Menisitkö pimeisiin töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyt harmaana, ettei tunnisteta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nyt harmaana, ettei tunnisteta

Vieras
Mulla on nyt tilanne se, että olen hoitovapaalla ja nuorin lapseni täytti juuri vuoden. Olen yksinhuoltaja ja rahaa ei ole liikaa.
Äsken sain puheinsoiton, että kiinnostaisko työt sisustustehtaassa. Mitään kokemusta mulla ei ole, mutta työ on kuulemma mattojen kanttausta. Ei kai tuo niin vaikeaa voi olla? :)
Homman pointti tässä olisi se, että tekisin töitä käteispalkalla, ja vain iltoina ja viikonloppuina, enkä veisi lapsiani päiväkotiin.
Lasten isä tai mummi hoitaisi lapsia, kun olisin töissä.
Se, minkä olen huomannut, että rehellinen työ ei ainakaan kannata. Jäisin miinukselle menetettyäni asumistuen ja maksettuani hoitomaksut.
Lisätienisti tulisi todellakin tarpeeseen.
Kertokaahan mielipiteitänne ja vaikkapa kokemuksianne, jos olette tehnyt töitä ilmoittamatta siitä esim. kelaan.
Tälläkin hetkellä tilillä 30e ja pärjätä pitäisi vielä yli viikko. :(

- Jos loukkaannut tai vammaudut töissä, et ole vakuutettu
- Jos olet pimeästi töissä, tuskinpa saat työtodistusta
- Jos olet pimeästi työssä, eläke ei kerry
- Jos ole pimeästi töissä, et kerrytä lomia
- Jos olet pimeästi töissä, et kuulu työsuojelun tai työterveydenhuollon piiriin
- Ja jos jäät kiinni, kun joku vakituinen työntekijä herpaantuu vuorojen antamsisesta kuutamomiehille...

Alkuperäinen kirjoittaja Jos:
- Jos loukkaannut tai vammaudut töissä, et ole vakuutettu
- Jos olet pimeästi töissä, tuskinpa saat työtodistusta
- Jos olet pimeästi työssä, eläke ei kerry
- Jos ole pimeästi töissä, et kerrytä lomia
- Jos olet pimeästi töissä, et kuulu työsuojelun tai työterveydenhuollon piiriin
- Ja jos jäät kiinni, kun joku vakituinen työntekijä herpaantuu vuorojen antamsisesta kuutamomiehille...

Nää on ihan hyvä ottaa huomioon. Mutta silti ap:n tilanteessa saattaisin väliaikaisesti harkita... :(

Tuohon ylläolevaan listaan voisi lisätä, että jos palkanmaksun kanssa tulee ongelmia, palkkoja jää maksamatta tai maksetaan liian pienistä tunneista tms., niin milläs lähdet perimään kun et ole virallisesti siellä edes töissä?

Pyydä ny edes maksu etukäteen.

Veikkaan, että tehtaassa löytyy aina se luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu tai vastaava, joka varmasti käräyttää pimeiden työn teon. Sehän on sen velvollisuus valvoa työolosuhteita.

Menisin ja olen tehnytkin pimeää työtä. Työn tosiaan kannattaa olla sellanen, missä ei ole kovin suurta riskiä työtapaturmalle. Tai no, eiköhän kaikissa töissä ole riski, mutta itse en menisi sellaiseen paikkaan, missä on vakavan työtapaturman riski.

Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
Entäs jos sinne työpaikalle tuleekin tarkastaja? Ootko sitten valmis ottamaan rangaistuksen vastaan? Voi olla että ei jää pikkujutuksi.

Suurimman vastuun kantaa se kuka pimeästi on palkannut.

Voi olla, muutta olen kuullut että Kelakin voi tehdä poliisille tutkintpyyntöjä, jos epäilee tukien väärinkäyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Entäs jos sinne työpaikalle tuleekin tarkastaja? Ootko sitten valmis ottamaan rangaistuksen vastaan? Voi olla että ei jää pikkujutuksi.

Voi olla, muutta olen kuullut että Kelakin voi tehdä poliisille tutkintpyyntöjä, jos epäilee tukien väärinkäyttöä.

En kyllä uskaltaisi ottaa vastaan. En haluasi elää pelon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lisäys:
Tuohon ylläolevaan listaan voisi lisätä, että jos palkanmaksun kanssa tulee ongelmia, palkkoja jää maksamatta tai maksetaan liian pienistä tunneista tms., niin milläs lähdet perimään kun et ole virallisesti siellä edes töissä?

Tämä johtaja on isäni ystävä. Isäni tekee hänelle remppaa parhaillaan. Mun tunnit menisivät mun isän tiliin ja isä maksaisi mulle käteisellä.

Missä moraali??? Mitä jos kaikki toimisi noin kuin ap. meinaa? Tukia käytettäisiin siis väärin, yhteiskuntahan sen maksaa. Ei ymmärrä kuitenkaan, vaikka olisi miten tiukka rahatilanne. Kaikilla pienten lasten vanhemmilla on varmaan suhteellisen tiukka rahatilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Miksi ihmeessä kelassa kukaan epäilisi mitään?
Ei kai muiden työntekijöiden tarvitse edes tietää mun olemassaolostani mitään. Tuskin heihin edes koskaan törmään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lisäys:

Tämä johtaja on isäni ystävä. Isäni tekee hänelle remppaa parhaillaan. Mun tunnit menisivät mun isän tiliin ja isä maksaisi mulle käteisellä.

No toihan on hyvä järjestely.

Yhteistyössä