Meidän perhe lehdessä juttu kolmelapsisesta perheestä joille tulee TOSI tiukka talvi kun isi jää hoitovapaalle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikeasti köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Niin? Meilläkin on näillä 1700 euron nettotuloilla pakko olla 2 autoa töiden takia, mutta ei meillä siltikään ole autolainaa. Se on oma vika ja oma moka, jos sellaisen on ottanut.

Ihan koko elämä on oma vika.

Elämän varrella et koskaan voi tietää mitä tapahtuu. Voit olla ettei sinulla koskaan ole ollut varaa ostaa säästöillä autoa, koska tulot ovat olleet niin pienet, kun olet päässyt töihin, ja tarvitset autoa työmatkoihin, tarvitset myös sitä autolainaa, koska säästöjä ei tarvitse.

Ja tiedätkö minä voisin tuohon sinun kuittaukseesi sanoa, että ne 1700 euron nettotulotkin omat oma vika.

Ihan koko elämä on oma vika.
 
just! me molemmat olemme töissä, yksi pieni lapsi. mutta siltikään ei jää tuon vertaa käteen kaikkien pakollisten menojen jälkeen. hoitovapaata ei voisi ajatellakkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lemmenlaiva:
just! me molemmat olemme töissä, yksi pieni lapsi. mutta siltikään ei jää tuon vertaa käteen kaikkien pakollisten menojen jälkeen. hoitovapaata ei voisi ajatellakkaa.

Edelleen sinullekin, kaikkien pakollisten menojen jälkeen. Mutta entä asumiskulujen jälkeen, siitä oli tuossa meidän perheen jutussa kyse.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Meidän Perhe lehdessä:
sanotaan: "Asumismenojen (laina+vastike) jälkeen jää käteen noin 1400e. Summassa ovat mukana lapsilisät." Eli tuo 1400e ei todellakaan ole perheelle mitään käyttörahaa, vaan siitä maksetaan ihan kaikki muut perusmenot, mitä elämään kuuluu.

Lukekaa ja koittakaa ymmärtääkin lukemanne ennen kuin alatte suu vaahdossa paasata jostain eliittiperheistä!

Kaikki on myös suhteellista. Jos on tottunut siihen, että molemmat töissä ja sen jälkeen toinen jää kotiin, niin varmasti tuntuu tiukalta alkuun (ja myöhemminkin). Jos on elänyt 400e:lla kuussa, niin tottakai 1400e kuussa on paljon rahaa. Kyse on vaan siitä mihin vertaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Ihan koko elämä on oma vika.

Elämän varrella et koskaan voi tietää mitä tapahtuu. Voit olla ettei sinulla koskaan ole ollut varaa ostaa säästöillä autoa, koska tulot ovat olleet niin pienet, kun olet päässyt töihin, ja tarvitset autoa työmatkoihin, tarvitset myös sitä autolainaa, koska säästöjä ei tarvitse.

Ja tiedätkö minä voisin tuohon sinun kuittaukseesi sanoa, että ne 1700 euron nettotulotkin omat oma vika.

Ihan koko elämä on oma vika.


Miksi ihmeessä PITÄISI ottaa autolaina töiden takia?
Meillä on 2 vanhaa, mutta hyvinkin toimivaa autoa joista ei ole penniäkään lainaa. Niin varmaan oma vika onkin 1700 euron tuilot, mutta me pärjätään niillä vallan mainiosti. Jos jäisi 500 euroa enemmän asumiskulujen jälkeen kuin tällä perheellä josta puhutaan niin ai jai. Mihin sitä sen rahan työntäisi? =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ai köyhiä???no joo.suhteellista.meillä jää kaikkien menojen jälkeen 150 e ja 7 henkee.hyvin pärjätään

Osaako täällä kukaan lukea? Moneen kertaan olen kirjoittanut, ja kertonut, että jutussa sanottiin perheelle jäävän asumismenojen jälkeen 1400 euroa.

Siis ruokaan, sähköön, veteen, vakuutuksiin, tv-lupaan, bensaan .... Ihan kaikkiin säännöllisiin menoihin. Heille ei siis jäänyt laskujen jälkeen rahaa 1400 euroa, vaan asumismenojen jälkeen 1400 euroa ja tuohon summaan sisältyi myös lapsilisät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ai köyhiä???no joo.suhteellista.meillä jää kaikkien menojen jälkeen 150 e ja 7 henkee.hyvin pärjätään

Osaako täällä kukaan lukea? Moneen kertaan olen kirjoittanut, ja kertonut, että jutussa sanottiin perheelle jäävän asumismenojen jälkeen 1400 euroa.

Siis ruokaan, sähköön, veteen, vakuutuksiin, tv-lupaan, bensaan .... Ihan kaikkiin säännöllisiin menoihin. Heille ei siis jäänyt laskujen jälkeen rahaa 1400 euroa, vaan asumismenojen jälkeen 1400 euroa ja tuohon summaan sisältyi myös lapsilisät.

Vastaus kysymykseesi; harvempi täällä osaa lukea. Mutta onneksi kirjoitus tuohon nähden sujuu hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Ihan koko elämä on oma vika.

Elämän varrella et koskaan voi tietää mitä tapahtuu. Voit olla ettei sinulla koskaan ole ollut varaa ostaa säästöillä autoa, koska tulot ovat olleet niin pienet, kun olet päässyt töihin, ja tarvitset autoa työmatkoihin, tarvitset myös sitä autolainaa, koska säästöjä ei tarvitse.

Ja tiedätkö minä voisin tuohon sinun kuittaukseesi sanoa, että ne 1700 euron nettotulotkin omat oma vika.

Ihan koko elämä on oma vika.


Miksi ihmeessä PITÄISI ottaa autolaina töiden takia?
Meillä on 2 vanhaa, mutta hyvinkin toimivaa autoa joista ei ole penniäkään lainaa. Niin varmaan oma vika onkin 1700 euron tuilot, mutta me pärjätään niillä vallan mainiosti. Jos jäisi 500 euroa enemmän asumiskulujen jälkeen kuin tällä perheellä josta puhutaan niin ai jai. Mihin sitä sen rahan työntäisi? =)


Tiedätkö, elämä voi tuoda eteen kaiken näköistä odottamatonta. Jos sinulla ei ole autoa, saat työpaikan, johon julkisilla matkustat yhteen suuntaan 2 tuntia, mutta omalla autolla kuljet puolessa tunnissa, menetkö julkisilla, lapset ovat hoidossa 11 tuntia päivässä, ostatko auton vai jäätkö työttömäksi?

Ja luulenpa, että jos sinulle jäisi enemmän rahaa asumiskulujen jälkeen, tuskin olisi sijoitusongelmia, esim päivähoitomaksut nousevat. Ehkä tarvitsette isomman asunnonkin jossain vaiheessa, autotkin ehkä pitää vaihtaa joskus.

Minun odottamaton elämän käänteeni on ollut avioero, jonka yhteydessä omaisuus katosi kyllä aika tehokkaasti. Autolainaa minulla ei ole koskaan ollut, mutta ymmärrän kyllä sen jälkeen, että ihmisten elämän tilanteet ovat hyvinkin erilaisia, ja että 1400 euroa viisihenkiselle perheelle, asumiskulujen jälkeen ei ole paljon.
 
onhan niitä muitakin menoja kuukaudessa kun asumiskulut!!! saattaa olla autolainaa ym... ja sitten jos kaikki harrastukset, vakuutukset, sähköt ym tulee kerrala niin toi 1400e on PIENI raha oikeasti!!! meillä menee kuukaudesa ruokakauppaankin jotain reilu 600e ja meillä myös 3 lasta.... :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Tiedätkö, elämä voi tuoda eteen kaiken näköistä odottamatonta. Jos sinulla ei ole autoa, saat työpaikan, johon julkisilla matkustat yhteen suuntaan 2 tuntia, mutta omalla autolla kuljet puolessa tunnissa, menetkö julkisilla, lapset ovat hoidossa 11 tuntia päivässä, ostatko auton vai jäätkö työttömäksi?

Mutta miksi pitää olla AUTOLAINA? En tajua, en niin millään. Väännä rautalangasta. Esimerkiksi mun miehellä on 200 euron työauto, johon ei ole lainaa tarvittu ja hyvin on toiminut.
 
No joo, minä en uskaltaisi ihan 200 euron autoa ostaa, sillä pelkäsin joutuvani lopulta maksamaan huolloista huomattavasti enemmän, jos tunnet autot hyvin, joku tuttu osaa korjata ja laittaa niitä, niin ok. En minäkään uutta autoa tarvitse, mutta uskon, että auton pitäisi olla hintaluokassa 5000 - 10000 euroa, jotta uskaltaisin siihen luottaa. Ja tuohon summaan minä tarvitsen kyllä lainan.

Se 200 euron auto voi tulla tosi kalliiksi, jos siihen joutuu tekemään tonnin remppoja, jatkuvasti, niin työkaverilleni on käynyt, vähän kalliimman auton kanssa. Viimeksi meni 600 euroa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja köyhin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nostan... onko täällä tosiaan kaikki niin rikkaita, että tuollaisia summia jää kuukaudessa...

Ei tod jää *repee*

Kenelle jää? Sille perheelle meidän perhe lehden kirjoituksessa todennäköisesti jäi 0 euroa, siis kaikkien laskujen jälkeen. Se kun ei siis todellakaan ollut käyttörahaa se 1400 euroa, vaan rahaa elämiseen asumiskulujen jälkeen, mistä maksetaan kaikki muu.

 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ai köyhiä???no joo.suhteellista.meillä jää kaikkien menojen jälkeen 150 e ja 7 henkee.hyvin pärjätään

Osaako täällä kukaan lukea? Moneen kertaan olen kirjoittanut, ja kertonut, että jutussa sanottiin perheelle jäävän asumismenojen jälkeen 1400 euroa.

Siis ruokaan, sähköön, veteen, vakuutuksiin, tv-lupaan, bensaan .... Ihan kaikkiin säännöllisiin menoihin. Heille ei siis jäänyt laskujen jälkeen rahaa 1400 euroa, vaan asumismenojen jälkeen 1400 euroa ja tuohon summaan sisältyi myös lapsilisät.

kyllä se on ruhtinaalisesti silti. varmasti niiden ei tarvitse neljä lasta niillä elättää. meillä ei jää siis noin 1000-1500e/kk asumismnojen jälkeen (lapsilisät mukana) ja kuusi ihmistä on elettävä. ruokaan menee noin 200-250e/kk täämä sisältää pesuainee tja hygeniatuotteet. onneksi ei tarvitse joka kuukausi vaatetta ostaa.....
 
HERNETÄTI: Tätä on sinulta pyydetty aiemminkin, kirjoittappa vaikkapa teidän viikon ruokalista, aamupaloineen, välipaloineen, iltaruokineen ja iltapaloineen, katsotaan sitten miten tuo raha voi riittää? Kun koululainenkaan ei tarvitse koulun jälkeen välipalaa, vai miten se olikaan? Ja siis koko viikon lista! Kiitos!
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitipeikko:
juu... ja kerran oli jossain lehdessä nuoresta perheestä joka valitteli että ENÄÄ ei voi säästää, vaimo kun oli äitiyslomalla ja tulot vain sellaset 6000 euroa kuussa yhteensä :o


Kyllähän nämä kaikki asiat on suhteellisia. Kun minä jäin äitiyspäivärahalta kodinhoidon tuelle, tuntui pudotus hurjalta. Kun äidin tulot ovat normaalisti 3000? ja isän tulot vielä suuremmat, ovat menotkin sen mukaiset. Pudotus vajaan 300 ? kodinhoidontuelle on huima. Menot toki kotona olemisen myötäkin pienenevät, mutta eivät suhteessa kuitenkaan.
Elämä on rakennettu tulojen mukaan. Menot ja hankinnat mitoitettu tulojen mukaan. Kyllä se kotihoidontuelle jääminen keski/hyvätiloistenkin elämässä näkyy. Toki olimme varautuneet ja laittaneet rahaa sivuun hoitovapaan varalle, mutta kyllä siinä säästöillä jouduttiin osaksi elämäänkin.
Muistathan sen, että 5000? bruttotuloista verottaja vie puolet ja vähän ylikin....
 
No, 5000e bruttotulot (tai 3000e plus vielä suuremmat) ei kai ole enää keskituloa. Ihan hyväthän tulot ne on.

Ja siihen, että kaikesta voi syyttää itseään olen osittain samaa, osittain eri mieltä. En itse voinut jäädä hoitovapaalle, rahallinen tilanne ei antanut myötä.

Meidän perheen nettotuloista jää asumiskustannusten jälkeen 1800e (molemmat vanhemmat töissä), josta kaikki (tällä hetkellä enää pieni autolaina, opintorahojen takaisinmaksu, tyhmänä otetut eläkesäästöt(henkivakuutukset), talo ja lapsivakuutukset, talon ylläpitokustannukset, bensa, puhelinlaskut jne) maksetaan. Ruokaan jää hyvin vähän, vaatteisiin ei sitäkään.

Meillä on hyvät koulutukset ja hyvät ja vaativat työt, valitettavasti kohtalaisen huonosti palkatuilla aloilla. Bruttotulot n. 2300-2400e/kk/hlö. Keskinkertaiset tulot taitaa olla? En tiedä onko oma syy, ettei tee töitä esim. it-alalla, jolloin tulot kaksinkertaistusivat? Mua ei ainakaan kiinnostaisi.
Töihin pääsyä varten on oltava molemmilla autot, eikä sille voi mitään.
Haluamme asua omassa talossa, mikä on ollut meidän oma valinta.
Vakuutukset ovat enimmäkseen vapaaehtoisia, eläkesäästöistä ja joka kuisesta suoraveloituksesta säästötilille puhumattakaan.

Eli voimme vaikuttaa tilanteeseen itse, mutta olemme myös valintamme tehneet elää näin. Ja tilannehan ei helpotu ajan kanssa, koska olemme molemmat töissä ja tämän hetken maksimitulot käytössä.
Yritän kai kaikella tällä sanoa, että meillä on kaikin puolin hyvä tilanne vaikka itse elämiseen ei paljoa jää. Jotkut onkin pitänyt meitä hulluina kun priorisoidaan se että lapsilla on hyvä koti, turvallinen ympäristö ja elämä jne mutteivät saa vaatteita, leluja jne koko ajan eikä syödä ravintoloissa, matkusteta. Tehdään yhdessä muuta halvempaa kivaa, uidaan, ollaan metsässä retkillä, paljon ystäväperheiden kanssa.

Taidan lopettaa nyt vauhkoomisen ;)
 
siis ärsyttävää.me ollaan nyt puoltoistavuotta eletty kolme ihmistä ja koira niin että laskujen ja vuokran jälkeen käyttöön jää 300e.Helvetin tiukkaa on ollu mut onneks ihanat isovanhemmat välillä auttaa lapsen vaatehankinnoissa.
Mä siis opiskelen ja mies töissä, eikä siinä mitään, voisin koittaa hankkia töitä muutamaks illaks viikossa mut ei vaan tunnu löytyvän...
Tommoset on just nii kamalia ku luulee olevansa tiukilla ja ei oikeesti tiiä tiukasta yhtään mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja lemmenlaiva:
just! me molemmat olemme töissä, yksi pieni lapsi. mutta siltikään ei jää tuon vertaa käteen kaikkien pakollisten menojen jälkeen. hoitovapaata ei voisi ajatellakkaa.

Edelleen sinullekin, kaikkien pakollisten menojen jälkeen. Mutta entä asumiskulujen jälkeen, siitä oli tuossa meidän perheen jutussa kyse.

Miksi ihmiset eivät lue. Pelkästään asuntolainan jälkeen jää tuo 1400 KAIKKEEN MUUHUN. ja se on vähän normaalille perheelle.
Meillä jää saman verran lainan jälkeen, ja tiukilla oli saada laina noilla tuloilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja just:
siis ärsyttävää.me ollaan nyt puoltoistavuotta eletty kolme ihmistä ja koira niin että laskujen ja vuokran jälkeen käyttöön jää 300e.Helvetin tiukkaa on ollu mut onneks ihanat isovanhemmat välillä auttaa lapsen vaatehankinnoissa.
Mä siis opiskelen ja mies töissä, eikä siinä mitään, voisin koittaa hankkia töitä muutamaks illaks viikossa mut ei vaan tunnu löytyvän...
Tommoset on just nii kamalia ku luulee olevansa tiukilla ja ei oikeesti tiiä tiukasta yhtään mitään.

Täh? Ei tuollla perheellä jää välttämättä paljon enempää ruokaan kuin teillä. ehkä jopa vähemmän ja heillä 3 lasta. Tässä on 100 kertaa sanottu, että heidän pitää maksaa kaikki muu paitsi asuntolaina tuosta 1400 eurosta, jossa on jo 3 lapsen lapsilisät mukana.
Ja jos jollakin on varaa opiskella perheellisenä, on mielestäni lähes miljonääri. Se kun on todella ainakin meidän perheessä mahdottomuus, opintoraha on pienempi kuin kotihoidontuki ja lapsista pitää maksaa hoitomaksut, jos mies töissä, joten ei tosiaan enää elä. En kehtaisi valittaa, jos olisi varaa opiskella ja lapsia olisin tehnyt.

rikas olet.
 
Eikö esim. sähkö-, vesi- ja jätemaksuja lasketa asumismenoiksi? Onko vain asuntolaina siis asumiskulu?

Onneksi en ole ainoa, joka tunsi itsensä todella köyhäksi luettuaan tuon jutun. Meille jää se 1400 käteen (josta maksetaan siis myös ne asumiskulut).
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
No joo, minä en uskaltaisi ihan 200 euron autoa ostaa, sillä pelkäsin joutuvani lopulta maksamaan huolloista huomattavasti enemmän, jos tunnet autot hyvin, joku tuttu osaa korjata ja laittaa niitä, niin ok. En minäkään uutta autoa tarvitse, mutta uskon, että auton pitäisi olla hintaluokassa 5000 - 10000 euroa, jotta uskaltaisin siihen luottaa. Ja tuohon summaan minä tarvitsen kyllä lainan.

Se 200 euron auto voi tulla tosi kalliiksi, jos siihen joutuu tekemään tonnin remppoja, jatkuvasti, niin työkaverilleni on käynyt, vähän kalliimman auton kanssa. Viimeksi meni 600 euroa.

Niin no sehän riippuu tietty ihmisestä. Meille maksaa korjaus 0 euroa ja osat miltei ilmaisia. =)
Jos ei osaa tehdä itse yhtään mitään niin kalliiksi saattaa tulla, uusi tai vanha.
 

Yhteistyössä