Meidän paikkakunnan lastensuojelu on ihan sairas...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä tuo "kumileimasin"-juttu tarkoittaa? En ymmärrä. :)

Sitä, että hallinto-oikeudet myötäilevät sossun päätöksiä, vaikka ne olisivat selvästi lain vastaisiakin. Valituksiin sosiaalilautakunnan päätöksisistä lyödään käytännössä vain leima päälle asiaa sen kummemmin tutkimatta.

Viime aikoina on ollut esillä esim. tapauksia, että toimeentulotuessa ei ole hyväksytty asunnon koko vuokraa, vaikka toimeentulotukilaki ja sosiaali- ja terveysministeriön ohjeistus määrää, että koko vuokra on hyväksyttävä, ellei asiakkaalla ole todellisuudessa mahdollisuutta löytää halvempaa asuntoa.

Sossu väittää hallinto-oikeudelle, että esim. pääkaupunkiseudulla on pilvin pimein edullisia vuokra-asuntoja vapaana ja niihin on muka helppo vaikkapa työttömän ja jopa maksuhäiriöisen päästä. Hallinto-oikeudet sitten myötäilevät sossun tulkintaa ilmeisesti pelkästään siksi, että jos sosiaalitoimi alkaisi toimia lain määräämällä tavalla, kuntien toimeentulotukimenot kasvaisivat.

Tässä pari vuotta sitten yksi tuttu itki mulle sitä, kun sosiaalihuolto oli uhannut hänen pienen lapsensa huostaanotolla.
Koska tällä naisella oli ollut masennusta joskus pari vuotta ennen lapsen saamista.
Kyllä mua suututti ja teki mieli mennä tekemään jotain sellaisille idiooteille, jotka kehtaa tommosta uhkailla.

En lukenut koko ketjua, mutta tässä oma tarinani.

Meille syntyi viime syksynä lapsi, joka itki koko ajan laitokselta lähtien. Tutkittiin kaikki, allergiat sunmuut, syytä ei löytynyt. Minulla on myös toinen lapsi, 2v vanhempi, ja aloimme koko perhe väsyä ainaiseen itkuun ja valvomiseen. Pyysin itse apua kaupunkimme sosiaalitoimelta, jos olisin saanut vaikka kotihoitoa pari kertaa viikossa. Siis tyyliin pari tuntia täti olisi tullut meille ja muu perhe olisi saanut nukkua.

Näin ei käynyt, tällä hetkellä ollaan purkamassa HUOSTAANOTTOA, joka siis tapahtui heti kun apua pyysin. Toiveissa olisi saada lapsi kotiin 1vee synttäreiksi.:/ Eli näinkin voi käydä, ilman että perheessä olisi mitään epäilyttävää, väkivaltaa tai päihteitä. Olimme vain väsyneitä ja halusimme apua.

Lapsella ei ole todettu muuta kuin aistiyliherkkyys. Nykyään ihan tasapainoinen ihana poika.<3 Mutta itkut tosiaan loppuivat vasta pari kuukautta sitten.

Halusin kertoa tämän jotta kaikki eivät heti ajattelisi että huostaanotettujen lasten vanhemmat ovat automaattisesti itse aiheuttaneet huostaanoton, kyllä näitä liian innokkaita sossujakin löytyy...:(

Alkuperäinen kirjoittaja harmaus:
Olen ihan pihalla tästä touhusta.
Ovat jostain syystä ottaneet meidät silmätikuksi, vaikka kukaan meistä ei ole ikinä tehnyt ilmoitusta sinne, enkä keksi yhtään syytä, miksi joku tekisi.

Olemme ihan normaali perhe, meillä ei juoda, eikä käytetä muitakaan päihteitä, meillä ei olla väkivaltaisia, eikä jätetä lapsia heitteille. Rakastamme lapsiamme hyvin paljon ja olemme onnellisia yhdessä.
Lasten hyvinvointi on meille kaiken a ja o.

Mies kerran muinoin joitui hetkeksi työttömäksi ja jouduimme silloin käymään sossun luukulla pyytämässä raha-apua. Hävetti mennä ja mielellään kierrämme koko paikan. Noh, tämä kuitenkin riitti siihen, että meidät otettiin silmätikuksi ja nyt siellä koitetaan keksiä mitä kummallisempia syitä, jotta meillä "olisi kaikki huonosti"...siis en ihan tajua...en siis yhtään tajua. Mies on vakityössä tällä hetkellä ja harkitsemme työpaikan vaihtoa ja muuttoa pois ihan vaan tämän sossun takia.
Aivan sairasta.
Voiko ne oikeasti saada jollain tekastuilla syillä meiltä lapsia huostaan tmv? Miten kukaan voi olla edes noin sairas, että haluaa rikkoa ehjän perheen ja keksiä sitä pahoinvointia...raskaaksi on mennyt, enkä tiedä, kuinka tässä tulisi pelätä, vai onko tämä ihan höpönlöpöä, sen vain tiedän, että meillä taatusti lapset voi hyvin ja olemme onnellisia.

Kertokaa joku joka tietää!!

En jaksa lukea näin pitkää ketjua, mutta ihmiset ja ihmiset nyt vain ovat joskus ihan eri planeetoilta. Siis kommunikaatio ei vain jostain syystä suju ymmärrettävästi joidenkin kesken. Luulen, että olet herättänyt epäilyksen jostain syystä. Enkä olemuksesi vuoksi tmv. Haluavat tarkistaa tilanteen, mikä tietenkin voi vaikuttaa pelottavalta, hämmentävältä ja vainoamiseltakin. He taas eivät varmasti osaa yhdistää sitä omaan työhönsä tai käytökseensä. Pitävät vain jokapäiväisenä työntekona. Selvitä vain asiat asiallisesti ja varmasti saatte sen jälkeen olla rauhassa :) Ja se muutto ei kyllä varmasti tämän vuoksi kannata.

Lastensuojelu voi suomessa tehdä ihan mitä vaan haluaa, ja sille ei tavallinen tallaaja voi mitään. Tämä on iso ongelma varsinkin pienillä paikkakunnilla. Itselläni kokemusta asiasta. (2008 vuonna tämä kaikki alkoi) .Lastani yritettiin viedä väkisin, ilman mitään syytä. Tytön isän kuoltua, Tytön isän vanhemmat tekivät minusta ilmoituksen lastensuojeluun, heidän syynsä ilmoitukseen oli se että olivat huolissaan milloin saavat tavata lastani. Kunnanjohtajana toimi isovanhempien tuttu,lastensuojelussa heidän lähisukulaisensa, ja sosiaalilautakunnan puheenjohtajana heidän naapurinsa. Eli näin tämä meni, että tyttäreni sijoitettiin isovanhemmille 30 päiväksi, ilman mitään laillista perustetta. Sijoituspäätöksessä ainoa peruste oli se että olivat huolissaan kun en ollut ilmoittanut seuraavaa tapaamista.(Vaikka heillä ei huoleen ollut minkäänlaista aihetta, kun kaikki toimi hyvin ja olimme asiasta jutelleet) Kaikki tuli minulle täytenä yllätyksenä. Eikä se ollut laillinen syy sijoitukselle, ja eihän isovanhemmilla ole mitään oikeuksia edes lapseen. Ennen sijoituspäätöksen tekemistä heidän olisi kuulunut kuulla minua ja mielipiteitäni sekä selvittää asiaa, mutta ei, he hyppäsivät kaikkien näiden pykälien yli, ja veivät tyttäreni (joka silloin oli 5 vuotias). Tyttärelläni oli muutenkin vaikeaa, olihan hänen isänsä kuollut vain viikkoa aikaisemmin, nyt hänet vietiin kokonaan pois tutusta ja turvallisesta.Minua ei siis kuultu, minulle ei kerrottu mistään mitään. Otin asianajajn, jolla aluksi oli hankaluuksia uskoa koko juttua, mutta kyllä siinä näin kävi että hän nopeasti ymmärsi kuinka hullusta asiasta oli kyse, ja millaisesta sukulaisten johtamasta kunnasta oli kyse. Tein valitusta valituksen päälle pääsemättä mihinkään. Tyttö kärsi ja halusi luokseni kotiin. Aika oli aivan hirveän raskasta ja sydäntä raastavaa, mutta oli pakko taistella, olihan kyse tyttärestäni, minulle kaikista rakkaimmasta. Pidettiin kokouksia joista johtajat ja päätöksen tehneet poistuivat paikalta kysyessäni, millä perusteilla he oikein kaiken tekivät. He rikkoivat lakia ja jatkoivat samaa rataa toista vuotta. Kuntaa vastaan on tavallisen ihmisen vaikea taistella, heillä on vaikutusvaltaa. He eivät antaneet tytärtäni edes silloin kun sijoitus oikeasti oli rauennut, eivätkä tehneet päätöstä siojoituksen lakkaamisesta, mikä lain mukaan kuitenkin on tehtävä. Jouduimme 3 kuukautta olemaan erossa toisistamme. Kun koetin hänelle soittaa isovanhemmat hylkäsivät puhelun, ja sen harven kerran kun sain tyttöni kanssa puhua hän itki, kertoi ikävöivänsä minua ja haluavansa kotiin. Kyllä siinä tuntui että pohja petti. Nämä kunnan työntekijät rikkoivat salassapitovelvollisuutta, uhkailivat ja kiristivät. He tunkeutuivat kotiini norjaan isovanhemmat mukanaan tarkastuskäynnille, vaikkei heillä olisi ollut lupa sinne tulla. Kaikki oli tottakai kunnossa. Minulla oli työ, asunto ja kaikki kunnossa. Alkoholi käytan harvoin ja muita päihteitä tai rikollisuutta en harrasta. sen lisäksi he olivat tehneet minusta ilmoituksen norjan lastensuojeluun, tapasimme heidät ja he tutkivat asian ja totesivat ettei ollut tarvetta minkäänlaisille toimenpiteille. Ja he lopettivat asiakkuuden. Kuitenkin suomi jatkoi sitä vaikkei syytä ollut. He mustamaalasivat minua ja tekivät kaikkensa hajottaakseensa minut ja tyttäreni. En kuitenkaan antautunut, vaan taistelin pitkän ja vaikean taistelun yksin. Lopulta tultiin siihen että asia meni sovitteluun, siellä he tulivat siihen tulokseen että asiathan olivatkin hyvin ja että ehkä he olivat tehneet liian hätiköityjä päätöksiä,ja pistivät kaiken sen piikkiin että asiat oli hieman ristiriitaisia ja ettei heidän lastensuojelutyöntejijänsä ollut ihan ajan tasalla lastensuojelulaista kun 2008 uudistui laki. Kaiken piti nyt olla kunnossa, mutta tämä isovanhempien sukulais sosiaalilautakunnan puheenjohtaja ei vetänyt hakemuksiaan tytön asumisesta ja huollosta sekä edunvalvojasta takaisin vaikka niin oli sovittu.Täten he rikkoivat sovittelussa sovitunkin. Asia eteni käräjille, jossa voitin kaiken!! Vielä senkään jälkeen isovanhemmat eivät hellittäneet, vaan ilmoittelevat minusta lastensuojeluun milloin mistäkin asiasta. Viimeksi pari kuukautta sitten he olivat soittaneet heille tutulle sossun työntekijäjje ilmoittaneet olevansa huolissaan minun raha asioista. Raha asioistani he eivät mitään tiedä, ja miksi olla huolissaan? Minulla on vakituinen työ ja tulemme hyvin toimeen. Tein tutkintapyynnön poliisillekin jossain vaiheessa mutta kunnan työntekijät valehtelivat heille että kaikki oli jo kunnossa vaikka niin ei ollut.Luin lastensuojelulait niin että osaan ulkoa, ja kyllä kannatti. Kaikki kuitenkin loppujen lopuksi järjestyi parhain päin. Tyttö on onnellinen, tasapainoinen, ihana pikku neiti, joka käy koulua ja on kaikin puolin tyytyväinen.
Isovanhemmista en voi sanoa samaa. He ovat "varastaneet" tyttäreni omaisuutta, kuten auton, moottorikelkan yms. ja tulihan se heidän motiivi koko kahden vuoden taistelusta esille. Raha ja perintö. Kuinka paha voikaan ihminen olla toista kohtaan. Ja varsinkin kun kyseessä on isovanhemmat.. Miten he voivat tehdä tällaista pienelle lapselle. En olisi uskonut että kukaan isovanhempi haluaa lapsenlapselleen näin pahoja asioita, ja kärsimystä. Mutta oikeus voittaa ja totuus tulee aina ilmi. Mikä parasta, kunta itse kirjoitti minulle suurimman osan todisteista tietämättään, ja nyt kantelut lastensuojelusta, sekä poliisin tutkinta tavasta ovat odottamassa päätöstään, joka tulee syksyllä. Kyllä tämä maailma on kylmä ja aika pelottavaa miten nuin tärkeässä virassa olevat voivat käyttää väärin valtaansa, ylittää toimivaltaansa, rikkoa monia lakeja ja ihmisoikeuksia.. Luulin että lastensuojelun tehtävä on auttaa siellä missä apua tarvitaan, mutta näköjään he työskentelevät sukulaisten puolesta kovastikin kun kyse on rahasta. Pienen ihmisen elämä ei tässä meidän tilanteessa merkinnyt heille mitään..

Jos jollakin samanlaista kokemusta tms mulle voi kirjottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Uskon, omasta kokemuksesta, että ap:n tarina voi olla ihan tottakin! Me pyydettiin perhetyöntekijää kun meidän kuopus syntyi (jolloin meillä oli 3 alle 3 vuotiasta) neuvolasta. vähän auttamaan isompien ulkoilussa jne. No, sossu ilmoitti 1,5v myöhemmin että nyt olisi saatavilla perhetyöntekijä ja silloin sanoin että ei me sitä enää tarvita. => lastensuojelu ilmoitus ja kyttäys alkoi...

Meillä sama tilanne. Monta lasta ja pyysin perhetyöntekijää. No, sossun mielestä meidän murkku tarttee nyt sitten terapiaa, kun ei suostunut juttelemaan hänen kanssaan :/.

niin, en lukenut koko ketjua...mutta mutta...en jaksa uskoa, että keltään ollaan viemässä lapsia täysin ilman mitään syytä, koska lasten sijoittaminen on tajuttoman kallista ja esim omasa työssäni ongelma on enemmänkin se, että joku lapsi pitäisi välttämättä saada sijoitettua, mutta korkeammalta tasolta kielletään vedoten rahapulaan. toisekseen avohuollon tukitoimet (esim perhetyö, tukiperhe, taloudellinen tuki yms) ovat aina ensisijaisia. tosin en voi ottaa kantaa yksittäisen työntekijän toimintaan, mutta huostaanotot ja muut isommat päätökset valimistellaan aina työparina ja ja niistä päättää sosjohtaja...ei siis kukaan yksittäinen työntekijä. sosjohtaja siis päättää tai tekee hakemuksen hallinto-oikeuteen.

tosin sellaisia tapauksia tiedän, joissa vanhempi on sitä mieltä, että heitä vainotaan lastensuojelusta ja pelkää ylihysteerisesti huostaanottoa, vaikka mistään sellaisesta ei ole kyse. enkä tarkoita että ap:n kohdalla olisi näin.

masennus tai mielenterveysongelmat sinänsä ei ole mikään syy lastensuojelun puuttua sen kummemmin, mutta usein vanhemman psyyken tila tietysti vaikuttaa lapsiinkin ja joissain perheissä esim perhetyö on hyvä olla tukemassa arjessa, samoin kuin tukiperhe. mitä tukiperheen saamiseen tulee, niin kiven alla ovat ne ja maksaahan nekin kunnalle...joten en jaksa tuotakaan uskoa, että sitä väkisin kellekään tuputetaan, niin paljon olisi tukiperheen ottajia.

Näinhän meillä oli, että tyttö sijoitettiin ilman mitään syytä. vs sosiaalijohtaja (isovanhempien tuttu) yhdessä sosiaalityöntekijän (isoisän serkku) tekivät päätökset ja hakemukset. Mitään avohuollon tukitoimenpiteitä ei mainittu missään vaiheessa, vaan tyttö sijoitettiin ilman syytä ja alettiin hakemaan huoltoa isovanhemmille. Mutta kun mitään syytä ei ollut kaikki sosiaalilautakunnan hakemukset hylättiin. Kyllä se vain niin on, että syyttäkin voidaan lapsi viedä. Ja jos meillä olisi ongelmia ollut, tuskin olisin tyttöä takaisin saanut ilman mitään tukitoimenpiteitä, tms. Mulle eduskunnan oikeusasiamies kertoi, että juuri tällaista sattuu paljon suomessa, lastensuojelussa, että näistä asioista tulee joillekkin arvovaltakysymys. No, nyt odotetaan vain kantelun käsittelyä, ja varma että paha saa palkkansa. Onneksi kaikesta minulla todisteet. Ja lastensuojelusta kannattee pysyä kaukana, varsinkin pikkukylissä, se on totta. Antaisivat apua ja tukea niille jotka tarvii.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja ls-sossu:
ja juuri siksi kannattaa asua ihan muualla ja olla töissä ihan muualla, ettei mee puurot ja vellit sekaisin!

Mitä tämä kommentti oikein tarkoittaa??

sitä, että jos on työntekijänä pienellä paikkakunnalla, kuten minä...niin en voisi kuvitella asuvani sielä samassa...kun tuossa edellinen kertoi, että sukulaisia päättävissä tahoissa yms...niin että pysyy tavallaan ulkopuolisena kaikesta ja tekee vain töitänsä

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
ja juuri siksi kannattaa asua ihan muualla ja olla töissä ihan muualla, ettei mee puurot ja vellit sekaisin!

Mitä tämä kommentti oikein tarkoittaa??

sitä, että jos on työntekijänä pienellä paikkakunnalla, kuten minä...niin en voisi kuvitella asuvani sielä samassa...kun tuossa edellinen kertoi, että sukulaisia päättävissä tahoissa yms...niin että pysyy tavallaan ulkopuolisena kaikesta ja tekee vain töitänsä

Ok.

mun ystävällänii oli saman tapainen ongelma,siis yli innokas sosiaali huolto.Heillä on holiton ja päihteetön elämän tapa,siistit hyvin käyttäytyvät lapset ja kaikki ihan ok.
En yiedä johtuuko se siitä että äiti kärsi masennuksesta ja mainitsi siitä,(masennus oli kuitenkin luokkaa ei huvita/jaksa tehdä mitään, eikä sitä että vaan makasi sängynpohjalla,pystyi siis hoitamaan arjen ihan normisti).
heillä oli useampi lapsi ja aika paljon lemmikkejä,pienellä paikkakunnalla.Hänen lauseitaan vääristeltiin ja tehtiin kotikäyntejä. Muistaakseni taisi itse valittaa asiasta eteenpäin ja sai toisen sosiaali tantan hoitamaan asioitaan, joka totesikin sitten useamman kotikäynnin jälkeen että kaikki on perheessä ok.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saako sossu muka lääkäriltä sairaustietosi? Tekstin perusteella vaikutat ihan fiksulta, mutta uskomattomalta tuntuu. Ottakaa yhteys lakimieheen tai johonkin, jos puhut totta.

Teksti on iahn ok, kyllä sossu saa paperit lääkäriltä, jos niin haluaa!
Ls-laki ylittää muut lait. Pelkkä epäily riittää siihen että paperit näytettävä.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaus:
Olen ihan pihalla tästä touhusta.
Ovat jostain syystä ottaneet meidät silmätikuksi, vaikka kukaan meistä ei ole ikinä tehnyt ilmoitusta sinne, enkä keksi yhtään syytä, miksi joku tekisi.

Olemme ihan normaali perhe, meillä ei juoda, eikä käytetä muitakaan päihteitä, meillä ei olla väkivaltaisia, eikä jätetä lapsia heitteille. Rakastamme lapsiamme hyvin paljon ja olemme onnellisia yhdessä.
Lasten hyvinvointi on meille kaiken a ja o.

Mies kerran muinoin joitui hetkeksi työttömäksi ja jouduimme silloin käymään sossun luukulla pyytämässä raha-apua. Hävetti mennä ja mielellään kierrämme koko paikan. Noh, tämä kuitenkin riitti siihen, että meidät otettiin silmätikuksi ja nyt siellä koitetaan keksiä mitä kummallisempia syitä, jotta meillä "olisi kaikki huonosti"...siis en ihan tajua...en siis yhtään tajua. Mies on vakityössä tällä hetkellä ja harkitsemme työpaikan vaihtoa ja muuttoa pois ihan vaan tämän sossun takia.
Aivan sairasta.
Voiko ne oikeasti saada jollain tekastuilla syillä meiltä lapsia huostaan tmv? Miten kukaan voi olla edes noin sairas, että haluaa rikkoa ehjän perheen ja keksiä sitä pahoinvointia...raskaaksi on mennyt, enkä tiedä, kuinka tässä tulisi pelätä, vai onko tämä ihan höpönlöpöä, sen vain tiedän, että meillä taatusti lapset voi hyvin ja olemme onnellisia.

Kertokaa joku joka tietää!!

*Hullun' siskoni Lasten opettajat tekivät ilmoituksen ja teinit otettiin huostaan. olisi saanut tapahtua jo paljon aiemmin, lapset joutuivat kärsimään vuosia räyhäävän, lyövän äidin kanssa. Oireilevat paljon nyt teineinä uusissa paikoissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Nyt on jälleen hyvin vaikea uskoa, mutta yritetään. Millä tavalla tämä halu ottaa lapset pois sitten ilmenee?

Joo, ehkä tämä on väärä paikka puhua tällaisesta, sillä täällä on paljon niitä, joilla oikeasti on ongelmia ja lastensuojeluun tarvetta.
Ehkä oli tyhmää tehdä tämä avaus.
Haluaisin vain tietää, mitä tässä tulisi tehdä? Muutammeko pois tämän takia vai onko meillä edes mitään uhkaa?
Ja tiedän tismalleen, miten ajattelette..."siellä kuitenkin on joku kaheli, joka ei itse sitä tajua ja lastensuojelu hoitaa vaan asiaansa"...joo.
No annetaan sitten olla. Totta tämä kuitenkin on, eikä minulle eikä miehelleni ole koskaan mitään poskiontelontulehdusta vakavampaa diagnoosia annettu.

Mikäli olette soskun valvonnassa, ei paikkakuinnan vaihto auta, tieto seuraa perässä.

Kuten tuolla keskustelussa kävi ilmi, saattaa se auttaakin, jos sattuu "normaali" sossu
vastaan, ja ihmiset saa olla rauhassa, jos kerran mitään huolta ei ole!!

Yks julkisuuteen tullut tapaus mm. on ollut se kun perhe pyysi apua,
kun toinen vanhemmista toipui sairaudestaan(en muista oliko selkäleikkaus) ja
seuraavana aamuna sossut oli ovella suunnillen lapsia hakemassa!!

Luin vain aloitusviestin.

Pyydä lastensuojelulta kaikki teitä koskevat paperit ja raportit luettavaksi. Eiköhän sieltä selviä miksi käyttäytyvät teitä kohtaan niin kuin käyttäytyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Luin vain aloitusviestin.

Pyydä lastensuojelulta kaikki teitä koskevat paperit ja raportit luettavaksi. Eiköhän sieltä selviä miksi käyttäytyvät teitä kohtaan niin kuin käyttäytyvät.

Kenelle tämä oli tarkoitettu? Jos minulle, niin minulla on kaikki paperit, ja niissä ei ole yhtään mitään häikkää. Nehän van menivät eteenpäin ilman mitään syytä.. Sellasta se on jäävissä kunnassa.

Keskusteluun kommentoisin vain sen verran, että vaikka on olemassa ls-laki niin on olemassa myös laki julkisen huollon asiakkaista sekä potilaslaki. Nykypäivänä potilailla/asiakkailla/ym. on yllättävänkin paljon määräysvaltaa omista asioistaan, niiden jakamisesta eteenpäin. Asiakkaalla on myös mahdollisuus muuttaa vääriksi kokemiaan tietoja tietyin rajoituksi ja ennen kaikkea lukea itsestään tehdyt merkinnät.

Jos merkinnöissä on jotain häikkää voi pyytää kirjallista selostusta näistä asioista.

Kunpa näin olisikin. Vaikka mulla todisteet, ja vaikka lastensuojelusta myöntäneet tehneensä ison virheen papereista ei ole heidän kirjoittamiaan (virheitä) korjattu. Että näin ainakin täällä meidän kylässä on, että ls voi toimia ja tehdä ihan miten vaan, ylittää toimivaltansa, ja kiusata syyttömiä ihmisiä, joilla kaikki hyvin.

Yhteistyössä