merkonomi vai matkailuala

• Viestiketjun aloittaja hansuu_
  • Ensimmäinen viesti
hansuu_
Matkailualalla niukasti töitä onko totta? Kiinnostaisi enemmän. Olen kaupanalalla työskennellyt 5 vuotta, ilman koulutusta. Merkonomin papereilla en varmaan muualle pääsisikään.

H-M
Jos haluaa työllistyä ja myös sellaiselle alalle, mitä ihmiset normaalisti pitävät mielekkäänä, niin kannattaa unohtaa molemmat ja keksiä jotain ihan muuta.

Matkailualalla on järkyttävää alitarjontaa työpaikoista samalla tavalla kuin media-alalla.

Merkonomina pääsee kauppaan töihin ja riittävällä työkokemuksella ja suhteilla myös sihteeriksi, laskuttajaksi tms. (jälkimmäisiin työpaikkoihin on yleensä erittäin paljon hakijoita ja siinä kilpailussa tradenomit tyypillisesti vetävät merkonomeja pidemmän korren).

fghj
Olisiko joku kolmas vaihtoehto? Noista huonoista on vaikea valita vähemmän huono.

Merkonomit pääsee kauppaan, matkailualalle on työntekijöitä tarjolla vaikka ja kuinka ja vähän työpaikkoja.

...............
Matkailuala on vaativa ala. Pärjäät, jos olet sinnikäs ja jaksat myydä itseäsi joka paikkaan. Alalle valmistuu paljon ihmisiä, toiveikkaina ja suurilla luuloilla alan ihanuudesta, mutta ikävä kyllä karu totuus on paljon töitä, epäsäännölliset työajat ja jos seurustelet omistushaluisen ihmisen kanssa joudut kotona selittelemään miksi työaikasi ovat mitä sattuvat. Joskus joutuu etsimään töitä toisilta paikkakunnilta saadakseen edes vähän työkokemusta, vaikka palkkaus on kehno.

Olen matkailualalla ja kouluttautunut useammassa oppilaitoksessa. Olen ainoa, joka on jaksanut kurssikavereistani sinnitellä työelämässä. Hommia on, ei ole, on, ei ole jnejne. Toimeentulo on siis mitä sattuu, mutta en ikinä vaihtaisi mihinkään muuhun. POrukka on alalla usein mukavaa ja helppoa :)

Yhteistyössä