Marrasvauvat 2007 HELMIKUU´08

Vattihatulle iso :hug: ja pikaista paranemista. Kuulostaa kyl oudolta käytökseltä sairaalassa.

Nyrkkejä on täällä syöty jo jostai 1.5kk ikäisestä ja kuolattu kans mut ei mitään hampuja viel näy.

Ella nukku paremmin viime yönä ku en velliä antanu eli en anna enää.. Ja kiva ku neiti suostuu nukkuu omassa sängyssä ja on alkanu menee yöunille siinä klo 22 aikaan.. Aamulla sit herätään 8-10 välillä et alkaa jotai rytmiä muodostuu. Päivällä sitte nukutaan miten sattuu mut nukutaan kuitenkii pidemmät unet jossai vaiheessa.

Mut nyt neiti heräs aamupäivätorkuilta joten :wave:
 
Ellu24: Porissahan me oltiin sairaalassa eli SatKs....muistelisin, että sinä ja minä ollaan samalta paikkakunnalta :whistle: Oli siellä kyllä oudot säännöt, välillä pisti vihaks ja välillä vaan nauratti, kurjaa kumminkin, kun samassa leikkimökin kokosessa huoneessa oli toinenkin äiti tyttönsä kanssa ja hän ei imettänyt, niin olipa ittellä kiva mutustaa edes aamu- ja iltapala siinä, kun toinen ei saanu mitään! Annoin kyllä omistani sille toiselle aina sen mitä halusi, toivat kumminkin aina pari leipää, jogurttia, hedelmän ja muroja tai vastaavaa, niin oli helppo jakaa.....
 
Vattihattu Voimia! Muistan hyvin miten kamalalta tuntui kun Aino oli kipeä ja jatkuvasti vahti hengittääkö toinen kunnolla vai ei... Tai kyllähän Aino edelleen yskii välillä ja räkää pitää pari kertaa päivässä imeä pois, mutta se limaisin aika on jo takana. Moneen päivään ei ole tyttö oksentanut, mikä on hurjan hieno juttu. Ainohan oksensi limaa ja muutenkin nenän tukkoisuus sai helposti aikaan yökkäys-refleksin jolloin kaikki ruoka tuli tietysti ulos...
Toivottavasti Venni paranee pian!

PikkuM Olen myös miettinyt noita hampaita, että koska mahtavat tulla. Ainolla on tosi usein sormet tai nyrkki suussa ja kuolaa riittää. Myös minun kättä viedään suuhun ja tyttö puree itseasiassa aika lujaa(!). Voi kun eivät vielä puhkeaisi!
 
moooi :wave:

Vattihattu; Ihme toimintaa kyllä sairaalasta. :x Paranemisiaa sinne päin! :hug:

Täällä Sara nukahti vaunuihin 23 aikaan (oltiin eilen illalla vähän myöhempään liikentees ja siks pikkasen rytmi taas sekasin..) mutta kuitekin nukahti ja jotain hetken vielä kitis vaikka oli syöny jotain 180ml maitoo+vellii. No hetken tungin tuttiii ja keinutteli vaunui mut ei auttanu, katoin vaipan ja ei mitään ja sit annoin jotain 80ml maitoo ja sit simahti! elikkkä oli vissiii jääny vähän nälkä,sellasta "nälkäitkuu" pitikin siinä sitten joten ois vaa heti pitäny tajuu. Sillä kun tuntuu tulevan aina sellasii omii "äänteitä" kun sillä on nälkä :D
Niistä sit yleensä tunnistaa et nyt alkaa olee neidil kova nälkä :D

Nukku tuonne 7 asti eli 7 tuntia! Ihanaa ! Ja sit syötettiin ja nukku vielä tuonne n.10. Meilläkin alkaa tuo rytmi vähän jo hahmottuu, tosin jos on jotain menoi niin sit voi vähän mennä sekasin mut ei noi päivät mua niin häritse kuhan nukkuis ees yhen pitkän pätkän päiväs minkä yleensä tekeeki partsillta,sisällä ei oikein muuta tee ku ehkä vaan torkkuu. Ja mehän siis ollaan paljon liikentees ja harvoin on päivii et koko päivä oltais kotona :)

Pitäis meijän äitille lähtee käymään jossain vaiheessa,sinne syömään ;)

Joku tuossa sanoi (olikos Sanna..?) ettei maissivelli auta olleskaan?
Meillä siitä on taas ollu hyötyy,tyttö nukkuu paaaaaaaljon paremmin kun on masu täys :)

Sit tällänen kysymys tähän väliin että; Kuin moni imettää vielä edes osittain? Ihan mielenkiinnolla kysyn. Ite lopetin tuossa pari viikkoa sit että n.1,5kk imetin korvikkeen ohella yhteensä ja n.1-2viikkoa täysimetyksesellä synnytyksen jälkeen. Maitoo ei vain tullut enkä jaksanut sitten sen enempää alkaa mitään "keinoi" keksii et alkais ehkä uusiks tullakkaan kun neiti ei kuitekaa saanu oikeen tarpeeks niin oli sit parempi alkaa korvikkeella menemään kun sekin maistuu :)

Mut jooh, jos lähtis nyt tästä laittaa itteensä kuntoo :wave:

nita ja sara 28.11
 
niin ja tuosta Nyrkkien laittamisesta suuhun niin täällä sitä myös ahkerasti harrastetaan! Kuolaa ei sentään vielä valu mut vaikka ois tutti suussa niin se sylkästään pois ja mieluummin nyrkki suuhun :D:D
 
Onko se silloin täysimetystä, jos muuten syö tissiä ja silloin(aika harvoin, n.1kerta/2-3vko) kun käyn itekseni jossain sen verran pidempään niin silloin tarvittaessa tuttelia?
No, näin meillä joka tapauksessa mennään..

Joo, ja sen verran muistan esikostakin että vaikka sitä nyrkkien syöntiä olikin niin ei ne hampaat ihan heti kuitenkaan tulleet. En vaan muista milloin..apua, tää dementia taitaa olla jo ihan pysyvää.. :/
 
Vattihattu No niin mä vähän muistelin.. Oli vaan pakko tarkistaa
:whistle: Porissa on vähän muutenkin outoja sääntöjä.. Kaveri oli siellä työharjoittelussa ja opiskelijat joutuivat syömään liinavaatevarastossa :LOL: Saako udella, et missä päin Raumaa asustelette?

 
Meillä myös muuten imetetään paitsi jos jonnekkin lähdetään ni sit on pullo mukana, yleensä kerran tai kaks viikossa saa sen 100ml.. Ongelmana on kyllä se että meillä vedetään tutteli omneota, joka on jauhetta ja tehdään keitettyyn veteen. Eli pullottelu on jokseenkin hankalaa, lisäksi neiti on aika kranttu ja syö tota korviketta vaan jos nälkä on tarpeeks kova.

Käytetäänkö muilla tota omneota? Meillä se on siksi kun nuo jokaisen valmistajan valmiit korvikkeet tuli 1 kk ikäisenä kunnon paineella ulos suusta ja nenästä. Sen jälkeen en niitä oo uskaltanu kokeilla, vaikka mieli tekisi kun niin säätämistä ton jauheen kanssa on..

Meillä Pihla kanssa on kunnon Michelin-akka, kolme kaksoisleukaa ja jaloissa ainakin viiden poimut, eli mun maitoa taitaa tulla ihan kivasti =) Eilen tuli siis 3kk täyteen ja painoa on kyllä jo himpun yli 7kg, tiistaina on neuvola niin pääsee näkee tarkan tuloksen ku meijän kotivaaka näyttää vaan puolen kilon tarkkuudella..

DJ Mussukka minä päivänä sulla oli se neuvola? Mä en tiiä miten sen tiistain kahvittelun kanssa kun tuo saa sen piikin ja jos siitä tulee jotain oireita.. Paitsi jos me mennään Caralle niin eihän se haittaa jos Pihla vähän kremppa oliskin. Oliko täällä moni saanu jo sen rokotuksen? Tuliko oireita?
 
Täysimetyksellä täälläkin....parhaillaan tissillä :) .
Vattihatulle voimia :hug: vai sellaista toimintaa täällä meillä, täytyy toivoa ettei ite joutuis. Olin nimittäin ekan kerran eläissäni sairaalassa yötä kun tätä neitiä käytiin tekemässä.

pitääköhän Pinjan synttäreille jatkossa tehdä pinjata? :LOL:

Sauna taitais vapautua mulle seuraavaksi.......
 
Ellu24 Utele pois, Paroalhossahan me nykysin asutaan :) Missä te vaikutatte?

Täysimetyksellä mentiin tähän rs-virukseen asti, eli vajaan viikon verran oon nyt korviketta antanu lisäksi....vaihtelevalla menestyksellä menee. Joskus 20ml, enimmillään menny noin 100ml. Yöllä saa nukkua sitä paremmin, mitä enemmän korviketta menee, että sen puoleen hyvä, mut en tiedä mitä tekis syömisen suhteen....esikoinen oli aikoinaan kokonaan pullolla ja hyvin meni, ties aina, paljonko lämmittää sitä, mut nyt, kun on sekä että, oma maito ja korvike, niin koskaan ei tiedä, paljonko korviketta menee ja täytyykö kaikki taas kaataa viemäristä alas. Nyt on Venni myös alkanu vieroksuu vasenta rintaa, oikeasta imee vielä aika hyvin, mut vasemmalla alkaa huutaa jo, kun imetysasentoon laitan....huoh :whistle: jotenkin tekis mieli heittää koko imetykselle hyvästit ja siirtää pullolle kokonaan, mut sit taas toisaalta ei...kumpa poika hoitais esimerkiks tissiltä vierottumisen itse, niin ei tarttis pähkäillä. Tämä on tätä luopumisen tuskaa taas varmaan mun osalta B)

Onko kanssasisarilla vinkkejä meille?! :xmas:
 
Vattihattu Me asutaan Unajassa. Paroalhossa tuleekin viikottain käytyä, kun kaveri asustaa siellä.. Mä kyl tosissaan toivon, et ei tarttis Porin reissuja enää tehdä..Jospa sen verta terveinä pysyttäis, et Raumalla selvittäis.
 
Haukotus... meillä vaihteeksi huono yö takana. Neiti sai eilen ihan pikkusien maistaa perunamössöä ja siitähän saatiin kunnon masukiprestelyt tohon kahteen asti yöllä, jonka jälkeen kyllä nukutiin sitten kahdeksaan asti, mutta huh, huh. Hatunnosto vaan niille kenellä tuota heräilemistä vähän väliä yössä.
Tänään mennään sitten pelkällä maidolla en taida edes tota velliä<antaa, vaikka se ei olekkaan mitään tytölle tehnyt. Meillä kyllä syöty porkkan-peruna velliä suhteessa 50 ml velliä + 150 ml maitoa.
Meillä on saatu se rokote jo, eikä tullut yhtään mitään vaikka samalla saatiin se Rota "rokote".

En tuohon imetykseen osaa mitään sanoa kun mulla epäonnistunut täydellisesti kummankin tytön kohdalla.
Jeps nyt herkuttelemaan tytön nimpparikakuilla :p :p Tehtiin tossa voileipäkakku ja täytekakku.... nami.
 
Vattihatun Vennille vaan paranemisia kovasti!

Meilläki huono yö takana, tai siis mulla. Eli musta on nyt tullu tämän korvikkeelle siirtymisen jälkeen tosi herkkäuninen, ja kun yösyöttöjä tehdään yks siinä kolmen aikaan ja toinen siinä 6-7 pintaan niin mulla on tosi vaikeeta nukahtaa uudelleen.. Kohtalotovereita? Viime yönä vielä sen kuuden syötön aikaan mies tuli yövuorosta ja kauhee tuhina ja kuorsaus alko.. nuku siinä sitte :headwall: menin sitte olkkariin patjalle nukkuun. Valvoin toki eka siinä kolmisen tuntia ennen kuin uni tuli |O

Imetyksestä; Mä imetin täysimetyksellä ehkä jotain 2-3 viikkoo, sitten tuli korvike mukaan iltaisin, siitä se pikkuhiljaa siirtyi myös päiviin kun oma maito ei vaan riittäny enkä jaksanu huudattaa toista nälkäänsä. Mutta sitten kun Noomi alkoi hyljeksiä mun vasenta tissiä, alko jo kaduttaan se korvikkeitten anto.. ja lopulta meni niin että tissi ei kelvannu muuta kuin yöllä ja päikkäreiden jälkeen ku oli vielä uninen. Sitten ei enää kelvannu ollenkaa ja eipä tuota maitoakaan enää tullu. Mutta kyllä mua vaivas se kauan aikaa ku lopetin kokonaan imetyksen.. oli sellane fiilis että hitsi ku olisin vielä halunnu jatkaa :ashamed: mutta hyvin kai tämä menee korvikkeellaki. Terveenä on tyttö pysyny :)

Täällä kans nyrkkejä lutkutetaan kovasti ja purulelua pureskellaan. Mun sormeaki välillä ja ikenet on kyllä tosi kovat.. tuntuu ihan ne harjanteet siellä ikenien alla, että eiköhän tässä kuukauden parin sisään se eka hammas tule.

Viime yön aikana tytöllä oli ruennu vasen silmä rähmiin tosi kovasti.. en tiiä mikä on, onko se rääpässy sitä vahingossa vai onko kyynelkanava tukkeutunu.. toivottavasti ei tulis tulehusta..

Rokote täällä saadaan vasta kahden viikon päästä.

 
Ellu24 Juu parempi pysyä poissa, hassuja käytäntöjä täynnä koko talo ja usein uupuu logiikka niin pahasti, ettei käytäntöä ymmärrä ei sitten millään....ja oli kyllä hoitajien ohjeillakin hurjasti vaihtelua! Esimerkiks siinä, kun mun piti aina ennen ja jälkeen imetyksen punnita Venni, että nähtiin, paljonko saa maitoa rinnasta, niin yhtenä yönä hoitaja tiedusteli tilannetta ja kun kerroin, että on syöny sen ja sen verran, kehui hoitaja määrää ja sanoi, ettei tarvii olla huolissaan....noh, kun aamu koitti ja hoitaja vaihtui vuoronvaihdon myötä, niin vaihtui myös ohjeistus: jos maitoa ei ala enempää mennä ja paino nousemaan, laitetaan nenä-mahaletku!! Ja eroa näillä sanomisilla oli noin neljä-viis tuntia. Toinen kehuu ja loput kauhistelee ja on huolissaan pojan voinnista :whistle: Lisäks opiskelijoita ravas huoneessa mennen tullen, lähes joka kerta he suorittivat hoitotoimenpiteet yksinään eli varsinaisesta hoitajasta ei ollu tietoakaan....onkohan sekään ihan sallittua, opiskelijoillahan on ainakin vastuuhenkilö. ja mun mielestä sairaan ihmisen hoito on sen verta vastuullista, että mieluummin se vastuuhenkilö sais olla näissä tapauksissa mukana vierestä kattomassa opiskelijan toimia! Itse opiskelijoita vastaan mulla ei ole tietenkään mitään, täytyyhän heidän hommansa oppia...
 
Käsien syöntiä harrastetaan täälläkin. Välillä poju pullauttaa tutin suusta saadakseen tunkea nyrkkinsä tilalle. Ja kuolaa valuu. Vauvoilla on suussa parempi tuntoaisti ja kaikki pitää sinne viedä tutkittavaksi. Kun poju ottaa helistimen käteensä niin yrittää senkin suuhun tunkea. Tuo on kyllä ihan kehitysvaiheeseen liittyvä juttu, toki jollekin hampaat tulevat aikasessa vaiheessa mut tuskinpa kaikille palstalaisten vauvoille vielä hampaita pukkaa =)
Sit oon huomannut et on alkanut liikutteleen kieltään paljon enemmän kuin ennen. Kieli tulee ulos useammin ja pyörittelee muutenkin kieltään tuossa suun etuosassa. Hauskaa katteltavaa. Odottelen et koska ton harjoittelun seurauksena alkais vähitellen tulla niitä etisiäkin äänteitä mukaan kun nyt tuo jutustelu on enemmän kurkkuäänteitä ja noita ihania kiljahduksia :heart:

Poika teki eilen tuttelinsyönnin henkilökohtaisen ennätyksensä, yli 900 ml. Oltiin eilen raksalla ja poika söi siellä vähän 21 jälkeen, nukahti turvakaukaloon, tultiin kotiin, vaihdettiin vaippa ja pistettiin pinnikseen nukkumaan. Sen verran häiriinty tuosta vaipanvaihdosta et jonkun aikaa huuteli sängyssään, pari kertaa piti käydä rauhoittelemassa. Yöllä annoin pari kertaa tutin suuhun. Aamulla söi ekan kerran kahdeksan aikaan! Et joo, kyllä täällä maito pitää nälän yöllä pois, jos vaan juo sitä riittävästi. Eli ei vellejä tai kiinteitä tänne ainakaan vielä, kun muutoinkin noita masuvaivoja herkästi.

Vattihattu :hug: Toivottavasti tauti jo voiton puolella eikä mitään jälkitauteja ilmaannu!

Vauva ulkona päikyillä. Räntää sataa :( Täällä jollain naapurilla ilmeisesti vauva kylässä ja ulkona. Oon meinaan muutaman kerran mennyt kattoon, et mikä on hätänä kun vauva itkee ja aina löytänyt Samun tyytyväisenä nukkumassa.
 
Ei oo oikein ollu aikaa kirjotella,tuntuu,et aina on joku tilanne päällä...Kiitoksia muistamisesta.

Cara Säkö se olit jolla toi pukeminen oli yhtä tuskaa...Meillä oli esikoisen kans sama homma.Aina piti pukee mahdollisimman viileessä ja ehdottomasti pipo viimeseks päähän.Pipo sai pahimman huudon aikaan.Oppi pukemaan tosi nopsaan.Esikoinen oli ns.imukuppi-laps ja oon joskus kuullu,et hatun päähän laitto näillä voi aiheuttaa pienen paniikin.Meillä piti paikkaansa.

Mä imetän ja hätä tilassa annan velliä,jätkä ei suostu korvikkeita syömään,aiheuttaa suihkulähde-ilmiön.Sitäki menee kuiteski tosi harvoin.

Paranemisia sairastuneille... :hug:

Meil on päivärytmi löytyny,yöunille ei meinaa malttaa ruveta.Jos ei muu auta ni sit lähetään ulos vaunuileen,kaks minsaa vaunuissa ja täydessä unessa.Sit pitää kuiteski vähä aikaa viel oottaa ettei heti herää ku sisälle tuo,saapahan muu porukka nukkua.Onneks nukkuu sit hyvin,herää korkeintaan kerran yössä.

Mulla meinaa jännetupet tulehtua molemmista käsistä,ei hirveesti jaksa kirjotella,mut yritän useemmin. :wave:

Vimpula ja Roope
 
Tänään on hoideltu vähän sukulointeja pois. Oltiin mun tädin perheen luona ja tätihän ihan innosta piukeena syötti, röyhtäytteli, nukutteli jne Alisaa. Vaipat vaihdoin välissä, muuten tyttö olikin tädin sylissä kokoajan. =) Senverta uuvuttavaa oli "seuranpito" tytöllekin, että vetää nyt todella sikeitä nokosia sitterissä. :heart:

Vattihatun pienokaiselle paranemisia. :hug:

Meillä myöskin nyrkit menee kovalla tahdilla suuhun ja kuolaa tulee. Mutta epäilenpä, että hampaita saa vielä odotella... :)

Piin: Meillä on neuvola keskiviikkona (saadaan kanssa Rota-rokote sillon). Ihan miten haluut sen kahvittelun kanssa, ja miten Caralle kanssa käy. Muina päivinä ensiviikolla meille kävisi ainakin torstai.

mussu & alisa 6.12.
 
Tänään ei ole koneelle kerenny ollenkaan ennenkun nyt, koska huomisiin ristiäisiin ollaan valmistauduttu tohinalla :D
Kolme erilaista kakkua väsäsin, tein hyydykekakkuja ettei tarvitse huomenna tehdä mitään kakunkoristeluja yms, tuli mango-juustokakku, vadelma-mariannekakku ja puolukka-suklaamoussekakku, mun äiti on tehnyt E-pipareita, eli ässäpipareiden ohjeella E:n mallisia pipareita. Suolasena on kylmäsavulohesta piirakoita ja lisäksi ostin ihan cocktailpiirakoita kun ei tuo lohipiirakka varmaan maistu ainakaan kaikille lapsille, mitäs muuta, no tossa oli varmaan tärkeimmät.
OKsat on maalattu pöytäkoristeisiin, tuli muuten hienoja, lasten kanssa vielä maalattiin ja olivat tyytyväisiä kun pääsivät mukaan järjestelyihin.

Eemeli on ollu hiukan nuhanen mutta näyttäs olevan kuitenkin juhlakunnossa kun vähän vaan nokka vuotaa.

No mutta nyt suihkuun ja iltapalalle ja huomenna juhlien jälkeen paremmalla ajalla kommentoimaan päivän kuumimpia puheenaiheita :LOL:

katjuza ja huomisen päivän sankari Eemeli :heart:
 
Mun piti synnärillä siis TYKSissä tehdä tota et ennen ja jälkeen syötön punnittiin ja jos ei menny riittävästi niin sit jossai vaiheessa alkoivat pakkosyöttään Ellaa. Älytöntä..

Meillä neiti sai ekan rotarokote satsin tossa joulun jälkeen ja nyt 3kk neuvolassa sitte sen toisen ja sen ekan kunnon piikin kanssa. Illalla oli sitte känkkis ja mikään ei kelvannu niin laitoin supon ja rauhoittu ja nukuttiin tosi hyvin. Tiedä sitte johtuko rokotteesta vai mistä mut eipä sen kummempia oireita tullu.

Eilen ku vein Ellan kaverille ku menin sitte Papaan niin ei tarvinnu kaverin tehdä mitään. Olin poissa joku puol tuntii ja Ella veti sikeitä sen aikaa. Heräs sitte ku tulin takas ja sain kahvikupin eteeni =)

Ella kauheesti mätkii kaikkia leluja, on tehny sitä jo kauan mut ei suostu ottaa mitään leluu käteen vaikka yritän. Noh, ehkä sit joskus seki koittaa et ne lelut kelpaa omaan käteen. Tykkää tossa leikkimatolla maata ja mätkiä nalleja ja kauheesti juttelee niille ja naureskelee.

Ja meillä ei vellit auta juu. en ole nyt muutamaan päivään antanu enkä annakaan enää.. Huomenna annan sitte porkkanaa ja sit lisään sinne perunaa. Se peruna kun ei menny alas sitte oikeestaan lainkaan ja aiheutti kauheen yökkäämisen vaan..

Ellalta tulee välillä sellasia kuolapukluja ja niistä ku sanoin neuvolassa niin täti oli vaan et aijaa.. Samaa ku sanoin et Ellalla on punasia ihottumaläiskiä et muistuttaa ihan mun ihottumia niin siihenki et aijaa ja et laita rasvaa. Ihan totta, en tiennytkään et ihottumaan kuuluu rasvata :headwall: :headwall: :headwall: Ens kerralla on lääkäri mut jos sekään ei puutu tohon ihottumaa millään tapaa niin vien neidin sitte oikeeseen lääkäriin.. Ja tota ihottumaan on musta ollu oikeestaan aina, siis tuolla just taipeissa ja poskissa.
 

Yhteistyössä