internet
Ei millään pahalla, mutta kun luin sun juttuja niin ehkä sun pitäisi olla vähän ymmärtäväisempi itseäsi ja taustaasi kohtaan. Et sitä ehkä itse näe, mutta et sinäkään ihan normaali ja terve taida olla.Alkuperäinen kirjoittaja Ap.:Niin, ilmeisesti Suomessa, jossa masennus on kansantauti, ei siihen sairastuneisiin kriittisesti suhtautuvien mielipiteitä haluta kuulla. Aloitukseni perustuu juuri omakohtaisiin kokemuksiin, joita olen myös joutunut terapiassa käymään läpi. Nämä masentuneet läheiseni nimittäin imivät päivät sängyllä ja kyttäsi menojamme. Hän odottaa kuolemaa, niin hän on sanonut jo kun olin teini-iässä. Miten valoisa tunnelma kotona olikaan...Onneksi pääsin muuttamaan kotoani kun löysin poikaystävän 17-vuotiaana. Yhä nykyisinkin hän saa minut ahdistumaan pelkällä tekstiviestillä tai jo ainoastaan ajatellessani häntä.
Ensimmäisen avomieheni kanssa olin viisi vuotta, hän oli suuri rakkauteni ja kaikki alkoi hyvin. Myöhemmin hän masentui, muuttui kyyniseksi, katkeraksi, eristäytyi ja tuli hullun , mutta ahdistava kyynisyys paistaa edelleen läpi. Hän on ollut samanlainen synkkyyteen taipuvainen koko ikänsä.
Toinen avomieheni, josta olen nyt eroamassa, oli myös suhteemme kaksi tai kolme ensimmäistä vuotta oikea unelmamies Hän ei ymmärrä imevänsä minusta kaikki energiat läsnäolollaan. Tulee niin huono olo kun menen kotiin ja hän on odottamassa synkeänä eikä koskaan edes hymyile.
Minä olen päättänyt erota, mutta en ole kertonut vielä miehelleni. Hän on joskus sanonut ettei kestäisi sitä. Seuraavalla kerralla odotan pitkään ennen kuin aloitan parisuhteen ja jos masennusta ilmenee se on heti poikki.
Eli ei mitään liiallista romantiikkaa tai saippuasarjoja - kunpa olisinkin kasvanut siihen maailmaan enkä tähän mutaisen mustuuden täplittämään ja masennuksen saastuttamaan läjään.
Masentuneet vievät elämänilon ympäriltään. Masentuneet eivät aidosti pysty välittämään muiden asioista - he ovat Se, ettei masentunut voi sairaudelleen mitään on tosiasia. Kukaan ei valitse sairauttaan. Mutta uusista suhteista ja ainakin pidättäytyä lasten hankinnasta. Ja me terveet voimme tehdä päätöksen elämämme suojaamisesta näiltä synkkyyden lähettiläiltä.