Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei mene. Kyllä äiti varmasti osaa itsekin arvioida, onko oma lapsi valmis päiväkotiin vai ei. Mä olen juuri näitä äitejä, jotka ei hirveesti tarjoa mitään aktiviteetteja kotona, lähinnä vain just sen ruuan, telkkarin ja yksinäiset leikit ja mä luulen, että oma lapseni on päinvastoin onnellisempi päiväkodissa kuin kotona. Lapseni on pian 2v. Kerhoissa käydään jne. mutta ei niitä täällä maalla joka päivä ole.
Arvostat itseäsi aika vähän äitinä, jos kuvittelet että päiväkodin vaihtuvat tädit voivat korvata sinut ja kotihoidon. Miksi sä et ole lapsesi kanssa?
No täällä on toinen, joka ajattelee aivan samalla lailla eli että päiväkodissa saa sellaisia virikkeitä ja säännöllisyyttä, joita kotoa ei. Ja arvostan kyllä itseäni äitinä. Jo senkin takia, että haluan antaa lapselleni juuri hänelle sopivat elämän eväät riippumatta siitä, mitä mieltä muut siitä ovat.
Ei se äidin kanssa oleminen itsessään mikään autuaaksitekevä asia ole. Et tasan tule löytämään yhtäkään tutkimusta, jossa todettaisiin että pelkkä äidin läsnäolo noin yksivuotiaan ja sitä vanhemman seurassa olisi tae lapsen onnelle tai kehitykselle. Kiintymyssuhde kehittyy jo sen äitiys ja vanhempainvapaakauden aikana eikä se mystisesti muutu siitä että lapsi menee tarhaan. Itse asiassa aiheesta on tehty vaikka kuinka paljon tutkimusta ja tulokset eivät ole mitenkään yksiselittäisiä mihinkään suuntaan. Tärkeintä kuitenkin vaikuttaisi olevan sen suhteen laatu, ei pelkkä määrä.
Eli jos on rahavaikeuksia ja olisit kotona murehtimassa rahan riittävyttä, niin voit oikeasti tehdä lapsellesi ennemmin palveluksen laittamalla hänet tarhaan. Ja jos tarhan/päivähoitotädin toiminta epäilyttää, niin käy tutustumassa. Miltein kaikkiin päiväkoteihin saa käydä tutustumassa ja perehtymässä siihen, miten siellä lapset päivänsä viettävät. Kyllä siinä pari tuntia lapsien ja hoitajien toimintaa seurattuaan osaa päätellä, viihtyvätkö lapset vai eivät. Ja vaikka kaikki ei ehkä täydellistä olisikaan, niin ihminen on hyvin mukautuva eläin: se tuntuu luonnolliselta, mihin tottuu.
Jos uskot toimivasi lapsen parhaaksi, niin todennäköisesti toimitkin niin. Oli valintasi sitten kotihoito tai päiväkoti. Lapsi ei mene pilalle kummassakaan.