Meillä lapsi on perheen pää!

• Viestiketjun aloittaja Äiskis
  • Ensimmäinen viesti
ev
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Alkuperäinen kirjoittaja Jotain rajaa:
Alkuperäinen kirjoittaja mia:
Mä en nyt ymmärrä miksi hyökätään yhden kimppuun? Mikä sen hienompaa kuin kasvattaa lastaan tuollalailla, en näe siinä mitään väärää? Jokaisella meistä on kasvatustyyli jonka parhaakseen näkee. Enkä edelleenkään jaksa ymmärtää kuinka äiti-ihmiset voi olla noin ilkeitä toisille?!
Ei kai tässä kenelläkään ole tarkoitus ollakaan ilkeitä toisilleen...
Se on vaan kylmä tosiasia, että tuo nina tt:n kasvatus tyyli ei päde, eikä tule pätemään vanhempaan lapseen, taikka monilapsiseen perheeseen.
Se mikä näyttää jossakin huuhaa-opuksessa kirjoitettuna hyvältä ja kuullostaa toimivalta, ei sitä useimmiten ole ;)
ei päde ei. ihanaa että hänellä on nyt mahdollisuus sekä tuollaiselle kasvatukselle "sopiva" lapsi.

mutta eihän tuo nukkumisjuttu vaan voi toimia niin mitenkään isommilla lapsilla joilla on jo koulutyöt sun muut. miettii nyt jotain 14-16v teiniä.... meneekö se todella tarpeeksi ajoissa nukkumaan jos se saa valvoa niinkuin itse haluaa?
Saattaa mennäkin, varsinkin jos on päiväsaikaan saanut tehdä niitä asioita mitä tahtoo tehdä.
niin. saattaa. mutta voi olla ettei menekään.

JOS sun lapsesi valvoisi liikaa teininä, etkö todella käskisi aikasemmin nukkumaan?

ev
Alkuperäinen kirjoittaja bona fide:
Mä en nyt ymmärrä miksi hyökätään yhden kimppuun? Mikä sen hienompaa kuin kasvattaa lastaan tuollalailla, en näe siinä mitään väärää? Jokaisella meistä on kasvatustyyli jonka parhaakseen näkee. Enkä edelleenkään jaksa ymmärtää kuinka äiti-ihmiset voi olla noin ilkeitä toisille?!
Se on vaan kylmä tosiasia, että tuo nina tt:n kasvatus tyyli ei päde, eikä tule pätemään vanhempaan lapseen, taikka monilapsiseen perheeseen.
Se mikä näyttää jossakin huuhaa-opuksessa kirjoitettuna hyvältä ja kuullostaa toimivalta, ei sitä useimmiten ole ;)
ei päde ei. ihanaa että hänellä on nyt mahdollisuus sekä tuollaiselle kasvatukselle "sopiva" lapsi.

mutta eihän tuo nukkumisjuttu vaan voi toimia niin mitenkään isommilla lapsilla joilla on jo koulutyöt sun muut. miettii nyt jotain 14-16v teiniä.... meneekö se todella tarpeeksi ajoissa nukkumaan jos se saa valvoa niinkuin itse haluaa?
Saattaa mennäkin, varsinkin jos on päiväsaikaan saanut tehdä niitä asioita mitä tahtoo tehdä.
Itse en tiedä kaveripiiristäni ketään jota olisi teini-ikäisenä käsketty nukkumaan :LOL: Kyllä siinä iässä jokainen itse huolehti nukkumisestaan.
kyllä mut käskettiin viimeistään klo 22.30 sänkyyn jos en ollut mennyt siihen mennessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
NinaTT:n jutut pätee pikkuiseen lapseen, sen myönnän. kuulostaa jopa ihanalle tuollainen tietyssä määrin. tuo kuinka puhuu että lapsi saa nukkua niin pitkään kuin haluaa jne. NinaTT, muista kuitenkin että kaikki lapset ei ole enää pikkuisia, kotiäidin helmoissa pyöriviä pilttejä.

muista että kun hoito alkaa, se sun pilttis ihan oikeesti tarttee jonkin nukkumaanmeno ajan jota ei vaan voi ylittää jotta lapsi jaksaa seuraavana päivän. ja entäs kun koulu alkaa, teni-ikä, uhmat sun muut.... silloin tää sun "kyllä lapsi nukkuu kun sitä väsyttää" ei enää pädekään. sun kokemus äitiydestä on vielä aika suppea, lapsesi on niin pieni. mutta samoja metodeja et voi enää esim. koululaisen kanssa käyttää.
Ymmärrätkö sä, että ei me nytkään vaa olla kotona ja eletä jotenkin pellossa? Mulla on kaksi työpaikkaa ja mä opiskelen - usein tulee asioita jotka on hoidettava tietyllä aikataululla ja ihan hyvin on mennyt. Uhma taas on aikuisten vaiva, ei lasten tai teinien :D Lapsi on lapsi on ihminen, oli sitten puolivuotias tai puoli vuosisataa vanha.
että sä antaisit vaikkapa nelosluokkalaisen lapsen valvoa yhteen saakka yöllä koska sitä huvittaa? ja seuraavana päivänä menee enkun koe päin peetä koska väsyttää niin paljon...

kuten sanoin, sun ajatukset on tosi ihania ja monessa olen sun kanssa samaa mieltä. mutta sä paasaat nyt aiheesta josta sulla ei oikeesti ole kokemusta vielä: isommat lapset ja heidän koulutyönsä sun muut.
Melkein olisi kiva kuulla NinaTT:n näkemys siitä, saako vaikka seiskaluokkalainen valvoa yöllä kolmeen tietsikkapelejä pelaamassa tai chattaamassa, jos seuraavana aamuna koulu alkaa kahdeksalta.
sanos muuta.... NinaTT:n paasaus menee jo huvittavaksi. luulee kovin paljon liikaa.
mutta jos lapsi on kasvatettu onnistuneesti siihen, että osaa itse ajatella omaa parastaan niin ei se lapsi sillon tahdo valvoa. Huom onnistuneesti. En tiiä sit miten usein onnistuu mut hyvähän siihen on pyrkiä. Jos ei onnistu niin sit voi vaihtaa taktiikkaa. Ei vaikka 2-vuotiasta tarvii komennella ja määräillä sen takia että 12-vuotiaana häntä saattaa joutua komentamaan.
kun mä en usko tuohon yhtään. tahtoisin nähdä sen teinin joka onnistuneesta kasvatuksesta johtuen menee aikasin nukkumaan...... hoitaa koulutyönsä, kokeensa yms ilman aikuisen valvovaa silmää.
siis oikeesti? Ainakin meidän koulussa aikanaan osa oppilaista oli sellasia jotka ois viilettäny yöt kylillä mut kyllä aika iso osa hoiti koulun hyvin ihan oma-alotteisesti. Ja oli tulevaisuuden suunnitelmia mitä varten halusivat hyvät arvosanat jne.

ev

Itse en tiedä kaveripiiristäni ketään jota olisi teini-ikäisenä käsketty nukkumaan :LOL: Kyllä siinä iässä jokainen itse huolehti nukkumisestaan.
no nyt en enää ihmettele miksi lehdissä paasataan teinien liian vähästä unesta jos äidit on kerran sitä mieltä että pitäähän teinin itse osata mennä ajoissa nukkuu.

kyllähän se teini varmaan tajuaa että nukkua pitäisi, mutta teini on teini. ei sitä silloin mieti niin järkevästi. moni teini valvoo liikaa. minusta vanhempien PITÄÄ käskeä nukkumaan jos teini valvoo liikaa.

ev
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
NinaTT:n jutut pätee pikkuiseen lapseen, sen myönnän. kuulostaa jopa ihanalle tuollainen tietyssä määrin. tuo kuinka puhuu että lapsi saa nukkua niin pitkään kuin haluaa jne. NinaTT, muista kuitenkin että kaikki lapset ei ole enää pikkuisia, kotiäidin helmoissa pyöriviä pilttejä.

muista että kun hoito alkaa, se sun pilttis ihan oikeesti tarttee jonkin nukkumaanmeno ajan jota ei vaan voi ylittää jotta lapsi jaksaa seuraavana päivän. ja entäs kun koulu alkaa, teni-ikä, uhmat sun muut.... silloin tää sun "kyllä lapsi nukkuu kun sitä väsyttää" ei enää pädekään. sun kokemus äitiydestä on vielä aika suppea, lapsesi on niin pieni. mutta samoja metodeja et voi enää esim. koululaisen kanssa käyttää.
Ymmärrätkö sä, että ei me nytkään vaa olla kotona ja eletä jotenkin pellossa? Mulla on kaksi työpaikkaa ja mä opiskelen - usein tulee asioita jotka on hoidettava tietyllä aikataululla ja ihan hyvin on mennyt. Uhma taas on aikuisten vaiva, ei lasten tai teinien :D Lapsi on lapsi on ihminen, oli sitten puolivuotias tai puoli vuosisataa vanha.
että sä antaisit vaikkapa nelosluokkalaisen lapsen valvoa yhteen saakka yöllä koska sitä huvittaa? ja seuraavana päivänä menee enkun koe päin peetä koska väsyttää niin paljon...

kuten sanoin, sun ajatukset on tosi ihania ja monessa olen sun kanssa samaa mieltä. mutta sä paasaat nyt aiheesta josta sulla ei oikeesti ole kokemusta vielä: isommat lapset ja heidän koulutyönsä sun muut.
Melkein olisi kiva kuulla NinaTT:n näkemys siitä, saako vaikka seiskaluokkalainen valvoa yöllä kolmeen tietsikkapelejä pelaamassa tai chattaamassa, jos seuraavana aamuna koulu alkaa kahdeksalta.
sanos muuta.... NinaTT:n paasaus menee jo huvittavaksi. luulee kovin paljon liikaa.
mutta jos lapsi on kasvatettu onnistuneesti siihen, että osaa itse ajatella omaa parastaan niin ei se lapsi sillon tahdo valvoa. Huom onnistuneesti. En tiiä sit miten usein onnistuu mut hyvähän siihen on pyrkiä. Jos ei onnistu niin sit voi vaihtaa taktiikkaa. Ei vaikka 2-vuotiasta tarvii komennella ja määräillä sen takia että 12-vuotiaana häntä saattaa joutua komentamaan.
kun mä en usko tuohon yhtään. tahtoisin nähdä sen teinin joka onnistuneesta kasvatuksesta johtuen menee aikasin nukkumaan...... hoitaa koulutyönsä, kokeensa yms ilman aikuisen valvovaa silmää.
siis oikeesti? Ainakin meidän koulussa aikanaan osa oppilaista oli sellasia jotka ois viilettäny yöt kylillä mut kyllä aika iso osa hoiti koulun hyvin ihan oma-alotteisesti. Ja oli tulevaisuuden suunnitelmia mitä varten halusivat hyvät arvosanat jne.
josta pääsemmekin aiheeseen, kaikki ei päde kaikkiin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

no nyt en enää ihmettele miksi lehdissä paasataan teinien liian vähästä unesta jos äidit on kerran sitä mieltä että pitäähän teinin itse osata mennä ajoissa nukkuu.

kyllähän se teini varmaan tajuaa että nukkua pitäisi, mutta teini on teini. ei sitä silloin mieti niin järkevästi. moni teini valvoo liikaa. minusta vanhempien PITÄÄ käskeä nukkumaan jos teini valvoo liikaa.
Siis ihan oikeastiko olet sitä mieltä, että teini ei ymmärrä, että mikäli valvoo, niin seuraavana päivänä nukuttaa?? Tajuan, että 2 vuotias ei sitä syy-yhteyttä tajua, mutta kyllä sen nyt varmsti jo teini-ikäinen tajuaa. Mikäli teini valvoo liikaa, niin tottakai siihen pitää puuttua, mutta eipä siinä voi paljoa muuta tehdä, kun keskustella hänen kanssaan asiasta. Tuskinpa siinä kovinkaan voi teiniä alkaa nukuttamaan :whistle:

ev

Siis ihan oikeastiko olet sitä mieltä, että teini ei ymmärrä, että mikäli valvoo, niin seuraavana päivänä nukuttaa?? Tajuan, että 2 vuotias ei sitä syy-yhteyttä tajua, mutta kyllä sen nyt varmsti jo teini-ikäinen tajuaa. Mikäli teini valvoo liikaa, niin tottakai siihen pitää puuttua, mutta eipä siinä voi paljoa muuta tehdä, kun keskustella hänen kanssaan asiasta. Tuskinpa siinä kovinkaan voi teiniä alkaa nukuttamaan :whistle:
"kyllähän se teini varmaan tajuaa että nukkua pitäisi"

noin sanoin, eli olen sitä mieltä että teini ymmärtää että nukkua pitäisi, mutta moni teini silti valvoo. piste. hyvin moni teini valvoo liikaa ja sitten koulussa torkkuu tunneilla. pitääkö mun nyt enemmän vääntää tätä?

siinä vaiheessa tulee minusta vanhempien todellakin puuttua asiaan. ok, et voi nukuttaa enää teiniä, mutta sänkyyn sen voi käskeä. onpahan isommat mahkut että se sinne sänkyyn nukahtaa aikasemmin kuin vaikkapa telkkarin ääreen.

Ah niin ihana oli yrittää saada tunnilla oppilaita keskittymään ja kuuntelemaan kun pyöritään ihan väsyneenä ympäriinsä, selityksenä sain: no ku mä pelasin sellast siistii 'se ja se' peliä neljään asti, sit mä huomasin et joo koht pitää lähtee kouluun, sit mä ehin nukkuu sen kolme tuntii ja sit mä juon tätä kokista täs sen takii et mä pääsisin niinku hereille, et ei kai se haittaa et mä juon tätä tässä *14v kaivaa 1,5l kokiksen repustaan ja avaa korkkia kun sanon että sä et todellakaan juo tota täällä*. Pliiiis vanhemmat pitäkää tosiaan vähän edes huoli siitä että ne lapset nukkuu joskus..

ev
joo ev, kaikki ei tosiaan päde kaikkiin eli sun tai kenenkään on turha väittää etteikö "vapaa kasvatus" tms. voisi toimia.
no, kummasta on enemmän huonoja kokemuksia ihmisillä?

ja mulla on ihan lähipiirissä vapaan kasvatuksen tulos, mieheni. ja hänelle se vapaa kasvatus toimi. veljelleen ei toiminut.

se on niin kiinni lapsesta/nuoresta. en väitä etteikö se toimisi joillain, mutta mahdollisuus "epäonnistua" on minusta suurempi kuin rajoilla kasvatetulla lapsella.

ev
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:

Ah niin ihana oli yrittää saada tunnilla oppilaita keskittymään ja kuuntelemaan kun pyöritään ihan väsyneenä ympäriinsä, selityksenä sain: no ku mä pelasin sellast siistii 'se ja se' peliä neljään asti, sit mä huomasin et joo koht pitää lähtee kouluun, sit mä ehin nukkuu sen kolme tuntii ja sit mä juon tätä kokista täs sen takii et mä pääsisin niinku hereille, et ei kai se haittaa et mä juon tätä tässä *14v kaivaa 1,5l kokiksen repustaan ja avaa korkkia kun sanon että sä et todellakaan juo tota täällä*. Pliiiis vanhemmat pitäkää tosiaan vähän edes huoli siitä että ne lapset nukkuu joskus..
juuri näin!!!!!!!

Mä en ymmärrä miksi pitää luokitella kiintymysvanhemmuudet ja curlingvanhemmuudet jne. ja tietää tarkkaan mitä suuntausta itse omalla kasvatuksellaan edustaa ja minkä koulukunnan kasvatuksen itse on saanut ja laittaako lapselle rajoja jonkun kirjan asettamalla merkityksellä vai antaako lapsen itse päättää ja missä asioissa ja miten paljon...

Jokainen käsittää eri tavalla rajojen laittamisen väkivalloin ja rajojen laittamisen rakkaudella. Niistä on varmaan aika turha kiistellä, koska omaa käsitystään ei toiselle voi myydä vain sanomalla 'tämä on oikein'. On upeaa että ihmiset kasvattavat lapsiaan eri tavoin jos vain lopputulos on jossain määrin järkevä. Metodeja on monia ja itsekin otan mielelläni uusia ideoita ja vaikutteita muiden toiminnasta omiin kasvatuskäytäntöihini, pikku taaperon kanssa kun koko ajan tulee uusia tilanteita joihin entiset toimintamallit eivät enää päde kun uhma nostaa päätään.

Usein tiettyyn kategoriaan itsensä luokittelevat ihmiset ovat kovin jyrkkiä mielipiteissään ja antavat helposti suvaitsemattoman vaikutelman, mikä ei varmastikaan ole tarkoitus. Itse kunkin kannattaisi hieman perehtyä siihen miten toiset todella toteuttavat kasvatustaan ennenkuin aletaan haukkua toista väkivallanteoista tmv. äärimmäisyyksistä.

minna
Alkuperäinen kirjoittaja hmm....:
Meillä MINÄ olen perheen pää, mutta tottakai lapsi päättää itse omista nukkumaanmenoajoistaan, kuinka paljon syö, käykö potalla yms. Sen sijaan perheen yhteisissä asioissa meillä molemmilla on sana ja minulla se viimeinen, tottakai. Eikä lapsi päätä minun asioitani. En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi olla pompoteltavana, miksei jokainen voisi keskittyä hoitamaan ihan omia asioitansa ja opettaa lapsellekin miten eletään sovussa.
....mutta tottakai lapsi päättää itse omista nukkumaanmenoajoistaan....

just juu näin. Eli vaikka aamulla olisi aikainen herätys niin piltti saisi silti kukkua vaikka aamukahteen jos näin haluaa?
Juu, mun kaverun eskari-ikäinen lapsi istui illalla 6 tuntia tietokoneeella, meni nukkuu klo 24.00. Aamulla oli pää kipee kun piti eskariin lähteä. No äiti totes, että mä olin kyllä vähän julma, mut sanoin et jos oot pois eskarista, tietokoneella et saa sit olla.

juu
meillä kuopukseen toimisi mikä vaan kasvatus. Pitää luonnostaan terveellisestä ruoasta, on aina osannut mennä nukkumaan. On jaksanut ehkä joskus uutena vuonna valvoa. Yleensä sanoo, että minä haluan yövaatteet ja minua väsyttää. ja tämä noin kello 21 lähes aina. Ja tämä siis jo tuosta taaperoiästä saakka, että itse on kävelllyt sänkyynsä tai pyytänyt saada hammasharjan. nyt on alakoulussa. On luonnostaan kiltti muille ihmisille. Empaattinen. Lempeä. Hyväntuulinen lähes aina. Näkee hyvän puolen kaikessa. Tykkää kasviksista ja marjoista. Eli ei tarvita paljon kasvattamista jos lapsi on luonnostaan kiltti.

Esikoinen pitkälti samaa maata, yhtä kiltti, mutta hänen kanssa on oltava ruoka-asioissa rajat, koska söisi pelkästää herkkuja, jos saisi itse valita.

Toisaalta molemmat tarvitsevat rajat nyt isompana pelaamiseen. Yöllä eivät pelaa, mutta aamusta iltaan jos ei laita rajoja.

kertokaas
Miten lapsi sitten muka pakotetaan nukkumaan? Sitomalla sänkyyn ja ompelemalla silmäluomet kiinni? Yksivuotiaani vielä autan uneen makaamalla vieressä ja silittelemällä, mutta itse sen pitää nukahtaa, en voi sitä puolesta tehdä. Isomman lapsen tapauksessakaan en ketään pakottaisi nukkumaan, mutta sen sijaan voin vetää OMAT rajani ja ilmoittaa, että tarvitsen talon hiljaiseksi/mukelot pois jaloista klo X mennessä, ja silloin he saavat mennä huoneeseensa (jossa ei ole tietokonetta tai telkkaria houkuttelemassa, se saa usein aikuisenkin valvomaan yömyöhään silloinkin kun ei pitäisi), ja lukea tai tehdä muuta hiljaista.

Syömään pakottaminenkin kuulostaa aika mahdottomalta ainakaan laillisin keinoin, mutta ehdottamista en pidä väkivaltana. En vaan ymmärrä, mitä uutta ja ainutlaatuista siinä on, ettei lasta pakoteta nukkumaan tai syömään? Tosin tuon taaperoikäisen omaa nukkumaan- tai syömään -pyyntöä jos odottaisin, saisin usein odottaa, koska muut asiat yksinkertaisesti vievät mennessään. Siksi minä aikuisena kerron, että nyt on tarjolla ruokaa, ja nyt on tarjolla pehmoinen sänky ja unilelu ja -laulu :).

juu
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
meillä kuopukseen toimisi mikä vaan kasvatus. Pitää luonnostaan terveellisestä ruoasta, on aina osannut mennä nukkumaan. On jaksanut ehkä joskus uutena vuonna valvoa. Yleensä sanoo, että minä haluan yövaatteet ja minua väsyttää. ja tämä noin kello 21 lähes aina. Ja tämä siis jo tuosta taaperoiästä saakka, että itse on kävelllyt sänkyynsä tai pyytänyt saada hammasharjan. nyt on alakoulussa. On luonnostaan kiltti muille ihmisille. Empaattinen. Lempeä. Hyväntuulinen lähes aina. Näkee hyvän puolen kaikessa. Tykkää kasviksista ja marjoista. Eli ei tarvita paljon kasvattamista jos lapsi on luonnostaan kiltti.

Esikoinen pitkälti samaa maata, yhtä kiltti, mutta hänen kanssa on oltava ruoka-asioissa rajat, koska söisi pelkästää herkkuja, jos saisi itse valita.

Toisaalta molemmat tarvitsevat rajat nyt isompana pelaamiseen. Yöllä eivät pelaa, mutta aamusta iltaan jos ei laita rajoja.
ja kaupassa saattaa pyytää jotain mutta uskoo jos sanon, että en voi ostaa, koska jjos ostan aina kaikki pyynnöt, jossain kohtaa loppuu raha.
hurjalta kuulostaa että jodienkin elämä on yhtä kiukkua ja tappelua rajoista.
Meillä oikeastaan molemmat lapset valitsevat iste tehdä viisaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyse on siitä, että lapsi päättää. Aikuinen luo perusraamit, mutta lapsella on viimeinen sana kun kyse on päätöksestä joka koskee lähinnä häntä itseään.
Tiedoksi vaan: pieni lapsi ei ole tarpeeksi kypsä tekemään itse päätöksiä. (Joitakin pikkuasioiden päättämisiä lukuunottamatta.) Ja sitten ihmetellään, mistä itsekkäitä ja kaikkivoipuuskuvitelmiinsa juuttuneita pikku penteleitä oikein tuleekaan...
Tässä kyllä peesaan NinaTT:tä. Tavallaan. Mun mielestä lapselle pitää luoda mahdollisuus riittävään lepoon, mutta itse ainakaan en lähtisi lasta nukuttamaan pakolla vaikka päikkäreille. Lapsella on ollut mahdollisuus nukahtaa, enempää mä en aikuisena voi tehdä. Samoin tarjoan ruokaa säännöllisesti, mutta en todellakaan lähde mihinkään uhkailuun ja lahjontaan ruokapöydässä. Jos lapsi ei syö, pöydästä pois ja seuraavan kerran ruokaa on tarjolla seuraavaan ruoka-aikaan. Välipaloja en lähde tarjoamaan. Eli ylin päätäntävalta säilyy lapsella, mutta olosuhteet luo vanhempi.
Homma toimii, jos lapsi ymmärtää, mitä hänelle tehdään. (Ja se ymmärryskin kypsyy eri lapsilla eri ikäisinä.) Jos lapselle on tehty täysin selväksi, että syömättä jättämisestä seuraa nälkä, ja että se on hänen oma päätöksensä, niin ok. Mutta jos pieni lapsi on lähes hysteerisessä tilassa nälän tai unenpuutteen kanssa, niin kyllä varmasti vähintään houkuttelen vähän syömään/torkahtamaan.

Totta kai tilanteen mukaan on elettävä.

vieras
Säkö tosiaan kuvittelet, että lapsi osaa ajatella kuten aikuinen? Eiköhän säännölliset ruoka-ajat oo lapsen parasta ajatellen. Ei pääse verensokerit laskemaan (suositellaan myös aikuisille!), ja lapsi jaksaa parhaiten koko päivän niin.

Vai onko sun mielestä valtaosa lapsista jotenkin vajaavaisia, joilla on säännölliset ruokailu- ja nukkumaanmenoajat?
Entä jos lapsi ei haluakaan syödä? Kyllä meilläkin tarjoillaan ruokaa säännöllisesti - tässä menee nyt taas puurot ja vellit sekaisin - mutta jos ei halua syödä niin sitten ei syö. En yritä maanitella, houkutella, lahjoa tai kiristää. Ruokaa on tarjolla mun aikataulun mukaan ja lapsi sitten syö niin paljon tai vähän ku syö. Täällä näkee harva se päivä erilaisia kyselyitä siitä miten lapsen saisi syömään sitä tai tätä tai tota - ja kauheita neuvoja siitä miten lapsen pitää antaa syödä vain näin paljon tuota ruokaa, jätetään jälkkärit antamatta jos ei syö tätä ruokaa ja syötetään pelkkää puuroa jos ei muuten tottele. Kaikenlaista sirkusta ruokailun ympärillä. Ruoka-asiassa asiantuntijatkin tietävät, että on vahingollista säätää ja sirkustella ja yrittää kontrolloida lasta. Aikuisen tehtävä on hankkia terveellistä ja monipuolista ruokaa, lapsi valitsee siitä sitten omansa. Miksei sama pätisi nukkumiseen? Aikuinen säätää oman aikataulunsa perheystävälliseksi ja noudattaa itse säännöllistä rutiinia, tarjoaa lapselle turvallisen, puhtaan ja mukavan paikan nukkua. Lapsi päättää milloin menee nukkumaan (ja myös milloin herää ellei ole jotain menoa jota varten pitäisi herätä).
Niin se lapsi ei aina halua syödä, miten olet jotenkin erilainen,kun muut? en minäkään silloin pakota syömään, ei aina ole nälkä.
mutta eri asia jos lapsi ei oikeasti syö muuta kuin jälkkäreitä. eli sinä antaisit siis pelkkää jälkkäriä?

nn
Onnea:) Sukulaisella on näitä vapaan kasvatuksen hedelmiä. Pikkulapsina ihan hellyttäviä, murrosiässä homma vaikuttaa olevan aika lailla kadoksissa, niin lapsilta kuin vanhemmiltakin.

vieras
Voi että mä haluaisin että NIna-TT kertois, miten meidän lapset sais itestään nukahtamaan? Meillä on siis 2 lasta, jotka valvoisivat joka ikinen ilta vähintään 12 asti, vaikka aamulla herätys seitsemältä. Ei mitään vaikeuksia valvoa. Joskus kun juhlapäivinä oikeasti annetaan valvoa niin pitkään kuin haluavat, niin parhaimmillaan/pahimmillaan ovat pomppineet vielä 2 aikaan yöllä pystyssä...

Eivät ole nukkuneet päiväunia 1,5v-iästä eteenpäin kumpikaan. Eivät vaan nukahtaneet, joten luovuttiin siitä turhana. Yöllä ehkä kuitenkin pitäis nukkuakin.

Nykyään siis meillä on tavoitteena, että pysyvät sängyissään sen klo 21 jälkeen, ja siinä onnistutaankin, mutta kovaa työskentelyä se vaatii vanhemmiltakin, eivät todellakaan vapaaehtoisesti pysy sielläkään! Itse olin muuten samanlainen lapsena.

Miten tällaisen lapsen muka voisi antaa päättää itse nukkumisestaan? Silloin meillä käytännössä lapsi nukkuisi ehkä 02-07, seuraavana päivänä sammuisi päiväkodin jälkeen ja taas riehuisi illan. Tai välttämättä ei edes sammuisi, koska nämä vaan valvoo... grr.

Jotain rajaa

Lapsen terveeseen kehitykseen kuuluu myös uhma.. Lapsen on pakko saada kokeilla rajansa ja löytää paikkansa tässä maailmassa ja sen lapsi tekee uhman kautta -lapsi tavallaan varmistaa, että hänestä välitetään, vaikka hän ei välillä hallitsekaan tunteitaan.
Psyykkisesti terveellä lapsella on aina uhma-kausia.. tätä voi kysyä keneltä tahansa ammattimaiselta lastenpsykiatrilta.
Tähän kaipailisin vielä nina tt:n näkemystä..
Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, ettei lapsella ole uhmaa olemassakaan?
Minkä ikäinen muuten oma lapsesi on?

juu
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Meillä ei lapsilla ole ollut uhmaa.

Juu, ollaan sitten lasten alistajia ja tukahdutettu jne.
Meillä ihan normaalisti puhutaan lapsille kuten aikuisillekin. Eli miksi ei jotain tehdä ja muistavat ja tottelevat kerrasta. yleensä.

Eivät koe tarvetta tehdä jotain jos emme ole vahtimassa.

Yhteistyössä