Meneekö meiltä kahdesta lapsesta täydet päivähoitomaksut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eikäää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eikäää

Vieras
Jos lähden opiskelemaan ja mies tienaa bruttona 3300e/kk eli nettona 2000e.
Minä saan sitten vain 250e opintotukea? Eikö?
500e pk-maksuihin, vuokra 1100e/kk (juu Helsinki saatana)ja auto+vakuutukset, ruuat ja muut laskut.

Apua meidän pitää kyllä sitten myydä auto tai ottaa opintolainaa?

Tällä hetkellä vituttaa että VAIN perheellinen menettää opintotuen asumislisän. Äh. :D

Miksi kaikki opiskelijat eivät voi olla samalla viivalla miksi?

[QUOTE="a.p";28125000]Tai sitten lykkään opintoja vuodella ja säästämme rahaa niin ei tarvitsisi rakasta autoa myydä, mies tarvitsee työssään sitä paljon.[/QUOTE]

Mutta, jos lapset kokopäivähoidossa niin säästätte paljon ruokakustannuksissa.

(3300-1871)*0,079= lapsen päivähoitomaksu nelihenkisessä perheessä. Googlettamalla olisi selvinnyt muutamassa minuutissa tai vaikka kuntaan soittamallakin ihan lyhyessä ajassa.

Tämä siis aloittajan tuloilla ja kokopäiväisessä hoidossa yhden lapsen hinta. Opiskelija on oikeutettu hakemaan yleistä asumistukea, joka voi käsittääkseni olla enemmän, kuin asumislisä.

Yleensä ihmiset joutuu opiskellessaan tinkimään monista asioista, jos ei ole rikasta perhettä. Toiset on tinkinyt jo ennen perhettä, elellyt kädestä suuhun. Tai sitten pitää tehdä samalla jotain pientä työtä joitain tunteja viikossa että saa eleltyä ilman opintolainaa: muutama tunti siivousta, puhelinmyyntiä tai call center-työtä niin voitte pitää sen rakkaan autonne. Ajattele niin, että se opiskelu on kuitenkin väliaikaista ja sijoitus tulevaisuuteen, ei sitä kannata marttyyriasenteella aloittaa.

Yleensä ihmiset joutuu opiskellessaan tinkimään monista asioista, jos ei ole rikasta perhettä. Toiset on tinkinyt jo ennen perhettä, elellyt kädestä suuhun. Tai sitten pitää tehdä samalla jotain pientä työtä joitain tunteja viikossa että saa eleltyä ilman opintolainaa: muutama tunti siivousta, puhelinmyyntiä tai call center-työtä niin voitte pitää sen rakkaan autonne. Ajattele niin, että se opiskelu on kuitenkin väliaikaista ja sijoitus tulevaisuuteen, ei sitä kannata marttyyriasenteella aloittaa.

Ei tietenkään, sanoinhan että luovutaan autosta jos pitää. Ei siinä mitään, kai se asia silti saa vituttaa ettei ole samalla viivalla muiden opiskelijoiden tapaan tuossa asumislisäkohdassa? :)
Muuten ei ole mitään valittamista, itsehän haluan opiskella. :)
Onneksi tosiaan on mistä karsia, kaikilla ei ole.

Enkä saa kaikilta kuukausilta opintotukea, koska teen vähemmän jotta lasten ei tarvitsisi pienenä olla yli 10h päiviä pk:ssa.
Töihin en samalla tästä syystä myöskään mene.

Älkää käsittäkö väärin, en minä tässä köyhyyttä itke, mehän olemme oikein hyvillä, mutta se ärsytti ettei perheellinen kuulu asumislisälle vaan sitten vaikutaa puolison tulot, muilla ei vaikuta. Se tuntuu väärältä.

Muutenhan se elintasosta karsiminen on itsestäänselvää jos opiskella haluaa, en silti ihmettele jos moni nuori perhe ei halua lähteä opiskelemaan. Varsinkin jos ei ole samalla tavalla mistä karsia.

En ymmärrä sitä asumislisästä itkemistä. Ajattele nyt: oletko tasa-arvoiessa asemassa yksin, ihan omillaan asuvan opiskelijan kanssa (kuten vaikka itse olin, ei rahaa perheeltä). Olishan se aika epäreilua jos hän ei sais mitään asumislisää, ja miksi ihmeessä pitäis perheelliselle, joilla on kuitenkin rahaa ihan kunnolla, maksaa vielä asumislisää? Teillä on paljon sellasta mihin sillä yksinasuvalla opiskelijalla ei ois kuitenkaan varaa. Älä kadehdi suotta, siitä tulee vain katkeraksi. Nauti, kun sulla on ihana perhe ja valmis asunto opiskelujen aikanakin ympärilläsi :)

En ymmärrä sitä asumislisästä itkemistä. Ajattele nyt: oletko tasa-arvoiessa asemassa yksin, ihan omillaan asuvan opiskelijan kanssa (kuten vaikka itse olin, ei rahaa perheeltä). Olishan se aika epäreilua jos hän ei sais mitään asumislisää, ja miksi ihmeessä pitäis perheelliselle, joilla on kuitenkin rahaa ihan kunnolla, maksaa vielä asumislisää? Teillä on paljon sellasta mihin sillä yksinasuvalla opiskelijalla ei ois kuitenkaan varaa. Älä kadehdi suotta, siitä tulee vain katkeraksi. Nauti, kun sulla on ihana perhe ja valmis asunto opiskelujen aikanakin ympärilläsi :)

Siis enhän minä verrannut yksinäiseen opiskelijaan, vaan opiskelijaan jolla on puoliso. :) Sama pariskunta (jos mies tienaa "liikaa") menettää lapsen saatuaan asumislisän, niin onhan se vähän hassua. Että kyllä sen pitäisi sitten olla joko kaikille tai ei kellekään. Tai sitten niin että yksin asuvalle opiskelijalle tietenkin, mutta me olisimme vähintään samalla viivalla perheettömän pariskunnan kanssa. :)

[QUOTE="a.p";28125294]Siis enhän minä verrannut yksinäiseen opiskelijaan, vaan opiskelijaan jolla on puoliso. :) Sama pariskunta (jos mies tienaa "liikaa") menettää lapsen saatuaan asumislisän, niin onhan se vähän hassua. Että kyllä sen pitäisi sitten olla joko kaikille tai ei kellekään. Tai sitten niin että yksin asuvalle opiskelijalle tietenkin, mutta me olisimme vähintään samalla viivalla perheettömän pariskunnan kanssa. :)[/QUOTE]

Ai saaks nykyään pariskuntakin asumislisää? Mun aikaan se meni niin, että vaikka asui kimppakämpässä (ei puolison kanssa) niin asumislisää ei voinut saada vaan silloin haettiin asumistukea. Siis vaikka ne toisen tulot ei vaikuttanut edes.

Sori, mun opinnoista on jo toistakymmentä vuotta aikaa.

Ai saaks nykyään pariskuntakin asumislisää? Mun aikaan se meni niin, että vaikka asui kimppakämpässä (ei puolison kanssa) niin asumislisää ei voinut saada vaan silloin haettiin asumistukea. Siis vaikka ne toisen tulot ei vaikuttanut edes.

Sori, mun opinnoista on jo toistakymmentä vuotta aikaa.

Juu ei mitään, tuohan on vasta tullut. Eli nykyään puolison tulot tai hänen kanssa asuminen ei vaikuta mihinkään, kaikki opiskelijat saavat asumislisän, paitsi jos saat lapsen, sitten pienetkin puolison tulot poistavat koko tuen. Eli tämä kohta on hieman epäreilu perheellisen ja perheettömän pariskunnan välillä.

Oletko selvittänyt mahdollisuutesi että voitko saada aikuisopintorahaa?

www.koulutusrahasto.fi on yksi mahdollisuus jos sinulla on vakituinen työpaikka josta olet opintovapaalla.

[QUOTE="vieras";28125392]Oletko selvittänyt mahdollisuutesi että voitko saada aikuisopintorahaa?

Koulutusrahasto :: Etusivu on yksi mahdollisuus jos sinulla on vakituinen työpaikka josta olet opintovapaalla.[/QUOTE]

En saa tuota jostain syystä auki, mitkä oli kriteerit karkeasti. Minulla on valituinen työpaikka, mutta kauanko työtuhteen on pitänyt kestää?

Meillä on hyvin samankaltainen tilanne: Opintotukea ei oteta huomioon hoitomaksun laskennassa, eli maksu lasketaan vain tienaavan puolison tulojen mukaan. Esim Helsingin kaupungin sivulla on hoitomaksulaskuri joka on selkeä: http://www.hel.fi/hki/Vaka/fi/P_iv_kotihoito/P_iv_hoitomaksut

[QUOTE="a.p";28125294]Siis enhän minä verrannut yksinäiseen opiskelijaan, vaan opiskelijaan jolla on puoliso. :) Sama pariskunta (jos mies tienaa "liikaa") menettää lapsen saatuaan asumislisän, niin onhan se vähän hassua. Että kyllä sen pitäisi sitten olla joko kaikille tai ei kellekään. Tai sitten niin että yksin asuvalle opiskelijalle tietenkin, mutta me olisimme vähintään samalla viivalla perheettömän pariskunnan kanssa. :)[/QUOTE]

Ei menetä, vaan siirtyy yleisen asumistuen piiriin. Oletko ajatellut hakea?

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28125942:
Ei menetä, vaan siirtyy yleisen asumistuen piiriin. Oletko ajatellut hakea?

Juurihan tuossa sulkeissa luki, että jos tienaa "liikaa" (eli suomen mittakaavassa vähänkin) niin sen menettää. Minusta ei pitäisi kellään vaikuttaa puolison tulot tai sitten kaikilla, ei niin, että perheellisellä vaikuttaa ja muilla ei. Aika epäkohta mielestäni, ei kovinkaan reilua tuollainen. Varsinkaan kun opiskeleva perheellinen ei saa muitakaan "lapsikorotuksia" opintotukeen, siinä tapauksessa voisin ymmrätääkin.

En kyllä ymmärrä miten muka teidän tuloilla menisi täydet pk-maksut. Siis oletko käynyt kuntasi sivuilla laskemassa sillä laskurilla. Teillähän otetaan lasten pk-maksuja maksettaessa huomioon vain miehesi tulot ja teillä ilmeisesti on nelihenkinen perhe.

Yhteistyössä