*Marrastähtien'07 lähtölaskenta*

LilliMenninkäinen: Joo, nuo hormonit taitaa välillä tehdä kepposia ja vetää mielialoja solmuun... :whistle: Onneksi kuitenkin itsekin yleensä jossain vaiheessa tajuaa, että nyt ihan turhaan on negistelemässä. Kiukuttelee sitten loppujenlopuksi enää itselleen. :D

nita: Toivotaan nyt, että pikkunen alkaisi pyrkimään ulos ennen tiistaita. Mutta kuitenkin siis hyvä, että tiedät jotain jokatapauksessa ensiviikolla tapahtuvan. Ensiviikon jälkeen pitäisi olotilojen helpottaa ja se pieni ihminen on vihdoinkin hoivattavana. :) Pelkästään jo se pieni ihminen antaa varmasti voimia synnytyksen jälkeisiin kolotuksiin. :heart: Kai? :whistle: Mitäs minä moisesta varsinaisesti tiedän, kun esikoista odotan. ;)

Mä vähän jännäilen että joudunko käynnistykseen kanssa loppujenlopuksi. Mun äitillä kun ei nuo käynnistykset auttaneet ja on jouduttu aina loppujenlopuksi sille tekemään sektio. Äidillä tosin yritettiin noita käynnistyksiä jo ennen laskettua aikaa, hepatoosin takia. Tiedä sitten miten paljon se vaikutti asiaan. Jokatapauksessa: taas mietin sitten sitä, että kuinka periytyvää tuo on. Mutta eipä se hepatoosikaan mua mitenkään ole vaivannut (sitä jännäilin aika kovin), joten toivottavasti vauvakin osaisi ajallaan syntyä... :whistle:

Tänään itseasiassa oli jotenkin lupailevia vihlomisia ja paineen tunteita, kun tuonne ostarille köpyttelin. Ei sinne ole edes pitkä matka ja tuntui niin työläältä se eteneminen ettei aiemmin ole tuntunutkaan. Olen jotenkin varovasti toiveikas, että jotain saattaisi alkaa tapahtua... Muuten en tässä ole kun kämpillä pyörinyt, mutta jos huomenna keksisi jonninmoista liikkumista... ;) Maha muutenkin ollut aika pinkeä.

Kyllä meitä täällä vähän alkaa olla, kun tekstiä ei päivän mittaan synny juuri mitään! :eek:

Kirjoitinpa tuossa synnytyskertomuksen tarkemmin, sitten sähläsin ja se katosi kokonaisuudessaan :kieh: , joten nyt vaan toivottelen tsemppiä vielä odotteleville. Täytyy vaan taas todeta että oli se raskaus kuinka vaikea tahansa niin kyllälopussa kiitos seisoo, on se lopputulos jotain niin upeaa että siinä unohtuu joka ikinen kolotus, supistus ja vaiva
Pikku-Eemeli on hurmannut koko perheen ja suvun aivan totaalisesti =) Nyt on vaan jo mieli haikea kun taitaa jäädä meidän viimeseksi lapseksi :/ Mä olen ikuinen vauvakuumeilija joten surusilmässä välissä katselen Eemeliä kun tiedän että en tule kokemaan tälläistä onnea enää......mutta olen kyllä äärettömän onnekas että olen saanut viisi aivan ihanaa lasta :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: , välillä sitä vaan ihmettelee että mitäköhän sitä on tehnyt ansaitakseen tälläisen onnen =)

Nyt lähden tästä fiilistelemästä ja toivotan tsemppiä kaikille :wave:

katjuza ja

Tosiaan kaikki jo synnytys puuhissa tai vauva arjessa kun täällä näin hiljasta :whistle:

DJ MUSSUKKA: Niin saa nähä ehtiikö tulla ennen käynnistystä.. En kyllä voi sille mitään et pikkasen se käynnisteleminen jännittää,just ne että kauankohan se sit kestää ja tuleekohan jotain ongelmii yms. Mut kai lääkärit osaa hoitaa ja mies olla tukena ^^ Toivottavasti ainakin vaikka varmasti häntäki jännittää!
Toivottavasti sulla tulee ihan spontaani lähtö,vielä on hyvin aikaa :)
Ja jooo eiköhän se pieni nyytti sitten kaiken muun saa unohtamaan ;)
Olitkos sä muuten Naikkarille menossa synnyttää?

KATJUZA: Me täällä tosiaan vielä kärvistellään mutta hyvä kuulla että teillä kaikki ok ja Eemeli jo maailmassa.. Kyllä sua vähän koeteltiinkin tuossa raskaudessa

:hug: :heart:

Taidan lähtee nukkuu kun ei taas viime yöstä mitään tullut, saispa nyt sit edes unta kun viim. maanantai-tiistai välisenä yönä tuskin saan ainakaan nukutuks :whistle:

nita & vaavi 41+4

Huomenta,

Eilisillan ja yön mulla oli uskoakseni jonkinmoisia kunnon supistuksia. Mulla kun niitä ei oikein missään muodossa ole aiemmin ollut, joskus ohimennen vaan huomannut mahan ehkä pinkeempänä olleen jne, mutta ei siis mitään sen kummempaa, säännöllisempää tms. Eilisiltana kuitenkin huomasin, että maha oli pinkeenä ihan suht säännöllisesti ja se myös tuntui vähän alavatsassa. Vielä yölläkin kun heräsin, tuota samaa jatkui. Kovinkaan kipeetä ne ei tehneet, mutta tuntuivat kuitenkin. Mieskin alkoi jo vähän hermostua. ;) No senverran pienimuotoista tuo kuitenkin oli, että ei välttämättä mitään merkkaa, mutta uutta kuitenkin mulle. :) Niin, ja alaselkään kolotteli senverran, että illalla lämmittelin kaurapussukan sitä varten. Oi kunpa nuo oireilut lupaisi jotain! =)

nita: Juu, Naikkarille mennään. Yliaikaiskontrolliin varataan aika joskus 41+5 paikkeilla (jos en ihan väärin muista, melkein viikolla 42 kuitenkin), eli pitkälle saa sielläkin mennä, jos on mennäkseen... :whistle: Siihen asti käyn normaalisti vaan omassa neuvolassa.

Suunniteltiin vähän, että jos tänään lähdettäisiin mun porukoille maalle käymään, saunottaisiin siellä jne ja yöksi sitten takaisin kaupunkiin. Tiedä sitten koska seuraavan kerran pääsee sinnekin. Matkaa sinne on sellanen tunti, puolet motaria pitkin. Jos lähtö tulee, pitäisi sieltä kuitenkin takaisin tänne kaupunkiin suht äkkiä päästä, kai. :whistle: Ja on siinä lähellä sitten Lohjan sairaala pahimpaan hätään. :D No joo, toiveajattelua... :p

Menen kahvia keittelemään tästä jorisemasta...

mussu & pulla 40+1

Katjuzalle onnea Eemelistä! :flower: =) on kyllä tosi sulosen näkönen pikkuherra! =)

nita:käytiin eilen tunnustamassa isyys ja siellä meni ihan kokonaiset 10 minuuttia! ;) ei tentanneet mitään, pistettiin vaan nimet papereihin ja se oli siinä! :D

Täällä pitää kiirettä kun vieraita ramppaa joka päivä. Tyttö on niin valtavan suloinen ja välillä tosiaan mietityttää että kai sitä on joskus tehnyt jotain oikeinkin, kun jotain noin ihanaa on meille annettu. :heart: :heart: :heart:

Meillä on ristiäiset 15.12 jo. Meillähän on ollut nimet valmiina jo kesästä lähtien, mutta nyt menikin eka etunimi vaihtoon. Uusi ollaan tosin jo sovittu ja sekin meni yhtä kivuttomasti kun ekallakin kerralla ;)

Nyt täytyy taas mennä, kuulostaa siltä, että pitää mennä avaamaan tissibaari... :whistle: paljon paljon tsemppiä vielä yhdessä koossa oleville! :)

H82 ja neito 10 pvää :heart:

Kyllä on joo hiljentynyt tämä palsta :whistle: Mutta kiva kun te jo synnyttäneet käytte meitä viimeisiä täällä moikkaamassa =) Eiköhän mekin siirrytä kaikki piakkoin sinne vauvapuolelle :heart:

Taas olin hereillä jostain 3.30 lähtien ainakin yli tunnin. On vaan röörit niin tukossa ettei tosikaan :snotty: Ajatus synnytyksestä tällä hetkellä hieman kauhistuttaa,mutta eiköhän tässä ehdi saada itsensä jonkinmoiseen kuntoon ennen h-hetkeä :/

No,tänään kuitenkin innostuin vaihtamaan petivaatteita kun ulkona on aivan loistava peittojen tuuletusilma =) Samalla tulee sitten imuroituakin paremmin...on sitten Kaapon parempi tulla siistimpään kotiin ;)

LilliM+Kaapo 39+3

Voi niitä aikoja kun täällä oli vielä paljon puhetta ja liikettä :whistle:
Nyt tosiaan niiin hiljasta että, noh ehkä tuolla vauva puolella enempi tuo juttu lentää kun kuiteki sinne aika moni jo päässyt :)

HE82: Hyvä ettei alkaneet tentata mitään, toivottavasti tässä naapurissakin sujuu suht kivuttomasti asia :D En tosiaan jaksais kauheesti mitään kyselyjä :whistle:

DJ MUSSUKKA: Neuvolasta mulle sanotiin että ihan viiminen raja käynnistykseen on 42+3 että sillon käynistetään vaikka äitikään ei haluis
:whistle: :D
Mutta yleensä se on tuo 42+1, voi tietty olla että riippu kans paikasta ja lääkäristä joka sen sitten käynnistelee.. ja sitten äidin ja vauvan tilasta.
En tiedä miks mulla tuo 42+1 on just se pvä mut kai se jotenkin vaikutti sitten "sopivalta" että antaa kuitekin aikaa käynnistyä itekseenkin.
Niin täällä on kyllä välillä supistelukkin mutta kaikkein eniten pelkkää vatsan kovettumista tms, Ois kyllä tosi kiva sikäli jos tajuis ite käynnistyä..
Jotenkin ei vaan tuo käynnisteleminen nappaisi yhtään :O

Miehen yks sukulainen sai just viime yönä pojan, käynnistyksellä. Oli vissiinkin ihan mukavasti mennyt kun eilen oltiin kuiteki "jo" aloteltu käynnistelyä ettei sitten kovin kauaa tarvinu heidänkään kärvistellä :) :heart:

Kai se tästä vielä joskus..

nita ja vaavi 41+5

Moro!! :wave:

Kyllä joo hiljasta pitelee tässä ketjussa :whistle:

Minäki oon vielä kasassa, ja ei kummempia merkkejä että vauva olis vielä syntymässä. Jos kovin kävelee tai esim. siivoilee se saa sentään vähän supistuksia aikaan, mutta äkkiä aina menee ohi.
Ja mun äitillä ja siskolla on kaikki synnytykset pitäny käynnistää, ni eiköhän tässä jatketa samaa rataa... :whistle:

punkkari 40+1

Nyt on niin hiljentynyt marraskuulaiset että ilmoittaudun mukaan keskusteluun. Olen kyllä jo huhtikuusta asti ollut hiljaisena lukijana/vertaistukea kaipaavana tässä pinkassa. Kirjoittaminen ei vaan ole ollut koskaan mun juttu.
Itselläni on 39+2 viikot menossa ja naistenklinikalle olen menossa synnyttämään. Mä luulen että marraskuu ei mulle vaan riitä ja odotusta saan jatkaa joulukuulle.
Nita1 ja DJ Mussukka: Mun terkkari sanoi että yliaikaiskontrolliin ilmoittautumiseen muutos eli ennen oli 41+3 mutta koska ei oltu mitään vaaraa tai haitaa huomattu synnytyksen venymisessä niin siksi nyt aika varataan vasta 41+5 ja siitä siis yleensä vielä 3 päivän päähän?! No toivon ettei sinne asti tarvii odotelle.
Mun terkkarista on pakko kertoa muutama juttu. Ensimmäisellä käynnillä mulle tuli heti semmoinen epäuskoinen olo. Itse olen 30 v. ja tää terkkari on varmaan mua 5 v. nuorempi, sinkku ja ei lapsia. Tuntuu että samat kirjatiedot on meillä molemmilla. (itse kun olen tässä aihetta opiskellut ahkerasti) Mä luulen että mä olen sen ensimmäinen mamma-asiakas
:D . Sillä kun ei tunnu olevan paljoakaan kokemusta. Nyt se on onneksi pyytänyt toista vanhempaa terkkari paikalle kun ei ole varma miten päin vauveli on ja onko laskeutunut saati kiinnittynyt. Hiukkasen nolo olo on itsellä kun mä saan selittää miten päin musta tuntuu että "kaveri" pötköttää. (eli missä on peppu ja missä jalat) terkkari vain sanoo että kun mulla on niin tiukat vatsalihakset :LOL: (mitkä lihakset muka) ettei erota päätä kunnolla.
Nojaa kaikilla on ekat kertansa ja ekat asiakkaat.
Mulla on sairaalaan tutustuminen vasta nyt ens maanantaina sillä toi tehyn kiista teki sen että en saanut aikaisempaa aikaa vaikka varasin ajan jo 1½ kk sitten. (tai sitten meitä synnyttäjiä on vain nyt aikas monta marras- ja joulukuulle) No hyvä tuuri olisi jos voisi suoraan tutustumiskäynnin jälkeen jäädä jo synnyttämään :LOL:
Tänään meillä oli mun mummon hautajaiset. Kirkossa ajattelin että nyt olisi kamalaa jos vedet menisi kesken siunaamisen. Mutta koska mulla ei ole mitään tuntemuksia ollut pitkään aikaan ei mitään nytkään tapahtunut.
Pia-Sofia ja kaveri 39+2

Saunomisreissulta palailtu yhdessä koossa. :wave: Jätettiin kisuli sinne mutaman viikon lomailuille. Tuodaan se sitten takaisin, kun ollaan vauvan kanssa kotiin päästy ja edes muutaman päivän ehditty täällä olla. Kissallekin tekee hyvää päästä välillä viilettämään pitkin peltoja. :)

Tosiaankin ihanaa, kun te jo synnytelleetkin jaksatte käydä täällä meidän kärvistelijöiden puolella moikkailemassa ja kertomassa kuulumisia. :) Perästä tullaan. =) Käyn itsekin melkeinä päivittäin siellä vauvautuneiden puolella vähän vakoilemassa, jotta pysyn jutuissa mukana. ;)

nita: Ei sulle varmaan edelleenkään mitään kokoarviota tehty tuossa yliaikaiskontrollissa (täällä pk-seudulla kun se kokoarvion saanti tuntuu aika tiukassa olevan...:headwall: )? Jos käynnistämään asti lähdetään, olisi kyllä kiva tietää kuinka suurta urakkaa lähtee suorittamaan. :D Tai noh, voi tietenkin olla että tieto lisää vaan tuskaa... :whistle: ;)

Tuo möhömaha kommetti onkin mulle tullut tosi tutuksi. Mistä se johtuu että kun olet raskaana niin on muilla on oikeus naureskella ja kommentoida sun muotoja ja muhkeutta. Mä olen ainakin nyt päättänyt että en tule kommentoimaan muita raskaanaolevia ja heidän kokoa. Mahtavaa tosiaan kuulla olevansa kun valaskala tai möhköfantti. Vai olenko mä muka ainoo jonka korvaan toi särähtää?!
DJ Mussukka; Olisihan se mukavaa että tavallaan jo tuntisi jonkun siellä naistenklinikalla, kun suomalaiseen tapaan ei kovin hanakasti tule muitten kanssa juteltua vaikka olisi samassa tilassa :D

Ny minnuu hävettää, kun en tajunnut, että tuo möhömaha-nimitys voi loukata... :ashamed: Anteeksi, jos se ei oikein kuulostanut hyvältä. Ymmärrän kyllä. :ashamed: Mä en varmaankaan niin hirveen suuressa määrin moisten kommenttien uhriksi ole joutunut, kun se ei niin pahasti korvaan särähdä. :whistle: Isoissa mitoissa tässä tietenkin aletaan olla, mutta eipä se kovin yleinen kommentoinnin aihe ole ollut. :/

te vielä kärvistelijät!
Ja Nita, sinäkin vielä yhdessä koossa :hug: meillä kun oli sama laskettu,niin ajatukset on ollu paljon sinussa =) synnärilläkin ajattelin,et jokohan sullaki on nyytti kainalossa..no,tulee se päivä vielä sullekkin :heart:

Synnytyskertomus lyhyesti,ketä kiinnostaa..eli maanantaina oli koko päivän semmonen kumma olo,aamulla kävin neuvolassa ja kirjottelin tännekkin. Mitään kummempia oireita ei kuitenkaan ollu, ei supistellu tms. Sit ilta viiden maissa aloin miettiä,et pitäsköhän kuitenkin viedä tytöt mummolaan hoitoon ja lähtee käymään näytillä Kysissä, oli vaan semmonen paineen tunne alhaalla, en osaa paremmin selittää..

Lähettiin sit silleen,et puol kaheksan oltiin sairaalan käyrillä. Matkalla oli alkanu yhtäkkiä suppaileen aikas säännöllisesti, mut ei kivuliaasti. Matkaa meillä siis 1,5 tuntia sairaalaan..
Paikat oli auki sen saman 3 senttiä, mikä oli jo noin viikko sittenkin neuvolassa.Olin tosi pettyny,ettei mitään ollukkaan tapahtunu.
No,sairaala sano et katellaanhan nyt vähän aikaa mitä tapahtuu. Istuskelin sit keinutuolissa reilun puol tuntia ja otin kokoajan kovenevia supistuksia vastaan.
Jotain puol yheksän sanoin kätilölle et supistuksen lopussa tulee aika kova paineen tunne alapäähän, ja paikat oli auki 8 senttiä :eek:
Kätilö soitti kaks muuta kätilöö paikalle,et nyt tulee kiire valmistella paikat valmiiks,vauva tulee vauhdilla..ja niin sain heti kohta luvan alkaa hiljoksiin ponnistella omaan tahtiin. Poika syntyi luomuna 21.15 :heart:

Eli silleen. Eipä voi enää kauniimmin synnytys mennä.Lopussa oli tietty myös kipua, muttei kai se kivuttomasti voi mennäkään. Mikään ei kuitenkaan menny yli sietokyvyn. Ja kieltämättä vauva tuli niin nopeesti,ettei tajunnu itekkään.

Poika sai täydet 10 pistettä. Ja on niin ihana pakkaus, tietenkin :heart:

Kärsivällisyyttä teille kaikille, varsinkin jotka ootte jo yliajalla. Mulla meni seittemän päivää yli ja siinä oli tasan seittemän liikaa, ainakin sillon tuntui siltä!
Tavataan marrasvauvat - puolella !!! :wave:

Krista ja pikkunen nelikiloinen poika :heart:

Tervetuloo tänne vain PIA-SOFIA :) Tuosta möhömahaksi yms kutsumisesta; Mua ei niinkään se ota päähän kun ei oo kukaan paljonkaan sellasta mitään sanonut mut se kun mies sanoo jotain sen suuntasta ihan leikillään niin sit alkaa joskus vähän nyppiä vaikka tiiän ettei tarkotuksella sanokkaan, kai :whistle:

DJ MUSSUKKA: Itseasiassa tehtiin! Yllätyin kyllä kieltämättä !
Se tehtiin ekan kerran sillon kun menin siellä käymään laskettuna pvänä ja sillon tais olla 2kg 900g ja nyt toinen arvio tehtiin perjantaina (eilen siis) ja silloin oli 3,3kg mut se lääkäri sano että käteen tuntuu ehkä n.3kg elikkä ei vissiin kovin iso vauva oo tänne tulossa :) Tosin oon sen tienykkin kun ei tää mun maha kovin iso oo ettei sinne varmaan mitään kauheeta möhkälettä mahtuiskaan :D
Elikkä kyllä mä luulen että viim.yliaikaiskontrollissa jos sinne asti joudut niin sanotaan jotain painoarvioo ja jos ei ite sano niin pyydä...kyllä luulis kuiteki sen verran kattovan :)

KRISTA1: Juu täällä vielä tosiaan yhdessä koossa ja näillä näkymin käynnistykseen menossa
:( Ois vaan ollu kivempi jos ois itekseen lähteny tulemaan.. No ehtishän vielä mut oon toivonu jo menettäny sen suhteen.
Sulla ei tosiaan kauaa kestäny ei.. hyvä että kaikki meni kuiteki hyvin. Ja tajusit lähtee sinne sairaalaan :hug: Onnea vaan paljon :heart: Kyllä mä täältä perästä tulen. Hitaasti mutta "varmasti" :whistle:

Osaakin olla tylsä ilta, oli vähän puhetta että ois muutaman kaverin nähny mut eipä paljon vastailla sieltä suunnalta :(
höh..

Hei,käyn tänne laittamassa synnytyskertomukseni ja vähän kuulumisia pikasesti,ennenkuin Tiia-tyttö herää tankkaamaan yötä varten.
Tosissaan tietokoneella ei enää kerkee käymään joka päivä edes. Neljä lasta täystyöllistää ja varsinkin pikku-Tiia imee mehut musta.Olen kiloa vaille alkupainossani,imetän öisin TUNNIN välein ja päivisin sitten tyttö nukkuu 3-4 tuntia kerrallaan. Isot veljet kiukkuaa ja haastaa riitaa mulle ja mulla on täysi työ olla raivostumatta niille.Yritän välttää aikasempina vauva-aikoina tehdyt virheet.Aikasemmin on isot veljet saaneet kuulla kunniansa.Nyt yritän puhumalla selvitä.
Yöunet siis tosi heikolla,maitoa puskee paidan läpi ja jälkivuoto jatkuu.Ei mikään hekumallinen olotila,mutta onni on suurta ja se peittoaa kaiken muun tunneryöpyn :heart: .Tyttö on niin odotettu ja kaivattu lapsi. Neljä jää meidän lapsilukumääräksi,mulla ikää kohta 35,joten senkään puolesta en jaksa enää. Ja kun on 4 lasta tehnyt 7 vuodessa niin kotielämän tahtikin vie viimeisetkin jaksamiset.Pojat on äly energisiä ja tuntuu että simahdan jo heidän riehumisestaan...
Ei olla ulkoiltu vielä,mutta huomenna tai maanantaina ajattelin lähteä vaunukävelylle.Ruokakaupassa olen juossut jo kaksi kertaa ja perhekerhossa kakkosen ja kolmosen kans kävin,kun mummi oli vauvavahtina.
Mulla kultainen anoppi oli KAKSI VIIKKOA meillä apuna.Hermoja sekin koetteli,mutta oli TODELLA ihana apu,kun hän siivosi ja teki ruuat,ulkoilutti isommat pojat ja kantoi vauvaa aina röyhtäyttelemässä,vaihtoi vaipat vauvalle jne. Itkin vuolaasti,kun hyvästelin hänet.Huomenna tulee mun alkoholiin taipuva oma äiti "avuksi" hermot nyt jo paukkuu...

Synnytys:kävin siis jo 12.-13. 11 välisenä yönä kokeilemassa,josko synnytys alkaisi,mut kotiin laittoivat päivällä.Lähdin neljän kilometrin kävelylenkille ja sain illaksi alkamaan taas kovemmat poltot.Nulahdin kymmeneltä ja heräsin kipuihin puoli yksi.Supistusten väli oli silloin joku 5-7 min. Puoli kolme herätin mieheni,olin jo pukeutunut ja kassithan oli pakattu valmiiksi jo edellistä lähtöä varten.Sup väli oli silloin 3- 5 min.ajettiin 20 km matka sairaalaan ja sitten supareita tuli taas harvemmin,mutta ne oli tosi kivuliaita.Paikat oli auki 4 cm kun tulin sairaalaan.Ne oli aamulla olleet 2 cm auki kun päästivät kotiin välillä. Toiveenani oli amme ja sitten mahdollisesti "luomusynnytys" ilman kipulääkitystä,paitsi ilokaasuja aattelin ottaa. Takaporttina mulla olitoiveissa spinaalipuudutus,jonka saa viimemetreillä,jos en jaksaisi.
Paikat aukeni ammeessa 6 cm:iin ja sitten halusin jo ilokaasua hönkäilemään saliin. Supistuksetn alkoivat tapani mukaan hyytymään,mutta edelleen ne harvat olivat tosi kipeitä.Tassuttelin ympäri salia ja hengittelin ilokaasua.Sitten aloin olla tosi väsynyt,aloin nukahtelemaan sänkyyn supistusten väleillä,välit tiheni taas johonkin 4 min. Aloin miettimään spinaalia,koska sammuin ilokaasujen oton välillä,siis nukahdin.Olin nukkunut alkuyöstä sen pari tuntia ja edellisyönä tunnin.Ja en nukkunut päikkäreitä. Yökätilöltä aloin toivomaan spinaalia,mutta sepä ei toivettani kunnioittanut.Tinkasi vastaan ja perusteli kuin ruuneperi miksei sitä mun nyt kandenut ottaa.Aloin väsyneenä myötäilemään ja vähän lupasinkin jo,että ok,ei spinaalia vaan paikallispuudute.Lisäsi vaan ilokaasuja ja olin entistä enemmän pöhnässä.2 tuntia olin sitä ilokaasua ottanut ja olin sekasin ihan kokonaan.Sitten puoli seiskalta aamulla päätin,et tuolle kätilölle en kerro enää mitään.,se lähtee kohta kotiin.7.10 tuli aamuvuorolainen kyselemään vointia opiskelijan kanssa ja pillahin itkuun,että haluan sen spinaalin.Ja se kätilö sai lääkärin paikalle 10 min päästä ja sanoi että tietenkin spinaali käy ja laittoi oksitosiinitipat virtaamaan 12 ml. 7.25 laitettiin spinaali ja 8.32 syntyi tyttö.Eli olisin aikaisemminkin synnyttänyt jos yökätilö olisi sen spinaalin mulle laittanut.Spinaalin kun sain,kaikki kivut hävisi ja väsymys kaikkosi ja oli tosi helppo ponnistaa.Ponnistusvaihe kesti 2 min ja eka vaihe 7 h 45 min!
Sellaista...Annoin nimellisen palautteen yökätilölle,joka ei tullut minun kanssani keskustelemaan koko synnytyksen kulusta..
Kopioin tämän saman tuonne synnytyspuolelle ja marrasvauvoihin.
Nyt en enää synnytä ikinä (toivottavasti :) )

Hei tsemppiä kaikille viime metreille ja ONNEA jo synnyttäneille!! :flower:
Minä poistun tuonne marrasvauvoihin nyt.Käyn vaan vilkaisemassa näitä teidän viimeisten kuulumisia.Tulkaa perässä kovien supistusten auttamana :wave:
ja tosiaan en ehdi kyllä vauvoihinkaan kirjoitella kovinkaan paljon,on aika kaaosmaista tämä kotielämä tässä alkuvaiheessa.
Lillimenninkäinen laittelen sulle jossain vaiheessa yv:tä,katotaan jos nyt ehdin

Niin ei mua tässä porukassa tuo möhömahailu haittaa lainkaan, joten ei tarvitse olla nolona. Aihe vain tuli mieleen kun tuolla hautajaisissa melkein jokainen sukulainen kommentoi mun muotoja ja ei se musta mukava keskustelun aihe ollut, vaikka nauroinkin mukana... No en mä ole ikinä näin suuri ollutkaan. Mulle on painoa tullut nyt 17kg ja sen kyllä huomaa. Tosin myöskin turvotusta on valtavasti. Mitkään vanhat kengät eivät mene mun jalkoihin... Jouduin ostamaan 2 numeroa suuremmat talvikengät. Itku kyllä tulee jos nää jalat ei raskauden jälkeen palaudu normaaleiksi.
Krista1: jotain tuommoista synnytystä mäkin toivon. Perhevalmennuksessa kätilö sanoi että vain 2% kaikista synnyttyneista vuodessa saa täydet 10 pistettä. Onneksi olkoon!

Mulla ei muuten neuvolassa edes "alakertaan" vilkaista joten en tiedä mikä tilanne on. Olisi kiva tietää että vieläkö voisi käydä esim. uimassa. Meillä kun noita lääkärin tarkistuksia oli vain 3kpl ja viimeisin mulla oli siis viikolla 36+4. tuolloin oli paikat ihan kiinni ja kohdunkaulaa tuon 3cm. No varmaan on sama tilanne nytkin kun ei ole supistellut tai muutenkaan mitään tuntemuksia ollut.

Myöskään tuota kokoarviota en ole kuullut ennenkuin nyt viimekäynnillä perjantaina kun tämä mun terkkeri arveli että joku 3kg. No enpä voi oikein tuohon luottaa kun on niin kokematon. Hassuinta on että viime kerralla oli myöskin harjoittelija paikalle joka siis valmistuu nyt joulukuussa terkkariksi. Eli siis kokematon terkkari opettaa terkkariharjoittelijaa :LOL:

Niin ei mua tässä porukassa tuo möhömahailu haittaa lainkaan, joten ei tarvitse olla nolona. Aihe vain tuli mieleen kun tuolla hautajaisissa melkein jokainen sukulainen kommentoi mun muotoja ja ei se musta mukava keskustelun aihe ollut, vaikka nauroinkin mukana... No en mä ole ikinä näin suuri ollutkaan. Mulle on painoa tullut nyt 17kg ja sen kyllä huomaa. Tosin myöskin turvotusta on valtavasti. Mitkään vanhat kengät eivät mene mun jalkoihin... Jouduin ostamaan 2 numeroa suuremmat talvikengät. Itku kyllä tulee jos nää jalat ei raskauden jälkeen palaudu normaaleiksi.
Krista1: jotain tuommoista synnytystä mäkin toivon. Perhevalmennuksessa kätilö sanoi että vain 2% kaikista synnyttyneista vuodessa saa täydet 10 pistettä. Onneksi olkoon!

Mulla ei muuten neuvolassa edes "alakertaan" vilkaista joten en tiedä mikä tilanne on. Olisi kiva tietää että vieläkö voisi käydä esim. uimassa. Meillä kun noita lääkärin tarkistuksia oli vain 3kpl ja viimeisin mulla oli siis viikolla 36+4. tuolloin oli paikat ihan kiinni ja kohdunkaulaa tuon 3cm. No varmaan on sama tilanne nytkin kun ei ole supistellut tai muutenkaan mitään tuntemuksia ollut.

Myöskään tuota kokoarviota en ole kuullut ennenkuin nyt viimekäynnillä perjantaina kun tämä mun terkkeri arveli että joku 3kg. No enpä voi oikein tuohon luottaa kun on niin kokematon. Hassuinta on että viime kerralla oli myöskin harjoittelija paikalle joka siis valmistuu nyt joulukuussa terkkariksi. Eli siis kokematon terkkari opettaa terkkariharjoittelijaa :LOL:

Täällä kanssa yksi keväästä asti taustaillut ilmoittautuu mukaan. Olen enemmän ja vähemmän aktiivisesti lueskellut näitä, viime aikoina enemmän kun alkaa kypsyttämääm tämä odottelu!

Oon saanut koko raskausajan ravata ylimääräisissä ultrissa + Kättärillä, ja maku on alkanut menemään siihen (syinä verenpaineen nousu, hirveä jatkuva päänsärky, järkyttävät turvotukset, ennenaikaiset supistukset jotka tosin eivät ole kesästä asti saaneet aikaiseksi yhtään mitään tuolla alakerrassa).

Huomenna on taas äitipolille lääkäriaika, ja käynnistyksestä mulle on puhuttu viimeiset 3 viikkoa, mutta kun ei nää mun paikat suostu kypsymään! Vauvan paino-arvio oli viikko sitten jo 3400g, että kauhulla mietin millainen jötkäle sieltä tulee jos vielä pari viikkoa kasvattelen sitä tuolla mahassa... Huomenna aion kyllä itkeä ja vaatia sitä käynnistystä! Koko sosiaalinen + muukin elämä on ihan kuollut kun nukkuminen on ainoa asia mitä voi tehdä ilman että särkee. Ja sitäkin max 2h putkee kun herään taas päänsärkyyn. Turvotukset sattuu, ja iltaisin en pysty kunnolla liikkumaan niiden takia. Tuntuu näin aktiivisena liikkujana aika kamalalta...

Toivottavasti huomenna käynnisteltäisiin. Tässä vaiheessa on enää ihan sama paljon sattuu ja miten tulee ulos, vaikka pelkäsinkin sektiota koko alkuraskauden. Nyt alkaa mielenterveys + fyysinenkin puoli olla jo niin kovilla.

t. Kristiina ja vauva 40+1

Eilen kun kirjoittelin viestiä n. 21.30 jäi koko sivusto jumiin. Siksi ihmettelenkin että viestiäni on päässyt jopa kaksi samaa läpi mutta en mä kyllä enää kello 22. jälkeen koneell ollut kun ei toiminut, joten miten vastausten kellon ajat voivat olla 00.38 ja 1.22?!

Tänään heräsin taas viideltä. En mihinkään tuntemuksiin vaan yksinkertaisesti ei nukuttanut. No luin pari tuntia miehen kuorsatessa vieressä. Sitten vain suljin taas silmät ja heräsin uudestaan puolituntia sitten. Olen huomannut että kun tulee noita päiviunia nukuttua niin sitten saman ajan valvoo yösin. Eli jos tulee päikkärit otettua esim. 15.00-16.00 niin seuraavana yönä mä valvon sen saman ajat 3.00-4.00 :eek:
Hei kristiina-, mukavaa että saadaan viestejä tänne hiljaiseen marraskuun pinkkaan. Mun täytyy olla vain onnellinen ja kiitollinen kun mun raskaus on ollut niin älyttömän helppo. (silti mun mies on ihan huolissaan ja haluaa ettei enempää lapsia tehdä etten mä kärsis).Sulla ei onneksi ole kärvistelyä enää paljoa jäljellä, joten jaksamista viimeisille metreille! :hug:

Tervetuloa Pia-Sofia ja kristiina-!!!

Kiva tosiaan kun vielä lisää porukkaa saadaan mukaan, kun alkaa jo niin hiljasta olemaan :)

Tuli vaan tossa mieleen tuosta kokoarviosta...mulle ei sellaisesta ole ollut mitään puhetta, miksiköhän kaikille ei tehdä? Olen nyt vaan sen takia käyny ihmettelemään, kun mun paino on aina noussut vähän yli tai alle puol kiloa (ja neuvolakäynneillä on siis saattanu olla jopa kk väliä ) mutta nyt kaksi viimeistä kertaa, jotka oli viikon välein, paino oli noussu eka 1700g ja sitten 1300g. Neuvolan eukko sanoi että ei olisi noin paljo oikeesti saanu nousta, ja kyseli onko mulla mitään raskausmyrkytyksen oireita, no ei ole, niin se laitto vaan uuden käynnin viikon päähän!
Tulipa pitkä selostus, toivottavasti joku jaksaa lukea, kun meinaan vaan että pitäisköhän tässä huolestuu vai onkohan ihan ok??!! :/

Jaksamisia ja supistuksia kaikille toivoo

punkkari 40+2

Tervetuloa uusille :flower: Mä jo ehdin vähän huolestumaan tästä meidän kuihtuvasta pinkasta :( mutta nythän tämä on oikein herännyt eloon taas :D

Mä jouduin tilaamaan itselleni päivystysajan,mulla on varmaan poskiontelotulehdus :/ Aamuinen herätys ei ollut kovin mieluinen kun koko poskea särki. Lisäksi mulla on hammas kipee mutta ei oikein houkuta h.lääkäriin meno tässä viimeisillään...ajatus selällään makaamisesta pää lievästi alaspäin saa mun ihokarvatkin pystyyn :whistle: Mutta kun sais tän räkätaudin hemmettiin,mutta ei osoita paranemisen merkkejäkään-paksua räkää tulee ties mistä asti :eek: :x

Kristiina: Toivotaan että kärvistelysi saataisiin päättymään synnytyksellä! Voin kuvitella kuinka raskasta tuollainen odotus voi olla...itse kun olen päässyt helpolla. Ei ole ollut juurikaan
vaivoja :ashamed:

Möhömahaisuudesta: Mulla särähtää usein korvaan kun esim.mun äidin mielestä mulla on tosi iso maha. Minkäs minä sille koolle mahdan ja ei se mun omasta mielestäni nyt mikään järkyn iso ole. Itseä tietysti kiukuttaa kun mitkään paidat ei oikein istu päällä ja sopivia housuja ei ole ollut enää aikoihin,mutta ei sitä asiaa paranna se,että toinen vielä siunailee mahan kokoa... Itseäni kyllä kutsun valaaksi jne ja ei mua haitaa mitä täällä palstalla kirjoitellaan,ollaanhan me kaikki samassa jamassa :D

Niin ja kiitos synnytystarinoista Krista ja tulikellukka =) Kristan synnytys kuulosti ihanalta kokemukselta...kunpa itselläkin menisi noin =) Jään odottelemaan yv-viestiä tulikellukka!

LilliM+Kaapo 39+4

Alkuperäinen kirjoittaja Enni1980:
Onnea Katjuza!!
Aivan ihana poika!

Titi: saanko udella minkä firman paketin otitte?
Meillä kun olisi tuo rakentaminen nyt edessä, ja noita paketin tarjoajia on hirmusti. Ei oikein ymmärrä mitä mihinkäkin kuuluu... no onneksi apua saa kysyvä. Pitäisi tuota rahoituspuoltakin sitten laskeskella... juu..
no minulla on täällä nyt onneksi vähän tekemistä, kun näitä mietin.
nyt jos menis vaakaan lueskelemaan kirjaa.
Minäkin kirjastosta niitä haen isoja kasseja, joku muukin toivoi että tämän kirjan aikana voisi syntyä...

jep...
Me otettiin Kastellin paketti. Tarjoajia on paljon ja vertailu on hankalaa erilaisten sisältöjen vuoksi, mutta kyllä se sitten lopulta oli helppo päätös kun aikansa niitä tutkaili. Tyytyväisiä olemme ratkaisuumme.

No sitä siis ollaan edelleen pallovatsana ja ne viikothan on tänään tasan sen maagisen 40+0. Odotellaan odotellaan... Supistelee päivittäin usein, mutta ne kaivatut kipeät supistukset puuttuvat. Huomenna neuvolakäyntiä taas, jossa meinaan pyytää, että katsoo onko alapään tilanne muuttunut ollenkaan kahden viikon takaisesta.. Todennäköisesti ei. Kaikki positiivinen ajattelu jo kadonnut... :p

Monilla näytti olevan puhetta yliaikaisuuskontrolleista sun muista.. Mää ymmärsin ainakin edellisen neuvolakäynnin puheista, et jos huomenna sinne ilmaannun ni sit laitetaan jo lähetettä etiäpäin... ja kutsu tulee sitten joskus. Toivottavasti vauveli nyt vaan tajuais tulla ihan ite ja mahdollisimman äkkiä. En haluais millään sitä joulukuulle asti odotella!!!!!

Niin ja onnittelut taas niille, jotka ovat saaneet odotusurakan päätökseen! :flower:

Tää palsta jumitti aika hyvin eilen illalla..en millään päässy tänne näin mutta eipä näköjään kauheesti ollu viesteikään tullut :whistle:

KRISTIINA- : Tervetuloo vaan vielä mukaan :) ja toivottavasti ne sulla suostuis alkaa käynnistelee, ei kuulosta kivalta tuo tilanne :( Itekkin oon menos kättärille käynnistykseen jos ei nyt tajua tulla ennen, tuskinpa. Oon jo menettäny toivoni sen suhteen
:/ Mäkin oon siellä nyt lasketusta ajasta asti ravannu tosi tiivisti korkeiden paineiden takia ja sain lääkityksen niihin. Muita oireita esim.raskausmyrkytyksestä ei oo ollut mut noiden paineiden takia ne siellä mua ravautti. Nyt olin pe yliaikaiskontrollissa..

PUNKKARI: Mun käsitääkseni täällä pk-seudulla kokoarvioo ei edes tehdä paitsi jos tulee jotain ongelmia tai sit viim.yliaikaiskontrollissa niikuin mulla.
Ois kyllä paljon kivempi jos kaikki sais sen ihan normaalistikkin. Oishan se ihan mukava tietää mitä sieltä koittaa pusertaa pihalle
:whistle:

Käytiin tos aamusaunassa :p Ja kohta koirien kans ulos. Voi kun tää vauva tajuis ite lähtee tulemaan..... en oo toivonu ollenkaan sitä niin paljon kun tällä hetkellä koska en tosiaan haluis siihen käynnistykseen!!
Te varmaan ajattelette että ihan turhaan mä sitä jännitän.. mut en voi sille mitään

:ashamed:

nita ja vaavi 41+6 (kai jo noin pitkällä :O )

Yhteistyössä