Otatteko itse yhteyttä muihin? Itse olen ollut yksinäinen erityisesti teininä. Vasta aikuisena ymmärsin, että olen itse melko passiivinen, olen yhä. Menen kyllä vaikka grillijuhliin, jos kutsutaan, mutta en itse ikinä järjestä sellaisia. Toisaalta viihdyn hyvin yksin. Lapsen kanssa olen yrittänyt opetella aktiivikseksi. Ole kutsunut tuttavaperheitä kylään. Olen yrittänyt myös saada uusia ystäviä.
Itselläni syy tiettyyn eristäytymiseen teininä oli se, että tosissani olin varma, ettei kukaan kuitenkaan haluaisi olla kanssani. Olin varma, että kukaan ei halua vapaa-aikaansa pilata seurassani. Että en halua aiheuttaa toisille sitä vaivaannuttavaa hetkeä, kun heidän pitää kieltäytyä olemasta kanssani jonkun tekosyyn varjolla. Sitten itkin kotona, kun kukaan ei halua olla mun kanssani ja olen tuomittu yksinäisyyteen. Sittenhän ne muut tulkitsi varmaan niin, että en halua olla heidän kanssaan, kun kerran en ikinä pyydä ketään mihinkään. Itse asiassa en edes tervehtinyt kaikkia kaupungilla, koska senkin luulin häiritsevän muita. Kuinkahan itsekäs kuva siitä on tullut?
Eli jos ei halua olla kotona yksin, voisiko pyytää kavereita ulos? Onko koulussa kiusaamista vai kuinka koulusta ei enää kavereita löydy? Ehkä joku harrastus voisi olla hyvä, jotta tutustuisi uusiin kavereihin. Veikkaan, että jos joku on sulkeutunut eikä ota aktiivisesti kontaktia muihin, sellainen voi estää muita ottamasta kontaktia. Etenkin jos kyhjöttää vain kotona, niin ei kukaan voi edes tietää teidän haluavan seuraa.
Tsemppiä.