Meidän naapurin talo palaa.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Omakotitalossa tulipalo Akaassa, kuusihenkinen perhe pelastui

28.02. - 21:51 (Luotu: 21:39)

Puurakenteisen omakotitalon yläkerrassa syttyi tulipalo noin kello 21 aikaan Akaassa lauantai-iltana. Päivystävän palomestarin mukaan tulipalo ei aiheuttanut henkilövahinkoja. Palon syttymissyytä tutkitaan.

Kuusihenkinen perhe pelastautui palosta. Sivullinen teki hälytyksen iltayhdeksän jälkeen, minkä jälkeen hän sai hätäkeskuksen päivystäjän ohjeiden mukaisesti pelastettua ihmiset palavasta talosta. Asukkailla ei siinä vaiheessa ollut vielä tietoa palosta.

Rakennuksen sammutustyöt olivat iltakymmenen aikaan vielä täydessä käynnissä.

Aamulehti, STT

Siis asuksä NeitiNasu tän naapurissa? Missäpäin Akaata?

 
Alkuperäinen kirjoittaja hurjaa:
Tuo on mun pahin painajainen, onko tietoa et mitä tuossa uutisessa tarkoitti se että hälytyskeskukseen soittanutta neuvottiin miten hoitaa asukkaat ulos? Mitä siis teki että sai ne pihalle? Eikö ne olleet huomanneet paloa ja olivat siis hereillä tms

Ihan kamalaa, tunnetko kuinka hyvin naapureitasi?


En kovin hyvin, ollaan muutettu tänne vasta puol vuotta sitten eikä täällä oikein oo tutustunut kehenkään. Sen verran on tossa toisen talon katto eessä, ett en nää suoraan niiden taloa tästä meidän ikkunasta, joten en osaa sanoa tarinan paikkansa pitävyyttä. Mutt joku poika kertoi (tän naapuriperheen pojan kaveri ) että yläkerta oli tulessa kun perhe oli alakerrassa syömässä: joku ohikulkija näki sen ja kävi sanomassa niille sisälle (luonnollisesti ) että niiden yläkerta palaa, eivät olleet siis huomanneet sitä vielä itse.
 
Kun olin lapsi niin meidän läheltä paloi talo, jossa asui kavereitani. Muistan kuinka oltiin katsomassa sammutustöitä. Jossain vaiheessa todettiin, ettei taloa pystytä pelastamaan, joten palomiehet alko heitteleen kamaa ulos talon ikkunoista. Että edes jotain jäisi perheen omaisuudesta talteen.

Meiltä jos koti palaisi, niin eniten varmaan jäisin kaipaamaan kaikkia valokuvia ja muistoesineitä. Vaatteet ja kalusteet voi aina korvata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Kun olin lapsi niin meidän läheltä paloi talo, jossa asui kavereitani. Muistan kuinka oltiin katsomassa sammutustöitä. Jossain vaiheessa todettiin, ettei taloa pystytä pelastamaan, joten palomiehet alko heitteleen kamaa ulos talon ikkunoista. Että edes jotain jäisi perheen omaisuudesta talteen.

Meiltä jos koti palaisi, niin eniten varmaan jäisin kaipaamaan kaikkia valokuvia ja muistoesineitä. Vaatteet ja kalusteet voi aina korvata.

Mulle nää kalusteetkin on niin pirun rakkaita, ett mä varmaan itkisin itseni kipeäksi.. Appivanhempien häälahjaksi saamat nojatuolit, vanha televisiokaappi jonka löysin hylättynä, äidin vanha koulupöydän lipasto, tädin vanha puhelin pöytä ja peili, äidin sedän tekemä yöpöytä.. Ja valokuvat. En nyt kyllä edes ajattele koko asiaa. Mutt varmistin jo, ett meidän piippuhan on ihan kunnossa, eikö ookin? Mies vakuutti, ett on. :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hirveää, mutta onneksi perhe pelastui. Palovarottimet tulisi muistaa laittaa kaikkiin makuuhuoneisiinkin ja sitten lisäksi "yleisiin" tiloihin.

Me haetaan heti maanantaina loppuihinkin huoneisiin, missä ei vielä ole. *hivenen säikähtänyt*
 
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Sellainen savu viittaa nokipaloon....

muoks. siis sellainen piipusta tullut sankka musta savu. meidän naapureilla oli nimittäin.

Nokipaloja tehdään ihan tarkoituksellakin; piippujen puhdistusmielessä. Uunia/ takkaa pitäis aina polttaa niin, ettei piippu pääse nokeentumaan kovin eli suurella ja voimakkaalla liekillä.
Nokipalo voi tulla myös "vahingossa", mutta siitä ei ole haittaa jos hormi on ehjä. Näin ei sitten vissiin ollut... :(

En ole asiantuntija. Ainakin kahdessa tietämässäni nokipalossa tuli palokunta paikalle, koska oli vaaratilanne.

Nokipalon pitäisi olla hallittu ja yleensä paikalla on nuohooja tms.
 
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/131862.shtml

Talonsa menettänyt perhe liikuttui: Ihmisten auttamisen halu on valtava!

23.02. - 10:40 (Luotu: 08:51) - Kommentit: 5

Uutiskertaus: Äiti pelasti neljä lasta palavasta kodista Lempäälässä



Hienosti tuossa ihmiset auttaneet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Juuri näin:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Voi kerpele. Ja voin sitt samantien sanoa, että jos ikinä koskaan näette naapurin piipusta tulevan vähänkään erikoista savua, menkää ja nopeaan ilmoittamaan asiasta. Voihan se olla, että toi palo on alkanut jostain muualtakin kuin piipusta, mutta jos se piippu on ollut rikki... Tiedättekö mikä morkkis on juuri nyt? :'( Pari iltaa sitten nähtiin ett niiden piipusta tuli tosi omituista ja sankkaa savua, mietittiin että mitäköhän puita ne siell oikein polttaa? Ja nyt se talo palaa tossa koko ajan, paloautoja on koko hemmetin katu täys. Kerpeleen kerpele. |O

Nythän voit osoittaa naapurirakkautta ja majoittaa naapurisi teille.


Noo ei suinkaan kannata, antakaa Neitinasun nyt rauhassa tsättäillä tääll

Mä en tiedä missä ne tällä hetkellä on. Mitä muuta mä voin tehdä, seistä tuolla paloautojen takana?

Jos niiltä menee suurinpiirtein kaikki, lahjoitat kaikki ylimääräiset astiasi, liinavaatteesi, lasten vaatteet, huonekalut ym., millä et itse tee mitään. Todella pelastus siinä vaiheessa kun kaikki on mennyt... :'(
 
Jos pitäisi rankata TOP 3 elämän pahimmat kohdat, ne olis ilman muuta
- Lapsen/ aviopuolison kuolema
- Avioero
- Kodin menettäminen tulipalossa tms.

Mä en niinkään välittäisi niistä tavaroista, huonekaluja saa aina uusia. Mutta se tunne, että elämältä on viety pohja ja kaikki rakkaat muistot sen mukana. Koti on ihmisen tärkein paikka eikä mikään saisi uhata sitä. Sinnehän me paetaan kun maailma on paha. Siellähän me viihdytään kun on hyvä olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hirveää, mutta onneksi perhe pelastui. Palovarottimet tulisi muistaa laittaa kaikkiin makuuhuoneisiinkin ja sitten lisäksi "yleisiin" tiloihin.

Me haetaan heti maanantaina loppuihinkin huoneisiin, missä ei vielä ole. *hivenen säikähtänyt*

Meillä on sarjoitettu palovaroittimet kaikkiin huoneisiin. Häkävaroitin on takan läheisyydessä. Se kyllä tuli vasta muutama aika sitten, sillon ku mä muuti tähän talouteen.
 
riittääkö kt kaksioon yksi varoitin noin keskelle huoneistoa vai pitäiskö joka huoneessa olla?

Mä oon ihan hysteerikko noiden tulipalojen kanssa ja pelkään aina että kämppä palaa kun ollaan sisällä. Valokuvat onneksi nykyään levyllä/koneella, levystä voi viedä varmuuskopion jonkun muun luokse. Meillä ei ole kotona mitään niin tärkeää etten kestäisi sen menetystä, paitsi nuo valokuvat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hysteerikko:
riittääkö kt kaksioon yksi varoitin noin keskelle huoneistoa vai pitäiskö joka huoneessa olla?

Mä oon ihan hysteerikko noiden tulipalojen kanssa ja pelkään aina että kämppä palaa kun ollaan sisällä. Valokuvat onneksi nykyään levyllä/koneella, levystä voi viedä varmuuskopion jonkun muun luokse. Meillä ei ole kotona mitään niin tärkeää etten kestäisi sen menetystä, paitsi nuo valokuvat.

Yksi varoitin per 60 neliötä.
 
Asennus

* Palovaroitin kiinnitetään kattoon korkeimpaan kohtaan, koska savu nousee ensin katonrajaan.
* Varoitin on sijoitettava yli 50 cm:n päähän seinästä, nurkkasta ja kattopalkista.
* Varoitinta ei tule asentaa esimerkiksi tuuletusikkunoiden tai koneellisen ilmanvaihdon tuloaukkojen läheisyyteen.
* Jos valvottavassa tilassa on koneellinen ilmanvaihto, on varoitin sijoitettava enintään 2 m:n päähän jokaisesta poistoilma-aukosta.
* Useampikerroksisessa asunnossa on asennettava joka kerrokseen vähintään yksi palovaroitin.
* Palovaroitinta ei kannata asentaa keittiöön, koska ruoanlaitosta syntyvät käryt voivat aiheuttaa turhan hälytyksen.
* Suositeltavaa on, että jokaisessa makuuhuoneessa ja kaikilla poistumisreiteillä on palovaroitin.
* Yhden palovaroittimen tehokas toiminnallinen alue kattaa noin 60 m².

http://fi.wikipedia.org/wiki/Palovaroitin
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Kääks, olivatko he paikalla silloin kun näitte sieltä piipusta sen savun? Meinaan vaan, että nokipalosta kuuluu melkoinen jyminä.

Mä en todellakaan tiedä. Me oltiin tulossa iltakävelyltä vaan siinä ohi, ei kyll mitään ääniä kuultu. Mutt savu oli paha, musta ja tosi sankka. Ei tullut vaan mieleenkään ett siellä ois mitään vikaa, ei vielä tänäänkään kun näin ekat paloautot ennenkö mies väläytti tossa kun kateltiin ikkunoista tota sammutusoperaatioo että muistatko kun nähtiin se savu niiden piipusta? Tajusin siinä saman tien että ei helvetti. :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hirveää, mutta onneksi perhe pelastui. Palovarottimet tulisi muistaa laittaa kaikkiin makuuhuoneisiinkin ja sitten lisäksi "yleisiin" tiloihin.

Me haetaan heti maanantaina loppuihinkin huoneisiin, missä ei vielä ole. *hivenen säikähtänyt*

Meillä on lisäksi häkävaroitin, kun tulee tuota takkaa poltettua joka päivä. Juuri eilen oli miehen kanssa puhetta, että pitää soittaa sutarille, että tulee nuohoomaan piipun (vuosi aikaa edellisestä ). Sehän tarkastaa samalla hormin kunnonkin.

Muoks. Sitäkin olen miettinyt, että mihin sijoittaa valokuvat, jotta pystyis ne mahdollisesti pelastamaan... Ainoat asiat, mitkä ihmisten ja eläinten lisäksi palavasta talosta pois haluan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maniokki:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Juuri näin:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Voi kerpele. Ja voin sitt samantien sanoa, että jos ikinä koskaan näette naapurin piipusta tulevan vähänkään erikoista savua, menkää ja nopeaan ilmoittamaan asiasta. Voihan se olla, että toi palo on alkanut jostain muualtakin kuin piipusta, mutta jos se piippu on ollut rikki... Tiedättekö mikä morkkis on juuri nyt? :'( Pari iltaa sitten nähtiin ett niiden piipusta tuli tosi omituista ja sankkaa savua, mietittiin että mitäköhän puita ne siell oikein polttaa? Ja nyt se talo palaa tossa koko ajan, paloautoja on koko hemmetin katu täys. Kerpeleen kerpele. |O

Nythän voit osoittaa naapurirakkautta ja majoittaa naapurisi teille.


Noo ei suinkaan kannata, antakaa Neitinasun nyt rauhassa tsättäillä tääll

Mä en tiedä missä ne tällä hetkellä on. Mitä muuta mä voin tehdä, seistä tuolla paloautojen takana?

Jos niiltä menee suurinpiirtein kaikki, lahjoitat kaikki ylimääräiset astiasi, liinavaatteesi, lasten vaatteet, huonekalut ym., millä et itse tee mitään. Todella pelastus siinä vaiheessa kun kaikki on mennyt... :'(

Mulla on ainakin yksi vuodesohva ja jotain astioitakin liikenee luullakseni, ja niitä lakanoitakin jonkin verran, ehkä pyyhkeitäkin. Pitää tosiaan ottaa selvää, mihin ne voi sitt toimittaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hirveää, mutta onneksi perhe pelastui. Palovarottimet tulisi muistaa laittaa kaikkiin makuuhuoneisiinkin ja sitten lisäksi "yleisiin" tiloihin.

Me haetaan heti maanantaina loppuihinkin huoneisiin, missä ei vielä ole. *hivenen säikähtänyt*

Meillä on lisäksi häkävaroitin, kun tulee tuota takkaa poltettua joka päivä. Juuri eilen oli miehen kansssa phetta, että pitää soittaa sutarille, että tulee nuohoomaan piipun (vuosi aikaa edellisestä ). Sehän tarkastaa samalla hormin kunnonkin.
Meill ois tullut viime viikolla, mutt jouduttiin siirtämään aikaa myöhempään.

Josta tulikin mieleeni, tuleeko siitä paljon sotkua, pitääkö siis suojata huonekaluja tms?
 

Yhteistyössä