Meillä lapsi on perheen pää!

• Viestiketjun aloittaja Äiskis
  • Ensimmäinen viesti
hemuli
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskis:
Alkuperäinen kirjoittaja no hyvä:
ei kai valvominen tai peukalon imeminen lasta riko. Mutta pysäytätkö liikenteen, jos hän haluaa juosta tielle, ja jos hän haluaa lelun kaverinsa kädestä, saako kaveri luvan joustaa? Ihan mielenkiinnosta vaan, ilman sarvia ja hampaita.
En tiedä. Tuskinpa pysäytän. Mutta eipä hän ole kertaakaan sanonut haluavansa auton alle juosta.

Jos hän ottaa kaverilta lelun, niin en minä siihen puutu. Se on kaverin ja hänen välinen asia.
:LOL: :LOL: se on siellä porvoossa vähän erilaista tuo elämä :LOL:

voihan nenä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:
luuletko että kukaan uskoo?!?
Mä tiedän että näitä äitejä on.. ystäväni suosii vapaata kasvatusta joka mm antoi kesälomareissullaan valvoa aamu neljään kun lapsi ei halunnut mennä nukkumaan ja minä sitten iloisesti (tahallaan) herätin koko porukan klo 9 mikä on jo mielestäni ihan ok aikakin herätä ettei mee päivä ihan harakoille.. arvatkaapas oliko lapsi virkeä ja hyväntuulinen......

mutta jokainen tyylillään.

Joo, jokainen tyylillään tosiaan. Tsemppiä sulle

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:
luuletko että kukaan uskoo?!?
Mä tiedän että näitä äitejä on.. ystäväni suosii vapaata kasvatusta joka mm antoi kesälomareissullaan valvoa aamu neljään kun lapsi ei halunnut mennä nukkumaan ja minä sitten iloisesti (tahallaan) herätin koko porukan klo 9 mikä on jo mielestäni ihan ok aikakin herätä ettei mee päivä ihan harakoille.. arvatkaapas oliko lapsi virkeä ja hyväntuulinen......

mutta jokainen tyylillään.
No et ole sinäkään mikään hienotunteisuuden perikuva. Lapsen etua et sinäkään tässä ajatellut yhtään enempää kuin ystäväsikään. Lapsi tarvitsee unen.

päikkärin täti
no näitähän meillä päiväkodissa riittää. onneksi täällä sentään voi sanoa suoraan että järki käteen pällit, lapsi ei todellakaan ole perheen pää!

hmm
meillä ois ollu aika hauskaa varmaan tähän mennessä jos noin oisi saanut lapsi olla. tarkemmin ajateltuna lapsi tuskin olisi enää hengissä jos oisi aina saanut itse päättää ja mekin oltain kuoltu nälkään.. hän kun ei kovin pidä siitä, että isi lähtee aamulla töihin, äiti tekee ruokaa yms muuta.

ois ollu ihan hauska seurata, et mitä oltais keksitty kun ei saa tehdä ruokaa vaan on leikittävä lapsen kanssa..

Äiskis
Alkuperäinen kirjoittaja porvoosta päivää:
ei kai valvominen tai peukalon imeminen lasta riko. Mutta pysäytätkö liikenteen, jos hän haluaa juosta tielle, ja jos hän haluaa lelun kaverinsa kädestä, saako kaveri luvan joustaa? Ihan mielenkiinnosta vaan, ilman sarvia ja hampaita.
En tiedä. Tuskinpa pysäytän. Mutta eipä hän ole kertaakaan sanonut haluavansa auton alle juosta.

Jos hän ottaa kaverilta lelun, niin en minä siihen puutu. Se on kaverin ja hänen välinen asia.
Mitäs sinä sitten teet jos kaverin äiti puuttuu asiaan? Hyppäät äidin silmille?
Lapsi kestää itse tekojensa seuraukset. Jos kaverin äiti puuttuu asiaan, niin takaiskoon ongelmansa keskenään.

:)
Alkuperäinen kirjoittaja porvoosta päivää:

Mitäs sinä sitten teet jos kaverin äiti puuttuu asiaan? Hyppäät äidin silmille?
Lapsi kestää itse tekojensa seuraukset. Jos kaverin äiti puuttuu asiaan, niin takaiskoon ongelmansa keskenään.
teini.....

Meillä MINÄ olen perheen pää, mutta tottakai lapsi päättää itse omista nukkumaanmenoajoistaan, kuinka paljon syö, käykö potalla yms. Sen sijaan perheen yhteisissä asioissa meillä molemmilla on sana ja minulla se viimeinen, tottakai. Eikä lapsi päätä minun asioitani. En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi olla pompoteltavana, miksei jokainen voisi keskittyä hoitamaan ihan omia asioitansa ja opettaa lapsellekin miten eletään sovussa.

hmm....
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Meillä MINÄ olen perheen pää, mutta tottakai lapsi päättää itse omista nukkumaanmenoajoistaan, kuinka paljon syö, käykö potalla yms. Sen sijaan perheen yhteisissä asioissa meillä molemmilla on sana ja minulla se viimeinen, tottakai. Eikä lapsi päätä minun asioitani. En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi olla pompoteltavana, miksei jokainen voisi keskittyä hoitamaan ihan omia asioitansa ja opettaa lapsellekin miten eletään sovussa.
....mutta tottakai lapsi päättää itse omista nukkumaanmenoajoistaan....

just juu näin. Eli vaikka aamulla olisi aikainen herätys niin piltti saisi silti kukkua vaikka aamukahteen jos näin haluaa?

Äiskis
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
meillä ois ollu aika hauskaa varmaan tähän mennessä jos noin oisi saanut lapsi olla. tarkemmin ajateltuna lapsi tuskin olisi enää hengissä jos oisi aina saanut itse päättää ja mekin oltain kuoltu nälkään.. hän kun ei kovin pidä siitä, että isi lähtee aamulla töihin, äiti tekee ruokaa yms muuta.

ois ollu ihan hauska seurata, et mitä oltais keksitty kun ei saa tehdä ruokaa vaan on leikittävä lapsen kanssa..
Lapsi saa siis päättää itseään koskevista asioista. Kyllä isä saa päättää itse töihin lähtemisestä ja äiti ruoan laitosta.

pomo
Pääseehän siinä toki helpommalla, jos jättää kasvattamisen pois kokonaan, mutta terveellistä se ei lapselle ole eikä pitkällä tähtäimellä kenenkään etu. Lapsi on vielä helisemässä koulu- ja työelämässä.

Jotain rajaa
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
:LOL: :LOL:
Onko ikinä käynyt mielessä, mitä ongelmia seuraa,kun lapsi on kouluikäinen ja aamulla pitäisi jaksaa nousta kouluun?
Yksikään lapsi ei haluaisi mennä nukkumaan, vaikka kuinka väsyttää -on vanhemman tehtävä asettaa rajat lapselle.. Uni on ensiarvoisen tärkeää kasvavalle lapselle...
Mä toivoisin, että lastensuojelu alkais puuttumaan liian vapaaseen kasvatukseen, joka on oikeasti jo haitallista lapsen kasvulle ja kehitykselle..

Jotain rajaa
Alkuperäinen kirjoittaja pomo:
Pääseehän siinä toki helpommalla, jos jättää kasvattamisen pois kokonaan, mutta terveellistä se ei lapselle ole eikä pitkällä tähtäimellä kenenkään etu. Lapsi on vielä helisemässä koulu- ja työelämässä.
Peesi tälle..
Kyllä se on nähty, mihin toi vapaa-kasvatus on johtanut : nuoret on masentuneita, itsetuhoisia, on kouluampumisia, siilien tappajia..jne.. Lista on loputon..
Lapset ja nuoret alkaa tehdä jotakin radikaalia, kun heistä tuntuu, ettei kukaan välitä = aikuinen ei aseta rajoja.. Se pelkkä rakkaus ei riitä..

pomo
Alkuperäinen kirjoittaja Jotain rajaa:
Peesi tälle..
Kyllä se on nähty, mihin toi vapaa-kasvatus on johtanut : nuoret on masentuneita, itsetuhoisia, on kouluampumisia, siilien tappajia..jne.. Lista on loputon..
Lapset ja nuoret alkaa tehdä jotakin radikaalia, kun heistä tuntuu, ettei kukaan välitä = aikuinen ei aseta rajoja.. Se pelkkä rakkaus ei riitä..
Niinpä, rajat on rakkautta.

koulussa töissä
Saattaapi tulla kouluiässä ongelmia kun lapsi ei halua nousta, ei halua tehdä läksyjä jne... Ja opettaja ei muuten sitten toimi samoin että jokainen lapsi saa päättää mitä tekee ja koska. Ja näitä kullanmuruja valitettavasti on kouluissa aika paljon nykypäivänä.

Jotain rajaa
Alkuperäinen kirjoittaja koulussa töissä:
Saattaapi tulla kouluiässä ongelmia kun lapsi ei halua nousta, ei halua tehdä läksyjä jne... Ja opettaja ei muuten sitten toimi samoin että jokainen lapsi saa päättää mitä tekee ja koska. Ja näitä kullanmuruja valitettavasti on kouluissa aika paljon nykypäivänä.
Jep.. On tullut todettua. Ihan pahimpia ongelmapesäkkeitä jokaisessa luokassa. Ja sosiaalisuus/ toisten huomioon ottaminen puuttuu täysin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jotain rajaa:
Peesi tälle..
Tuskinpa vapaa kasvatus on mihinkään tuollaiseen johtanut. Sen sijaan jatkuva kanaemoilu, lapsen asioihin puuttuminen ja vastuun omasta elämästä siirtäminen lapselle voi hyvinkin johtaa masentuineisuuteen ja itsetuhoisuuteen.

Siitä, että annetaan lapsen kasvaa rauhassa eikä väkivalloin puututa elämään ei ole mitään haittaa lapselle. Rakkaus riittää jos osaa kasvattaa, olla itse esimerkkinä, antaa lapsen löytää omat rajansa, sen sijaan että yrittää väkisin siirtää omia rajojansa lapselle.

Yhteistyössä