Mea vai Meea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pimpula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Selkeintä olis joo kirjoittaa niin kuin lausutaan. Opettajana voin sanoa, että son välillä todella ärsyttävää, kun ei voi tietää, miten monet nimet pitää lausua. Ensin Sara sanoo, että lausutaan kahdella aalla, ja kohta toinen, että ei missään tapauksessa kuin yhdellä a:lla. Sama koskee just Nea, Tea, Nina, Tia, Mia -tyyppisiä nimiä.

Toinen, mistä voisin purnata samaan syssyyn, ovat yhdysnimet. Jos kerran sellaisen lapsellenne annatte, niin olisi sitten hyvä ruveta sitä ihan kutsumanimenäkin käyttämään. On eräänkin Eino-Matin ja Mia-Marin kanssa saanut selvitellä, että onko se nyt ensimmäinen nimi vai molemmat millä kutsutaan, vai kenties joku kolmas lempinimi. Argh.

Näin sanoen: ehdottomasto Meea. Kaunis nimi muuten :).

Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Mun mielestä sillain kirjotetaan, millain lausutaankin kun suomessa ollaan ja elelllään. Ulkomaalaiset ja ulkomailla asuvat sitten nimetköön miten huvittaa, mutta sitten ei saa vetää herneitä nenään kun joku ei osaakaan kirjoittaa tai lausua. Mua ärsyttää suunnattomasti yksi perhe, joka on tarjoituksella antanut lapsille mahdollisimman vaikeasti lausuttavat ja kirjoitettavat nimet ja hermostuvat sitten, kun joku ei tiedä, et sanotaan eri tavalla kuin kirjoitetaan tai päin vastoin. Heidän lastensa nimistä tavallisin on Tea, ja jos sen erehtyy sanomaan Tea, voi että sitä huutoa. Järjetöntä.

Näinhän se Suomessa menee. Eli lausutaan siten kuin kirjoitetaan. Piste.

Meea=Meea

Riikkakaan ei ole sama kuin Rikka

tai

Kalle ei ole sama kuin Kulli

mea:n itse valitsisin. meillä pojalla kolmikirjaiminen nimi ja sitä saa mun puolesta venytellä vaikka miten.. ei haittaa miten sen lausuu.. eniten poikaa kutsutaan (jopa päiväkodin tädit) lempinimellä.

Kirjoitetaan kuten sanotaan ehdottomasti. Ei mitään typeriä "lausutaan eri tavalla kuin kirjoitetaan" sääntöjä, joita joutuu sitten kaikille selventämään. Ja minusta Meea on selkeämpi

Yhteistyössä