*Marrastähdet '07* Lokakuussa

Manta mä säästelenki tota saunanpesua sinne viralliseen lupaan asti,mut sehä on normaalia,et ku lupa on tullu,ni sit se virallinen oottaminen alkaa.Esikoinenki synty vasta 40+3.Ei montaa päivää yli lasketun,mut mun mielestä tarpeeks!

Perfekta Joo kyssiinhän minä,kaks vuotta sitte se kone oli siinä osaston aulatilassa.Toivottavasti ei toiselta mee pitkäks ja toine synnytä ennenaikojaan,ni ei tarvii tukkanuottasilla olla tietsikalla olo ajasta! :LOL:

Sanna Mulla toi hikka tuntuu tossa häpyluun tietämillä ja pikkisen siitä ylöspäin.

Vimpula
 
Sanna-78: juu et ole ainoa jonka vauva tykkää enemmän istuskella, täällä niitä on lisää heti kaksin kappalein |O

Mulla menee järki näihin öihin, en saa enää nukuttua minkään vertaa. Maha painaa ja kyljen kääntäminen sattuu niin perhanasti, vessassa juoksen tunnin välein, koko ajan närästää ja janottaa. Enkä ole sit pelkästään minä joka valvon, sen verran on herkkäuninen mies että sekin jo valittaa mun öisestä vaeltelusta. Ajattelin ensi yönä kokeilla nojatuolissa nukkumista, rakennan siihen semmoisen pesän :whistle:

Liituraita ja vauvaset 34+1
 
Sanna: :wave: täällä kanssa alkanut kahvi maistua TOSI pahalta. Ja kiva, kiva.... tullut takaisin pahaolo, mutta syömistä se ei ole haitannut.

Lääkärineuvolassa käyty ja......
sf pompannut 32, paineet ok, paino nousut lähdöstä nyt vajaa 5 kg, pissa puhdas, rt, liikkeet ++, sykkeet 138, turvotus +, alkanut pehmentymään paikat, mutta kiinni vielä. Pää oli jo kiinnittynyt. Joten nosita voisin päätellä että tää kaveri tulee kuitenkin nopeampaan maailmaan kuin siskonsa.

Tänne kanssa lääkäri sanoi että kun supsitelut yms. alkaa niin synnyttämään vaan, kaveri on jo kypsä. MUTTA eihän nyt vielä ehdi synnyttämään!!!!! Pitää ehtiä vaikka mitä. Tytön huonekin pitää laittaa kuntoon ja seuraavat kaksiviikkoa on kyläilijöitä. Paniikki iskee.

Katjuza: Oikein iso :hug: ja onneksi nyt kaveri masussa on kanssa sen verran iso ettei ole synnytykselle esteitä.

Jaa saas nähdä kuka täältä ensimmäisenä ehtii saada nyytin käsivarsilleen. Tuntuu supsitelijoita olevan enemmänkin liikkeellä ja KAtjuzalla kun se limatulppakin on jo mennyt. Mulla kesti viikko kun tyttö syntyi tulpan menon jälkeen.

viivin + kav eri 35+5
 
Saako esittää tyhmän kysymyksen, mutta mistä sen tietää koska se limatulppa menee?

viivin Mul on kans sellanen etova olo välillä, välil sellanen, et pian lentää laatta, mut ei kuitenkaan ja ruoka maistuu vaihtelevalle menestyksellä..

Monella on turvotus +, niin mikä katsotaan turvotukseks? Mulle taas laitto turvotus - vaikka mun mielestä turvotusta on..

Huomen pitäs mennä töihin viemään sairaslomalappu ja sit alkaaki tappelu työnanatajan kanssa mun palkanmaksusta. Ne ku koittaa ihan kaikin tavoin kiertää liiton sääntöjä, mut kysyin jo valmiiks liitosta, et mitä tehdä jos palkkaa ei makseta niin he kuulemma laittaa liitos asianajan asialle sitte.. Toiv. nyt vaan kiltisti maksais ilman mitään tappeluja, ei nyt jaksas kauheeesti sellasta.

S ja N 32+6
 
Vimpula: minä kävin silloin pojan ootusaikana siellä portaiden alla, silloin ei ollu vielä osastoilla...olin siellä siis joulukuu -03 ja tammikuu 04, poika syntyi 1.2.2004... hoitajat saa olla erottelemassa meitä :LOL: :LOL:

Mulla ois tuo lääkärineuvola maanantaina. saas nähdä mitä sanoo sitten...on se sama nyt mitä ekalla kerralla ja en tykkää siitä lääkäristä yhtään, juttelee mieluummin ultrakeppi alapäässä niin muiden kanssa kuin että tutkisi että vauvalla kaikki kunnossa, niin saa nähdä miten liukuhihna nyt siten on |O

mutta nyt takasin ruuanlaittoon ja päästää tuo mieskin käväseen koneelle :LOL: :LOL: minä tässä koko päivän tähän asti istuneena (okei, sain äsken käytyä kaupass :LOL: )

Perfekta ja hattivatti 34+6
 
Mulla se tulppa tuli kun kävin pissillä aamulla ja tunsin kun joku "klöntti" tipahti. Sellanen ruskettava limamökkylä, en sen paremmin sitä tutkinut :x Mutta kun soitin synnärille ja kuvailins itä niin sanoivat että tod.näk limatulppa irtosi. En nyt tiedä saikos tuosta mitään selkoa.

Turvotus: Mulla näkyy ainakin ihan selvästi, esim juurikaan mitkät kengät ei mene kunnolla jalkaan, jalat ovat kuumat (ainakin mulla), sukista jää rajat nilkkoihin, sormuksia en sormissa voi pitää enää. On senverran nakin näköiset.

Nyt vielä hetkeksi nauttimaan tästä yksinolosta ennenkuin mies ja tytär kotiutuvat mökiltä.

- :wave: viivin-
 
Heips!

Hienoa kuulla että katjuza on vielä yhtenä kipaleena ja seurannan alla! Toivotaan että kaikki menee hyvin vaikka kaveri päättäiski syntyä hetkenä minä hyvänsä :hug:

emmammma
on vielä hiljasna... :attn:

Mulla olis sellanen kysymys että onko teillä runsasta valkovuotoa? Mulla tulee valkkaria ihan tajuttomat määrät. Ihan sitä perusvalkosta mönjää holahdusklöntteinä sekä sellasta kirkasta geelimäistä limaa sillon tällön, jota saa vedellä ihan pihtiotteella jotta sen saa ulos tulemaan.. Tätä geelilimaa on tullu mulla säännöllisesti n. kerta viikkoon/kahteen. Siks muaki kiinnostas niinkö Sanna78:ki että mistäs mä sitte tiedän että millon se on limatulppa kun sillon ku tota geelilimaa tulee, sitä saattaa tulla todella paljonki kerralla ja on tosi venyvää ja sitkeetä.. Kellään samantapasta????

Mä kävin perjantaina neuvolassa ja kaikki ol hyvin. Painoo oli vaan napsahtanu 800g/vk :ashamed: tullu vähä herkuteltua.. Mutta eipäs tuo kokonaispaino ole noussu edelleenkään kun sen 3,6kg et sikäli ihan ok.

Täällä kans on ilmestyny selkäkivut, tosin yläselkään tonne lapaluiden väliin. Johtunee varmaankin koulustani, kun nyt meillä viime aikoina on ollu tosi paljon harjottelua joten hartiat, niskat ja olkapäät on todellakin ollu koetuksella..

Mä kyllä täällä imuroin ja moppaan ihan normaalisti vaikka sen jälkeen supisteleeki tosi paljon ja kylki kipeytyy... Mutta en mä oo aatellu että se niin vaarallista olis jotta ei normaali hommia pystyis tekemään. Mulla nuo supistukset on kuitenki kivuttomia. Välillä kyllä tulee sellasia suppareita jotka panee vatsan veteläks ja sillon suoli toimii :)

Peräpukamia on tänneki saatu vieraaksi, ihanaa |O ei onneks oo kipeitä mullakaa.

mutta tämä tältä erää. Kunnossa ollaan ja hyvin voidaan :) Maha on kasvanu viikon aikana aika hjyytsisti.

edla 32+5
 
Sanna:mulla turvotuksen huomaa, kun kellosta, sormuksesta ja sukista jää ihan selkeet rajat. Varsinkin kello mulla liikkuu normaalisti ees taas ranteessa, mut nyt ei enää ja kivat jäljet jää :snotty: en vaan osaa olla ilmankaan, muuten kun kotona ollessa, niin sitten se kiristää tota rannetta :whistle: ja sormus mun pitäis varmaan ottaa pois nyt jo, vielä kun se lähtee. Mutta kun en osaa olla ilman sitäkään :whistle: Niin ja iltasin puristaa kengät kivasti. On mukava olla kylässä, kun saa jännätä et meneekö kengät jalkaan vai ei kun kotiin lähtee :LOL:

Pahasta olosta...Täällä myös... :x etoo kaikki. Nyt sain onneks syötyä ja tuli vähän parempi olo, mut muuten on ollu aika höntti olo jo useemman päivän. Ja siihen kun lasketaan vielä mukaan se, että mulla on nykysin tosi kuuma koko ajan, niin olo ei oo mitenkään mahtava :snotty:

Nyt meen laittamaan pyykit kuivumaan ja uudet lakanat petiin! =)

H82 33+0
 
edla mulla on kans tollasta geelimäistä limaa tullu ja paljon ja aamulla ku menin vessan niin kuulu vaan plomps ja jotai valahti tuolta alapäästä.. Ja yleensä kipeiden suppareiden jälkeen tulee sellasta ihme limaa, välillä rusehtava, välillä ei. Sanoin tosta TYKSissä sille kätilölle mut eipä se siihen mitään kommentoinu..

Mulla jää sukista painaumat nilkkohin ja oikeestaan kaikista vaatteista ympäri kroppaa vaik tuntuu ettei ne edes kiristä mut silti on kauheen jäljet aina joka paikassa eikä ennen ole siis tollasta ollu..

HE82 Mulla on ihan järkky hiki aina iltaisin ja pvällä on kans kuuma..

Kaiken maailman vaivoja sitä onki :LOL:

Pitäis noi pyykit mennä laittaa kuivuun..

Sanna ja Nipsu 32+6
 
loppua kohden mennään. Nyt on supistukset onneks jääneet pois. Yöt on tosi hankalia. Uni tulee vasta kahden aikoihin ja esikoinen heräilee heti painajaisiin, kun saa unesta kiinni. Onneks on niin mahtava mies, että hoitaa tilanteen, muttei siinä huudossa unta kyllä saa.
Mulla oli ekan kanssa valkovuotoa niin, että kolme sidettä sain päivässä vaihtaa. Nyt ei onneks ihan niin paljon. Limatulppa irtosi silloin todella aikaisin, mutta terkka sanoi ettei se merkitse muuta kuin, että synnytys lähenee. Nyt ei kai ole vielä irronnu.
Ensi maanantaina olis kokoarvio + muut. Jotenkin tuntuu, että tää on pienempi kun esikoinen. No en tiedä, olen ollut raskaana melkein 2v, joten vaikea sanoa( esikoinen 1,1v).
Nyt on alkanu jännittää, kun meillä on muutto 2 viikon päästä ja laskettuun aikaan on tasan kuukaus. Tuntuu niin hurjalta, että odottaa vauvan pysyvän mahassa mad. kauan ja viimeks tuntui, ettei se tuu millään pois (synt. 40+3). Kyllä se mieli varmaan kolmen viikon päästä muuttuu, kun laskettu aika lähenee.
sasu ja pyllerö 35+4
 

Huoh, sain pestyä koneellisen pyykkiä ja laitettuu ne kuivumaankin! Wee..päivän hyvä työ tehty.. :LOL:

Turvotuksesta;
Mie en oo pitänyt sormuksia enää moneen viikkon kun alkoi sormet turpoomaan..mieluummin näinpäin kuin et sitten pitäis jossain vaiheessa leikata tms. niitä pois sormesta.

Limatulpasta;
Mie veikkaan et se oli sitä, kun viime kerralla sairaalassa alkoi vuotamaan semmoista sitkeetä limaa jossa oli semmoisia verijuovia seassa..tosi ihana kuvaus, eikö? Miulla se ei yhtenä klönttinä lähtenyt vaan vähitellen.
Sitä siinä säikähdinkin, ku olin keskellä yötä herännyt kipuun(olin siis käynnistyksessä sairaalassa) enkä unenpöpperössä tajunnut edes mitä tapahtuu--> synnytys on käynnistymässä vaan säikähdin sitä kun tuota verilimaa alkoi kivun myötä valua..
:LOL: Mahtoi se eka hoitaja ihmetellä joka sinne huoneeseen tuli..mahdoin nimittäin olla näky..
 
Katjuzalle :hug: ja kiva kun jaksoit tulla kertomaan kuulumiset. Hyvät viikothan sulla jo on menossa,eli sen puolesta ei hätiä mitiä =)

Limatulppa: Kuopuksesta mulla irtosi sitä viikon verran ennen synnytystä. Housuun ei tullut mitään tuhrua,mutta aina pissillä käydessä ja pyyhiessä paperiin jäi haalea verinen limavana :snotty:

Sanna: Oiskohan sulla jo tulppaa alkanut irtoomaan?? Mutta mulle on ihan synnäriltä sanottu,että tulppaa voi irrota jopa 2 viikkoakin!

Ei toi munkaan mies mikään talousihme ole :LOL: Harvoin tekee mitään kotitöitä. Ruokaa osaa tehdä ja tekeekin sitä tarvittaessa. Imurinvartta ei ole ukon otteessa näkynyt moneen vuoteen :headwall: Joskus saattaa tiskikoneen tyhjätä/täyttää,mutta siihen se jääkin. Autotallissa kyllä siivoaa ja jopa harjailee lattioita |O Toisaalta,en kyllä antaisikaan ukon siivoilla kotona,se on mun valtakuntaa ja autotalli on ukon valtakuntaa johon mä en kajoa! Pyykeistä saa pestä ainoastaan työvaatteitansa,muut vaatteet hoidan minä :D Ei ole meinaan mikään kaunis näky ukon ripustamat vaatteet telineellä :LOL: Aivan rypyssä kaikki joten kuivumista saa odottaa monta päivää!

Mä oon ollut tänään ihan tööt |O Toi meidän 3.5vee poitsu aloitti kukkumisen 4.30 joten silloin oikeestaan oli herätys! Sillä muka nenä vuoti,oli pissahätää ja lopulta näki pahoja unia :headwall: "Herätys" olikin sitten 7.30 kun piti kiiruhtaa hammaslekuriin meidän koululaisen kanssa. Jotain operaatioo tulee eteen sen hampaiden kanssa...on tooooosi ahtaat hammasvälit ja vino purenta. Tänään tehtiin muotit sen hampaista ja röntgenissäkin käytiin kuvauttamassa hampaat :/

Painaako/vihlooko muilla virtsarakkoon?? Mulla ollut nyt parina päivänä tuollaista ikävää vaivaa :kieh:

LilliM+Kaapo 31+6
 
Sanna Mä en ees huomannu ekasta tota limatulppaa...mut sillo oli kyl ihan reilusti tota valkovuotooki.

Perfekta Oishan se ihan kiva,jos ois joku "tuttuki" tuolla osastolla.Viimeks siel oli aikasta ahistavaa olla.Huonekaveri ei saanu sanaa suustaan ja piilotti kaukosäätimenki :kieh:

Minusta on alkanu tuntumaan,et noita kipuja ja muita on enempi,jos oon kokonaisen päivän tekemättä juurikaan mitään.Mun on pakko olla liikkeellä.Äsken suoritin käytävämattojen pesun ykskätisenä ja hyvin onnistu.Ukko nosti ne sit kuivumaan.Verenpaine ei näköjään siitään alene,vaikka kuinka makoilis.Vastaavasti nousee samassa suhteessa v*tutuskäyrän kanssa.Kuiteski perjantaina ollaan jo suht turvallisilla vesillä!Ja maanantaina on sit vielä toi ultraki,saa sen lopullisen tuomion ja tietää suurinpiirtein ton vauvelin painonki.Kaiken järjen mukaan sillo pitäs olla jo lähemmäs 2,5kg.

-Vimpula-
 
Sellasta vielä tosta limatulpasta, et sit ku se on irronnu, niin tuleeks sitte viel jotai valkovuotoo vai loppuuks toi valkovuotokin tai väheneekö ainakin?

Mun on pakko mennä nyt kuorii perunoita, alko suihkussa ollessa tekee ihan hirveesti mieli perunamuusia :D :LOL: :D
 
Neuvolakuulumisia rv 33+3
Painoa +350g/vk
sf-mitta 33
Verenpaine 107/65
hb 114
Vauvan syke 118-125
Tarjonta rt (jiihaa, oon tästä niin onnellinen, vauva nyt kääntynyt vihdoin viimein "oikein päin" ja pää ei kuulemma hirveesti heilu, että meinas että olis kiinnittymässä. :heart: )

Kiitos Perfekta uudesta ketjusta :flower:

Perfekta :hug: Tiedän miten kauhea on kun täytyy katsoa kun oma lapsi kipeä ja mitään ei voi tehdä. Itse mieluummin ottais sen kivun :heart:

Nukkumisesta Täälläkin nukutaan huonosti, että liityn joukkoonne :wave: :ashamed: . Jos ei vessassa pidä hypätä niin joka paikkaa kolottaa ja nyt tuli se himskatin suonenvetokin kuvioihin mistä luulin jo välttyväni tässä raskaudessa.

Miiku84 Samat on fiilikset. Vatsa on samoissa mitoissa kun esikoista odottessa ihan lopussa, oon niin räjähtämäisillään ja viel 2kuukauttakin saattaa vielä kestää synnytykseen |O ;) Olipas huomaavaisesti tehty mieheltäsi :). Jos hän vähän olis miettinyt ja ymmärtänyt asioita ja että et kaikkea jaksa yksin, eikä tarvitsekaan jaksaa! :hug:

Nita1 Meillä pääsee hammaslääkäriin odottajat jonon ohi.. Ei ole kyllä tullut käytyä ja sit joutuukin odotteleen puol vuotta aikaa ei-raskautuneena :whistle:

Sanna-78 Mulla kans nuo jotka oon ajatellut liitoskivuiksi, tuntuu välillä just tuolla pimpsassa :D . Sängyssä kääntyminen mm on ihan tuskaa kun vihloo niin |O Voi kun se mies ymmärtäis tehdä osuutensa kotihommissa :hug: Täällä ei vauvalle ole sairaalan puolesta tuttia ja henkilökunta toivoo ettei tutteja sairaalaan oteta. Mulla oli kyllä tytölle mukana ja sairaalassa alkoi jo tuttia syömään, nyttenkin aion tutin mukaan ottaa :)

Äiti78kerava Tutulta kuullostaa. Täälläkin tuntuu välillä koti kaatuvan päälle ja se kieltämättä stressaa. Yritänkin aina tehdä siivouksia pikku hiljaa, kuitenkin oma jaksaminen nyt tärkeintä :)

Mamma2006 ja 2007 Tervetuloa :wave:

Vauvan hikasta En oikeen ole vieläkään tunnistanut kun vauva hikkailee :whistle: , joskus maha heiluu sillä tavalla että sopis olemaan hikkaa, mutta kun en tiiä :whistle: :)

Vaipoista Oletteko jo hommanneet vauvalle vaippoja, minkä merkkisiä? Oon ihan tietämätön tällä hetkellä noista vaippahommista, mutta kohtahan taas alkaa se testaus. Tytölle ei meinannut millään sopivaa vaippaa löytyä, kaikista tuli yli :whistle:

Limatulpasta Esikoista odottaessa tuli viikon ennen synnytystä limasita vuotoa, mutta sit samana aamuna kun tyttö syntyi tuli se oikea limatulppa, ei voinut erehtyä. Väriltään oli hailakan vaaleanpunanen, sitkeä ja limainen ja sitä tuli paljon..

LilliMenninkäinen Mulla painaa välillä. Nyt kun vauva on pää alaspäin ja tuolla kuulemma tosi alhaalla niin se taitaa ola syy. Välillä meinaa ihan housuun lorahtaa :LOL: :x

LiituraitaRuutupaita Hei, tuo oli hyvä idea, tuo pesän rakentaminen nojatuoliin :D Täällä kans kaikki mainitsemas vaivat saapuu illan tullen niin nukkuminen ja pelkkä sängyssä kääntyminen on yhtä tuskaa..

Katjuza :hug: Nyt jo hyvät viikot, vaikka vauva syntyisikin jo. Voimia!!

Hyviä vointeja kaikille näille viimeisille viikoille :heart: =)

-Hilla- 33+4
 
Vimpula: eli toisemme tunnistamme siitä että jonotetaan tietsikalle, laittaa sitten yv:tä ja tuntomerkkejä tarkemmin niin jos vaikka törmää :LOL:

Hikasta mä kyllä huomaan milloin vauvalla on hikka kun maha hötkyy tasaisesti ja se tuntuu välillä jopa epämiellyttävältä.

Vaipoista: Siwassa oli poistomyyntiä niin kaapissa oottais 5 pkt pampersin newborneja...4 pkt 2-5 ja 1 pkt 3-6..toivottavasti nuo sitten käy vauvalle, ettei punaseksi helahda, muuten oisi sitten tarkoitus käyttää liberoja, jo pojalla hyväksi todettuja...

Limatulpasta: Juu sitä tuli pojan aikaan aikas kauan ja paljon...taisi välillä jo uusiutua, mutta ei se mitään synnytystä mulle enteillyt, 1½vkoa käynnisteltiin :LOL:

Muistattehan pakata myös esikoiselle jos muualle menee hoitoon, niin oman repun...itse tuossa tajusin kun kauppareissusta tulin et pitää kait sitä pojallekin jonkinlainen reppu pakata, kun ei oo vielä tarkempaa tietoo et tuleeko tänne hoitajat, vai meneekö poika sitten mummulaan tai siskon luokse...

Mutta taidan mennä nytten tuon telkkarin ääreen kun jätkät lopetti vihdoin pleikkarilla pelaamisen :wave:

Perfekta ja hattivatti 34+6
 
Unohdin.

Meillä eilen neuvolassa vauvalla sykkeet alimmillaan 118, välillä kävi 114:sta. Mutta nousi sitten vauvan herätessä kyllä 120-125. Th sanoi että on aika matalahkot ja joudunkin nyt sit ylimääräiseen sydänkäyrään. Nyt tietysti pelottaa vähän että onkohan pienellä jotain häikkää. :'(
Onko muiden vauvoilla ollut näin matalia sykkeitä? :attn:
Tässä odotuksessa on kyllä ollut aina matalahkot(120-135), mutta ei ennen alle 120 ole ollut :whistle:

-Hilla huolestuneena- :ashamed:
 
Perfekta Me ollaan sit oltu samaan aikaan KYSissä.. Meillä tyttö syntyi 29.1.-04 :D

Meitin vauvalla taitaa olla jatkuva hikka :LOL: Välillä oikeen ärsyttää, kun pidemmän aikaa hikottelee putkeen =)

Vaippoja en ole vielä hommaillut, mutta olis tarkotuksena liberoita ostaa, aikaisemminkin ovat hyvin palvelleet.

Meillä edelleenkin sängyt, turvakaukalo, hoitopöytä, rattaa yms ostamatta.. Ei mitään kiirettä :whistle: Vois kai pikkuhiljaa alkaa ostelemaan.

Limatulppaa mä en ole aikaisemmin edes hoksannut, millon se on tullut. Eli ei mitään tietoa koko asiasta.

 
Vaipoista Pampersin New Borneja ostin sen pikkusen paketin samalla kun kävin vannan ostamassa. Saa sit nähdä sopiiko vaiko eikö, kun noista pamperseista on kokemuksia lähipiirissä puolin ja toisin.

Turvakaukaloa käytiin äsken yrittämässä autoon, mutta mutta...eipä mene Britax BabySafe-kaukalo Volvo V70 turvavöihin eteen eikä taakse. Voihan ...kele. No onneks tässä vaiheessa, niin vielä ehtinee käydä sen jatkopalan ostamassa. Mutt aika outoa kyllä ettei vyöt riitä vaikka ihan kuvan mukaan asennettiin. Missä lienee vika vai onko vaan tehty niin lyhkäsiks noiden vyöt kun ei menny myöskään 190E mersuun kaukalo muuta kun siihen sentään takapenkille.

HT ja veturi 35+4
 
hilla Mulla sillon TYKSissä ollessa, kun illemmalla otettiin käyrää, kun oli ihan hirveen tuskasia supistuksia, niin sillon vauvan syke oli välillä jossai 100 tietämillä, mut heti kun alko riehuminen niin nousi sinne 160 luokkaan.. Toivotaan ettei ole mitään ihmeellistä :hug: Ja onneks olkoon sulleki vauvan kääntymisestä.

Ai että ku perunamuusi oli hyvää =) Tänään on vkoon sellanen pvä etten ole vetäny karkkia. Mulle tulee kerran kuussa ihan hirvee tarve syödä makeeta niin olen ajatellu et olis normisti kuukautiset, ku sillon mun tekee aina mieli kaikkee makeeta ja mun kuukautiset yleensä kestää sellaset 10-15pvää että ihan kiva kun ei ole niistä tarvinnut nyt kärsiä ja sit on vielä ihan järjettömät tuskat aina sillon ku toi endometrioosi sellasta kipua valitettavasti aiheuttaa.. Tarttee vaan toivoo, ettei raskauden jälkeen uusiudu toi endo. Valitettavasti se vaan yleensä tulee jossai kohtii takas ja kahta kamalampanakin.. Mutta eipä murehdita sitä nyt..

Täällä on amme, vaipat, tuttipullot, tutit, liivinsuojat, imetysliivit jne ostamatta vielä.. Pitäs varmaan ens vkolla hommata jos vkonloppuna saan hoitopöydän jne niin on sit paikka mihin laittaa esim just vaipat..

Sitte noista tuteista tyhmä kysymys, mut pitääks ne keittää ennen käyttöä ja siis muutenki keittää niitä ja jos niin kuin usein? Ja montaks tuttia ja tuttipulloa kannattas hankkia?

Entä aiotteko käyttää niitä peppupyyhkeitä vai aina pestä pepun?

Tulee kaikkia kysymyksiä mieleen kun alkaa toi vauvan tulo lähestyyn.. Ja sori jos kyselen tyhmiä, mutta kun tää kaikki on mulle ihan uutta..

HelmenTyttö Ikävää, ettei sopinu kaukalo vöihin, mut onneks kokeilitte jo nyt.. Tarttee iteki kokeilla meneeks autoon, jos vkonloppuna sen kaukalon kans saisin.

Aloin kutoo itelleni kaulahuivii aikani kuluks. Onpa jotai "järkevää" tekemistäki välillä..

Mut jospa sitä siirtyis BB:tä katteleen..

:wave:

Sanna ja Nipsu 32+6
 
Kävinpä sitten illan päälle vielä hieman shoppailemassa, nyt on vauvoille hankittuna amme (vaaleanpunainen tottakai :) ), tuttipullon tutteja ensihätään ja mulle liivinsuojia. Nyt enää pikkuisia vaippoja ja ehkä pari tetraa tuttelia oman mielenrauhan vuoksi kaappiin odottamaan. Sitterit pistin tilaukseen eilen, samoin pikkuisia toppahaalareita odotellaan :D

Tuteista ja tuttipulloista kyseli Sanna.. Mun mielestä ei kannata alkuun hankkia kovinkaan isoa arsenaalia, tutteja me ollaan ostettu valmiiksi vaan yhdet - eihän sitä tiedä oppiiko vauva tutille alkuunkaan, tai että minkälainen tutti sitten loppujen lopuksi kelpaa! Meillä esikoinen ei ruvennut tuttia syömään vasta kuin 5kk iässä, ja silloinkin oli yksi ainoa malli joka kelpasi =)
Tuttipulloja riittää varmasti alkuun 1-2, näitähän saa nopeasti vaikka lähikaupasta sitten lisää jos siltä rupeaa tuntumaan, mutta turhaa varmaan hankkia kovin montaa etukäteen kun voihan olla ettei niitä tarvikaan. Noh, minä oon ottanut "varoituksista" vaariin ja hommannut tuplille nyt kunnon kasan (=17kpl) pulloja niin ettei niitä tarvitse joka välissä olla pesemässä, kun varmaan sitä hommaa riittää muutenkin ;)

Peppupyyhkeitä en ole koskaan oppinut käyttämään, muuta kuin äärimmäisessä hätätilanteessa. Taitaa puhdas vesi olla pienen iholle kaikkein paras puhdistaja.

Limatulppa mulla irtosi esikoiselta samana iltana kun synnytys käynnistyi, semmoinen veriviiruinen venyvä limapallero (nami näitä juttuja :LOL: ) jonka kyllä tunnisti siksi itsekseen.

Mutta juu, minäpä palailen sen huomisen polikäynnin jälkeen taas asiaan :wave:

Liituraita 34+1
 
Ai niin joo, voisiko joku ystävällinen jonka vauva on ymmärtänyt pyörähtää oikeeseen tarjontaan, lähettää tännekin päin jotain "kääntymissäteitä"???!!! Kertokaa mistä suunnalta lähetätte niin meikäläinen tulee pihalle maha paljaana niitä vastaanottamaan :LOL: Alkaa epätoivo iskeä, en kai mä nyt liikaa vaatisi jos kahdesta vauvasta edes se toinen pyörähtäis :kieh:

Liituraita ja istuvat härät
 
Tuteista Täällä on hommattuna 1 luonnonkuminen ja 1 silikoninen ihan niitä ensitutteja ja sit ostin pari pakettia pullotutteja kun pullot sain ystävältä. Ne kuitenkin on keitettävää tavaraa niin ei niille ite pulloille oo mitään tullu. Kohta pitäiskin varmaan alkaa keittelemään niitäkin valmiiks, arvelin sellaiseen ilmatiiviiseen pakastusrasiaan ekan satsin "tuttisoppaa" keittää :)

Sanna
Saatiin sittenkin kaukalo autoon, onneks siinä on se "vaikeempi" kiinnitystapa lyhyemmille vöille eli se lantiokappale menee nyt kaukalon alta eikä siitä vauvan jalkaosan päältä niin silleen saatiin yltämään. Ja kuitenkin siis hyväksyttyjä kiinnitystapoja molemmat. Vaikeempi vaan irrotella ja kiinnitellä ainakin vauva kyydissä tuo alakiinnitys. Mut jospa se nyt sit sais olla tovin jos toisenkin tuossa autossa ettei ihan joka mutkassa tarttis olla irti repimässä.

Tarjonnasta täytyy sanoa sen verran, ettei harmainta aavistusta miten päin tää kyytiläinen on kun välillä paukuttaa oikeeta kylkee (yleisin) ja välillä sit kuitenkin suht alas vasemmalle... No perjantaina nla ja maanantaina sit viimenen ultra (rv 36) niin eiköhän tuo selvinne. Toivottavasti on oikein päin.

Mut nyt miestä herättelemään töihin.

HT ja veturi 35+5
 
Helmen Tyttö, just olin laittamassa sulle viestiä, miten saatte Volvoon sen Britaxin kiinni! Meillä kans Volvo ja pari vuotta sitte kun kaukalo ostettiin ja myyjä kuuli et meillä on Volvo, tuli oikeen kädestä pitäen neuvoon sen kiinnitystavan =)
Kieltämättä sen kiinnitys on aina hikistä hommaa, tai kun se ainakin meillä pitää vetää niin pirun tiukasti kiinni, et meikäläiseltä hiki lentää..Mut sit kun sen oppii niin aina helpompaa. Eli opetteluttaa taas kyllä minuakin, kun aikaa on kulunu sen käytöstä..
Mut nyt neuvolaan :wave:

Krista ja pikkunen 34 + 2
 

Yhteistyössä