V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:Alkuperäinen kirjoittaja joku:Itse olin sinkku monta vuotta ennen avioliittoa. Omaa omaisuutta ja omaa velkaa hieman kertynyt, tottunut omaan tiliin, omien asioiden hoitoon.
Eli eri tilit, omat omaisuudet, omat velat. Itse maksan tenavaan liittyviä kuluja, kauppakulut hoidetaan yhdessä (kumpi nyt sattuu kaupassa käymään). Osan yhteisistä kuluista maksan minä, loput mies. Ei laskeskella laskimella kumpi maksaa enemmän tai vähemmän. Yritetään kumpikin oman osuutemme hoitaa niin että kumpikin maksaa yhteisiä kuluja. Omat menot maksetaan itse.
Meillä toimii hyvin. En osaisi toimia yhdellä ainoalla yhteisellä tilillä.
näin juuri. Minusta yhteinen tili tuntuisi siltä, että aina pitäisi kysellä toiselta mitä voi ostaa.
Meillä on yhteinen tili josta ostetaan ja maksetaan kaikki. Kertaakaan ei ole toiselta tarvinnut siunausta pyytää sille, saako jotain ostaa vai ei. Emme myöskään syynää ostoksia/nostoja. Rahaa käytetään kun sitä tarvitaan ja sitä on riittävästi. Ikinä ei olla riidelty rahasta. Meillä ei myöskään mene menot tasan, välillä tulee toiselle kalliita investointeja, minä tykkään shoppailla ja istua kampaajalla jne, miehen
harrastukset maksaa paljon enemmän kuin minun harrastukseni.
Hankalampaa oli silloin kun oli vielä erilliset tilit, kun piti toiselta kysyä paljonko toisen tilillä on jne. että tiesi taloustilanteen. Tuntuu kuin rahatilanne olisi parantunut kun tilit liitettiin yhteen, vaikka mulla on isompi palkka kuin miehellä, rahaa vain aina on käytettäväksi asti. Todellisuudessa tulot ovat samanlaiset kuin ennenkin.
Niin no jos sitä rahaa tosiaan on riittävästi ja vielä ylikin, niin eihän toiselta tarvitse mitään kysyäkään. Sen kun ammentaa sieltä pohjattomasta kaivosta. Mutta joillakin tosiaan sellaiset reilun satasen ostokset pitää ajatella vähän tarkemmin. Tänään esim kävin lasten kanssa ostelemassa vaatteita ja monenmoista tavaraa ja niin meni yli 70 euroa. Viime viikolla ostin kodin sisustustavaraa 90 eurolla. Jos meillä olisi miehen kanssa yhteinen tili, olisi minun pitänyt miehelle kyllä mainita moisista ostoksista, että ei mene itse ostamaan mitään isompaa laskien sen varaan, että yhteisellä tilillä on sen verran rahaa, kuin viime viikolla vielä oli.
Ja mitä tarkoitat tuolla, että pitää kysyä toiselta, paljonko hänellä on rahaa, että tietää taloustilanteen. Mitä tarkoitusta varten se toisen taloustilanne pitää tietää ja kuinka usein se pitää tarkistaa? Eikö riitä, kun itse tietää, että nyt on vielä 100 euron vakuutusmaksu maksamatta ja tilipäivä on ensi viikolla ja toinen osapuoli hoitaa ruoat eli voi ostaa tämän mekon? Yhteiseltä tililtähän saa koko ajan olla kyttäämässä, onko siellä yhtä paljon rahaa kuin viimeksi vai satoja euroja vähemmän.