Metformin/diformin+ pco:n hoitoon käyttöohjeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiutautiutau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiutautiutau

Vieras
Hei!
Sain PCO:n hoitamiseen lääkkeen diformin retard 2 x 750. Olen normaalipainoinen ja minulla on pco. Onkohan pakkausseloste tarkoitettu vain sokeritaudin hoidossa oleville kun siinä ei pco: sta sanottu sanaakaan ja ihmettelin ettei saisi käyttää jos yrittää raskaaksi? Vauva yritystä jo monta vuotta ja kaikkea on kokeiltu. Miten lääke toimii siis pco:laisilla? Miten alkoholi yhdessä tämän lääkkeen kanssa? Jos on tiedossa juhlat ja tiedän että niissä tulee juotua enemmän kuin kaksi annosta, pitäisikö lääke jättää ottamatta siltä päivältä vai miten toimin?
Kiitos vastauksesta!!

Hei "tiutautiutau"!

Kiitos kysymyksestäsi, ja pahoittelut, että vastaus on viivästynyt.

Ko. lääke on tosiaan lähinnä diabeteksessä käytettävä lääke ja vasta viime aikoina sitä on alettu käyttää myös lapsettomuuden hoidossa tietyissä tapauksissa. Pco potilailla saattaa toisinaan olla ns. insuliiniresistenssi, joka voi henkentää hormonitoimintaa munasarjoissa. Lääkitys voi vaikuttaa lähinnä juuri insuliinituotannon kautta säännöllistämällä kuukautiskiertoa sekä sillä saattaa olla merkitystä myös keskenmenojen kannalta, joita pco:ssa voi esiintyä enenmmän.
Alkoholin kanssa kannataa olla varovainen ko. lääkkeen kanssa, lääke kannattanee ehkä ottaa mutta alkoholia sitten vähemmän.
Toivottavasti tästä löytyisi apu lapsettomuuteen, onnea kovasti yritykselle!

Kiitos vastauksestasi. Täytyykö minun siis elää niinkuin diabeetikko eli esimerkiksi ei saa käyttää sokeria? Ja käytetääänkö lääkettä siis koko raskauden ajan jos se pienentää keskenmeno riskiä? En juo alkoholia tietenkään paljon kun lasta yritetään, mutta kun vuosia on jo kulunut ja ei tiedä koska tärppää olen yrittänyt elää myös "normaalia elämää". Alkoholia en tosiaan usein ota ja hoitojen aikana en tietenkään ollenkaan hoitotauolla jos on juhlat niin silloin. Eli jos nyt kuitenkin päätän ottaa enemmän kuin sen kaksi annosta niin onko minun parempi jättää ottamatta lääke siltä päivältä vai vaikuttaako lääke pitkäaikaisemmin? Mitä voi tapahtua jos otan alkoholia enemmän ja syön tätä lääkettä? Kiitos vastauksistasi!

Hei vielä!

Voit tuosta lääkkeestä huolimatta elää ihan normaalia elämää eikä tarvitse noudattaa diabetesruokavaliota yms.. Ymmärrettävästi myös alkoholin käytön suhteen on vaikeaa tietää miten toimia kun ei aina voi elää niinkään, että "jos nyt on tärpännyt". Lääke kannattaa kuitenkin ottaa joka päivä. En oikein osaa sanoa, mitä tapahtuu jos otat alkoholia samanaikaisesti, mutta oletettavasti ainakin lääkkeen teho huononee. Kun raskaus alkaa, lääke yleensä lopetetaan viimeistään ensimmäisen kolmanneksen jälkeen.

Yhteistyössä