Marrasvauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **emppu**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Emppu, meilläkin heräillään monta kertaa yössä. Mä luulen, ettei poika ainakaan nälkään herää. Olen vielä syöttänyt 1-2 kertaa yössä koska poika rauhoittuun niin nopeiten. Joskus pelkkä tutin anto riittää, joskus tuttia saa antaa monta kertaa. Yleensä poika on täysin hereillä ennenkun minä herään ja uudelleen nukuttaminen on työlästä. Kohta harkitsen omaan huoneeseen siirtämistä jos se vaikka auttaisi tähän yörauhattomuuteen, en silloin ainakaan heräisi itse jokaiseen ähinään jne.

Minä tein tänään päivähoitopaikkahakemuksen. Tuntui aika kamalalta valita vaihtoehtoja eri päiväkodeista. Olen menossa töihin syyskuun puolivälissä, aluksi vain 30h/viikko, todennäköisesti 4pv/viikko. Onhan kaveri vielä silloin tosi pieni, mutta uskon että sopeutuu päivähoitoon nopeammin kuin vanhempana.

Meillä pojasta on tulossa kovaa vauhtia todellinen mammanpoika eli haluaisi olla vain äidin kanssa. Poika viihtyy kyllä isän ja muidenkin tuttujen seurassa, mutta kun tulen paikalle, haluaa heti äidin syliin. Toisinaan poika vierastaa mummoa ja sisaruksiaankin (jos ei ole nähnyt reiluun viikkoon) ja välillä on heti kaikkien kaveri, myös uusien tuttujen.

Sarppa, meillä poika ei huomannut mitään eroa ruoassa kun lisäsin siihen lihaa. Kaikki ruoat uppoaa hyvin, nyt kelpaa kuningatarsosekin, joka ei välillä maistunut. Tässä ruokailuhommassa olen päässyt helpolla kun poika syö niin hyvin. Tissiä olen antanut vielä yöllä, mutta nyt aion lopettaa senkin ja siirtyä tarvittaessa yöpulloon. Pullomaidon syönti on ollut tähän asti haasteellisin homma pojan hoidossa, mutta nykyään ottaa jo pullon mielellään.

Lellu, mä mietin ihan samaa, että voisi kokeilla Idan siirtämistä omaan huoneeseen. Esikoinen oli just saman ikäinen, kun muutettiin nykyiseen asuntoon ja sai siis silloin oman huoneen. Muistaakseni unet parani kyllä. Toisaalta taas jos yöheräilyt (joita viime yönäkin oli varmaan 30) jatkuu niin itselle on tosi raskasta käydä aina toisessa huoneessa. No pitää nyt miettiä. Viime yönä kyllä totesin, että joku muutos nukkumisjärjestelyihin on tehtävä. Esikoinenkin nimittäin heräsi 2 kertaa vessaan ja pari kertaa muuten vaan. Vähän turhan raskaaksi alkaa käydä, kun kumpikin heräilee vuorotellen. En ole nukkunut syvää unta nyt moneen yöhön. Päikkäreillekään ei pääse, kun lapset nukkuu päivällä eri aikaan. Kyllä se maha taitaa Idaa edelleen vaivata, kun monesti piereskelee, kun herää. Lisäksi nenä on ollut tukkoinen nyt parina yönä.

Ida ei vielä ole kauheesti vierastellut, paitsi viimeksi neuvolassa terkkaa.

Meillä poika syös ihan kaikkea muuta paitsi liha tai kanaruokia. Siis esim. liha-perunasosetta tai riisi-broilerisosetta. Lissään yleensä vielä maitoa jotta soseesta tulee ihan löysää. MUtta ei niin ei. Kasvis ja maissi soseet menee kyllä tosi hyvin..

Minä taas kelaan jätin kodinhoidontuen hakemuksen.. olisin niinku ainakin 3.6.2011 asti. eli poika olisi n. 1,5vuotta. Mie en raaski vielä viedä hoitoon. Päiväkotiin tuskin ikinä tulen viemään vaan perhepäivähoitoon. Se tuntuu jotenkin luotettavammalta ratkaisulta. Päiväkodissa tuntuu usein osa lapsista jäävän vähemmälle huomioinnille ja vähän väliä tuntuu et jostain päiväkodista hävinny lapsi pihalta tms.. MUTTA toki päiväkodeissakin on eroja!!

Mulla kotiin jäämiseen vaikutti myös kun mulla ei hirmu paljoa enempi rahaa tulis olinpa töissä tai kotona. Töissä teen noin 30h/vk + keikat. Kotona saan kotih.tuen+h.lisän+kuntalisän. Lisäksi meidän pitäisi hankkii toinen auto jos menisin töihin. Eli päätös oli aika helppo.

Mie oon kans miettiny milloin pojan siirtäis omaan huoneeseen. Nyt olis varmaan helppo kun poika ei herää enää ollenkaan öisin. Niin ei tartteis rampata. Mut tod näk pidän tonne vuoden ikään asti samassa huoneessa.

Meillä on vähän vaihtelevasti joko isinpoika tai mammanpoika.. Ja välillä myös mummonpoika =)) Välillä selvästi joku on toista enempi pojan suosioissa

Meillä poika ei varsinaisesti vierasta mutta ujostelee kyllä. Esim leuka rupeaa aina väpättämään kun ujostelee. :D

Sarppa, minäkin mietin tuota perhepäivähoitoa ja laitoinkin sen kakkosvaihtoehdoksi heti lähipäiväkodin jälkeen. Mua epäilyttää perhepäivähoidossa se, että jos hoitaja on huono/ei tule toimeen lapsen kanssa niin lapsi on ihan hunningolla kun päiväkodissa on aina monta aikuista joista edes jostakin lapsi tykkää jne. Periaatteessa siis kannatan kotihoitoa ja perhepäivähoitoa, mutta toivon että poika pääsee tuohon viereiseen päiväkotiin jossa on 12 paikkainen alle 3-vuotiaiden ryhmä.

Meidän kunnassa ei saa kuntalisää. Olkaa onnellisia jos sellaisen saatte, sehän on iso lisäraha jos jää hoitovapaalle.
Mä pidän todennäköisesti hoitovapaata pari kuukautta sitten kesällä 2011. Saan sitten leikkiä ja temmeltää pojan kanssa koko kesän kun hän on 1,5v. Ja jos haluan niin voinhan olla hoitovapaalla vielä kesän 2012.

On se jännää, miten Sarpan poika tunnistaa lihan tai kanan ruoasta. Vai onko siinä koostumuksessa eroa, karkeampaa tms. Mä en ole kanaa tarjonnut, ehkä tässä lähiviikkoina. Tein nyt ison satsin tota jauhelihamössöä, joten meillä syödään sitä eri kasvisten kera nyt jonkin aikaa. Kalaa en aio itse tehdä, sen tarjoan purkista kun sen aika tulee.

No myö ollaan kyllä ihan äimänä kans ton lihan syönnin suhteen. Onhan se karkeampaa mut mie teen siitä kyl tosi löysää kun lisään vielä maitoa siihen.
Poika avaa suunsa innoissaan mut kun saa ruan suuhun rupeaa kakomaan ja ihme virnistyksiä näyttää. kaipa se ei sit tykkää.. =)

PItää sit varmaan pysytellä kasvis/marja/hedelmä soseissa.

Joo tuo kuntalisä 180e -verot on kyl tosi iso apu! Jännä kun osissa kunnissa sitä ei ole.

Me käynnistettiin mökkikausi vappuna. Poika oli heti kuin kotonaan siellä ja nukkuikin melkein paremmin kuin kotona. Eka venematka vähän jännitti (itketti), mutta jo paluumatkalla meinasi uni tulla kesken matkan äidin sylissä. Luulen, että pelastusliivit oli ekan itkun syynä kun niissä ei oikein mahdu liikkumaan sylissä.

Minä lopetin vihdoin imetyksen. Olin luvannut miehelle imettää 6kk, nyt loppu tuli pari viikkoa etuajassa. Ainakaan vielä rinnat ei ole liiemmin pakanneet maitoa tms. Imetin jo kuukauden ajan pelkästään yöllä eli rinnat ja poika ehtivät tottua lopettamiseen. Poika ei näytä yhtään kaipaavan rintaa, heittäytyy jo innoisaan heti kyljelleen sängyssä kun näkee maitopullon.

Ai hitsi kun olisin mökki.. On ollu meilläkin haaveissa mutta ehkä ei vielö kun vasta ostettiin tämä omakotitalo.

Meillä nyt jo toinen yö on menny aivan valvomiseksi. tai siis ei poika varsinaisesti herää eikä siis syö yön aikana kertaakaan mutta pyörii levottomasti ja vaikeroi. Tuttia kun antaa pari kertaa niin sit nukahtaa. Kuumeenki olen mitannu mutta ei. Luulen kyllä että tuo hampaiden puhkeaminen aiheuttaa tuon.

Sarppa, varmaan on hampaita tulossa jos yhtäkkiä valvottaa.
Meillä on ollut sellaista yleistä kiukkua nyt vajaan viikon ajan, epäilen myös hampaiden tuloa.

Meillä kaveri on muutenkin öisin tosi levoton. En tiedä mihin herää, mutta kääntelee itseään hermostuneesti ja valittaa. Joskus tutti auttaa uuteen uneen, mutta vielä olen antanut maitoa kun sillä nukahtaa heti uudestaan, nälkä ei varmaan kuitenkaan ole. Aamullakin saan vielä parin tunnin lisäunet meille molemmille kun annan maitopullon siinä kuuden-seitsemän aikoihin, muuten poika heräisi jo niin aikaisin.

Mun piti vielä kysyä, että tunnetteko te muut itseänne jotenkin tyhmiksi/yksinkertaisiksi nyt synnytyksen jälkeen? Musta tuntuu, että mä en muista mitään enkä älyä/osaa mitään. Johtuu varmaan tästä pitkästä valvomisesta (pätkittäisistä unista) ja normaalin ajatustyön puuttumisesta. Jotenkin nämä pelkät vauva-asiat ei riitä mun aivoille, pitäisi kai olla enemmän järkevää/haastavaa ajatustyötä. Mä en kohta kehtaa edes jutella ihmisille kun tuntuu etten tiedä mistä puhutaan ja tunnen itseni niin yksinkertaiseksi helppojenkin asioiden äärellä. Pitäis vissii tehdä vaikka ristikoita kun poika nukkuu niin sais jotain mietittävää ja töitä aivonystyröille...???

heh...joo lellu mulla on vähän sama tai lähinnä se että tuntuu että ei enää osaa keskutella muidenku pojan tai isännä kanssa. Mie nään aika vähän kavereita kun kaikki asuu ties missä niin tuntuu et kohtaa osaa enää seurustella ollenkaan ihmisten kanssa.
kyllä mie aika paljon liikun kodinulkopuolle.. esim.kaupoissa ja kuntokeskuksella 4x viikkoon. Mie luulen kyllä että väsymys tekee "hölmöx".. mie saan nukuttuu joka yö melkeen sen 8h ainakin (paitsi viime öinä) mut sit jos tulee valvottua niin seuraavan päivän on kyllä ihan pihalla kaikesta..

Mie oon oottanu et millonkahan tää vesseli lähtee liikkeelle.. kova yritys sillä on päällä lattilla ollessaa mutta ei saa liikuttuun kun pikkusen sivulle. Johan se poika tällä viikolla puolvuotta täyttää..

Edelleenkään ei saada lihaa/broileria menemään.. kala-vihannessosetta oon yrittäny maistattaa pari päivää se on menny vähän paremmin alas..

Iltapalaa oon muuttanu siitä isosta velli-maito määrästä puurolautaselliseen ja päälle 150ml maitoa/velliä.. eli kova poika on kyl syömään.

Onko teillä ketkä ootte parisuhteessa niin vauvan tulo lähentäny teitä vai toisinpäin? meillä se on lähentäny ehkä mutta seksielämä on kyllä edelleen niin kuollutta jotta.. joka päivä mie jaksa ukolle siitä sanoo =)) Jospa se tästä sit vaikka kevään korvella paranis.. heh

Sarppa ja muutkin kiinteiden syöjien äidit, millainen ruokarytmi teillä on? Annatteko "aamupalaa"?
Meillä on tällainen rytmi:

klo 5.30-7.30 n.150ml maitoa (eli kun poika herää, tämän jälkeen nukutaan vielä 1,5-2h, mutta tämä on meidän ns.aamupala)

klo10 liha/kasvissosetta 1dl + vettä, joskus 100ml maitoa ruoan jälkeen

klo 14 hedelmäsosetta 3/4 purkillista + 150ml maitoa (maito ehkä 30min myöhemmin)

klo 17-18 150-200ml maitoa/velliä

klo 20 riisi tai kaurapuuroa n.1dl + loput hedelmäsosepurkista

klo 21 150ml maitoa (sängyssä, poika nukahtaa tähän jollei ole jo nukahtanut ilman maitoa)

Yöllä syö yhteensä n.150-200ml maitoa kahdella eri herätyksellä. Viime yönä 200ml pullosta juotiin vielä aamumaidotkin eli yösyömiset on aika vähäisiä, tuskin nälkäänsä syö.

Niin ja Sarppa, ei meilläkään peiton alla kovin paljon tapahdu. Tällä kertaa minä olen se passiivisempi, ei vaan jaksa...

Mäkin tunnen kyllä "tyhmentyneeni" tänä aikana, jonka olen ollut kotona. Osittain kyllä omaakin vikaa, kun ei ole harrastanut mitään aivojumppaa. Ja selvästi väsymys vaikuttaa myös. Välillä tuntuu vaikealta esim. meiliä kirjoittaessa muotoilla asiaansa fiksusti...ja kielitaito rapistuu myös vauhdilla :(

Sarppa, me miehen kanssa ollaan riidelty lasten saannin jälkeen enemmän, kun aikasemmin, mutta toisaalta kyllä lapset ovat meitä lähentäneetkin. Eli vähän sekä että. Peitot heiluu sen verran, että kummatkin on tyytyväisiä, mutta ei mitenkään tosi usein.

Lellu, meillä syödään näin:

n. klo 9 aamupuuro
klo 11-12 kasvissose
klo 16-17 kasvissose
klo 19-20 iltapuuro

Hedelmäsoseita en ole vielä paljoa antanut, mutta ne mitä olen niin annan jälkkärinä. Maitoa juodaan sitten noin puoli tuntia ennen tai jälkeen kiinteän ruuan ja määristä ei ole tietoa, kun imetän. Yöllä imetän myös pari kertaa, yleensä klo 2 ja 6 suunnilleen. Sosetta menee vajaa purkillinen kerralla ja puuroa reilu desi. Eli ihan hyviä määriä toi tyttö syö, vaikka ei se koossa näy.

Koitin muuten sitä omaa huonetta pari yötä ja sitten päätin ottaa Idan takaisin viereen. On mulle itselle paljon parempi, kun ei tarvitse nousta, niin saa unen päästä helpommin kiinni syötön jälkeen. Nyt yöt ovatkin taas menneet ilman mitään ylimääräisiä tutinlaittoja tms.

Meillä vuorokausi rytmi on seuraavanlainen

n..7.00-8.00 maito
aamupala n.9.00-10.00 puuro/hedelmäsose, maitoa
lämmin ruoka n. 11.00-12.00 kasvis/liha tms sose
12-16.00 väillä 1-2x välipalaa, hedelmäsose
16-18.00 toinen lämmin
20.30 iltapuuro ja maito-velliseosta 180ml

JA yöllä JOS herää niin maito/velliseosta..
Ja noiden ruokailujen välissä aina vettä/maitoa milloin aina haluaa..

Sarppa, mistä sä tiedät milloin poika haluaa maitoa?

Meillä kun poika ei pyydä koskaan ruokaa vaan syötän kellon mukaan. Ainoastaan joskus ruoan jälkeen (hedelmäsoseen) alkaa kiukutella, eli jää nälkä ja silloin annan lisäksi maitoa ja kaveri on sen jälkeen tyytyväinen.

Niin, meillä lapsen tulo ei ole juurikaan muuttanut suhdetta. Kahdenkeskisiä hetkiä on tietysti vähemmän.

Oletteko te muut huomanneet, että lapsen ja isän suhde olisi läheisempi nyt kun vauva on isompi? Meillä ihan selvästi mies on kiinnostuneempi pojasta nyt kun sen kanssa saa helpommin kontaktia ja voi leikkiä jne. Jotenkin se isä-poikasuhde on kasvanut tosi paljon tässä viimeisten kuukausien aikana. Meillä tämä kaveri on miehen neljäs lapsi, joten mies ei liiemmin intoile samoista asioista kuin minä kun asiat on jo niin tuttuja sille.

Emppu, mä en ole vielä kokeillut sitä omaa huonetta, mutta ajattelin testata kun mennään mummolaan parin viikon päästä. Ainakin viime yönä kaveri vaan ähisi ja vääntyili sängyssään moneen kertaan johon minä heräsin enkä nukahtanut uudestaan ennenkun annoin maitoa jotta tilanne rauhoittuu. Luulen, että näistä "turhista" herätyksistä pääsisin jos poika nukkuisi omassa huoneessa.

Just kun kirjotitin, että yöt on taas menneet paremmin niin viime yönä sitten heräiltiin vähän väliä. Ida on taas flunssassa, joten siinä varmaan syy. Esikoisella ja mulla itsellä on myös flunssa, kiva.

Meilläkin miehen suhde vauvaan on lähentynyt. Ekat kuukaudet (kun Ida vaan enimmäkseen huusi) olivatkin lähinnä mun vastuulla. Ja koska mun mies ei ole muutenkaan mikään vauvaihminen, niin esikoisesta tiedän, että välit tulevat vielä läheisimmiksi mitä enemmän Ida kasvaa. Mun mies sanoi jo ennen esikoista, että mieluiten ottaisi jonkun valmiiksi 3-vuotiaan :) Mutta siis selvästi mies jo nyt nauttii erilailla vauvan seurasta, kun tämä ottaa kontaktia ja tajuaa jo juttuja.

Lellu: jotenki mie vaan huomaan sen et ahaa nyt on jano pojalla tai pieni hiuko. tällä on jotenki niin eri sävysiä noi itkut et suurinpiirtein tietää mkitä on vailla vai ihanko vaan tylsyyttään kitisee.
myös aina ennen päikkäreitä ottaa maitoa.

Meillä on koko tän puolen vuoden ajan pojalla ja isällään ollu tosi läheinen suhde. Ukko hoitaa välillä jopa enemmän poikaa kun minä. Tai siis kotona ollessaan. ja jos mies on iltavuosossa huomaan kyllä pojasta että se pikkuisen ikävöi isäänsä.

Meillä poika sairastu eilen ensimmäistä kertaa elämänsä aikana.. Flunssahan se siis.. yskii ja on tosi nuhainen. enkä oikein millään saa mitattua kuumetta kun rimppuilee. Sit jos nukkuu ja yritän niin unissaan rupee sit kääntyilee. en tiedä pitäsikö sit koklaa mitata pyllystä. Keittosuolatipat ja friida on käytössä, eipä kai sitä näin pienillä muutakaan ole. Paitsi jos kuumetta nostaa niin suppoja.

Moi pitkästä aikaa!

Kirjottelen jotakin kuulumisia pikaisesti.
Mekin aloitettiin kiinteiden maistelu n. kuukausi sitten. Mutta meillä elellään melko joustavasti edelleen, niin syömisten kun nukkumistenkin suhteen. Sopii meille. Syödään ja nukutaan kun nälättää tai väsyttää :). Olin aika yllättynyt miten hyvin Pinjalle kasvissoseet uppoaa. Esikoiselle ei aikanaan sitte millään. Pinja saa kiinteää ruokaa kaksi kertaa päivässä, muulloin imetän. Ja mä syötän kaikki soseet purkista. Kaks hammastakin Pinja on tässä kerennyt saada.

Pinja osaa ryömiä takaperin. Tosin ei vielä mun nähdäkseni kovin määrätietoisesti etene. Nyt koittaa kovasti nousta konttausasentoon ja onnistunutkin siinä muutaman kerran.

Mä hankin Manducan varmaan n. kuukausi sitten ja se on aivan loistava! Vaunuja on käytetty sen hankinnan jälkeen vaan pari kertaa, muuten kannan. Se on niin ihanaa! Eikä tosiaankaan tunnu missään. Ja Pinjakin tykkää. Siinä saa nukkua päiväunet ja valveilla ollessaan katsella turvallisesti äidin läheisyydestä maailmaa.

Eipä sen ihmeempiä,
Oikein hyvää Äitienpäivää!

Liuku, paljonko Pinja painaa kun jaksat niin hyvin kannella? Tuo meidän poika on varmaan jo ylittänyt 9kg:n rajan ja ei todellakaan ole mikään kiva kannettava. Nyt poika vielä "röhnöttää" koko painollaa sylissä, vähän isompana kun osaavat itse vähän kannatella itseään kantaminenkin on helpompaa vaikka painoa tuleekin lisää. Mä olen kokeillut vain rintareppua. liina on ymmärtääkseni mukavampi.

Meillä poika ei vieläkään käänny selältä vatsalle, toisinpäin aika usein. Otin jo leikkimatosta lelukaaret pois pari viikkoa sitten motivoidakseni liikkumaan, mutta tuloksetta. Tänään, äitienpäivän kunniaksi, poika sai kaaret takaisin ja leikkii innoissaan matolla. Voi sitä intoa kun poika näki leikkimaton taas täydessä komeudessaan. Huomenna kaaret taas lähtee parvekkeelle "jäähylle"...
Mä luulen, että tämä kaveri kävelee ennenkun ryömii tai konttaa. Poika osaa tosi hyvin seisoa tukea vasten ja harjoittelee joka päivä hyppykiikussa kävelemistä itsekseen.

Meillä on ensi viikolla eka hammastarkastus - oli hampaita tai ei. Tämän kaverin suussa ei hampaita ole, ei ainkaan suostu niitä mulle näyttämään, saa nähdä onnistuuko hammashoitaja paremmin suuta tutkimaan.

Hyvää äitienpäivää kaikille! Minä olen jo kakkukahvit juonut ja ruusut on pöydällä maljakossa.

Heips lellu,liuku emppu ja muutkin taustailijat! Ja tosi ihanaa äitienpäivää!

Mie en kyllä oo saanu ylenpalttista hemmottelua tänään. en kahvia sänkyyn enkä kukkia.. phöh. heh no miun mies ei kyl ikinä ollukkaan mikään romantiikan lähettiläs vaan just niin perus suomalainen mies =) Kyl se lahjan osti ja ihanan kortin olivat tehneet pojan kanssa miulle <3

Meillä ei edelleenkään ryömitä.. korkeintaa ihna pikkuisen sivulle. mullakin on semmonen olo et varmaan kävelee jo ennen kun konttaa rms :D heh. mut siis tosi tukevasti jo seisoo tuettuna. hampaitakaan ei ole näkyny vaikka hieroo kovasti ikeniä ja kuolaakin enemmän kuin berhandilainen. Flunssa alkaa pikku hiljaa hellittämään..

Siis luinko mie lellu oikein että hammashoitola teillä ensviikolla? hui onko jo tämän ikäisille semmosiakin.. =) tää ei kyl kenenkään anna sorkkii suuta.. ainakaan ilman kauheaa mekkalaa

Sarppa, se on ryhmätilaisuus 5-10 kk ikäisille vauvoille. Sinne mennään oli hampaita tai ei. Vaivan palkaksi saa hammasharjan ja tahnan. Mä en usko, että poika antaa suuhunsa katsoa, mutta mun puolesta saa yrittää.

Eikä muakaan ole ylenpalttisesti hemmoteltu. Sain ne ruusut ja ruoan ravintolassa, ei tullut lahjaa tai korttia kuin Sarpalle. Mä en odottanut oikein mitään, muistuttelin kyllä kukista jne. jo viikolla. Ei näää äitienpäivät niin ihmeellisiä paiviä ole, mutta ihan kiva että mies edes vähän muistaa.

Lellu, Pinja painaa uskoakseni jtn n. 8kg. Rintareput, baby björnit ja vastaavat onkin ergonomisesti ja ortopedisestikin huonoja. Tuossa Manducassa voi kantaa edessä, kyljellä ja takana. Hihnat ristikkäin tai kuten repussa. Siinä on lantiovyö ja se on suunniteltu niin, että lapsen paino jakautuu ja suuri osa siitä on lantiolla, jolloin kantaminen ei tosiaankaan tunnu missään. Paitsi jos vyöt on säädetty väärille asetuksille, mutta se on helppo kun kerran asentaa ne itselle sopiviksi. Siinä myös lapsen jalat menee oikeaoppisesti sammakkoasentoon eikä roiku alaspäin (niinkun babybjörnissä, ei tee vauvan lonkille hyvää).

Myös trikooliina oli meillä alkuun käytössä, mutta nyt kun keksin ostaa tuon manducan, niin liinaan ei tuskin oo paluuta!

Meillä on kanssa tuo Manduca ja ekat kuukaudet se olikin aivan välttämätön, kun piti paljon kanniskella. Nyt en ole aikoihin sillä kantanut, kun viimeisinä parina kertana Ida ei oikein siinä viihtynyt, kun ei nähnyt tarpeeksi. Mutta voisi taas kokeilla.

Meillä alkoi äitienpäivä nihkeästi, kun odotin, että saisin nukkua niin pitkään kun haluan ja mies hoitaa lapsia. No kävikin sitten niin, että mies nukkua posotti ja mä hoidin lapsia. Tuli kyllä tosi kurja fiilis ja mies saikin kuulla kunniansa, kun vihdoin pääsi sängystä ylös. No loppupäivän tuo onneksi oli sitten ahkerampi ja sain kyllä ihan kivat lahjat, kukkia jo perjantaina, pikkupullon sampanjaa ja lahjakortin vaatekauppaan.

Ai niin, sitä piti vielä sanoa, että mä otin lelukaaret pois leikkimatolta jo yli kuukausi sitten, mutta eipä ole sekään kauheesti neitiä motivoinut liikkumaan. Ida pyörii navan ympäri mahallaan ollessaan ja on muutaman kerran kääntynyt mahalta selälleen, mutta toisinpäin ei. Ei edes aktiivisesti yritä kääntyä. Saisi jo oppia, että ei tarvitsisi mihinkään tutkimuksiin mennä.

heips!

Meillä on huomen aamulla neuvola, jänskättää miten paljon poika kasvanu.

Mie käänsin meidän vaunut tänään ratasasentoon. tai en nostanu vielä istuma-asentoon vaan siihen keskitasolle. Tykkää varmaan katella maisemia paremmin siitä.. =)

HUomenna sit enemmän juttuu!

Sarppa, onko teillä 6kk neuvola? Meillä on vain 5kk ja seuraava onkin 7kk lääkäri. Musta on tylsää kun nyt ei saada 6kk mittoja, vaikka mun mielestä olisi kiva ne saada kun kerran eka selkeä rajapyykki ylittyy (puoli vuotta).

Meidän hammastarkastus oli helppo juttu. Siellä kerrotiin ne samat jutut, mitkä kaikki jo tietää ja katsoivat pojan suuhun. Aika turha reissu.

lellu joo siis on puolenvuoden neuvola. seuraava on sit 8kk, silloin on myös lääkäri. Näin mie oon kuullu et monissa kunnissa toimitaan, kun 6 kk iässä annettaan tietyt rokotteetkin...kai..

Siis neuvolassahan saa tietty käydä vaik kahesti kuukauteen. meillä ainakin aina kysytään haluanko pysyä samassa järj eli kk välein vaik kenties tihemmäin tai harvemmin..

Miusta tuo kk väli on just passeli ja nyt ei haittaa vaik vähän harvemminki.
Huomenna saahaan pojalle loput rokotteet. Mie oon ottanu kaikki rokotteet mitä vaan saa. sen kummenpaa miettimättä asiaa. Kun ei kerta oo oireitakaan tullu jälkeenpäin.

Meillä ei tuo puuhamatto(missä ne lelukaaret) oo ollu käytössä pitkillee. Viltin päälle laitan pojan yleensä pyörimään. Tosin se ei kyllä pyöri vaan mahalleen päästyään hermostuu kun ei pääse oikein mihinkään liikkumaan. Mie toivon todella et lähtis kohta etenemään. Meillä poika viettäisi päivät mieluusti katsellen piirrettyjä (lempparit on hoplaa ja jummijammi :) ja sehän olisi itsellekkin helppo laittaa poika vaan sitteriin ja tehä omia juttuja. mutta eihän poika ikinä kehittyis silleen. Eli päivisin mie oon yrittäny touhuta pojan kanssa kaikenlaista vaikkei aina viihdykään. esim. leikitään maassa yhdessä,ulkoilua ym ym ja sit välillä "saa" kattoa piirrettyjä. =))

Yhteistyössä