Marrasvauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **emppu**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sarppa, no sit suosittelen jatkamaan samalla, jo tutulla pillerillä.

Meillä ei Nan kelpaa. Täytyy ostaa muutama purkki Tuttelia jos kaveri suostuisi sitä syömään. Täytyy aloittaa toi korvikkeen totuttelu, että minäkin pääsen eroon tissistä kesään mennessä. Ja huhtikuussa lähdetään lappiin, jossa pojan täytyy jo pärjätä siskon/mummon hoidossa kokonainen päivä, joten korvikeen täytyy kelvata.

jooh tänään käytiin neuvolassa/lääkärissä, poika oli taas kasvanu tosi hurjasti. Painoa oli 6800g ja pituutta 64,5 cm :) allergia testeissä pitää käyttää kun pojalla on ihottumaa? poskessa ja päälaella. ens kuussa on ylim lääkäri käynti kun meidän pojalla ei oo hävinny vielä tuo moro-refleksi.. et ens kuussa se pitäis olla jo lähteny.. sit kuulemma tutkitaan jos ei oo lähteny. hmm? en ihan käsittäny kyl mitä haittaa sitä on..

laittakaapas muutkin neuvolakuulumisia? :D

Mä en tiedä mitään noista reflekseistä, mutta etsin heti vähän tietoa kun luin Sarpan kirjoituksen. En siis edes tiennyt mikä on moro-refleksi, mutta tällaisen pätkän löysin siis vastaukseksi, mitä haittaa siitä on...

"Moro-refleksin vaikutuksesta voi kehittyä aistiyliherkkyyksiä. Vaikutukset voivat tulla esille myös arkuutena, hyökkäävyytenä, säikähtelynä ja impulsiivisuutena. Henkilö saattaa suuttua nopeasti ja leppyä nopeasti. Hänellä voi olla pelkoja ja liiallista herkkyyttä. Koetilanteessa hän ei saa itsestään irti sitä mitä osaa, vaan on ns. alisuoriutuja. "

Sarpan on varmaan turha vielä olla huolissaan, eiköhän se refleksi siitä katoa kun ikää tulee.

Meillä on lääkärineuvola vasta parin viikon päästä.

Hei!

Meillä on neljän kuukauden neuvola maanantaina. Tyttö on kehittynyt parissa viikossa huimasti. JOtenkin havannoi ympäristöään valtavasti, jokeltaa ja oppinut kirkumaan ja päästelemään kaikenlaisia huudahduksia... :D Varmaan kokeilee, että mitä ääniä itsestään lähtee. Samoin liikkuminen on mennyt eteenpäin, tyttö kääntyy jo hienosti selältä masulleen ja pikkuisen jo ryömii. Nyt sitä ei tohdi jättää enää yksinään mihkään kun koko ajan johonkin päin ähisee ja kääntyilee. Ensimmäinen nauru pääsi viikko sitten - voi että kuinka ihanan kuuloista se oli. Nyt ollaan kovasti yritetty naurattaa :D.

Napatyrä on myös hieman painunut sisäänpäin. JOhtuukohan siitä, että imetys on nykyään nopeaa 5-10 min ja ilmaa ei pääse enää mahaan samalla tavalla. Mä siis imetän kokonaan vielä, ei olla edes maisteltu mitään muuta ruokaa. Jospa lähiviikkoina aletaan tekemään kokeiluja... mukava lukea teiltä miten muille ruoka maistuu ja mitä olette vauvoille antaneen.

Sanip, meillä on maisteltu kiinteitä nyt 2,5vk. Ensin aloitin perunalla, mutta siitä seurasi vain huutoa eikä perunasose maistunut pojalle yhtään. Parin päivän jälkeen lisäsin perunan sekaan porkkanaa ja sose alkoi maistua paremmin. Nyt meillä syödään peruna-maissisosetta, joka uppoaa poikaan hyvin. Täytyy myöntää, että tuo peruna-maissisose on aika hyvää, maistoin sitä itse tehdessä ja kelpaisi minullekin. Määrät on vieläkin tosi pienet, annan kerralla vain yhden jääpalan verran - saa siitäkin lapikoida varmaan 20 kertaa suuhun kun poika ottaa vain niin vähän lusikasta kerralla. Aluksi poika ei ymmärtänyt yhtään, mitä suuhun laitetulla soseella piti tehdä, ei siis ymmärtänyt nielaista. Meillä meni varmaan viikko, ennenkun oppi kunnolla syömään soseruokaa eikä kiukutellut ja huutanut samalla. Vieläkin syöttämistä hankaloittaa pojan alituinen halu ottaa itse kiinni lusikasta, työntää käsi suuhun yhtäaikaa ruoan kanssa ja repiä ruokalappua, siis aikamoista show:ta tuo ruokailu, mutta selvitään siitä kuitenkin aika nopeasti. Annan soseen kanssa pojalle myös vettä pullosta, jota ei juo, mutta pureskelee tuttia ja saa muutaman tipan vettä puhdistamaan suuta.
Viikon verran olen antanut myös sokeroimatonta hedelmäsosetta muutaman lusikallisen. Yllätyin, kuinka vaikea oli löytää sokeroimatonta heldelmäsosetta, lähes kaikissa on lisättyä
hedelmäsokeria. Meillä on maisteltu nyt omenaa ja omena-aprikoosia. Hedelmäsoseet maistuvat selvästi paremmin kun perunajutut, mikä on ihan ymmärrettävää, vaikka nämä sokeroimattomat ei todellakaan ole mitenkään makeita.

Meillä on alettu heräämään, äidin harmiksi, jo seitsemältä. Olen sitkeästi yrittänyt vain jatkaa unta ja antanut pojan jutella omiaan. Välillä poika nukahtaa vielä hetkeksi, joskus vain höpöttää omiaan vaikka tunnin jos minä muka nukun vieressä. Onneksi tällä kaverilla ei ole kiire pois sängystä heti herättyään, vaan saadaan lepäillä sängyssä edes kahdeksaan asti ennen ylösnousua.

Pakko oli tulla kirjottamaan kun niin ahistaa..

ootteko muut kärsiny nyt synnytyksen jälkeen rajusta hiustenlähdöstä?

mulla on nyt kk ajan jatkunu tää kauhee sulkasato. parturi huomautti jo viimex kaljuuntuvasta päästäni eikä se edes sillon ollu puoliksaan näin paha. mie pelkään tosissaan et mulla oo kk päästä hiuksen haiventakaa. nyt jo näkyy omaan silmään selvästi kaljuuntuneet kohdat.
mie oon ihan neuvoton.. :/

Sarppa, sama täällä. Mulla on kampaaja ensi viikolla ja aion lyhentää tukkaa reilusti, että edes näyttäisi paksummalta. Mies on jo tuskastunut noihin jokapaikassa oleviin hiuksiin ja pojankin vaatteissa ja käsissä on niitä kokoajan.
Mä luulin, että hiusten lähtö vähenee kun lopettaa imetyksen, muttei se sit niin menekään jos Sarpalla edelleen sama ongelma.

Me ollaan reisussa Tahkolla. Lähdetään rinteeseen kunhan pakkanen vähän laskee.

Oletteko käyttäneet hyppykiikkua vauvojen kanssa? Meillä poika on todella innoissaan kiikussa. Ensin yritti kävellä kiikussa, siirteli jalkoja varoivaisesti, mutta nopeasti oppi hyppimään ja hihkuu riemusta siinä. Meillä on nyt kiikuttu pari viikkoa joka päivä hetken aikaa.

Meillä onkin sellainen 18 vuotta vanha sukuperintö hyppykiikku, tosi retro. Se on erimallinen kuin nää nykyiset. Musta tuntuu et tässä on helpompi kiikkua aika pienenä. Mä en ollut nähnyt tätä mallia ikinä ennen, mut toimii hyvin ainakin tällä pojalla.

Mulla on kans nyt alkanut hiuksia lähtemään enemmän. Tukasta sitä ei vielä huomaa, mutta harjaan jää selvästi enemmän ja tosiaan hiuksia on joka puolella kauheesti.

Me aloitettiin kiinteät viime viikon maanantaina bataatilla. Ekat päivät meni ihan hyvin ja perjantaina annoin myös luumua ekan kerran. Siitä sitten alkoikin levottomat yöt, kun Idalle tuli kauheat ilmavaivat. Tuota tosi huonoa nukkumista jatkui 4 yötä, vaikka pariin päivään en edes antanut enää muuta ku maitoa. Sitten luin netistä, että suolioireet voi tulla myös päivien viiveellä. Nyt en sitten tiedä aiheuttiko ne se bataatti, luumu vai molemmat. Viime yö oli ensimmäinen normaali yö, että herättiin vaan syömään. No sitten tänä aamuna esikoinen "ilahdutti" heräämällä klo 5.30...vähän väsyttää.

Nyt ei sitten tee kauheesti mieli antaa mitään uutta ruokalajia, kun pelottaa taas, että mitä siitä seuraa. Eihän tässä muuten mitään kiirettä noiden kiinteiden kanssa olisikaan, mutta sen painonnousun takia pitäis antaa.

Neuvolakin on vasta viikon päästä..

Emppu, mä luulisin että vauvan vatsalle käy enemmän luumu kuin bataatti. Aikuisillakin kun voi luumusta tulla helposti ilmavaivoja. Mä en ole syöttänyt pojalle ollenkaan bataattia, ei vaan ole tullut ostettua.

Meillä soseet uppoaa nykyään tosi hyvin. Kaveri aukoo itse suutaan jo valmiiksi ja odottaa seuraavaa lusikallista. Sama reaktio syöttääkö kasviksia vai hedelmää, aika yllättävää minusta. Hedelmää syödessä pitää vielä lipoa kovasti kielellä ja maistella kovasti. Mä en vaan oikein tiedä, kuinka paljon tuon ikäiselle voi soseita antaa. Toistaiseksi olen antanut aika pieniä kerta-annoksia ja vain kerran päivässä kasviksia ja kerran hedelmää, muuten mennään tissimaidolla ja harjoitellaan korvikkeen syöntiä pullosta. Pullomaito kelpaa toisinaan hyvin, ja välillä alkaa vain kamala huuto eikä poika suostu edes maistamaan pullosta.

Mä olen ihan järkyttynyt, kuinka nopeasti poika on kasvanut. Meillä on neuvola tiistaina, jolloin saadaan uudet mitat. Mutta...me ostettiin viime kesänä Jenkeistä pojalle 1v.(12kk) kokoiset Levikset ja nyt huvikseni kokeilin niitä - ne on sopivat nyt, siis 4kk vanhana!

meillä luumusose sose toimii masuvaivojen pelastajana. nyt oli pari pvä masu sekasin pojalla eikä kakkaakaan tullu. mut eilen annoin luumusosetta niin johan oli poika pirteempi ja masu on taas kunnossa.

bataattia oon myös ite miettiny et kokeilis. ja varmaan parsaa ja kukka/parsakaalia vois myös. noita ainakin kovasti suositellaa, eli mahd monen värisiä kasviksia.

hedelmästä ei olla ennettu kuin tota luumua ja mangososetta.

marjoja en oo vielä antanu.

meillä poika syö jo aika "isoja" annoksia soseita. n. puol desiä- desi. ja maitoa tottakai välissä ja lopuksi.

meillä on kyl pojalla tosi nopeesti levinny toi atooppinen ihottuma. mut ei tunnu kyl poikaa haittaavan tai siis ei raavi tai mitään. rasvannu oon niin se vähän vähentää sitä. en oo vielä käyttäny allergia testeis mut ensviikolla pitäis yrittää..

ja vielä ainakaan ei oo hävinny tois moro-homma.. et aika vahvasti vielä tulee välillä. mut en oo kyllä huolissaan. hyvin on poika muuten kehittyny.

Emppu: missä mitoissa teidän pikkuinen on kun painonnousu huolettaa?

Sarppa, meillä kanssa taitaa toi moro vielä tulla. Tai ainakin Ida vieläkin paljon säpsyy käsillään, en ole varma onko se sitä moroa, mutta luulisin. 3 kk neuvolassa se vielä ainakin tuli, mutta silloin terkka ei siitä mitään sanonut, totesi vaan. Itsekin olen aihetta googlettanut ja pitää nyt toivoa, että pian häviäisi.

Meillä on 4 kk neuvola vasta ens perjantaina, joten uusia mittoja ei ole, mutta reilun 3 kk iässä Ida siis painoi vain 5110g (syntymäpaino melkein 4 kg)...eli siitä syntymän jälkeisestä painosta (3580g) oli siis vasta reilu 1,5 kg tullut niin eihän se paljoa ole.

Meillä oli tänään 4kk lääkärineuvola. Kaikki oli ok, poikakin suht yhteistyöhaluinen. Minä en kyllä huomannut, että lääkäri olisi erityisesti katsonut noita refleksejä. Enemmänkin teki normaalin yleistarkastuksen.

Pojan mitat oli 66,5cm ja 8,4kg. Pituutta oli tullut kuukaudessa 4cm ja painoa 900g.

Saatiin myös ruokailuohjeita. Hoitaja ehdotti puuron aloittamista iltaruoaksi kohtapuolen, jos se vaikka pidentäisi yöunia. Meillä siis herätään joka yö vähintäänkin 3h välein, huonona yönä vieläkin useammin. Poika on alkanut käymään nukkumaan jo klo 20, ja aamu tulee valitettavasti jo kuuden jälkeen. Sitkeästi olen yrittänyt itse nukkua edes seitsemään, poika juttelee itsekseen mun vieressä ja usein nukahtaakin vielä hetkeksi. Täytyy ottaa pimennysverho käyttöön makuuhuoneeseen, kun siellä on niin valoisaa jo aikaisin aamusta, että poika luulee että on aamu. Kaikki keinot täytyy kokeilla jos unta sillä keinolla riittäisi vähän pidempään aamulla.

Lellu: teidän pikkusella on kyllä hyvin painoa ja pituutta.

hirveästi on kyllä eroja saman ikäisten painoissa ja pituuksissa!

siis ei meilläkään lääkärissä katsottu refleksejä mut lääkärille vaan pisti silmään miten helposti tulee. sitähän ei kannata testatakaan turhaan.

Myö käytiin tänään verikokeissa(allergistest).. oli kyllä ihan kauhea kokemus. sääliksi kävi poikaa. toinen olihan hätää kärsimässä.
sieltä tultuakin oli ihan reppanan olonen pitkän aikaa.

kahden viikon päästä olis taas lääkäri. kontrollikäynti siitä morosta. en kyl osaa olla huolissaan siitä. poika kuitenki muuten kehittyy normaalisti jne..!

Ootteko muut ottanu vakuutuksia? meillä on koko ajan hankinnassa mutta sitä kun on niin aikaansaamaton..

Sarppa, mä kyselin myös sitä vakuutusta, mutta mun mielestä se oli kallis. Meidän vakuutusyhtiössä vuosimaksu olisi ollut n.300e ja vuosittainen omavastuu vähintään 100e vuodessa. Totesin, että 400e:lla käydään aika monta kertaa lääkärissä ilman vakuutustakin. Tietysti jos tarvitsee laittaa putket korviin tms.kalliita toimenpiteitä niin sitten ehkä kannattaa.
Mä olen itse yksityisellä terveydenhoitoalalla töissä, joten mun pitäisi kannattaa tuota privaattilääkäritoimintaa, mutta toistaiseksi luotan flunssassa tms. terveyskeskukseen ja vakavamman vaivan tultua maksan omasta pussista pojan yksityislääkärin.

Vakuutusyhtiöissä on tietysti eroja, voihan sen vakuutuksen saada halvemmallakin, mutta kysyin vain yhdestä vak.yhtiöstä.

Kyllähän noi vakuutukset hintavia on. Me otettiin Idalle ennen syntymää voimassa oleva vakuutus. En uskaltanut olla ottamatta, jos vaikka olisikin syntynyt sairaana. Esikoisella oli myös, mutta se lopetettiin, kun vaihdettiin vakuutusyhtiötä. Eipä tuon kanssa ole tarvinnut sen jälkeen lääkärissä käydäkään, kop kop. Mut näin mäkin sen ajattelen, että tuolla 400 e vuodessa käy jo monta kertaa yksityiselläkin, nyt kun on nähnyt, että tuo esikoinen on ns. perusterve. Eli varmaan toi Idankin vakuutus jossain vaiheessa lopetetaan, jos ei tule mitään sairastelukierteitä, allergioita tms.

Huomenna neuvola niin kirjoittelen sitten lisää..

Meillä on lapselle vakuutus, tais olla vuosimaksu noin 250 euroa Fennialta.

Meillä oli viime viikolla neljän kuukauden neuvola ja tytsy painoi 6300 g ja pituutta on 59 cm.
Tyttö osaa kääntyä selältä mahalleen ja toisinpäin. Ja juttua tulee ihan mahdottomasta... :) Ja kirkumaan on oppinut. Vierastamista on myös ollut jo muutamia viikkoja. Mutta olen huomannut, että jos on väsynyt niin silloin vierastaa selvästi enemmän. Ja silloin jos joku ottaa syliin - erityisesti toinen mummoista on sellainen ketä vierastaa kovasti. Mutta vierastaminen ei kuitenkaan ole jokapäiväistä eli eipä oikein osaa sanoa että ketä vierastaa sitten loppupeleissä...

Minä imetän edelleen, nyt ollaan pikkuhiljaa alettu maistelemaan perunaa ja porkkanaa sekä hedelmäsosetta. Määrät on ihan tosi pieniä mutta mielestäni hyvin avaa suutaan ja on ihan innoissaan kun saa jotain suuhun. Ehkäpä tämäkin vielä tyttö oppii syömään vielä... :)

Mukavaa viikonloppua!

meillä on ruoka ruennu maistumaan tosi hyvin pojalle.
ollaan syöty mm. peruna,porkkana ja maissisosetta. hedelmistä mangoa,banaania,mustikkaa, luumua..

kerralla menee jo reilut määrät. noin desi/ puol pilttitölkkiä. ja siihen vielä maidot päälle..

ja televisio kiinnostaa kovasti! jostain lastenohjelmista veeti suorastaan villintyy!
kuhan puoli vuotta tulee täyteen niin arvelin ostaa sen ensiaskeltuolin. ei oikein poika taho sitterissä enää viihtyä.. lattiallakin vaan tovin. suuttuu kun ei pääse eteenpäin. :))

meillä oli edessä ens kuussa isännän kolmekymppiset.. olis tarkoitus olla pojasta erossa siis kokonainen yö(mummilla hoidossa). huh.. saattaa olla kyl et tää mamma ei pysty jättää poikaa niin pitkäksi aikaa. saa nähä.. jotenkin jos sais kovetettuu ittensä.

Minä jättäisin mielelläni pojan yöhoitoon, jotta saisin itse edes yhden yön nukuttua, mutta meillä se on vielä mahdottomuus kun poika heräilee niin paljon yöllä ja nukahtaa tissille. Varmasti tulisi ikävä, mutta mun mielestä tekee itselle hyvää olla jsokus erossa lapsesta.

Me lähdetään parin viikon päästä Lappiin lomalle ja siellä on tarkoitus hiihdellä päivät kahdestaan ja poika siskon kanssa. Aamulla ja illalla olen sitten tarjoassa tissiä ja syliä kaverille. Täytyisi vaan saada jotenkin poika syömään innokkaammin korviketta tuttipullosta. Ostin kaksi uutta pulloa, mutta vanha Ainu kelpaa parhaiten. On se niin outoa, että välillä poika syö pullosta tosi reippaasti, ja välillä ei huoli ollenkaan vaan huutaa pelkästään. Joka päivä edelleen harjoitellaan ainakin yhden syötön kohdalla.

Meillä syödän myös ahnaasti soseita. Nyt olen antanut noin puoli purkillista kerralla. Kasvisoseet on omaa tuotantoa ja hedelmät purkista. Meillä on nyt syöty perunaa,porkkanaa, maissia ja parsakaalia. Hedelmistä ainakin mangoa, omenaa, päärynää, ruusunmarjaa.

Meillä myös kiljutaan kovasti kuten Sanipilla, varsinkin aamulla. Poika oikein kuuntelee omaa äääntään ja joskus säikähtää kun suusta tuleekin niin kova kiljahdus.

Oletteko käyneet vauvojen kanssa missään vauvakerhoissa tms.?
Meillä on neuvola järjestänyt vauva+äiti kerhon, joka kokoontuu 4 kertaa. Siellä ollaan käyty nyt kaksi kertaa ja on ollut kiva nähdä muita samanikäisiä vauvoja ja äitejä. Tää ryhmä on siis vain ensimmäisen lapsen saaneille ja ikäeroa lapsilla on noin 1kk. Meidän poika on toiseksi vanhin. Kokoonnutaan varmasti omatoimisesti vielä ryhmän lopputtuakin.

Heippa pitkästä aikaa!
Meilläkin lääkärineuvolassa lääkäri oli sitä mieltä, että Pinjalla olisi vielä mororefleksi. Itse en sitä meidän arkipäiväisessä elämässä ole enää aikoihin tavannut. Pinja oli viimeksi 7,220 kg ja 65,5cm. Pinja kääntyy selältä mahalleen ja pyörii puoli kierrosta navan ympäri. Se myös nauraa räkättää isosiskolle isosti ääneen. Ihan kirjaimellisesti räkättää, se on hassua kuunneltavaa ja oon sitä myös videoinut :).

Meillä mennään edelleen täysimetyksellä. Yhden kerran kokeiltiin lusikallista porkkanasosetta, kun muuten vaan halusin nähdä meniskö alas jos tarjoisin. Ei mennyt ja kun meillä ei ole vielä kiirettä, niin ajattelin tuossa 5kk korvilla kokeilla sitten uudestaan.

Hiuksia lähtee edelleen multakin, mutta ei ehkä enää niin paljon kun vaikkapa kuukausi takaperin. Tai sitten tuohon hiustenlähtöön on jo niin tottunut ettei sitä enää edes huomaa :D.

Onkos teidän muiden vauvoilla mitään uniriepua tai pehmoa, joka ois jo vauvalle rakas? Mä ostin tollasen lehmärievun Pinjalle ja nyt oon huomannu että siitä on tullut tärkeä ja nukahtaa parhaiten se kun saa hypistellä sitä ja vetää naaman päälle.

Meillä otetaan päivällä käytössä ollut harso (siis likainen) yöksi viereen. Yleensä annan sen kaverin käteen nukahtaessa niin se hillitsee käsien huitomista kun puristaa jotain käteensä. Harso siis vaihtuu joka päivä, eikä poika sitä erityisesti kaipaa, mutta laittaa yleensä heti suuhun ja tuntuu tutulle kun haisee valmiiksi maidolle yms. Aamulla harso löytyy jostainpäin sängystä. Yölläkin laitan harson käteen syötön ajaksi niin se rauhoittaa käsien liikettä. Tämä poika siis riehuu unissaankin älyttömästi, löytyy yleensä sängystä ainakin 90 astetta kääntyneenä.

Me oltiin eilen neuvolassa. Ida painoi 5580g ja oli 62,5 cm pitkä. Painokäyrä on laskeva :( Nyt pitäisi saada kiinteitä menemään öljylisällä. Oon nyt 3 päivää antanut riisijauhoista tehtyä puuroa (terkan neuvosta) ja siitä ei ole vielä ainakaan tullut mahavaivoja.

Ida kanssa kiljahtelee, yrittää nauraa ääneen (hassun kuuloista), pärisyttää sylkeä ja juttelee mahdottomasti. Kääntynyt on vaan kerran yli kuukausi sitten eikä nyt ole ollut edes yritystä.

Mulle laitettiin tällä viikollla kuparikierukka. Oli aika hintava, joten pitää toivoa, että se sopii. Eihän se sitten kallis ole jos sitä voi sen 5 vuotta pitää. Saas nähdä kauanko on vuotoja, hormonikierukasta vuosin ekat 3 kk joka päivä.

Me ei olla kerhoiltu nyt ollenkaan. Ehkä sitä voisi vielä tässä keväällä käydä perhekerhossa. Esikoisen kanssa siellä ollaan aikasemmin käyty.

Idalla ei ole vielä mitään unilelua tai rättiä. Nukkuu mahallaan niin ei ole ollut tarvetta räpeltää mitään unta hakiessa.

Yhteistyössä