miehen alkoholin käyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhaanko huolissaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhaanko huolissaan?

Vieras
Kertokaahan kokemuksianne... Meillä tilanne siis se että olemme kumpikin aika nuoria, minä 22, mies 26 ja ennen raskautta kävimme monien muiden nuorien tavoin paljon kotipippaloissa, baareissa tms. Nyt kun olen raskaana, vielä eka kolmannes menossa, en tietenkään itse juo. Meillä kesät yleensä on ollut aika kosteita, joten sinällään en ole huolissani vaikka mieheni on lähes joka vkl heinä ja elokuun aikana ollut pe tai la humalassa. MUTTA... Olen sanonut että en jaksaisi nyt katsellä häntä humalassa kun en itse ota. Olemme toki eri paikoissakin joskus mutta ajatus siitä että mies on kännissä ärsyttää ja huolestuttaa. Meillä on sovittu että lapsen synnyttyä (tietenkin) illanistujaiset harvenevat paljon ja tottakai elämä muutenkin muuttuu. Mies on aina ollut samaa mieltä. Sanoo nyt että on ollut niin paljon ennalta suunniteltua menoa jonka vuoksi on tullut dokailtua paljon. Se on totta, meidän piti yhdessä niihin tilaisuuksiin mennä ja ihan dokausmeinigillä. Nyt olen kuski ja mies dokaa...

Olen tiukastikin sanonut että olen huolissani kun mies edelleen dokaa usein ja että tajuaako että mä stressaan ja sen ei ole hyväksi. Mutta ei vaikutusta... Sanoo vaan että kunhan syksy tulee niin menotkin vähenee. Että tässä alussa voi kuulemma elää ihan kun ennenkin, raskauden edetessä muuttaa tapojaan. Onkohan vaan puhetta!? Onko teillä kokemusta samankaltaisesta tilanteesta? Stressaanko turhaa vai eikö tuo mies vaan kunnioitakaan mínua niikun olen aina luullut ja miltä on ennen vaikuttanut...

Mulla oli melkein samantyyppinen tilanne. Jankuttamalla meni jakeluun etten todellakaan halua kuskina olla. Mielestäni mies on vapaa menemään kavereittensa kanssa jos haluaa, ei kenenkään nilkkaan voi palloa sitoa, mutta minun ei ole pakko katsella humalaisia jos en halua. Ei kyllä mieskään sitten ole pahemmin enää juopotellut vaan alkanut enemmän kuntoilemaan.

Kannusta miestäsi johonkin terveellisempään harrastukseen esim. salilla käyntiin tai pyöräilyyn. Keksi teille jotain muunlaista ohjelmaa viikonlopuiksi. Lähtekää vaikka jollekin toiselle paikkakunnalle ja käyttäkää ne rahat jotka menisi juopotteluun johonkin yhteiseen kivaan.

Minäkään en ennen raskautta kuppiin syljeskellyt, mutta nyt kun tosiaan olen nollalinjalla, olen huomannut että pinna palaa älyttömän helposti känniläisiä katsellessa. Kannattaa sanoa vielä sinun miehellesi että miltä sinusta todella tuntuu ja muista että se täytyy toistaa useampaan kertaan ennenkuin viesti menee putkiaivoihin perille...

Meillä oli aluksi sama ongelma, mut ratkesi puhumalla ja pikku hiljaa mies alkoi tajuta :) Yritä selittää miltä sinusta tuntuu ja yritä saada hänet näkemään asia sinun näkökulmastasi.

Juut tuttuahan tuo on sen huomaa tosiaan raskaana ollessaan kuinka sitä toinen sitten käykin paljon ulkona dokaamassa...Meillä raskausaika sujui sillai et mies kävi dokaamassa paljon ja ite olin mukana kavereilla iltaa istumassa ja joskus myös raflas mukana ihan aika loppuvaiheillakin olin pari kertaa ulkona porukalla,en tietenkään ite juonut alkoholia.Kaverit suhtautuivat minuun tosi kivasti ja pojat nimenomaan tosi huolehtivaisesti ja isukki etupäässä,mikä tietysti oli hyvä huomata!!!! Meillä oli myös tilanne sellanen,että kavereita oli meillä paljon yötä ja minua ärsytti se,kun en saanut nukuttua silloin yöllä,koska miehistä kumminkin tulee ääntä ja musiikki soi,ei valitettavasti auttanut vaikka kuinka sanoin et haluan nukkua siihen pani vastaan isukki:((muut kyllä uskoivat kun sanoin,mutta ei kai hän viitsinyt kavereille sanoa jotenkin vastaan...tai siis ei viitsinyt antaa kuvaa,että on jotenkin muka tossun alla,naurettavaa,koska minustahan hänen olisi pitänyt välittää,mutta miehet ovat miehiä!!!!! Dokaus jatkui ihan viimeisille päiville asti kavereita meillä oli 2p ennen synnytystäkin viel yötä ja olin sanonu ettei enää kavereita tule ennen synnytystä,vitutti suoraan sanottuna todella paljon ja sanoin silloin todella kovasti isukille miten asiat on ja myös sanoin että joko kaverit lähtee tai minä lähden ja tulen sitten kotiin synnytyksen jälkeen vasta,alkoi mies vähän ajatella et hei pitäs täs tehdä jotain:)Lapsi syntyi ja isukki silti käy ulkona viel kyl aika usein sekin "edsauttaa2 sitä,kun hän on työtön ei tarvi herätä viikollakaan aamusta ja joskus siis myös viikolla hän käy ulkona,mut sit viikonloppu onkin kotiaikaa,pakko sanoa et siitä on ollut paljon meillä puhetta siis alkoholin käytöstä ja hän itse tietää et muutosta on tapahduttava,mutta silti myös sanoo et ottaa kuppia silloin kun mieli tekee,et aika ristiriidassa tässä mennään:(elikkä kantsii tehdä todella miehelle selväksi se jos hän paljon juo ja usein että muutos täytyypi tapahtua jo raskausaikana muuten se jää vähän niin kun tapahtumatta kenties ja silloin mies vain menee ja juo,ite olen mielipiteeni kyllä sanonut asiaan,mutta riitahan siitä asiasta saadaan aikaiseksi kyllä,mutta onhan siinä sentään syytäkin!!!!Pahin ratkaisu tietenkin on että ei jaksa sitten katsoa tollasta enää,kun tarpeekseen saa ja tahtoo muuttaa vauvan kanssa pois!!!!itse en tahtois moista ratkaisua joutua tekemään,mutta aika näyttää mihin suuntaan mennään.Tiedän että se kyllä herättäis miehen jos sanoisin ihan vakavissani muuttavani vauvan kans pois vauva sille koko elämän tärkein asia nyt:)))isänä hän on aivan ihana hoitaa ja on myös vauvan kanssa kahdestaan pari kertaa viikossa ,kun ihan tarkoituksella lähden vaik vanhempieni luokse käymään hän hoitaa hellästi ja hyvin pientä tytärtämme.Eiköhän tämä tästä åparemmaksi muutu,vaikka kyllä nyt olen onnellisempi kun koskaan aikaisemmin.

"...lähes joka vkl heinä ja elokuun aikana ollut pe tai la humalassa."
No ei ole mun mielestä paljon jos kesällä, vielä tällaisena upeana terassikesänä, ottaa eikä edes ilmeisesti joka viikonloppu. Nalkuttamalla tilanne tuskin paranee.

Joo, ei auta naputtaminen. Mutta tiedän kyllä, miten stressaava tilanne, varsinkin jos seuraava päivä menee krapulassa puoliteholla. Kesäaikaa ei tosiaan ehkä voi verrata syksy- ja talvitilanteeseen. Mutta voihan olla, että mies alitajuisesti pelkää, miten elämä vaavin myötä muuttuu ja ottaa nyt viimeiset pisarat irti. NÄin voi toivoa ja katsoa, muuttuuko tilanne vaavin myötä. Naputtaminen ei toisaankaan auta ja toisaalta, haluaako sitä tulla naputtavaksi akaksi. Ilmaise mielipiteesti ja jos sitä ei kuulla, jää seuraamaan tilannetta. Jos mikään ei muutu, niin sitten täytyy varmasti alkaa miettiä, miten itse voisi muuttua... Tarkoitan haluaako jäädä suhteeseen ja jos, niin miten.

Hei anteeksi, mutta pakko kysyä: Jos miehesi on työtön ja teille on lapsi tulossa, niin miten on rahaa käydä paljon dokaamassa ja rafloissa? Tai siis itsellä mennyt aika paljonkin rahaa tuohon tulevaan vauvaan.Siis näin meilläpäin:lle..Eikä todellakaan millään pahalla kysytty..

kiva kuulla samantyylisiä tarinoita! :)
L:lle: Eihän tuo siis tosiaan mikään juoppo ole! :D En vaan ymmärrä miksi pitää dokata joka la tai pe jos kerran nainen on raskaana ja voitaisiin tehdä jotain yhdessä. Laskin huvikseni niin heinä-elokuun aikana mies on ollut 6 la tai pe-iltana humalassa ja 2 selvinpäin... Liikaa minulle.

Ei kai tässä tosiaan auta kun seurata tilannetta. Ehkä tilanne tosiaan korjaantuu pikkuhiljaa. Kesä on siinä mielessä paha aika kun tottuu tuohon dokaamiseen. Voi tuntua ärsyttävältä lopettaa se koska se on hauskaa.. :) Mutta tosiaan voisi ajatella enemmän mua ja mun tunteita. Kysyin yksi päivä että olenko kunnon nipottaja. En kuulemma ole, miestä vaan ärsyttää mennä paikkoihin missä muut dokaa mutta itse ei voi. Sanoin että niiin...Miltähän luulet musta tuntuvan! Sanoin samalla että mun puolesa voi ottaa joka vkl vähän, eli pikku hiprakan, mutta kun aina pitää olla räkä poskella. Hiljaa oli mies siihen. Ehkä tämä tästä. Tätähän se yhteiselo on: kompromisseja ja taistelua, aina välillä myös onnea ja iloa... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Hei anteeksi, mutta pakko kysyä: Jos miehesi on työtön ja teille on lapsi tulossa, niin miten on rahaa käydä paljon dokaamassa ja rafloissa? Tai siis itsellä mennyt aika paljonkin rahaa tuohon tulevaan vauvaan.Siis näin meilläpäin:lle..Eikä todellakaan millään pahalla kysytty..
Ei hänellä sitten muuhun paljon raha kulunukkaan tietysti vuokra laskut ja ruoka puoliks maksettin...hän sai työmarkkinatukea josta paljo kului kyllä viikonloppuisin rafloissa hänen äiti antoi hänelle rahaa....siis rahan käyttökin on huoletonta koska äiti aina antanut hänelle rahaa ei ole koskaan joutunut elämään "tiukilla" eikä työhön ole paljon huvittanut mennä,kun äiti on antanut rahaa,tehnyt siis jo monta vuotta sitten karhunpalveluksen antamalla rahaa kokoajan:(((siinä sitten yritä "opettaa"toista rahan käytössä ei hänen äiti tajua mitä rahaa antamalla tekee ja sit kokoajan valittaa kun töitä ei tule,kyllä mies hakenut nyt ahkerasti töitä!!
Vauvalle hankittiin ,sänky,sitteri,hoitopöytä,t vaunut ja paljon vaatteita ja muita hoitotavaroita pikkuhiljaa koko raskauden ajan niin ei pamahtanut sitten yhdellä kerralla.Saimme myös hänen serkulta paljon hoitojuttuja autoistuimen rintarepun jne.
Vauva voi hyvin ja on todella tyytyväinen sehän pääasia on:)))kyllä isukki tajuaa taas elämästä enemmän,kun lapsi pikkusen tosta kasvaa ja jää noi menot,kun lapsen kanssa voi tehdä kaikkea hauskaa!!!

Eipä ihme että useista lapsista tulee ties mitä häiriköitä ja syrjäytyneitä, kun vanhemmat ovat tuollaisia! Työtön kaljasieppo jolle äiti kustantaa elämisen, ziisus..

Täällä myös saman kaltainen tilanne jossa mies juo vähän väliä hieman reippaammin. Ja kun homma karkaa käsistä niin siinä ei enää paljon ole iloa siitä et kumpa olisin laittanut alussa sille stopin. Meillä mies tienaa noin 10 krt enemmän kuin minä joten valittaa siitä ei voi et minä elättäisin vaan asia tulee todellakin olemaan toisin päin kun vauva tulee.
Olen nyt 4 kk raskaana. Miehen juominen on mennyt siihen että se kestää yleensä sen 2 päivää kun krapulassa herätään niin sitten lisää virtaa ja menoksi. Ja on niitäkin tilanteita että useampi päivä, jos vaan on töiden puolesta siihen tilaisuus. Jo ennen raskaaksi tuloa olemme puhuneet asiasta ja vastaus on et joojoo. pari kertaa olen menettänyt hermoni kun pojat ovat olleet meillä juhlimassa ja paikat ovat siinä kunnossa et huhhuh. Olen sanonut en mä en vaan jaksa sitä. vaikka itsekkin otin aina sillontällön niin miehellä kyllä homma hallussa sitäkin paremmin. no mut kuitenkin.
hermot on mennyt ja silleen, nyt sama touhu on hieman rauhottunut mutta pelkään juuri tilannetta johon en halua joutua.
Sanoin kun sit positiivinen testi tuli et nyt täytyy sit alkaa jotain tapahtua, koska muuten se ei tapahdu ikinä. vielä en paljoa muutosta ole nähnyt mutta vähästäkin olen iloinen. Myös neuvolassa kun palautettiin se päihdekysely niin tädit olivat huolissaan, mies vaan ilmoitti että ei sitten enää sinne tule..et sellasta. No kai tää tästä...lauantai ilta taas yksin kotona kun kaksin piti olla. no ehkä tää tästä muuttuu. tai sitten minä muutun ja teen asian konkreettisesti selväksi.
Niin ja kaikista raskainta on se kun aina saa olla " sanomassa" kun mies ei tajua itse. ja sit se valittaa kun aina naputetaan. Mutta tietenkin jos mitään muutosta ei ikinä tapahdu niin se naputus jatkuu aina välillä?!

Kai te rakkaat siskot tajuatte, että kun se vauva syntyy, ne bileet täytyy loppua siellä himassa seuraaviksi vuosiksi, ellei vauva ole muualla hoidossa.

On olemassa paljon tutkimustuloksia siitä , että vanhempien hallittukin alkoholin käyttö lapsen nähden ennustaa lapselle varhaista päihteiden aloitusta ja mahdl. runsasta päiht.käyttlöä.

Alkoholi ja perhe ei sovi yhteen. Lasten ei tule koskaan nähdä vamhempiaan kännissä. Juopottelut tulee hoitaa muualla ja viedä lapset hoitoon. Mielestäni muutenkaan vastuullinen vanhempi ei dokaa joka vkonloppu.

Puhukaa miehillenne järkeä. Näin ammattilaisnäkökulmasta tekisin tilanteistanne lastensuojeluilmoituksen, jos lapsi olisi jo syntynyt. Huolestuttavaa todella.

Jos mies ei usko, muuttakaa pois ja antaakaaa lapselle lapsuus.

Oikeesti, lapsi ei ansaitse juopottelevaa isää.

Tsemppiä mimmit, toivon sydämestäni, että saatte perhetilanteenne vastamaan pienen lapsen tarpeita.

Suomessa ei osata käyttää alkoholia, aina vaan tätä humalahakuista touhua. Miksi ei voi ottaa lasillista tai paria ja jättää siihen? Aina halutaan päästä jollekin primitiiviselle tasolle ennen kuin on "hauskaa". Lasten seurassa voi hyvin nauttia alkoholia jos se osataan tehdä sivistyneesti. Ei alkoholista tarvitse tehdä mitään tabua, sillä olut tai viini on hyvänmakuinen juoma kuten vaikkapa keltainen jaffa. Sisältää vähän alkoholia, mutta eihän jaffaakaan juoda korillista kerralla!

Jos mies (tai nainen) ei näe muuta syytä alkoholin käytön vähentämiseen kuin lapsen syntyminen, ongelma on jo olemassa. Eiköhän se alkoholin käytön lopettaminen pidä tulla ihmisestä itsestään eikä vasta lapsen tai muun ihmisen myötä.

Herätkää siskot, maailma on täynnä hyviä miehiä, ei tarvitse ottaa juoppoa luuseria lastensa isäksi.

Ehkä mullakin on sitten ongelma, koska en olisi vähentänyt juomista ilman raskautta... Dokaaminen on kivaa, sillä siisti. :) Olemme puhuneet asiasta paljon viimepäivinä ja olemme yhtä mieltä siitä että tietenkin juominen vähenee huomattavasti kun lapsi syntyy. Ja kun joskus haluamme viihteelle niin lapsi on hoidossa. Tosin näistä asioista on puhuttu ja sovittu jo ennen raskautta. Mies lupasi pikkuhiljaa syksyn mittaa vähentää ja sitten lapsen synnyttyä tilanne onkin jo aivan toinen.

Meillä oli kiva la einen, makoiltiin vaan ja katottiin leffoja. Kyllä tämä tästä. :)

..tässä nyt vain tällainen mielipide.. Mun mielestä on surullista kun täällä on tapana höystää lähes kaikki juhlallisuudet, illanvietot, yms. jopa urheilukilpailut alkoholilla. Alkoholin käyttö on kuin kansalaisvelvollisuus. Lapset oppivat jo pienestä pitäen siihen että miehen kuuluu avata olutpullo grillatessa, naisen täytyy korkata siideri saatuaan lauantasiivot tehtyä, saunassa ei voi käydä ilman saunajuomaa eikä edes huvipuistossa ilman että toinen vanhemmista ottaa rentouttavan lasillisen. Syntymäpäivät, häät, edes hautajaiset eivät ole onnistuneet jos edes kahvin kanssa ei saa konjakkia, parhaissa partyissa seuraavana päivänäkin tarjoillaan vielä jämäsahdit talkooporukalle. Näin se menee, eikä loppua näy. Aikuisena näistä lapsista suuri osa toistaa ympäristöstä oppimansa tavat ja jatkavat alkoholin suurkulutusta vähätellen omaa ja läheisten juomistaan, koska niin kuuluu tehdä. Ongelmat ovat ongelmia, mutta alkoholi ei tietenkään kuulu niihin. Ja kukapa nyt haluaisi erottua porukasta kun dokaaminen nyt vain on niin kivaa...
Sieltä ojasta minäkin olen noussut, tarpeeksi phjalla kun kävin. Surullista on se, etten minäkään raitistunut ilman että kantapään kautta täytyi kaikki kokea. Mutta iloista alamäkeä vain muillekin, kyllä se järki vastaan tulee joskus. Ja niile, jotka eivät kuluta, iloisia päiviä muuten vain!

Hei, voisiko perustaa oman ketjun noille juomisen tuomitseville ja moralisteille ja pohtia tässä ketjussa vain tuota ap:n aloittamaa kysymystä, juoko mies liikaa ja mitä tehdä? Ei jaksa noita pyhimys-moraalisaarnoja lukea välissä...

joo, alkoholi, mutta ei jaksa noita moraalisaarnoja... asiasta voi puhua nostamatta itseä hieman ylemmäs tyyliin "miksi olet moisen miehen ottanut". tiedä miten hieno ihminen muuten on.

eiköhän se mies siitä rauhoitu kun syksy tulee ja varsinkin, kun raskautesi alkaa näkyä eli kasvavan mahan myötä konkretisoituu, että vauva on tulossa. miehet nyt vaan tuppaa olemaan sellaisia, että vaikka tietävät että nainen on raskaana, niin eivät sitä tajua ennen kuin omin silmin näkevät.

ja älä välitä noista kaiken maailman iseldoista :)

Kyllä tulee surku niitä lapsia, joiden vanhemmat juhlivat harva se viikonloppu ja lapset seuraavat örvellystä vierestä. Ikävä kyllä esimerkkejä näkee paljon. Alkoholia toki voi nauttia, mutta kohtuus kaikessa. Lapset ja humalaiset eivät yksinkertaisesti sovi yhteen. Ehkä kannattaa siirtää lasten teko myöhemmäksi jos tuntuu ettei pysty juomaan kohtuudella.

... äskeinen noin yleisesti. Ettei jää väärä kuva, vielä
alkuperäiselle: varmasti ikävä tilanne kaikkien (varsinkin lapsen) kannalta. Toivon, että tilanne ratkeaa "iän myötä" itsekseen, kun alkaa tuntua siltä, että nyt on nähty tuota tarpeeksi, nyt jotain muuta tilalle. Halu täytyy kuitenkin olla ihmisessä itsessään. Se, että olet huolissasi tilanteesta on hyvä merkki. Tsemppiä teille molemmille.

Joo, miten alkoholikeskusteluissa aina mennään kahta linjaa: ollaan joko rapajuoppoja ja viina kuviossa joka paikassa (partyt, siivoukset, saunakaljat jne.) tai sitten täysraittiita. En pidä itseäni huonona vanhempana, jos juon saunakaljan (kalja maistuu minusta hyvälle) tai meillä tarjotaan vieraille konjakit kahvin kanssa tai juomme punaviiniä ruuan kanssa viikonloppuna. Enkä usko, että lapsemme siitä traumaa saavat. Itse olen nyt raskaanakin juonut alkoholiltonta olutta, ihan maun takia ja toiseksi se saa vauvelin mukavasti liikkeelle, kun liikkeitä odottaa. Varmaan se nyt raskauden aikana tottuu kaljan makuun... Meillä alkoholi siis kuuluu melko luonnollisena osana arkeen. Ollaan jopa ostettu kuoharipullo sen kunniaksi, että poksautetaan, kun vauva on kotona! Hui! Molemmat ollaan työssäkäyviä, välillä työttömänäkin, pätkätöitä kun tehdään. Mutta en pidä meitä minään juoppoina.

..ja he käyvät taistohon puolustamaan juomistaan, raivopäinnä pieni lauma, sorkat kolisten talloen toisinajattelevien luut.. Banderollit kiljuen todistavat "hyi te raittiit, hävetkää!!" ynnä "Absolutistit ovat idiootteja". Kuoroon yhtyvät he toinen toisensa jälkeen suurempiäänisenä. "Hirteen moiset Iseldat". Ristiinnnauliten tomitsevat vääräuskoiset, valtio pesee kätensä.

Yhteistyössä