meillä ei ole varaa toiseen lapseen ja olen siitä pirun katkera

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sama meillä... tai noh, melkein. Mies on työttömänä, minun pitäisi mennä töihin tammikuussa. Eletään nyttenkin jo yhden lapsen kanssa kädestä suuhun. Joten miten sitten kahden kanssa...? Vaikka saisinkin kelalta hyvät vanhempainpäivärahat niin se ei auta, jos mies edelleen työttömänä. Olisihan hän lasten kanssa sitten kotona mutta ei tonnin palkalla kuussa elä nelihenkinen perhe :(

niin se joskus on, vaikka se kuinka surettaa, ärsyttää niin onhan se fiksumpi miettiä niitä taloudellisiakin puolia.. ei se vauva-aikana vie hirveitä mutta lapsi kasvaessa tulee viemään rahaa.
eikä koskaan kannata tarkoituksellisesti vetää tilannetta niin tiukille ettei pärjää.

monen perheen pitäisi miettiä sitä asiaa, kun se pelkkä halu saada lapsi tai rakkaus siihen lapseen ei kyllä riitä elämiseen.

mutta voihan teidän tilanne muuttua, ehkä jonkun ajan päästä tilanne on toinen

Meillä aivan sama homma. Olisi suurimpana toiveena, että voisi yrittää toista lasta. Ei vaan talous anna myöten. Ihan oikeasti ollaan niin tiukilla jo yhden lapsen perheenä. :( Tuntuu pahalta, mutta minkäs teet!

[QUOTE="köyhä";22518195]Ei ole todellakaan kivaa että lapsi jää ilman sisaruksia mutta pakko tehdä niin.[/QUOTE]
Mä tunnen useitakin ainoita lapsia, jotka eivät ole mitenkään kärsineet siitä, ettei heillä ole sisaruksia.

täällä yksi suurperhe haaveinen äiti myös toteaa, että kyllä ne lapset vaatii rahaa.
mitä useampi lapsi sen isompi asunto pitäisi olla. jos lapsia on enemmän kuin kolme, se vaatisi jo ison autonkin.
lapset tarvitsevat vaatteita, kenkiä, ruokaa ja jonkun verran leluja. aina ei vaatteet ja kengät mene toiselta lapselta toiselle. osa vaatteista menee rikki, niin ettei kannata korjata ja kengät kuluu puhki.

mielummin ajattelee lasten parasta, antaen niille parasta (ei vältämättä vain rahallisesti) jotka on jo saanut, ja antaa omien vauvahaaveiden olla.

Mun proffa aikoinaan asui kolmen lapsen ja puolisonsa kanssa kaksiossa. Asuivat kuulemma niin kivalla alueella, etteivät halunneet muuttaa siltä pois, eikä isompaan ollut varaa. Eivät kuulemma kamalasti kärsineet ahtaudesta, tosin nykyään asuvat 70 neliön kolmiossa samalla alueella, 5 henkeä siis.

Alkuperäinen kirjoittaja nykyajan äidit on...;22518225:
tekosyitä sanon minä.

se on järjenkäyttöä tunnistaa oman taloutensa tila ja elää sen mukaan vaikka se vituttaiskin.
elämä ei ole aina reilua taikka kivaa, joskus on asioita joita ei saa ja joskus kannattaa itse jättää hankkimatta niitä asioita mitä haluaa jos realiteetit on sitä vastaan.

[QUOTE="köyhä";22518302]Asumme kaksiossa ja netto´tulot ovat 1700€/kk niin tajuatte ettei toista lasta voi tehdä.[/QUOTE]

Ilmeisesti vuokrakaksio, koska noilla tuloilla ei lainaa makseta. Eli täysin tekosyy rahattomuus on lapsen hankkimatta jättämiseen, koska olette oikeutettuja pienituloisina toimentulotukeen ja isompaan asuntoon. Puupäisyyttä, jos tukea ei suostu vastaanottamaan.

[QUOTE="vieras";22518334]Ilmeisesti vuokrakaksio, koska noilla tuloilla ei lainaa makseta. Eli täysin tekosyy rahattomuus on lapsen hankkimatta jättämiseen, koska olette oikeutettuja pienituloisina toimentulotukeen ja isompaan asuntoon. Puupäisyyttä, jos tukea ei suostu vastaanottamaan.[/QUOTE]

ehkäpä se ei ole tarkoitus että niitä omia haluja toteutetaan niiden tukien avulla :o
kyllä se perus idea on siinä että itse elättää lapsensa, ja sitten jos tulee todella tiukka paikka niin sitä apua haetaan ja kun selvitään ilman niin siitä avusta luovutaan, ei niin että elämä perustetaan siihen että tukea saa, lapsia voi hankkia vaikka kuinka monta kun niitä tukia voi aina hakea jne. järjenkäyttö on sallittua ja suorastaan suotavaa

[QUOTE="Neith";22518240]se on järjenkäyttöä tunnistaa oman taloutensa tila ja elää sen mukaan vaikka se vituttaiskin.
elämä ei ole aina reilua taikka kivaa, joskus on asioita joita ei saa ja joskus kannattaa itse jättää hankkimatta niitä asioita mitä haluaa jos realiteetit on sitä vastaan.[/QUOTE]

Totta tämäkin. Kysymys on toisaalta myös valinnoista, niistä riippumattomista olosuhteista, odotuksista ja asioiden tärkeysjärjestykseen laittamisesta. Voiko vaatia palkankorotusta tai jopa vaihtaa työpaikan paremmin palkattuun / hankkia sellaisen lisäkoulutuksella, tarkistaa saako kaikki mahdolliset tuet joihin on oikeutettu, voiko muuttaa halvemmalle asuinalueelle isompaan asuntoon entisen hinnalla, voisiko jostain muusta menoerästä nipistää, mitä muita vaihtoehtoja näiden lisäksi on ja onko nämä uhraukset toisen lapsen arvoisia? Ymmärrän ettei kaikkeen ei voi aina vaikuttaa, mutta silloin täytyy poissulkea ko. vaihtoehto ja keskittyä niihin asioihin mihin voi. Siltikään ei aina onnistu, mutta katkeruuteen ei missään nimessä kannata vain tyytyä.

[QUOTE="köyhä";22518302]Asumme kaksiossa ja netto´tulot ovat 1700€/kk niin tajuatte ettei toista lasta voi tehdä.[/QUOTE]

Tietenkään ette lasta tee, jos tuntuu turvattomalta, mutta nettonahan nuo on ihan ok tulot, vaikkakaan ei nyt ihan hyvät. Minne rahanne menevät?

Kyllä tolla summalla pärjää Helsingissäkin, ellette sitten ostele lapselle niitä 60 € ja enemmän maksavia kenkiä. Hankkikaa molemmat työpaikat, niin teillä on enemmän rahaakin. Tai jos olette nyt osa-aikaisia, niin menkää kokopäivä töihin. Elämä on valintoja täynnä. Jos riittää haluja, niin kyllä saa asioita tapahtumaan. Jos biologia siis muuten toimii teillä, niin kyllä täällä 2 lasta saa elätettyä vaikka molemmat olisitte pienipalkkaisessa työssä. Jos taas ei kiinnosta yrittää enemmän, niin on parempi jättää ne lapsetkin tekemättä.

Joo, eipä se vauva niitä kuluja vielä kasvata, eniten kouluikäinen: suuremmat kauppalaskut, tarvii ainakin läksyjen tekoon oman rauhallisen sopen, semmoiset vaatteet ja tarvikkeet ettei kiusata koulussa, harrastukset jne.. Kyllä sitä rahaa vaan lapsiin menee, siihen on syytä varautua ja turha on muuta väittää!!