meidän p-kodissa outo juttu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Niin meidänkin päiväkodissa tehdään. Idea on varmaankin se, että jokainen lapsi käy sanomassa opelle heipat, ettei kukaan pääse livahtamaan niin ettei tätit huomaa, ja sitten ei kukaan tiedä onko se lapsi haettu vai häippässyt ite.

Näin just, meillä oli tuo ihan sääntönä jopa iltapäiväkerhossakin. Se meinaan on tosi mielenkiintoista lähteä isosta koulurakennuksesta ja pihoilta etsimään yhtä lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mun mielestä kiva tapa ja samalla sittenpainuu ehkä henkilökunnan mieleen tarkemmin ketä on jo lähteneet?
Tytön p-kodissa oli sama käytäntö, ja on kerhossa myös.

Meidän päiväkodissa sanotaan myös heipat kädestä pitäen ja yks täti sanoi, että just tuon takia, että muistaa paremmin kuka on jo lähtenyt, vaikka merkkaavat vissiin vielä paperillekin ylös. Opettaahan se lapsille hyviä tapojakin, kättely ja silmiin katsominen.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Niin meidänkin päiväkodissa tehdään. Idea on varmaankin se, että jokainen lapsi käy sanomassa opelle heipat, ettei kukaan pääse livahtamaan niin ettei tätit huomaa, ja sitten ei kukaan tiedä onko se lapsi haettu vai häippässyt ite.

Näin just. Plus että se on kiva tapakin.

Meillä tämä käytäntö siksi että voin "kuitata" jokaisen lapsen lähteneeksi kun sanon kädestäpitäen heippa. Ja puhuttelen lasta vielä nimellä jotta muistan että Jaanakin on jo haettu.

Meillä pk:ssa ja ala-asteella lapsena käteltiin aamulla tavatessa, samoin poislähtiessä. Mitä pahaa on opettaa hyviä käytöstapoja?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
lasten pitää mennä sanomaan kätellen hei hei |O

kaikkee ne keksii,,eipä ollut 4v niin tehnyt,mutta 2v teki :D

onhan se hyvä lapsille opettaa tapoja mutta mutta....

heh, päiväkodissa ilmeisesti ajetaan kättelyllä takaa,sitä että työntekijät pysyy perässä ketä on jo haettu! Joskus saattaa käyä niinkin että lapsi vaam lähtee äidin mukaan,ja äitikin saattaa luulla että työntekijä näki että poistuivat,vaikka niin ei olekkaan...
näin monessa päiväkodissa tehdään

Meillä kätellään siksi, että vanhemmille ja joskus myös hoitajalle on epäselvää, että kumpi komentaa/on vastuussa lapsia hakiessa ja tämän heipan sanomisen jälkeen vastuu siirtyy vanhemmille. Meille annettu tää ihan yleisenä ohjeena.=)

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Samoin meidän päiväkodissa tuo tapa, mutta nyt tautisena aikana tuo kättely ei vallan ole ihan viisasta :ashamed:

Heh hee, no mitäs luulet näinä tautisina aikoina... eiköhän ne bakteerit saa muualta kuin poislähtiessä kätellessä?

Meillä kans päiväkodissa käsiheipat, enkä ole koskaan ajatellut että siinä olisi mitään kummallista.

Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
Meillä lapset on kotona hoidossa, mut olen itse opettanut tuon kättelyn heille. Hyvä tapa minun mielestäni.

Meillä myös,ja nyt johonki mennäänkin ja sanon jollekkin päivää ja joku mulle takas ni varmasti kovaan äänen huikkaa että PÄIVÄÄ,kun hänelle täytyy myös erikseen sanoa.
Käsi päivää sanoo ja näkemiin.
Ihan perus käytöstapoja mun mielestä ja kohteliasta kanssa ihmisiä kohtaan.
Kuten myös käden laittaminen suun eteen kun yskii,aivastaa ym ja jalkojen pyyhintä sisään tullessa(tyttö muistaa muistuttaa mua kun jokud tuppaa äidillä unohtumaan...).

Meilläkin tuo tapa oli alussa, mutta osa tädeistä vaivaantui kättelystä. Vähitellen värsinkin nuoremmat hoitajat liukenivat paikalta ja lapsi jäi kyselemään, että saadaanko nyt mennä vai ei. Nykyään tapa on jäänyt. Ei kai oikein sopinut meidän tädeille. Nykyään sitten huikataan ne heipat. Onhan se hiukan epäsuomalainen ja helposti teennäinen tapa kätellä tutut ihmiset kaksi kertaa päivässä. Ainakin jos se vaivaannuttaa aikuiset. Tosin ainakin aamuisin toivoisin, että joku tulisi vastaanottamaan lapset.

Pojan eskarissa tuo on myös tapana mun mielestä todella hyvä tapa. Kuopuksen päiväkodissa alkuun kun tädit vaan kyräilivät jossain nurkissa, eivätkä todellakaan tervehtineet ekana... Kyllä mä vien lapset sisälle ja odotan, että ovat riisuneet, sitten vasta toivotellaan ne hauskat päivät ja annan pusun vielä. Käyn tervehtimässä hoitajia mennen tullen. Nuoremmat hoitajat menettivät hetkeksi puhekykynsä kun tuo alun kyräilytouhu harmitti mua niin, että painuin niiden perään sinne viimeiseen nurkkaan tassu ojossa esittäytymään ja tervehtimään. Mutta nyt sujuu jo puolin ja toisin hyvin.

Hakiessa tietty myös käyn juttelemassa päivästä ja kiitän päivästä ja sanotaan heipat.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
En ollenkaan tällä kertaa käsittänyt missä kohtaa se outous oikein oli.

outous oli siinä että sillon kun itse olin p-koti ikänen ja kun vanhemmat lapset oli sen ikäsiä niin tällästä tapaa ei ollut missään,,minusta se on kiva tapa mutta samalla outo.... :)

mutta luulen että sillä on yllämainittuja tarkotuksia mikä on vaan viellä parempi että näin toimitaan,,ei kaikki vanhemmat kysele tai höpöttele tätien kanssa niin kun minä esim..... :)

Yhteistyössä