Meidän paikkakunnan lastensuojelu on ihan sairas...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs kusetettu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tervetuloa vaan kokemaan tosisuomi, maa jossa vanhemmilla ei ole mitään oikeuksia kun lastensuojelu astuu peliin. Puolusta itseäsi, vaadi kaikki kirjallisena ja tee heti valitus sossusta lääninhallitukselle tai lapsesi on huostassa ennenkuin ehdit mitään tehdä. Ja jatkossa, pysy kaukana kaikesta lastensuojelustsa.

Näinpä! Aivan totta voi olla ap:n tilanne, niin oudolta kuin se tuntuukin kun luulisi olevan täysi työ hoitaa ne oikeat lastensuojelun tarpeessa olevat tapaukset. Valitettavasti syyttömätkin voivat joutua silmätikuiksi mitä ihmeellisimmistä syistä. Ja kieroa peliä löytyy sossujen takaa. Löytyy myös oikeasti hyvää toimintaa mutta taitaapi olla tuurikauppaa kuinka käy.

Minua kiinnostaisi tietää missäpäin tällainen menettely on teitä kohdannut? Entisellä paikkakunnallani oli aika outoa "lastensuojelua" tai "ennaltaehkäisevää" toimintaa, että en ihmettele. Siinä meinasi mennä loputkin mielenterveydestä kun niiden sikojen kanssa taisteli. Vaan voitto tuli kun osasi laittaa vastaan ja etsiä omat oikeutensa. Valitettavasti kaikki heikommilla olevat eivät edes niitä tiedä.

Miten se silmätikuksi joutuminen ilmenee? Sosiaalityöntekijähän ei ilman lastensuojelun asiakkuutta tai -ilmoitusta saa pitää mitään rekisteriä tai tutkia kenenkään perhe-elämää mutu-tuntumalta.

Onko tosiaan niin kuin täällä monet väittävät, että heidät vain satunnaisesti poimittiin kadulta silmätikuiksi ilman mitään merkkejä ongelmista? Toimeentulotuen hakemisella ei ole mitään tekemistä lastensuojelun kanssa silläkään. En siis ymmärrä miten nämä tapaukset ja tutkimukset saavat alkunsa.

Epäilen että ap:n tapauksessa joku on tehnyt ilmoituksen mutta siitä ei ole ap:lle kerrottu. Mm. lääkäri on voinut jostain pienestäkin asiasta ilmoitella.

Omalla kohdallani oli vaikeita kriisejä jolloin hain neuvolan suosituksista itse apua jaksamiseen ja perheen hyvinvoinnin edistämiseksi. Tuolloin meille tuli perhetyöntekijä joka oli erittäin mukava ja hyvä asiassaan. Sittemmin muutimme perheen kanssa isompaan kaupunkiin jossa pyysin myös tukea. En olisi pyytänyt jos olisin tiennyt mihin se johtaa. Vaan kun ei ollut vielä silloin kokemusta miten kuspäisiä ihmisiä voi sossusta löytyä. Tukea ei tullut, kaikkea muuta helvettiä kyllä joka pisti perheemme entistä enemmän sekaisin ja lopulta hajotti sen. Jouduin viimisillä voimavaroillani taistelemaan omista oikeuksistani. Onneksi en ollut tilanteessani aivan yksin. Muutoin olisin varmaan jo haudassa. Sen enempää omasta tilanteestani kertomatta totean vain sen, että kieroutta löytyy ns. auttamisen ja tukemisen verukkeella. En enää ihmettele väärintehtyjä huostaanottoja enkä muutakaan sosiaalityöntekijöiden väärinkäytöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt..:
Kyllä noita sossuja on monenlaisia.. on se kumma jos ei anneta elää normaalia perhe-elämää rauhassa! Meillä taas niin päin että ne eivät puutu millään lailla vaik miten yritän pyytää apua!Ukko puhui ne ympäri aikoinaan ja nyt ne ei usko sanaakaan mitä sanon. Sillä ei ole merkitystä että isi hilluu ja raivoo ja käy päälle kännipäissään lasten nähden, sillä ei ole väliä vaikka se juo 2 koria olutta viikossa (käyhän se töissä..)..Silläkään ei ole väliä että isi ei hoida lapsiaan eikä ota niistä vastuuta, hoidanhan minä ne ja olen selvinpäin..Nyt olen rukoillut jonkun ulkopuolisen tekemään ilmoituksen, koska minun sanani eivät paina mitään. Niin kauan saa odottaa että jotain tapahtuu..sitten varmaan sanotaan että miksi näin kävi? lastensuojelua kerrakseen..................aargh..

Soita poliisit paikalle, heillä on velvollisuus tehdä ilmoitus lastensuojeluun. Sitä kautta pääset asiakkaaksi jos et itse halua sinne soittaa. Sekin on mahdollista nimittäin ja ihan suotavaa, jos apua tarvitsee.

tervetuloa vaan kokemaan tosisuomi, maa jossa vanhemmilla ei ole mitään oikeuksia kun lastensuojelu astuu peliin. Puolusta itseäsi, vaadi kaikki kirjallisena ja tee heti valitus sossusta lääninhallitukselle tai lapsesi on huostassa ennenkuin ehdit mitään tehdä. Ja jatkossa, pysy kaukana kaikesta lastensuojelustsa.

Näinpä! Aivan totta voi olla ap:n tilanne, niin oudolta kuin se tuntuukin kun luulisi olevan täysi työ hoitaa ne oikeat lastensuojelun tarpeessa olevat tapaukset. Valitettavasti syyttömätkin voivat joutua silmätikuiksi mitä ihmeellisimmistä syistä. Ja kieroa peliä löytyy sossujen takaa. Löytyy myös oikeasti hyvää toimintaa mutta taitaapi olla tuurikauppaa kuinka käy.

Minua kiinnostaisi tietää missäpäin tällainen menettely on teitä kohdannut? Entisellä paikkakunnallani oli aika outoa "lastensuojelua" tai "ennaltaehkäisevää" toimintaa, että en ihmettele. Siinä meinasi mennä loputkin mielenterveydestä kun niiden sikojen kanssa taisteli. Vaan voitto tuli kun osasi laittaa vastaan ja etsiä omat oikeutensa. Valitettavasti kaikki heikommilla olevat eivät edes niitä tiedä.

Miten se silmätikuksi joutuminen ilmenee? Sosiaalityöntekijähän ei ilman lastensuojelun asiakkuutta tai -ilmoitusta saa pitää mitään rekisteriä tai tutkia kenenkään perhe-elämää mutu-tuntumalta.

Onko tosiaan niin kuin täällä monet väittävät, että heidät vain satunnaisesti poimittiin kadulta silmätikuiksi ilman mitään merkkejä ongelmista? Toimeentulotuen hakemisella ei ole mitään tekemistä lastensuojelun kanssa silläkään. En siis ymmärrä miten nämä tapaukset ja tutkimukset saavat alkunsa.

Epäilen että ap:n tapauksessa joku on tehnyt ilmoituksen mutta siitä ei ole ap:lle kerrottu. Mm. lääkäri on voinut jostain pienestäkin asiasta ilmoitella.

Omalla kohdallani oli vaikeita kriisejä jolloin hain neuvolan suosituksista itse apua jaksamiseen ja perheen hyvinvoinnin edistämiseksi. Tuolloin meille tuli perhetyöntekijä joka oli erittäin mukava ja hyvä asiassaan. Sittemmin muutimme perheen kanssa isompaan kaupunkiin jossa pyysin myös tukea. En olisi pyytänyt jos olisin tiennyt mihin se johtaa. Vaan kun ei ollut vielä silloin kokemusta miten kuspäisiä ihmisiä voi sossusta löytyä. Tukea ei tullut, kaikkea muuta helvettiä kyllä joka pisti perheemme entistä enemmän sekaisin ja lopulta hajotti sen. Jouduin viimisillä voimavaroillani taistelemaan omista oikeuksistani. Onneksi en ollut tilanteessani aivan yksin. Muutoin olisin varmaan jo haudassa. Sen enempää omasta tilanteestani kertomatta totean vain sen, että kieroutta löytyy ns. auttamisen ja tukemisen verukkeella. En enää ihmettele väärintehtyjä huostaanottoja enkä muutakaan sosiaalityöntekijöiden väärinkäytöstä.

Niin, kai niitä mätiä omenoita löytyy joka paikasta, lastensuojelustakin. Uuden lain tultua voimaan viime vuonna tämäkin tilanne on silti korjaantunut siinä mielessä, että työntekijät toimivat pareittain.

Mitä "helvettiä" teidän sitten piti käydä läpi ja mitä apua jäit paitsi?

niin..ikävää kun on ihmisiä jotka kehtaavat väittää että kyseiset asiat ei ole totta, totta on se että usealla paikkakunnalla sosiaalityöntekijät osaavat olla hyvin julmia,kieroja.. tiedän toki myös oikein hyväsydämellisiäkin... mutta tuo että täällä tuleva sosiaalityöntekijä arvostelee toisten kirjoituksi höpönlöpöksi,kyllähän perhekodit on hyvin rahaa vetävä laitos.. lasten kuulluksi tuleminen siellä onkin toinen juttu, ja ei en ole itse entinen hulttio nuori,sosiaalitapaus enkä mitään muutakaan. Totta myös se että silmätikuksi joutuvat ne jotka apua pyytää..mutta oikeassa hädässä olleita ei löydetä. Kerron esimerkin joka olen minä, odotin ekaa lastani,jouduin yllättäen raskauden ylipuolivälin yksinhuoltajaksi, lapseni syntyi,joutui teholle,sai synnytyksessä muutamia vakavampia asioita jotka vaikuttivat myöhempään. Lapseni ei nukkunut öisin,sairaalaan häntä ei otettu vaikka kyseinen asia aiheutti hänelle kipua,särkylääkkeistä ei ollut apua, päivisin hän huusi myös jatkuvaa huutoa, pisimmät unet olivat päivässä 1h, pyysin apua sain sydämellisen perhetyöntekijän joka antoi minun nukkua hetken päivällä että jaksan yöllä valvoa. Muutin toiselle viereiselle paikkakunnalle siellä neuvolassa sitten kysyttiin miten voin,kerroin että kaikki on hyvin,mutta lapsi ei vieläkään nuku öitään,on rytmit ja kaikki unikonstit,tassuhoidot käyty läpi mutta lapsi huutaa öisin välillä 15min välein, neuvolatyöntekijä otti minulta kysymättä perhetyöntekijään yhteyttä, perhetyöntekijä tuli käymään luonani,en ollut kotona koska en moisesta käynnistä tiennyt olin lähtenyt miesystäväni luokse lapseni kanssa 2 viikoksi,siellä oli helppoa kun oli kuitenkin minä ja mieheni jotka yhdessä yöllä vuoroin tuudittelimme lastani. seuraavana päivänä soi puhelin, sosiaalityöntekijä soitti että perhetyöntekijä oli käynyt ovellani enkä avannut ovea,onko minulla jotain salailtavaa,minun pitäisi mahd pian tulla näyttämään lastani että hän on kunnossa..no olin raivoissani,mitä tämä tälläinen on, mieheni lupautui ajamaan kauas kotipaikkakunnalleni, sitten kotiini tuli kaksi sosiaalityöntekijää jotka totesivat että onpa ihanaa nähdä että asiat on näin hienosti..tarkastivat lapseni ette hänessä ole mustelmia.. perhetyöntekijälle aikoivat sanoa asiasta, neuvolatätini jäi äkillisesti sairaslomalle,...että näin minun kohdalla. kun tuli muutto etelä suomeen en ole kokenut muuta kuin hyvää..uudella paikkakunnalla neuvolatyöntekijä katsoi paperit,kyseli ja sanoi että tälläistä ei tarvitse enään koskaan kokea. ja tosiaan kerroin vain olevani väsynyt kun en saa nukkua.

Alkuperäinen kirjoittaja jassi85:
niin..ikävää kun on ihmisiä jotka kehtaavat väittää että kyseiset asiat ei ole totta, totta on se että usealla paikkakunnalla sosiaalityöntekijät osaavat olla hyvin julmia,kieroja.. tiedän toki myös oikein hyväsydämellisiäkin... mutta tuo että täällä tuleva sosiaalityöntekijä arvostelee toisten kirjoituksi höpönlöpöksi,

Tähän vielä lyhyt kannanotto. Se viesti oli puutaheinää, koska a) numerotiedot olivat kirjoittajan omia arvioita eivätkä faktatietoa ja b) lastensuojelun työntekijät eivät todellakaan saa pöydän alta mitään rahoja lastensuojelulaitoksilta. Ne eivät kaikki ole edes yksityisiä.

Faktatietoa löytyy vaikka tästä seminaarin pohjasta:

http://74.125.77.132/search?q=cache:tJh-20hiBEAJ:groups.stakes.fi/NR/rdonlyres/BE814858-4719-4129-9D7A-196D601F5CB0/0/lastensuojelutilastojenkertomaa.rtf+huostaanotot+vuosittain&cd=5&hl=fi&ct=clnk

Muoks* Vielä laitospaikkojen hinnoista. Ne vaihtelevat paljon, alkaen noin 180 eurosta/vrk. Mutta pitää muistaa, että menotkin ovat suuret. Hoitajia ja lapsia on yleensä saman verran ja tilatkaan eivät voi olla ihan pienet tuollaisella joukolla. Kyllä noita yksityisiäkin laitoksia menee nurin koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja näin Suomessa:
Minä tiedän yhden tälläisen tapauksen missä perhe joutui sossun silmätikuksi tilapäisten raha ongelmien takia,joutuivat muuttamaan toiselle paikkakunnalle,että kyllä tälläistä voi tapahtua.

Totta. Suomessa tehdään vuosittain kymmeniä täysin perusteettomia huostaanottoja. Arvioisin kuitenkin, että noin 70% on aiheellisia.

Bisneksessä liikkuvat suuret rahat. Perhekoti saa kunnalta yhdeltä lapselta 200-400?/vrk. Siten perhekoti, jossa on 15 lasta, saa keskimäärin 135.000?/kk.

Voisi hyvin kuvitella, että osa summasta palautuu pimeästi huostaanotto- ja sijoituspäätösten tekijöille.

Tämä viesti on ihan höpönlöpöä :laugh:

Luepa seuraavasta sopimuksesta, miten syrjäkylilläkin maksetaan 200?/vrk. ja naura vielä uudestaan:

http://docs.google.com/gview?a=v&q=cache:MEVNX8hc8JAJ:www.lapinlahti.fi/d5web/kokous/KOKOUS-697-5-Liite-1.PDF+perhekoti+korvaukset&hl=fi&gl=fi&sig=AFQjCNEGgPCz1w2GQq-RDVCerGZXtmqeUQ

Alkuperäinen kirjoittaja juhannustaika:
kyllä näitä tuollaisia lastensuojelun sossuja löytyy!
Luulisi tosiaan että heillä olisi kädet täynnä perheitten kanssa joissa lapset oikeasti voivat huonosti! Mutta ei... ihme vainoamista.
Tiedätkö onko koulusta tai jostain muualta tehty ilmoitus?

Mun on jotenkin aivan mahdotonta ymmärtää, että sosiaalityöntekijät luukuttaisivat asiakkaitaan vain oman henkisen epätasapainonsa vuoksi: kyseessä lienee ennemminkin kommunikaation puute asiakkaan tai asiakasryhmän kanssa.

Tietysti sosiaalityöntekijöiden julkinen kontrollitehtävä saa aikaan kritiikkiä ja jopa perustelematonta pelkoa, mutta kyllä meistä suurin osa tekee työtä erityisen ammatillisesti eettistä julkilausumaa noudattaen. Mä ainakin pyrin aina asiakaslähtöisyyteen, vaikka vasta sosiaalityön opiskelija olenkin.

Minä tiedän yhden tälläisen tapauksen missä perhe joutui sossun silmätikuksi tilapäisten raha ongelmien takia,joutuivat muuttamaan toiselle paikkakunnalle,että kyllä tälläistä voi tapahtua.

Totta. Suomessa tehdään vuosittain kymmeniä täysin perusteettomia huostaanottoja. Arvioisin kuitenkin, että noin 70% on aiheellisia.

Bisneksessä liikkuvat suuret rahat. Perhekoti saa kunnalta yhdeltä lapselta 200-400?/vrk. Siten perhekoti, jossa on 15 lasta, saa keskimäärin 135.000?/kk.

Voisi hyvin kuvitella, että osa summasta palautuu pimeästi huostaanotto- ja sijoituspäätösten tekijöille.

Luepa seuraavasta sopimuksesta, miten syrjäkylilläkin maksetaan 200?/vrk. ja naura vielä uudestaan:

http://docs.google.com/gview?a=v&q=cache:MEVNX8hc8JAJ:www.lapinlahti.fi/d5web/kokous/KOKOUS-697-5-Liite-1.PDF+perhekoti+korvaukset&hl=fi&gl=fi&sig=AFQjCNEGgPCz1w2GQq-RDVCerGZXtmqeUQ

Voi paska. En mä vaan ole koskaan saanut mitään perhekodeilta, vaan olen joutunut kitkuttelemaan tällä huonolla palkalla! Pitäisiköhän joskus vihjata jotakin lasten sijoituspaikoille?

Se ei nyt ollut tässä ko. viestissä ainoa mutu-tieto. Laitosijoituksen hinnasta en lähde tämän enempää keskustelemaan, ei liity itse aiheeseen mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Luulisi tosiaan että heillä olisi kädet täynnä perheitten kanssa joissa lapset oikeasti voivat huonosti! Mutta ei... ihme vainoamista.

Ei ole kukaan tehnyt ilmoitusta meistä, meidän tietääksemme. Koulussa menee lapsilla hyvin ja ovat saaneet kehuja paljonkin tasapainoisuudesta.
Ja tiedän itsekin, että lapset voivat hyvin.

Ensin tämä täti koitti meille saada tukiperhettä puoliväkisin, emmekä siihen suostuneet, koska se oli ihan hullu ajatus mielestämme, emme keksineet sille mitään syytä. Painostus jatkui aikansa, emme ole suostuneet.
Väliin on vihjaillut huostaanotolla ja viimeisin temppu oli kaivaa terveyskeskuksesta meidän sairaskertomukset...siellä on yksi lääkäri, joka ei oikeasti käy ihan täysillä tai ainakin hän kirjoittaa 95%:lle potilaistaan saman diagnoosin. Eikä tämä ole minun luuloa, vaan tästä tiedetään tällä paikkakunnalla ihan yleisemminkin. En ymmärrä, miksi lääkäri on virassaan.
Tälle tämä täti oli sitten soittanut ja kysynyt, olemmeko koskaan hänellä käyneet ja olemme joskus monta vuotta sitten käyneet kaksi kertaa...
Olivat sitten yhdessä tulleet siihen tulokseen, että minulla on vakava masennus(!) ja minun täytyy päästä hoitoon. Tai minun on pakko mennä hoitoon. Siis voi yhden kerran.
Olen käynyt omalääkärillä jo useamman vuoden ja viimeksi kesällä pyysin itse tehdä masennustestin, ihan vaan "varalta" ja en saanut pointseja. Tiesin kyllä itsekin, että en ole masentunut, mutta kun olin kuullut kaikenmaailman piilomasennuksista, päätin sitten testata...*ehkä ollut liikaa palstalla, heh*

Noh, eipä siinä mitään. Tämä täti nyt koittaa saada minusta hullua ja hoitoon, jotta saisi paremman otteen perheestämme...kuulostaa varmaan hurjalta, enkä usko, että kukaan tätä uskoo, mutta se ei ole minun ongelma. :)

Sossu ei saa ilman lupaasi havitella terveystietojasi eikä lääkäri saa niitä antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja brandine:

Mun on jotenkin aivan mahdotonta ymmärtää, että sosiaalityöntekijät luukuttaisivat asiakkaitaan vain oman henkisen epätasapainonsa vuoksi: kyseessä lienee ennemminkin kommunikaation puute asiakkaan tai asiakasryhmän kanssa.

Tietysti sosiaalityöntekijöiden julkinen kontrollitehtävä saa aikaan kritiikkiä ja jopa perustelematonta pelkoa, mutta kyllä meistä suurin osa tekee työtä erityisen ammatillisesti eettistä julkilausumaa noudattaen. Mä ainakin pyrin aina asiakaslähtöisyyteen, vaikka vasta sosiaalityön opiskelija olenkin.

Ensimmäinen peesi tähän ketjuun :D

Oletko siis ollut opiskelun aikana töissä lastensuojelulaitoksessa? Itsekin mietin, että josko koittaisi sitäkin ennen kuin aloittaa sosiaalityöntekijän työt.

Alkuperäinen kirjoittaja brandine:

Ensimmäinen peesi tähän ketjuun :D

Oletko siis ollut opiskelun aikana töissä lastensuojelulaitoksessa? Itsekin mietin, että josko koittaisi sitäkin ennen kuin aloittaa sosiaalityöntekijän työt.

Joo, siis olen ollut töissä sekä lastensuojelussa että lastensuojelulaitoksessa, mutta suurimmaksi osaksi olen ollut duunissa jälkimmäisessä. Homma on ollut kyllä tosi mielenkiintoista ja valaisevaa - on ollut tosi jännä olla näkemässä työn kohteiden arkea. Lastensuojelutyö saa ihan eri tavalla kasvot kuin sosiaalitoimiston sosiaalityössä.

Te olette kyllä (monet) järkyttävän lapsellisia.
Säälittävää jotenkin tuo teidän epäluuloisuutenne, mutta se on onneksi teidän ongelma.
En lukenut kaikkea, enkä jaksakaan.

Tapasin terveyskeskuksessa eilen tämän teidän mielestänne normaalin lääkärin, en tervehtinyt häntä, mutta en voinut olla kuulematta, kuinka hän eräälle vanhukselle, joka tuli ohimennen kysymään, että voiko hän jättää jonkun lääkkeen reissun ajaksi kotiin sen ja sen vuoksi, johon lääkäri tokaisi isoon ääneen "jätät sen paskan kotiin ja sillä siisti!"
Siis tällanen lääkärikö on ihan ok?
Tämä tyyppi on erittäin himmeä ja oksettavakin. Säälitti se vanhus. Se lääkäri on ihan sekopää.

Kävin siis äitiysneuvolassa eilen ja sain sieltä lausunnon siitä, kuinka olen hyvinkin tasapainoinen ja normaali äiti-ihminen, siltä varalta, että tarvitsen sitä lastensuojelun kanssa. Te ette tietenkään usko tätäkään, mutta se on voi voi.

Aiomme saada tuon lääkärin vastuuseen tekosistaan, kun on levittänyt tietojani ja rikkonut näin vaitiolovelvollisuuttaan. Oli hänen juttunsa totta tai ei, ei hänen pidä mennä mitään kertomaan ulkopuolisille.

Sosiaalitoimiston kanssa olemme selvitelleet tätä asiaa ja selvisi, että tällä yhdellä naisella on jotain henkilökohtaista meitä vastaan, jonka vuoksi käyttäytyy hankalasti. Meillä ei siis todellakaan ole mitään todellista uhkaa olemassa, sillä olemme ihan tavisperhe ja voimme hyvin. Että tallasta. En tiedä vielä, miten selvitämme asiamme tuon naisen kanssa, ehkä ihan perusteellinen keskustelu voisi riittää, kokeillaan.

Eiköhän tämä tästä. :flower:

Pääosin sossu toimii, mutta ei voi kuin ihmetellä miten sinisilmäisesti jotkut täällä siihen laitokseen suhtautuvat. Resurssipula ja pieni paikkakunta-yhdistelmä lisää epäpätevien työntekijöiden määrää ja paineen siitä että asiakkaita on tarpeeksi ettei toimintaa ja työntekijöiden määrää supisteta. Tähän lisää pienten paikkakuntien juorupiirit ja suhteessa suuremman konservatismin niin avot. Ap vaikuttaa minusta ihan täyspäiseltä tekstien perusteella, epäilisin ennemmin jos hän ei reagoisi tapahtuneeseen. Ylläkuvaillun kaltaisessa sossussa pidän täysin mahdollisena, että tarkkailuun joutuu taloudellisen tuen hakemisesta. Jos varovaisuudessa ammutaan yli, miksei ylilyöntejä voisi tapahtua myös toiseen suuntaan?

Mites mun tapauksessa mahtaa käydä, kun olen menossa hakemaan lääkäristä lääkkeellistä apua paniikkihäiriöön. Leimataanko minut hulluksi ja joudunko johonkin tarkkailuun? :( Kyllä alkoi pelottaa näitä juttuja lukiessa. :0

Missäpäin Suomea tällaisia epäasiallisia sosiaalityöntekijöitä on? Kuvittelisin, että jollakin pienemmällä paikkakunnalla voisi tällaista tapahtua tai sitten jos olisi pulaa "asiakaskunnasta". Hirvittää, että syyttömät perheet joutuvat kärsimään. Toivottavasti ei kenenkään tarvitsisi tuollaiseen tilanteeseen joutua. Jaksamista!

Ihan totta! Mua alkoi huolettaa tää mun paniikkihäiriö. Ei kai se voi olla syynä esim. lastensuojelu-ilmoitukseen? Vakava sosiaalitapaus, brandine tai joku kiltti, kertokaa pliis! ;`(

AP, kertomuksesi perusteella muuttaisin toiselle paikkakunalle. Fiksumpi antaa periksi! Pelottavan kuuloista toimintaa viranomaisten taholta.

En tiedä, onko tavallisen ihmisen mahdollista saada lakimiehen apua jostakin kohtuulliseen hintaan, mutta jos on, olisin sinuna jo luurissa kiinni!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras.:
Pääosin sossu toimii, mutta ei voi kuin ihmetellä miten sinisilmäisesti jotkut täällä siihen laitokseen suhtautuvat. Resurssipula ja pieni paikkakunta-yhdistelmä lisää epäpätevien työntekijöiden määrää ja paineen siitä että asiakkaita on tarpeeksi ettei toimintaa ja työntekijöiden määrää supisteta. Tähän lisää pienten paikkakuntien juorupiirit ja suhteessa suuremman konservatismin niin avot. Ap vaikuttaa minusta ihan täyspäiseltä tekstien perusteella, epäilisin ennemmin jos hän ei reagoisi tapahtuneeseen. Ylläkuvaillun kaltaisessa sossussa pidän täysin mahdollisena, että tarkkailuun joutuu taloudellisen tuen hakemisesta. Jos varovaisuudessa ammutaan yli, miksei ylilyöntejä voisi tapahtua myös toiseen suuntaan?

Näinpä. Ap:n kirjoitukset ovat aivan johdonmukaisia, toisin kuin monen periaatteesta vastaanväittäjän.

Minun tuttavapiirissäni on huonoja kokemuksia työvoimatoimiston toiminnasta pienessä kaupungissa. Tuttavaltani yritettiin evätä työttömyyskorvaus ja maksumieheksi yritettiin laittaa hänen poikaystävänsä. Ihan turhaa kiusantekoa. Lopulta heidän oli kuitenkin myönnettävä korvaus.

Ihan totta! Mua alkoi huolettaa tää mun paniikkihäiriö. Ei kai se voi olla syynä esim. lastensuojelu-ilmoitukseen? Vakava sosiaalitapaus, brandine tai joku kiltti, kertokaa pliis! ;`(

Paniikkihäiriö ei ole syy lastensuojeluilmoitukseen. Voit ihan rauhassa mennä lääkäriin.

Mikäli lääkäri ilmoituksen virkansa puolesta tekee, on kyseessä jo isompi ongelma. Esim. lääkärin mielestä äiti voi olla sen verran masentunut, että se voisi vaarantaa lasten huolenpidon eikä taloudessa ole muita huoltajia.

Lastensuojelu on aiheena tunteita herättävä. Monet ovat puolustuskannalla heti kun kuulevatkin sanan. Mikäli tällainen lastensuojelua peikkona pitävä ihminen joutuukin yllättäen sen kanssa tekemisiin, voi osapuolten ymmärtäminen olla vaikeaa. Ammattilaisella onkin velvollisuus selittää asia niin, että se on kaikille asianosaisille selvä. Tässä ei aina onnistuta. Peiliin kuuluu silloin katsoa molempien, niin vanhempien kuin työntekijöiden. Tunnekuohuissa tulee sanottua tai toimittua usein ikävästi eikä kuunteleminenkaan ole helppoa.

Lastensuojelussa on jatkuva resurssipula ja kiire. Vieläkin on erittäin vaikea hyväksyä sitä väitettä, että jotkut työntekijät ilkeyttään tai ajankuluksi kiusaisivat joitain mielivaltaisesti valittuja ihmisiä.

Kokemuksen rintaäänellä, tämä on totta.

Yhteistyössä