Martinan esimerkillinen, terveellinen raskausajan ruoka annos ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lady Listeria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
olen saanut esikoisen 2004 ja kuopuksen 2005, eikä silloin kukaan mistään fetakiellosta kyllä puhunut, söin aurajuustoakin, en tiennyt että nekin olivat kiellettyjä, vaikka sitä neuvolan vihkosta luin missä oli kiellettyjä ruoka-aineita

[QUOTE="hmmm";26008650]olen saanut esikoisen 2004 ja kuopuksen 2005, eikä silloin kukaan mistään fetakiellosta kyllä puhunut, söin aurajuustoakin, en tiennyt että nekin olivat kiellettyjä, vaikka sitä neuvolan vihkosta luin missä oli kiellettyjä ruoka-aineita[/QUOTE]

Sehän ei tarkoita, etteikö nykytietoa olisi järkevä noudattaa? Tieto lisääntyy..ehkäpä on ollut surullisia syitä päivittää noita listoja?

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26008665:
Siis en tajua teitä hysteerisiä,syöttekö jotkut helvetin listat kädessä?? Itse olen syönyt raskauksien aikana ihan samaa mitä muutenkin ja terveitä nuo lapset ovat...

Noh, se nyt vaan on fakta, että listeriaa on olemassa ja jos se sattuu omalle kohdalle, niin se on vähän huonompi homma sitten. Mielestäni siinä ei ole MITÄÄN hysteerista, jos 9kk (ajatella, niin lyhyen ajan) on ilman niitä "kiellettyjä" ruoka-aineita. Olethan (vai oletko?) ilman alkoakin sen ajan, mikset siis ilman kiellettyjä ruokia? :) Ja hei, sinä söit mitä sattuu ja lapsesi ovat terveitä, hyvä niin! Kaikilla ei kuitenkaan ole yhtä hyvä tuuri.

• Tykkää
Reactions: MIRKAMÖRKÖ
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26008665:
Siis en tajua teitä hysteerisiä,syöttekö jotkut helvetin listat kädessä?? Itse olen syönyt raskauksien aikana ihan samaa mitä muutenkin ja terveitä nuo lapset ovat...

Käytetään kai sitä turvavyötäkin, vaikka varmasti on ihmisiä jotka selvinneet hengissä ajomatkasta ilma vöitä. Noissa raaka-aineissa on riskinsä, ja niistä on tiedotettava. Siitähän on kysymys.

• Tykkää
Reactions: weebo
En ota kantaa (koska en jaksa alkaa väitellä. Jokainen tekee, kuten parhaaksi näkee).

Mutta sen sanon, että nykysuositusten mukaan (mun nuorin syntynyt vuosi sitten) pastöroitujakaan tuorejuustoja ei suositella, koska ei ole varmuutta siitä, ettei listeria olisi niihin tullut sitten myöhäisemmässä vaiheessa ...pastöroinnin jälkeen.

Kuten sanottu, en ota kantaa tuohon (saati siihen, kuinka todennäköistä mikäkin on), vaan tuon vain kerron. :)

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja en muista nikkiäni;26008723:
Mun on vaikea uskoa että vauvat kuolee sentakia että äiti syö "väärää" ruokaa!
Ei kuole alkkisten ja narkkienkaan lapset helposti. Maalaisjärki hukassa monella, ja ylihysterisointia taas!

Ahahhahaha :D Väärää ruokaa!!!! Selvitä nyt edes mistä puhutaan ja tule sitten sanomaan? :laugh:

Mitäänhän ei tosiaan ole kielletty, mutta tutkimusten mukaan tietyt ruoka-aineet sisältävät riskejä. Se jätetään jokaisen omaan harkintaan jättääkö tietyt ruoat riskin takia kokonaan syömättä vai ei. Ihan huolettomasti mä en suhtaudu noihin varoituksiin, mutta ei ne tosiaan mitään kieltolakeja ole. Mun oli itse helpompi jättää kaikki riski-ruoat kokonaan pois kuin miettiä, että mikä sitten on liikaa jotain tai onko joku juusto tehty kummoisessa lämpökäsittelyssä.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";26008470]en kyllä ymmärrä tota "leuhkimista": Minä ainakin söin graavilohta, maksalaatikkoa, homejuustoa jne kiellosita huolimatta!
Siis mitäh? Onko ne omat halut todella tärkeämpiä kuin lapsen terveys ja lapsen hyvinvointi?
Tuo tökkii kiinteistö kaisassa (imetyksen lisäks) että hän leuhkii sillä ettei piittaa suosituksista vaan on rohkea ja uskoltaa syödä mitä vaan, lapsesta viis!
Miksi tehdä lapsia jos ei pysty hetken aikaa olemaan ajattelematta sitä omaa napaa???[/QUOTE]

Puhtaus ja säilytys..
Sen pöpösenkö voi saada vaik tuorekurkusta, mikäli edellä mainitussa asiassa on töpeksitty.
En näe syytä välttää mainitsemias ns.kiellettyjä ruokia.

[QUOTE="jaa";26008225]Nam, näyttääpä hyvältä. Kuinkahan ennen on pärjätty, kun ei ole ollut kaikenmaailman ruokakieltoja?[/QUOTE]

Niin tai hui miten ne maailmalla pärjää kun ne syö kanssa noita "kiellettyjä" tuotteita. 5 vuoden päästä ei varmaankaan saa edes ulos mennä tai juoda vettä kun se on vaaarallista.

Mitäänhän ei tosiaan ole kielletty, mutta tutkimusten mukaan tietyt ruoka-aineet sisältävät riskejä. Se jätetään jokaisen omaan harkintaan jättääkö tietyt ruoat riskin takia kokonaan syömättä vai ei. Ihan huolettomasti mä en suhtaudu noihin varoituksiin, mutta ei ne tosiaan mitään kieltolakeja ole. Mun oli itse helpompi jättää kaikki riski-ruoat kokonaan pois kuin miettiä, että mikä sitten on liikaa jotain tai onko joku juusto tehty kummoisessa lämpökäsittelyssä.

taikasana riski. Riski ei ole yhtäkuin 100%sesti tapahtuu.

Itse graavattua kalaa saa syödä, kun tekee vaan tuoreesta kalasta. Myöskään Feta ei ole milläkään kieltolistalla :) Maksalaatikkoakin saa syödä, kunhan pysyy suositelluissa määrissä. Itse söin juuri eilen maksalaatikkoa, ja olen rv 23. Kannattaa itse selvittää ne faktat ennenkuin alkaa keuhkoomaan.

Hesen majoneesiakin saa syödä ihan vapaasti, siinä ei ole mitään raakaa tai pastöroimatonta.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Jännä että on tuollaisia suosituksia, kun ne sit on osan mielestä täysin turhia.
Tiedän muutaman raskaana olleen jotka ovat saaneet listerian ja voin kertoo että ei se ole mikään leikin asia.

Tämä on tosiaan vähän sama kuin lasten turvaistuimet autossa. Suositellaan että lapsi olisi selkä menosuuntaan 3 vuotiaaksi asti, mutta osa vanhemmista laittaa lapsen kasvot menosuuntaan jo varhaisessa vaiheessa, koska lapsi ei viihdy niin hyvin selkä menosuuntaan.
Eli tuossakin ajatellaan omaa viihtymistä, ei lapsen turvallisuutta.

Meitä on niin moneen junaan. Toiset on itsekkäitä oman navantuijottelijoita jotka viis piittaa suosituksista. Sit taas osa meistä osaa käyttää maalaisjärkeä ja miettiä mikä on parasta lapselle.

Seuraava kysymys löytyy Valion usein kysyttyä palstalta, eli Valio ei väitä esim. Aurajuuston olevan turvallista raskausaikana. Mistä te olette pääteleet että se on?

"Voiko raskaana oleva syödä sinihomejuustoa?

Raskaana oleville ei suositella ns. riskielintarvikkeiden nauttimista. Listeriaa on silloin tällöin esiintynyt muun muassa homejuustoissa, minkä takia myös niitä pidetään listerian suhteen riskielintarvikkeina (kysy lisätietoja muiden elintarvikkeiden osalta neuvolastasi).

Vaara on vähäinen aikuisilla terveillä henkilöillä, mutta listerian on todettu olevan vaaraksi sikiölle. Raskaana olevan kannattaa välttää homejuustoja raskauden ajan. Raskauden aikanakin homejuustoja voi käyttää turvallisin mielin ruoanvalmistuksessa, sekä keitettävissä että uunissa kypsennettävissä ruoissa.

Juustoja tutkitaan säännöllisesti listerian havaitsemiseksi. Valio AURA® sinihomejuuston ja Valio AURA® Gold sinihomejuuston puhtaus ja turvallisuus varmistetaan tuotannossa päivittäisillä näytteenotoilla ja puhtaustarkkailuilla. "

Uusimmat

Yhteistyössä