meneekö se lapsi oikeesti pilalle jos laittaa hoitoon reilun vuoden ikäsenä???

• Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti
Ei kai pilalle mene, mutta minä en laittais. Poika oli just vajaa 2v, kun alotti päiväkodin ja itki 2 vkkoa aamuisin. Tytöt oli paljon isompia ja heti nauttivat/tykkäsivät päiväkodin kavereista, tädeistä ja puuhista. =)

Meidän lasten päiväkodissa on todella paljon näitä, jotka juuri ja juuri pystyvät toppiksissa kävelemään ja siellä ne istuvat pulkissa (ilman lämpöpehmustetta) tai lumessa istuvillaan tai mahallaan ja itkeskelevät. Kannattaisi varmaan käydä joskus päiväkodilla silloin, kun ei paljon kukaan käy, niin näkee sitä touhua.
Meidän lasten hoitajat on ihania ja meidän lapset jo niin isoja (yksi käy jo koulua), että tykkäävät peuhata ulkonakin, mutta sääliksi käy niitä IHAN pieniä. Ei riitä hoitajilla kädet hoitaan niitä pieniä.
Rattaitakin siellä pyydettiin muiden lahjoittavan päiväkodille (eikö ne jotka vauvan/taaperon vie päiväkotiin, voi itse viedä vaunuja lapselleen?)...

Eipä muuta mielessä nyt... :saint:

vieras
Ei todella mene. Jos taloudellinen tilanne vaatii että töihin on mentävä nii sitten se viedään hoitoon. Yleensä lapsi viihtyy hoidossa. =) jotta turhaan podet huonoa omaa tuntoa.

puddighinu
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
àlà masennu, ei varmaan mene pilalle. muutenhan kaikki italialaisetkin olisivat ihan pilalla ;)
Ne onkin ihan pilalla... =)

Mutta siis ei musta mene, ei ainakaan mennyt meidän tenava joka aloitti 5.5-kuisena tarhauransa.

shihtzu
Alkuperäinen kirjoittaja pimmi:
Tietysti täällä kaikki kiiruhtaa sanomaan että ei se lapselle pahaksi ole mennä noin pienenä hoitoon, mutta taitaa kaikki ne jotka näin sanovat olla niitä jotka ovat itse vieneet lapsensa tosi nuorena hoitoon. Ei kai niistä nyt kukaan voi myöntää kenellekkään et se olis ollu huono ratkaisu.
Ei ne varmaan myönnä sitä itsellekkään. Tulis liian huono omatunto.
Ja kaikki hössötys siitä että lapsi oppii nopeasti uusia taitoja siellä on ihan sontaa. Lapsi oppii silloin kun sen aivot ovat siihen valmiit ja mikä ihmeen kiire siinä oppimisessa oikein on. Kaikki terveet lapset oppii puhumaan jne. kyllä aikanaan.
Miksi nämä vastuuttomat äidit eivät kuuntele mitä asiantuntijat ja tutkimukset sanovat, vaan päättävät yhteistuumin täällä palstalla tietävänsä asiat paremmin.
Ei ne asiantuntijalausunnotkaan ole mikään viisaus ja jokainen lapsi on erilainen, toiselle hoito sopii hyvin, toiselle se on vaikeaa. Te jotka olette lapsenne kotona hoitaneet, niin ette tekään voi sanoa meneekö lapsi pilalle hoidossa vai ei, kun te ette sitä tiedä ja ihan hyvin se lapsi voi mennä pilalle kotihoidossakin, ei sillä ole merkitystä missä se lapsi on hoidossa.
Meillä on lapsi kotihoidossa, kun teen sen verran lyhyttä päivää ja apuvoimia on ympärillä sen verran että hoitajia kyllä löytyy tarpeen vaatiessa.

minna
Kyllä ne lapset sinne hoitoon sopeutuu. Eikä ne siitä nyt pilalle mene. Meillä tytöt oli 1v3kk ja 2,5v kun meni hoitoon. Pienempi sopeutu heti hyvin, isomalla meni pari viikkoa. Mutta normaaliahan sekin on, että ottaa aikaa ennen ku sopeutuu. Mutta kyllä ne kaikki lapset sinne on sopeutunu. Eikä se päiväkoti nyt niin paha paikka ole, ettäkö ne lapset siitä kärsis tai pilalle menis. Jos susta itestä tuntuu, että on tarve lähtee töihin niin lapsi hoitoon ja menet.

jösses sentään
Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Ei se hyvääkään tee. Onhan sitä kiintymyssuhteen ym kehittymistä tutkittu. Itse ollut töissä päikyssä jossa hoitajilla oli halaamiskielto ettei lapset ala hylkiin vanhempiaan :O. Mistä ne sen hellyyden ja huomion sit saa???? Illalla 2-3h ajan pikaisesti ruikittuna sinne tänne iltatoimien aikana? :(
Meillä on varmasti tieukempaa kuin teillä! Voin taata! Silti on kaksi lasta kotihoidettuna jo kuudetta vuotta. Sitten alan "uraputkeni" kun pienempi 3v.
Mietin nyt lasten parasta. Lasten paras EI ole ReimaTec vaan rakkaus ja aika.
Enpä ole ikinä kuullut mistään noin naurettavasta kuin halaamiskielto. Et voi olla tosissasi. Meillä ainakin lapset saavat halata ihan ketä tahansa, olipa sitten kyseessä sukulainen, kaveri tai hoitotäti. Ei muiden halailu todellakaan vaaranna suhdetta omiin vanhempiin. Parempi vain, että lapsilla on paljon luottoihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kiva, kiva! Nyt voitte hyvällä omallatunnolla kiikuttaa pienokaiset hoitoon:( kun kanssasisaret täällä kilvan kehuvat lapsiaan! Ovat niiiiin sosiaalisia ja verbaalisia lapsia?:(
Mitä pahaa siinä on? Toki jotkut äidit ovat niin aktiivisia, että pystyvät tarjoamaan lapsille yhtä kehittävää toimintaa kuin päiväkodeissa, mutta on myös paljon niitä, jotka vaan oleilevat kotona, eivätkä tarjoa lapselle muuta kuin ruuat, telkkarin ja yksinäistä leikkiä. Itse sitten vaan siivoavat, kokkaavat ja surffaavat netissä. Syrjäseudulla asuvilla ei aina edes ole tarjolla mitään perhekerhoja tai asukaspuistoja tai muitakaan sosiaalisia virikkeitä.

minna
Alkuperäinen kirjoittaja jösses sentään:
Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Ei se hyvääkään tee. Onhan sitä kiintymyssuhteen ym kehittymistä tutkittu. Itse ollut töissä päikyssä jossa hoitajilla oli halaamiskielto ettei lapset ala hylkiin vanhempiaan :O. Mistä ne sen hellyyden ja huomion sit saa???? Illalla 2-3h ajan pikaisesti ruikittuna sinne tänne iltatoimien aikana? :(
Meillä on varmasti tieukempaa kuin teillä! Voin taata! Silti on kaksi lasta kotihoidettuna jo kuudetta vuotta. Sitten alan "uraputkeni" kun pienempi 3v.
Mietin nyt lasten parasta. Lasten paras EI ole ReimaTec vaan rakkaus ja aika.
Enpä ole ikinä kuullut mistään noin naurettavasta kuin halaamiskielto. Et voi olla tosissasi. Meillä ainakin lapset saavat halata ihan ketä tahansa, olipa sitten kyseessä sukulainen, kaveri tai hoitotäti. Ei muiden halailu todellakaan vaaranna suhdetta omiin vanhempiin. Parempi vain, että lapsilla on paljon luottoihmisiä.
Juup, mä oon kierrelly paljon päiväkoteja kun oon tehny keikkaa, enkä koskaan myöskää ole törmänny päiväkotiin missä on halaamiskielto...

working mom
Mielestäni täytyy miettiä kokonaistilannetta. Esim. jos perheen talous on tosiaan tiukalla, on mielestäni parempi mennä töihin, jolloin perhe elää mukavammin ja ilmapiirikin on luultavasti parempi. Itse menin töihin nyt kuopuksen kanssa heti äitiysloman päätyttyä, vaikka se kirpaisikin. Meillä tilanne järjestetty niin, että mies on töissä iltaisin, joten vauva on kotihoidossa. Yhteistä aikaa viikolla ei paljoa jää - vauva menee nukkumaan kahdeksalta, harvoin olen ennen viittä kotona. Tosin heräämme aikaisin...........;D Mutta en usko vauvan tästä kärsivän, kun saa olla päivällä kotona isänsä kanssa.

s
Kiva, kiva! Nyt voitte hyvällä omallatunnolla kiikuttaa pienokaiset hoitoon:( kun kanssasisaret täällä kilvan kehuvat lapsiaan! Ovat niiiiin sosiaalisia ja verbaalisia lapsia?:(
Varmaan se kirpaisee jos on ajatellut että vain kotihoidossa olevat lapset ovat siunattuja lahjoilla.

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Varmaan se kirpaisee jos on ajatellut että vain kotihoidossa olevat lapset ovat siunattuja lahjoilla.
Niinpä. Ja juurihan tuota oli tutkittukin ihan, että aikaisin päikyssä aloittaneet OVAT sosiaalisempia ja verbaalisempia kuin kotihoidetut - siellä on vissiin vähän pakko olla, jos meinaa pärjätä ;)

Mutta itse en vienyt vielä vuoden ikäistä hoitoon - osasi kyllä kävellä, mutta ei vielä puhua tai syödä itse. Noi perustaidot ois kai hyvä osata, niin ei jää niin jalkoihin siellä. Poika aloitti hoidossa 2,5-vuotiaana tosin, eli ei ollut täyttänyt sitä pyhää kaikkivoipaa kolmea vuotta vielä :D

---
Varmaan riippuu lapsestakin miten pärjää hoidossa. Oma tyttö älyttömän vilkas, liikkuvainen ja sosiaalisen oloinen ja hyvin sopeutui 11 kk iässä perhepäivähoitoon. Hoidossa on vaikka mitä kivoja aktiviteetteja joista tyttö tykkää (on lorutuntia, musiikkituokioita, leipomista, sormivärejä jne.), ts. joihin voi iästään huolimatta jollain lailla osallistua.

Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, mitä joku aikaisemmin jo kirjoittikin: huonot olot KOTONA (riitaisa parisuhde, huono ilmapiiri, päihteet, väkivalta jne jne) pilaavat lapsen, ei se, että laittaa lapsen pienenä hoitoon!!!

Yhteistyössä