Meillä lapsi on perheen pää!

• Viestiketjun aloittaja Äiskis
  • Ensimmäinen viesti
-.-.-
Alkuperäinen kirjoittaja voi voi:
vapaan kasvatuksen saaneet lapset eivät opi kunnioittamaan toisia vaan kasvavat itsekkäiksi ja itsekeskeisiksi, ottavat omansa vaikka se olisi toiselta pois. Ongelmia alkaa tulla vastaan viimeistään koulu iässä. Rajat on hyvä olla lapsella, ei lapsi voi päättää kaikesta. Ei aina voi saada haluamaansa. Jos lapsi saa päättää aina itse, hän ei opi kunnioittamaan myöskään vanhempiaan, sekin tulee varmasti esille viimeistään murrosiässä. Ei teiniä pidättele mikään.. Mutta sittenpä sen näkee.
Mistä tiedät? Oletko kasvattanut jonkun vapaalla kasvatuksella. Nuo ovat vain sinun (ja monen muun) ennakkoluulojasi, fraaseja, joita olette oppineet toistamaan kyseenalaistamatta. Itse nään kyllä päivittäin hyvinkin autoratiivisen kasvatuksen saaneita, jotka ovat itsekkäitä ja itsekeskeisiä, eivät kuitenkaan itsenäisiä.

voi voi
Alkuperäinen kirjoittaja -.-.-:
Alkuperäinen kirjoittaja voi voi:
vapaan kasvatuksen saaneet lapset eivät opi kunnioittamaan toisia vaan kasvavat itsekkäiksi ja itsekeskeisiksi, ottavat omansa vaikka se olisi toiselta pois. Ongelmia alkaa tulla vastaan viimeistään koulu iässä. Rajat on hyvä olla lapsella, ei lapsi voi päättää kaikesta. Ei aina voi saada haluamaansa. Jos lapsi saa päättää aina itse, hän ei opi kunnioittamaan myöskään vanhempiaan, sekin tulee varmasti esille viimeistään murrosiässä. Ei teiniä pidättele mikään.. Mutta sittenpä sen näkee.
Mistä tiedät? Oletko kasvattanut jonkun vapaalla kasvatuksella. Nuo ovat vain sinun (ja monen muun) ennakkoluulojasi, fraaseja, joita olette oppineet toistamaan kyseenalaistamatta. Itse nään kyllä päivittäin hyvinkin autoratiivisen kasvatuksen saaneita, jotka ovat itsekkäitä ja itsekeskeisiä, eivät kuitenkaan itsenäisiä.
näitä on nähty. Ei tarvitse kovin kauas lähteä katsomaan. Kun on paljon lasten ja nuorten parissa, oppii näkemään monia asioita. Lapset ovat luonnostaan MINÄ-keskeisiä.

Mutta ne, jotka eivät kasvata lapsiaan vapaasti, eivät välttämättä heti automaattisesti kuulu tuohon "hyvin autoratiiviiseen" kasvattajakuntaan. Itse ajattelen, että lapsille tulee antaa paljon rakkautta ja hyväksyntää, sekä rajoja. Mutta sen ei tarvitse tarkoittaa vanhemman ylemmyyttä tai hallintaa kaikessa. On vain olemassa tietyt rajat joiden sisällä voi olla vapaasti. Ja lapsista tulee laskea irti, ei kahlita niin ettei pääse itsenäistymään.

Mutta kukapa meistä olisi täydellinen?

Yhteistyössä