidä. Ihanat monipolviset elämäntavat ilman toisen moralisointia tai tuomitsemista.

Haluan kirjoittaa tuomitsematta, tarkoitus on kertoa uusi näkökulma. Nyt jo aikuinen, mutta minä olin se pieni lapsi jonka perheessä juotiin. Vanhemmat olivat nuoria kun saivat minut ja siskoni. Juominen oli enemmän juhlimista ja viikonloput kosteita. Juhlimisen piti vähentyä kun lapsi syntyy. Ei vähentynyt. Jos muutosta ei tapahdu, on juomisella tapana lisääntyä ajan kanssa. Ei ehkä huomenna, mutta mikä on tilanne viiden vuoden päästä. Asiat muuttuvat pikku hiljaa.

Lapsuuteni koti oli täynnä isän juhlivia kavereita, hämmentäviä ja vaarallisiakin hetkiä. Miksi isän uusi kaveri ehdottelee pikku tytölle, miksi isä on poissa neljä päivää, miksi minä en ole niin ihana että isä ei juo? Pikkutyttö ei ymmärrä näitä asioita.

Ninnu pyysi olemaan tuomitsematta ap:ta. Luultavasti kyseessä onkin hieno ihminen. Hänhän on huolissaan. Minunkin äitini on hieno ihminen, todellinen kallio elämässäni. Hän ei juo ja häntäkin huoletti. Mutta hän ei lähtenyt, ei jättänyt isää. Se että valitsee kumppanin huonosti, ei tee kenestäkään huonoa ihmistä. Se että toistaa virhettään, eikä korjaa sitä, se tekee. Yksi raitis aikuinen ei tee ehjää ja turvallista perhettä.

Isäni kävi töissä, toi leivän, eikä ollut rapajuoppo. Silti venyneet viikonloput olivat liikaa meidän perheelle. Jäljellä ovat traumat, arvet sydämessä ja vinksahtanut suhde alkoholiin. En kiellä muita juomasta, mutta minulle se aiheuttaa ahdistusta. Itse en juo.

Isäni raitistui neljä vuotta sitten AA.n avulla. Nyt paikkaillaan mennyttä. Isäni maksaa 500 € kuukadessa terapiamaksujani.

Turha tuomitseminen parin kaljan takia on turhaa, mutta asialle ei tule sulkea silmiä. Hyvä että AP olet huolestunut. Tämä ei ole vihanlietsomisviesti juovia miehiä kohtaan, vaan rikotun lapsen nöyrä pyyntö teille aikuiselle, että kantaisitte vastuun asiasta jonka olette itse valinneet.

Joo, Annille ja muille: tarkoitin tuosta hienosta ihmisestä puhuessani lähinnä tuota miestä. Että vaikka juokin, ihmisessä voi olla monia upeita piirteitä, joiden vuoksi esim. suhteen katkaiseminen voi olla todella hankalaa. Kaikki juopot eivät myöskään ole huonoja isiä/äitejä. Oma isäni oli koko lapsuuteni ja nuoruuteni tuurijuoppo. Ei onneksi juonut kotona, vaan lähti omille teilleen juopottelemaan päiviksi. Silti hän on ollut isäni ja aikuisena olen onnellinen, että vanhempani eivät eronneet, vaikka siitä paljon puhuttiinkin lapsena. Asiat eivät aina ole niin kamalan mustavalkoisia.

Tietenkin voi juoppo olla hieno ihminen. Isänikin on mitä ihanin! Kaikilla ei käy Ninnun hyvää tuuria. Mikäpä minä olen moralisoimaan, tai kukaan muukaan? Pitäkää juovat ja juomattomat miehenne. Eihän se muille kuulu. Ei kuulunut minunkaan rikkinäinen lapsuuteni. Ketään ei voinut vähempää kiinnostaa.

Niin, meillä on tässä kaksi erilaista kokemusta juoposta isästä. Monimutkaista... Esim. Kreeta Onkelin kirja Iloinen talo - lapsuuteni sisä-Suomi (?? tai jotain sinnepäin) antaa aika ankean kuvan piittaamattomista aikuisista... joita ei todellakaan kiinnosta juoppojen vanhempien lapset ja heidän hyvinvointinsa. Toisaalta mennäänkö tässä keskustelussa kuitenkin hieman pois alkuperäisestä kysymyksenasettelusta... Mikä ei sinänsä haittaa, näkökulmia on niin monia. Tiedä sitten, saiko ap. jotain näkökulmaa näistä kommenteista pulmaansa.

Kyllä tällaiset asiat pitää olla kunnossa jo kun lasta SUUNNITELLAAN! Ja vasta suunnittelun jälkeen toivotetaan raskaus tervetulleeksi.
En ihmettele yhtään lasten heitteille jättöjä jos tämän sukupolven ´vanhemmat´on täysin vastuuntunnottomia idiootteja.

Alkuperäiselle:
En usko, että tarkoitit alkoholin olevan ongelma perheessänne, siis että mies on juoppo joka ei yrityksistä huolimatta PYSTY lopettamaan juomista, vaan, että hän ei HALUA lopettaa... Vai ymmärsinkö oikein?

Uskon, että lapsi synnyttyään korjaa tämän ongelman. Meillä ainakin. Mies ei kylläkään ollut kova juoksemaan baareissa, mutta muuten liikkui paljon kaveriedensa kanssa/harrastuksissa yms. Raskasuaikana asiasta puhutiin paljon ja samaten silloin kun esikoinen syntyi. Kesti ehkä noin puoli vuotta lapsen syntymästä ennenkuin mies huomasi, että vauva muuttaa koko elämän ja omista menoista on pakko tinkiä... Nyt esikoinen on jo 2vuotias ja miehen silmäterä. Hän ei millään tahtoisi jättää lasta hoitoon ja kiiruhtaa kyllä nopeasti pakollisista menoista kotiin lapsen luokse. Taitaa olla jopa huolehtivmpi kuin minä! :o)

Mutta pointini oli siis se, että toivottavasti teilläkin mies lapsen synnyttyä HALUAA viettää aikaa lapsen kanssa. Sillä pakottamaan häntä et pysty, vaan pitä lähteä miehestä itsestä. Ketään ei voi vastentahtoaan sitoa kotiin...

Minä kerroin vain oman tarinani, ihan kuten Ninnukin valaisi omasta taustastaan. Pointtini AP:lle oli lähinnä se, että hyvä kun mietit ja huolehdit. Ei minunkaan isäni juoppo ollut kun synnyin. Hän vain juhli paljon. On vain hyvä pitää mielessä yleinen totuus; iso määrä juhlimista alistaa alkoholismille. Ihan kuten iso määrä syömistä altistaa ylipainolle (kuten minun kohdallani kävi). Ei se vaadi raketti insinööriä ymmärtämään näitä yksinkertaisia lainalaisuuksia.

Voihan olla AP että miehesi rauhottuu kun lapsi syntyy. Todella toivon niin sinun ja lapsesi vuoksi. Jos niin ei tapahdu, sitten on ehkä syytä ryhtyä toimenpiteisiin. Julian kirjoitus on hyvä esimerkki siitä, että ihmiset voivat muuttua. MUTTA jos ei muutu.... Sitten olisi ehkä hyvä tehdä asialle jotain.

Hmm...meillä oli pari vuotta sitten sellainen tilanne, että mies dokasi sillai 3 päivän välein ja koulukin jäi sitä tietä. Onneksi tilanne muuttui (masennuslääkkeiden lopettaminen) ja sen jälkeen mies on käynyt töissä ja juonut tavallisesti max kerran viikossa. Raskauden myötä tuo kerran viikossakin alkoi tuntua mielestäni liialta, sillä en halua lapselleni samanlaista lapsuutta kuin itselläni oli. Ensin mies vähensi välillä juomista ja oli kanssani samaa mieltä, että tilanteen pitää muuttua jo ennen lapsen syntymää. Toisinaan sitten taas oli sitä mieltä, että kai hän nyt voi juoda vielä kun ehtii. Lopulta sitten lähdin pariksi päiväksi ja se onneksi teki jonkinlaisen vaikutuksen mieheeni. Nyt kesän (!) aikana hän ei ole juurikaan juonut, ehkä kerran kuussa ja viime aikoina oppinut jopa ottamaan vain yhden annoksen, ei ole halunnut vauvan takia jatkaa enempää.

Eli onneksi meillä ainakin raskauden eteneminen ja se, että tein kantani selväksi miehelleni on auttanut löytämään tasapainon tässä asiassa. En välttämättä itsekään tule olemaan absolutisti äitiyden myötä, mutta sitä en halua, että lapseni joutuu näkemään vanhempiaan humalassa. Ehkä yhden kaljan tai lasin viiniä voi juoda lapsen nähden, että hän oppii, että alkoholia voi käyttää sivistyneestikin. Kuitenkin jo melko pienet alkoholimäärät vaikuttavat aikuisen käyttäytymiseen, jolloin pieni lapsi kokee turvattomuuden tunnetta, kun vanhempi ei käyttäydykään normaaliin tapaan.

Eli joskus asiat voivat muuttua jo ihan omalla painollaan raskauden muuttuessa näkyvämmäksi. Etenkin keskustelu vanhempien kesken on mielestäni tärkeää. Ja se, että perustelee kantansa muullakin kuin että "mua harmittaa katsoa vierestä kun sä juot enkä mä voi juoda" -tyyppisillä jutuilla. Valitettavasti monet tänne laitetut kertomukset kuulostavat siltä, että miehellä on sellainen alkoholiongelma, johon ei välttämättä auta muu kuin ammattiapu :/ Toivottavasti mahdollisimman monella asiat selkenevät ja muuttuvat parempaan suuntaan.

kiitoksia monista vastauksista! :)

Juu, meillä siis tosiaan tilanne että mies PYSTYY lopettamaan muttei TAHDO. Olen kanssanne samaa mieltä että runsas alkoholin käyttö altistaa alkoholismille. Sitten pitää taas määritellä runsas... Eli jos dokaa kerran viikossa kesäaikaan, onko se liikaa? Näin raskausaikana tuntuu että on, vaikka itse olin aivan samanlainen. Mies on alkanut tajuta huoleni, ja jotenkin minua rauhottaa se, että mies on varma että ei mitään ongelmaa ole tulossa. Hän on sitä mieltä että voi nyt jonkun aikaa ottaa vielä, jos on "syy" eli esim. ennalta sovitut juhlat ja tietty esim. omat polttarit. ;) Pikkuhiljaa sitten vähennetäänn. Omien sanojensa mukaan hänen on vaikea uskoa että edes haluaisi lapsen synnyttyä juopotella ja juhlia. Siis samalla lailla. Toki me joskus juhlimme! :D

Joku taas sanoi että näistä asioista pitää keskustella enne lapsen saamista. Totta. Niin mekin teimme! Ja eihän mies tosiaan ole vielä lupaustaan pettänyt. Mutta mistä sitä tietää toisesta ihmisestä vaikka kuinka olisi ollut yhdessä kauan, että miten sitten käyttäytyy kun on se tilanne..? Monet naiset sanovat ennen raskautta että EHDOTTOMASTI lopettavat tupakoinnin. Kun raskaus todetaan, sauhuttelu jatkuu. Tämä siis vaan esimerkkinä siitä että ei sitä voi tietää miten asiat menee vaikka kuinka olisi ennalta keskusteltu.

Tarkotus ei siis ole nyt puolustella miestäni, joka muuten on maailman ihanin. olen edelleen hieman varuillani tai oikeastaan tarkkailen. Tässä vaiheessa ei oikeastaan voi kun ketsoa miten asiat menee. En osaa kuvitella elämää ilman häntä, ja kaukaiselta se asia tuntuukin. Mutta lapsi on ykkönen. Jos juhliminen jakuu ja jatkuu eikä mies halua muuttua, me lähdemme. Mutta kuten sanoin, toivon ja uskon ettei tähän tarvitse mennä.

Kivaa loppuviikkoa kaikille! me lähdemme huomenna mökille viettämään vkl ja rentoutumaan. :) Ja ihan selvinpäin. ;)

Kiva kun kävit vielä kommentoimassa =). Ihan oikeassa olet, ei kaikista jotka juhlivat tule juoppoja. Teillä vaikuttaa asiat olevat muuten kauhean kivasti ja sinä vaikutat fiksulta, niin tuskin teillä hätää on. Hyvä että kuitenkin huolehdit =). Kuulostaa siltä että sun mieskin on rauhoittumassa. Kaikkea hyvää teille!

Hei, ap:llä ei ole mitään hätää, mikäli mies on pitänyt sanansa ennenkin!

Tehän olitte jo yhdessä sopineet että illanistujaiset harvenevat paljon lapsen synnyttyä, hienoa!

Nämä menot joissa miehesi oli ollut olivat ennalta suunniteltuja. Joten lienee ihan normaalia että hän/te niissä käy/käytte! Eihän vauvan vielä tarvitse hirveästi mitään muuttaa, jos alussa mennään! Asia erikseen jos et saa nukuttua, riitelette humalassa tmv. Mutta näinhän ei ilmeisesti ollut. Ja etenkin kun sinäkin tiedät varmasti että menot tosiaan oli aiemmin suunniteltu. Eri asia jos mies keksisi nyt uusia menoja ja sanoisi et ne on jo aiemmin päätetty jne=valehtelis.

Tunnustan että jos olisin mies, saattaisin minäkin noin toimia. Eli ensinnäkin vasta kun vauvamaha alkaisi näkyä ja potkut tuntua niin uskoisi että jotakin ihanaa ja isoa tosiaan on tapahtumassa. Kävisin myös varmasti kaikki ennalta sovitut kissanristiäiset läpi, sillä sitten kun vauva tosiaan syntyy tai alkaa näkyä ulospäin, niin silloin ehtii sitten istua kotona ja olla vastuullinen isä.

Tässä tapauksessa kun mies on selvästi ottanut asiaan kantaa myönteisellä tavalla, eli että lopettaa/vähentää sitten myöhemmin ei mielestäni ongelmaa ole, jos hän on aiemmin ollut sanansa mittainen. Olette asian jo yhdessä sopineet, johon voit myös myöhemmin vedota mikäli noin ei käykään.

Enemmän olisin huolissani noista, joiden mies vaan toteaa et älä nalkuta ja sit "joo joo" ja muuta mikä viestii et asiaa ei ole edes sen kummemmin mietitty.

Ja rakkaat siskot, muistakaa että ne hormonit saattaa tehdä meistä nyt "hirmuja" eli pikku-asiat alkavat tuntua tavallista isommilta. Ja saatetaan olla jopa ihan kateellisiakin kun toinen vaan menee.

Ja sit vielä, ap:han olisi alunperin ollut itsekin mukana, ja ilmeisesti myös juonutkin kuten ennen, mikäli vauva ei olisi tuloillaan. Joten määrä tuskin mitenkään huolestuttava? Kesä on juhlien aikaa, talvella on sitten aikaa laittaa kotia. (Enkä nyt tarkoita että kesällä saisi sen enempää varsinaisesti alkoholisoitua kuin talvellekaan, mut fakta on et kuumalla ilmalla juomaa kuluu enemmän kuin kylmällä).

Niin ja jos on kuskina tai muuten vaan, ja haluaa itsekin muistella siiderin makua, niin kannattaa ostaa Koppabergin alkoholitonta! Siinä on alkoholia vaan 0,02%. kun normaalisti niissäkin 1,5 litran "alkoholittomissa" muovipulloissakin on n. 0,7-1,2%. Maksaa tietty vähän enemmän mut on kyl parempaakin, ainakin musta. Ja neuvolastakin sanoivat että tuo Koppis on ihan ok silloin tällöin, just illanistujaisissa jne!

Yhteistyössä