Yksinasuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Yksinasuminen vaikuttaa olevan tämän palstan monelle kirjoittajille pelottava ja vastenmielinen asia.

Tässä faktaa yleisestä ja mielestäni ihanteellisesta ilmiöstä.

AI-yhteenveto

Yksinasuminen on Suomessa vakiintunut rakennemuutos. Suomessa on jo yli 1,3 miljoonaa yksinasuvaa, ja yhden hengen taloudet muodostavat lähes puolet kaikista kotitalouksista. Yksinasuminen on erityisen yleistä nuorilla aikuisilla ja iäkkäillä, ja naiset asuvat miehiä useammin yksin vanhuudessa. [1, 2, 3]
Yleiskuva yksinasuvien tilanteesta 2026:
  • Asuntokuntien osuus: Lähes joka neljäs suomalainen asuu yksin. Yli 75-vuotiaista jopa 43 % on yksinasuvia.
  • Toimeentulohaasteet: Yksinasuvien asumismenot ja kiinteät kulut ovat suhteellisesti suurempia kuin monen hengen talouksissa, mikä luo toimeentulopaineita.
  • Yhteiskunnallinen keskustelu: Yksinasuvien tarpeet ovat nousseet vahvemmin politiikan keskiöön. Esimerkiksi työasuntovähennyksen laajentamista yksinasuviin on esitetty, jotta työn perässä muuttaminen helpottuisi.
  • Yhdistystoiminta: Valtakunnallinen Yksinasuvat ry ajaa yksinasuvien oikeuksia, järjestää vertaistukea ja kokoontuu säännöllisesti. [1, 2, 3, 4, 5]

En ole kyllä palstalla havainnut pelkoa tai vastenmielisyyttä yksinasumista kohtaan. Jokainen tyylillään.

En kuitenkaan pidä ilmiötä varsinaisesti haluttavana, saati sitten ihanteellisena. En taloudellisesti, ekologisesti enkä tunne-elämän tasolla.

En ole kyllä palstalla havainnut pelkoa tai vastenmielisyyttä yksinasumista kohtaan. Jokainen tyylillään.

En kuitenkaan pidä ilmiötä varsinaisesti haluttavana, saati sitten ihanteellisena. En taloudellisesti, ekologisesti enkä tunne-elämän tasolla.
Huomasin jossain ketjussa paheksuntaa yksin elämistä kohtaan ja siksi aloitin uuden ketjun aiheesta.
Julkisuudessa aiheesta on jo ollut paljon keskustelua.
Minulle vapaus, rauha ja hiljaisuus ovat aina olleet hyvin tärkeitä. En kaipaa ketään enkä mitään. Ehkä se on ihmiselämän valaistumista ja suurinta viisautta.
Kaikki muu maailmassa häipyy, mutta minä en koskaan jätä itseäni.
Uudessa aikauslehdessä Femina on mielenkiintoinen kolumni miten olla sinut itsensä kanssa. Olen sisäistänyt kolumnin ajatukset jo hyvin kauan sitten.

Huomasin jossain ketjussa paheksuntaa yksin elämistä kohtaan ja siksi aloitin uuden ketjun aiheesta.
Julkisuudessa aiheesta on jo ollut paljon keskustelua.
Minulle vapaus, rauha ja hiljaisuus ovat aina olleet hyvin tärkeitä. En kaipaa ketään enkä mitään. Ehkä se on ihmiselämän valaistumista ja suurinta viisautta.
Kaikki muu maailmassa häipyy, mutta minä en koskaan jätä itseäni.
Uudessa aikauslehdessä Femina on mielenkiintoinen kolumni miten olla sinut itsensä kanssa. Olen sisäistänyt kolumnin ajatukset jo hyvin kauan sitten.
Kaikkien kannalta olisi parasta, että mahdollisimman moni teistä narsisteista viettäisi aikaa omassa erinomaisessa seurassa. Tuskin kukaan kaipaa noin itserakasta qsipäätä.

Yhteistyössä