*Marrastähdet '07* Lokakuussa

moi!

Mä sain kans neuvolasta tämän liikkeiden laskentaohjeen. Eihän tarkoitus missään tapauksessa ole, että koko päivä lasketaan liikkeitä :LOL: Vauvallahan alkaa olla jo selkeemmin rytmiä, milloin nukkuu ja milloin valvoo. Eli näinä aikoina, kun on tottunut että vauva on liikkeessä, silloin lasketaan liikkeiden määrä. Jos huolestut, että liikkeitä on vähemmän, kuin normaalisti, lasketaan liikkeet ja voi "herätellä" maha-asukkia.
Meillä ainakin selkeet hereilläoloajat on aamu, iltapäivä ja ilta eli jos ei silloin liiku, niin sit huolestun ja alan laskemaan liikkeitä.

3-vuotiaiden suhtautumisesta vauvaan oli ollut juttua.. Meillä tyttö on nyt 3,5v ja on kyl niin ylpeä isosisko, et ihan välillä pelottaa mitä tapahtuu kun vauva syntyy. Halailee ja pussailee mahaa ja kyselee tutuilta ja tuntemattomilta, et ootteko huomannu: meille tulee vauva! :LOL: Suunnittelee jo kauheella tohinalla, kuka kylvettää, kuka saa pukea, kuka antaa tutin ym. Ja loukkaantui aivan kauheesti, kun mainitsin että vauvaa ei sit saa missään tapauksessa nostella tai liikutella ilman isiä tai äitiä.. Saa kyl varmaan olla varovainen yli-innokkaan isosiskon kanssa. :D

LilliMenninkäinen Oikeestaan kaikki on veikkaillut meille tulevan poikaa. Saas nyt sit kattoa. Mieskin jo odottais poikaa. tuumas, et ei tiedä mihin vielä joutuu, jos 3. tyttö tulee :LOL: Mitä, mekö muka vaikeita?

Kastajaisista: Me ajateltiin, et jos tammikuun alusta vietettäisiin kastajaisia. Meillä on ollut tapana järjestää kastajaiset miehen isovanhempien luona olevassa juhlasalissa. Ja miehen suku on sen verran juhlaporukkaa, että ovat porukalla järjestäneet ruuat, kahvittelut ja kukat eli ite sit vaan ilmestytään paikalle. :D Miehen kahdelle serkulle on luvassa perheenlisäystä joulukuulle, joten katotaan jos saatais vaikka järjestettyä yhdet isot kastajaiset.

Ellu 35+5

Niistä kastajaisista ollut puhetta, nyt saatiin tietää et se meidän yksi kummi konfirmoidaan 15.12 niin nyt ois meiningissä sitten jos 5.1 pitäis ristiäiset sitten...sitä edellinen viikonloppu on miun mielestä liian lähellä joulua, tulee muuten kauhee stressi ja se ei oo kivaa...
ja tänään selvisi sekin että sitä vanhinta siskoa en kutsu ollenkaan ristiäisiin, oltiin kummipojan synttäreillä ja hyö tuli vantaalta kanssa sinne ja ei ees moita sanonu...
saa olla kyllä ihan rauhassa kerta ei ees tervehtiä voi...että silleen, nyt ois sitten tulossa vanhemmat, sisarukset ja muutama ystävä tästä paikkakunnalta...ei sen kummempia...pääseppä helpommallakin...

mut nyt taas ajatus karkasi joten taidan lähtä laittamaan saunakampetta kuntoon :wave:

Perfekta ja hattivatti 35+3

Heissan!

Jalkoja ja kättä lukuunottamatta muu kroppa viel hengissä!Eilinen meni siivotessa ja tää päivä kestitsemisessä.Puolilta päivin tuli ekat vieraat ja vikat lähti tossa yheksän jälkeen...Täyttä tohinaa koko päivän.Nyt on jalat ihan tohjona.Ihana oli seurata meijän pikku ukkoo,on nimittäin ihan rakastunu kumminsa tyttö vauvaan.Nyt kävi jo pusuja antamassa.Jätkä ku on tosi tarkka ketä pussailee!

Mulla jäi vähälle toi liikelaskenta ekan kans ja nii on jääny tänki kans.Sanoin neuvolassa jo ekasta,et sit huolestun jos liikkeitä ei tunnu.Osaa olla yliaktiivinen kaveri.

Ristiäiset pidetään tossa joulun seutuun,pääsee yhellä julmetulla siivouksella ja muutenki tulee jouluks leivottua.Varmaan taas tulee n.30 vierasta,nii ja kotona vietetään.Jotenki toi meijän kirkko tuntuu niin kalskeelta.

Nyt taas pätkii päässä,jotaki oli viel,mut en vaan muista.Dementtia...

Vimpula ja hormoonihiiri 34+1

Onkohan mulla menossa se pesänrakentamisvietti nyt??? :eek:
Eilen illalla pesin hellan ja uunin (siis ihan kunnolla, hiki virtaa tyyliin hinkkasin) tänään kävin keittiön kaapit läpi, pyyhin ne, järjestelin ja otin vanhat pois, pyyhin tuossa myös olohuoneesta pölyt ja pesin vessan :eek: :eek: ja ei väsytä ollenkaan, vielä vois jotain tehdä mut pakkokait sitä on tuonne punkan pohjalle unta koittamaan et pääsee mies sekä poikakin unten maille (poika ei malta mennä nyt kun äiti touhuaa)...
ja naapurit ihmettelee miksi vielä 01.00 vesi juoksee alakerrassa ja kuuluu pientä ääntä :LOL: :LOL:

ja aamulla sitten nousen tyyliin 10-11 ylös...on kummaa tää...kaippa se kroppa aloittaa sen valvomisen ettei tuu sitten yllätyksenä kun vauva syntyy... :heart:

mut joo nyt meen sinne hampipesulle ja koittamaan sitä unta

Liikelaskennasta;
Mie sain jo kans sen lappusen, mut eipä oo tarvinnut paljoo laskeskella, on sen verran liikkuvianne kaveri täälläkin :)
Aattelin et sitten jos tarvii alkaa ihan miettimään että millos onkaan viimeks liikettä tuntunut nii sitten alan tarkemmin laskeskelee.

Kastajaiset;
Meillä tod. näk. pidetään kotona kastajaiset sitten joskus..ei oo vielä niin kauas tullu ajateltuu..ekakin ristittiin kotona, ja vaikka suht pieni kämppä onkin niin mahduttiin kaikki tärkeimmät sinne.

Meillä olikin vauhdikas aamuyö..hitto ku taas sydän pomppas kurkkuun asti.
Ollaan miun porukoilla yötä, ja meille on "varattu" tääl parisänky ja tytölle pinnis. No, tuo pinnis on n.puolen metrin päässä parisängystä ja reuna tietty ylhäällä.
Täällä kun on talvisin tosi pimeää, sen verran "maalla" ollaan, eli näkyvyys oli huoneessa aika tasan nolla. Heräsin yhtäkkiä ja kuuntelin hetken, kun tyttö yskiskeli, tuntui olevan limaa tms. kurkussa..sitten kun lopetti, kuun tlein et hengittääkö se nyt enä yhtään ja herätin miehenkin et kuuntele hengittääkö..No, seuraavks kuuluukin hirvee kolahdus ja huuto alkaa.

Säikähdin ihan sikana, et nyt se tyttö tuli sielt sängystään ja putos lattialle tai jotain ja "syöksyin" valoja laittaa päälle. Saattaa olla että tyttö säikähti sitä vielä enemmän, ja huuto senkun jatkui, mut sit saatiin kateltua, mitä tapahtui; Tyttö oli tulossa sielt sängystään ihan pilkkopimeellä meijän sänkyyn, ja löi leukansa/päänsä miehen päähän..

Hui hitto, pitänee tuokin sänky laittaa sit vastaisuudessa ihan siihen parisänkyyn kii ja laskee se reuna alas, ei ainakaa pääse tyttö putoomaan. Yleensä siis tyttö varottaa ees jotenkin ennen ku sielt koittaa tulla reunan yli.

No, tää on taas näitä aamuja..
M ja O-I rv 35+1

Se on taas sunnuntai. Mukavaa. :)

Nita: Mullekaan ei vielä ole mitään puhuttu esitietolomakkeesta tai liikelaskennoista. Kaipa mainitsevat noistakin jossain vaiheessa? Tai jos muistaisin neuvolassa asiasta ihan mainita. :whistle: Mä olen viikkojen suhteen suurinta osaa meistä senverran jäljessä, että ehkä ei vielä vaan ole ollut ajankohtaista?

Mulla ei nyt oikein ole mitään asiaa. Joten jos yritän keksiä jotain muuta tekemistä. ;)

mussu & pulla 33+2

nita: pääkaupunkiseudulla ei harrasteta tota sairaalan esitetolomaketta ollenkaan. En tiedä miksi, mutta näin kuitenkin on.

Eilen meni pitkäks, oltiin kavereilla ja olipa taas siistiä kattoa toisten kännäämistä :whistle: vaikka olikin tosi hauskaa, en ookaan nauranu pitkään aikaan niin paljon, mutta nyt on ihan semmonen olo kun olis krapula! :eek: saas nähdä koska ton ukon saa tuolta sängyn pohjalta kammettua ylös... :whistle:

Liikelaskennoista...mulle sanottiin vaan aiemmin neuvolassa että toistakymmentä liikettä pitää tuntea päivän aikana. Ja ei ole kyllä epäilystäkään ettei tulis tota määrää täyteen, sen verran vilkas kaveri on masussa :)

Täällä ei muuta ihmeellistä, kun että nyt on alkanu tulemaan noita harjotussuppareita aika paljon. Ne ei oo kipeitä, mut tuntuu tosi inhottavilta. Eikös ne kuulu asiaan vai saako ne mahdollisesti jotain muutoksia tuolla alakerrassa aikaseks?

Mä en millään malttais odottaa enää tän vauvan syntymistä. Osasyynä sekin, että oon ihan kypsä tähän olotilaani. Selkään sattu eilenkin niin paljon, että teki mieli oksentaa, mut en sitten kuitenkaan oksentanu :whistle: :x Eihän tässä nyt enää pitkä aika onneks ole... ;)

Nyt menen aamupalalle =)

H82 33+5

Vauvan liikkeistä Täälläkin on välillä hiljasempia päiviä kun taas välillä vauva liikkuu paljon enemmän. En osaa huolestua, kun yleensä kun maate käy ja vähän painelee vatsaa niin sieltä tulee takas potkuja tai pepun heiluttelua :heart: :D

Liikelaskennasta Sain ne ohjeet äitiyspolilta mukaan esikoista odottaessa, kun silloin oli pitkiäkin jaksoja etten tuntenut liikkeitä. Siinä oli, että jos tuntuu ettei liikkeitä ole tuntunut, menee kyljelleen ja tunnin makoiltua pitäis 10 liikettä tuntua. Jos ei tunnu niin sitten täytyy ottaa äitiyspoliin yhteyttä.
Ja arvatkaas monesti mulla ei niitä tuntunut, ehkä noin viitenä kertana. Aina menin äitiyspolille kauheella kiireellä ja kun siellä alettiin käyrää ottamaan, alkoi vauvakin liikkua :heart: :)

Manta Mistä päin pohjoista olet? Mun lasten isän vanhemmat asuvat Kolarissa ja oltiin viime joulu siellä. Täytyy kyllä sanoa, että kyllä pohjoisen joulu oli ihana kokea, niin kaunista :heart: . Täällä meillä Kokkolassa olikin viime joulu ollut musta, lunta satoi vasta tammikuussa. Toivotaan että tänä vuonna toisten..

Lumihiutale Täällä otetaan aina sydänkäyrä äitiyspolilla käydessä, oliskohan se joku uusi käytäntö kun 3v sitten ei niin täälläkään ollut..

Loppuraskauden ultrista Kiva kuulla noita kuulumisia niistä ja painoarvioita :) . Mulla ultra vasta tuossa 2 viikon päästä, ei malttais odottaa että pääsee masuun taas kurkkaamaan :heart:

Nita1 Hyvinkin saattaa olla, että vauva painaa rakkoon ja tulee tunne että pissat lurahtaa justiinsa :D Mulla monesti niin kamala painon tunne rakossa että tuntuu että vauva puoliks jo tulossa. Näillä viikoilla vatsa saattaa jo laskeutuakin, ainakin täällä on selvästi alempana kun muutama viikko sitten..

Nji-A Mulla vauva liikkuu eniten öisin, se on välillä aika ikävän tuntusta kun tuntuu että tulee kyljestä läpi.

DJ-mussukka Aikamoista menoa teidän rappukäytävässä ollut :ashamed: Toivottavasti ei tule toistumaan.

HE82 Asiaan kuuluu harjoitussupparit. Kyllähän ne muutoksiakin saa aikaan ja näillä viikoillahan se alkaa pikku hiljaa olemaankin hyvä :) .
Täällä samat fiilikset, alan kypsä oleen jo tähän odottamiseen, hirveesti haluis jo sen pienen nyytin syliin :heart: Tuntuu kuitenkin vielä kaukaiselta, vaikka saattaa jo pian olla nyytti kainalossa :) Toki toivoo että menis sinne 37 viikolle asti, että keuhkot on valmiit pienellä, mutta sit saiskin jo tulla.

PikkuM Voi :( Varmasti säikähditte :hug: Mun neiti niin kauhee pyörimään öisin että herään monesti siihen kun kolauttelee päätään seinään tai sängyn reunoihin, ja ne ei mitään kovin hiljaisia kolahduksia ole. Muutaman kerran tullut sängystäkin rymisten alas, siinä kyllä säikähtää aina kamalasti.

(.) Eilen oli kamala päivä, vatsa oli kipeä, olo heikko, näköhäiriöitä, pää kipeä ja pahoinvointia. Kaikkihan viittaa raskausmyrkytykseen ja säikähinkin hirveesti. Maanantaina on sit asian tiimoilta neuvola, toivottavasti paineet ok ettei tää nyt vaan ois raskausmyrkytys. Olo nytkin huonohko :ashamed: , vaikka ei niin kuin eilen.. Ja varmasti huonoon oloon vaikuttaa myös tuo ääliö mies. Se on ottanut elämäntehtäväkseen sen, että haluaa mun voinnin huonoksi. Hetkellisesti aina paremmalta näyttää, hän kohteleekin mua kun ihmistä, mutta sit taas alkaa. Haukkuminen ja sellanen :(. Yleensä annan mennä läpi korvien, mutta välillä satuttaa niin, onhan meille kuitenkin toinen yhteinen lapsi tulossa..

-Hilla- 34+2

ja tänään sitten heräsin tuossa tunti sitten niin julmettuun suonen vetoon että ei miään...tuskanhiki tuli, en saanu jalkaa oiottua mitenkään, siinä tarpeeksi tuskissani huusin sitten miehelle et miten suonenvedon saa pois ja mies sitten alkoi hieromaan sitä pahkuraa niin johan alkoi helpottaa, tosin nyt on sitten pohje niin kipee niin kipee että |O |O siis muistikuva esikoisen supistuksistakaan ei ollut noin kova mitä oli tuo suonenveto :x

Mut jos taas kokeilis kirjoitella noita reseptejä koneella...meinaan uusia taas tuon mun reseptivihon, meinaa sivut alkaa oleen siinä kunnossa että ei kohta selvää saa :whistle: :whistle:

Perfekta ja hattivatti 35+4

Kääk, huomenna olis se loppuraskauden ultra ja synnytystapa-arvio...Jotenkin vaan taas jännittää ihan sikana. Vielä pitäis itse ajella suuntaan ja toiseen kun miehellä työhuki eikä onnistunu saamaan vapaaksi. Onneks kaveri lähtee kyytiin istumaan että on edes juttuseuraa. Lupasin sit, että JOS miut ottavat osastolle niin maksan junalipun takas ;) Tosin ei pitäis olla mitään aihetta että ottaisivat, kun paineet ym. on olleet ok eikä supistuksiakaan juuri oo ollu noita harjoitussuppareita lukuunottamatta.

Mut nyt taidan painua unosille kun mieskin on kalassa. :wave:

HT ja veturi 36+2

Makoilin tossa sitte pe-aamusta asti TYKSissä eivätkä meinanneet päästää tänäänkään kotiin,mut päästivät sitte pitkällisen harkinnan jälkeen, kun mulla matkaa sairaalaan sen 5-10min..

Eli tarina:

Pe-aamulla noin klo 4 herään siihen ku housut kastuu. Meen vessaan ja alushousut märät ja pikkasen vaaleenpunaiset ja pyjamahousut kans kastunu ja pyttyy lorahtaa, eli luultavimmin lapsivettä. Pyyhin, ihan järkyttävät määrät verta ja sellanen iso verihyytymä. Sitte pissin ja pyyhin uudelleen ja verta vaan vuotaa. Samalla huudan äijälle et ylös ja helvetin nopeeta et nyt mennään ja lujaa TYKSiin. Side housuin ja äippäpolille ja heti käyrille. Siitä sitte synnytyssaliin käyrälle ja tulee lääkäri ja kokeilee sormin et ei oo paljon kaulaa jäljellä. En saa nousta, en liikkua. Sängyn kanssa ultraan, kaula onneks kiinni mut jäljellä parisen senttiä. Saan luvan mennä vessaan ja taaas käyrälle. Tulee toinen lääkäri ja passittaa ultraan et missä istukka nyt sit on. No sehän on kuulemma täydellinen etisistukka ja vielä jotenkin hirveen alhaalla ja hankalasti ja hematooma, mutta onneks on istukan ulkopuolella niin ei vaikuta vauvaan.

Siittä sitte sängyn kanssa osaastolle ja saa vessaan mennä. Veren tulo alko loppua jo synnytyssalissa mut alko supistaa ja lääkettä. Illalla oli sitte tilanne jo rauhoittunu ja sain tota Adalatia mitä nyt olen napsinu.

La-aamulla tulee lääkäri, en pääse kotiin, liian suuri riski.. Sitte se alko kertoo et tilanne on nyt tämä. Ei ole mikään perus keisarinleikkaus tiedossa vaan tulee olemaan ehkä jopa vaikeakin leikkaus. Paljon suurempi vaara saada isot verenvuodot jne, kun se istukka on niin alhaalla ja hankalasti kiinnittynyt. Ja luultavasti leikkaus on jo parin vkon sisällä. Sanoi myös, et joudutaan ehkä ottaa lapsivesipunktio, et nähdään keuhkojen tilanne. Mutta et tästä päätetään to ku menen uudellleen äippäpolille.

Hemoglobiini laskenu 118 -> 111:sta raudan syönnistä huolimatta, ja toi verenvuoto vielä kai laskenu sitä. Verenpaine oli sentään laskenu, oli joku 125/77 tms..

Tänään sitte ku lääkäri kävi niin pohti ja pohti ja pohti, et päästääkö mut himaan, kun supistukset on muuttunu kivuliaimmiks ja heti pitää mennä takas jos tulee verta tai supistaa..

Vauva on edelleen perätilassa mutta voi hyvin ja riehuu. Ei tykkää yhtään ku otetaan sitä sydänkäyrää..

Että tällaista tälla kertaa.. Nyt ei saa yhtään mitään tehdä enkä tee. Mies on luvannu tehdä kaiken. Kai seki nyt tajus että tää on oikeesti vakavaa..

Teen juttuja en nyt jaksanu lukea, sori.. Ajattelin vaan tulla ilmoittaa, et hengissä ollaan ja yhdessä koossa edelleen..

Sanna ja Nipsu 33+4

Voi ei mikä mies! Mulla nousee karvat NIIN pystyyn! Että joku kehtaa toista haukkua!!! Alemmuuskompleksi, sanon minä. Voisitko yrittää puhua hänelle? Eihän tuollaisessa suhteessa ole mitään järkeä! (Ja anteeksi, ei siis ole tarkoitus tuomita ketään, varsinkaan sinua Hilla, mutta tällaiset asiat saa mut vain kiehumaan; oon nähnyt tarpeeksi vastaavaa omassa lähipiirissä enkä toivoisi sitä kenellekään!).

Halit ja jaksamista!

Niksuliina

Sanna-78 Hyvä että olet kunnossa :hug:

Niksuliina
kiitos :hug: Emme ole yhdessä, mutta nyt taas jonkin aikaa ollut niin, että mies haluaa ja ei halua ja haluaa ja ei halua :ashamed: . Itse tiedän että meistä ei tuu mitään, mutta tää raskausaika on ollut niin raskasta, koska lasten isä on ihan kamala. Hän ollut väkivaltainen, nyt odotusaikanakin kun on meillä ollut niin jos jostain suuttunut niin on repinyt hiuksista tai potkinut. (Niin tiedän, kuullostaa kamalalta) ja toivonkin että päästään lopullisesti eroon hänestä vauvan synnyttyä, jos ei muuten niin pakkohan mun on poliisit tähän vetää. On liian raskasta. Nyt tällä hetkellä tuo henkinen väkivalta on ollut vaan sitä mitä hän tehnyt, tiettyyn pisteeseen asti oon antanut olla ja oon ollut kun en kuuliskaan, mutta sit kun hän tietää miten minua saa satutettua, iskee tietysti niihin kohtiin :'(
Lapsiaan hän saa tavata, jos haluaa(esikoista tapaa ainakin tällä hetkellä ) , mutta muuten kun sais tämän loppumaan ja pystyis jatkamaan eteenpäin, ilman että hän "roikkuis". Tiedän että olen onnellinen yksin lasten kanssa, hetki jo menikin että pystyin ilota vain esikoisesta ja raskaudesta. Toivossa eletään :heart: .

-Hilla- päiväunille..

Hilla; Sie se jaksat aina toistenkin juttuja kommentoida, vaikka omatkaan asiat ei kuulosta kovin hyvältä, siis tuon miehes osalta, tarkoitan.
Kovasti voimia siulle! Ja soittele lääkäriin jos tuo olo jatkuu, miulle sanoi terkka jo kun sanoin et välillä tulee migreenityyppisiä näköhäiriöitä(pari kertaa tän raskauden aikana tullut) niin pitää soitella, kun mulla nekin verenpaineet oli vähän koholla. Ettei just tuo raskausmyrkytys pääse yllättää..

Sanna; Huh huh, mikä reissu siulla ollut..Nyt vaan sitten koitat vaan olla, jospa se masukki malttais viel olla mahassa, ja että ehtisit sit hyvin sairaalaan jos lähtö tuleekin.
Toivottavasti se miehes nyt tosiaan tajus homman nimen..Kovasti jaksuja siullekin!

ON; En varmaan edelleenkään tunnista suppareita..on ollut vähän kipuja, alamahalla ja välillä -selässäkin, mut en oo kyl mahan kovuudessa huomannut mitään..liekkö nuo sit ees mitän oikeita suppareita?Tai siis edes harjoitussellaisia..
No, masukki liikkuu mukavasti ja eiköhän sitä sitten jossainaiheessa tajua lähteä, jos joskus olo hirmu kipeeks muuttuu.

Sanna: Mä jo ehdinkin tässä viikonlopun aikana miettimään,ettei vaan olisi sattunut mitään kun susta ei ole kuulunut...kun yleensä kirjottelet päivittäin. Kauheesti voimia ja nyt vaan lepäät etkä stressaa yhtään mistään. Nyt paat sen ukkos tekeen kaiken etkä ees kysy,että tekisitkö... varmasti todella pelottava kokemus sulle,voin vaan kuvitella. Oliko se lapsivettä mitä tuli housuihin?

Hilla:lle myös :hug: ja nyt et jää yhtään mietimään tollasen ääliön sanoja :kieh: Anna mennä toisesta korvasta ulos vaan vaikka tiedän,että vaikeetahan se on. Millanen tilenne teillä on,että asuuko lastesi isä jossain lähellä ja ootteko kuinka paljon tekemisissä? Ei ole pakko vastata jos et halua...

Liikelaskenta: En todellakaan ala liikkeitä laskemaan enkä edes ehtisi. Tai tilanne tietty eri silloin jos olisi kovin hiljaista...mutta varmasti kaikki tietää/vaistoaa koska kaikki on hyvin kun vauva normaalisti liikkuu. Ja mulle ei neuvolasta ole edes puhuttu,että liikkeitä pitäisi laskea.

Meillä oli eilen ukon kanssa hauska hetki nukkumaan mentäessä kun se alkas mulle huumorimielellä sanomaan,että häntä sitten ärsyttää tuo sun huokailu...melkein heti sitten huokaisin ihan huomaamattani :D No,sitten mä aloin ns. huumoriotteella latomaan sille mikä mua ukossa ärsyttää ja ärsytys-listaanhan sitten kuului mm.se kun ajaa partaansa wc:ssä ja sitten on lavuaarin reunat märkänä ja vettä lattiallakin ja se kun ei pyyhi pöytää syömisensä jäljiltä jne jne. Molempia alkas vaan naurattaan :LOL: Mutta kaikki oli totta mitä mä sanoin B) Minäkö nipo? :saint: :LOL:

Sain eilen kaverilta pussillisen vaavin vaatteita. Oli muutamat 50cm potkarit ja bodytkin mukana =) Voi olla,että pienet heti alkuunsa! Huomenissa alkaa Kaapon vaatteiden peu. Tänään heitän koneeseen tuon turvakaukalon kankaan...hyvä alku sekin =)

LilliM+Kaapo 32+4

Sanna: :hug: mäkin mietin just tänään aamulla että missähän mahdat olla kun et oo pariin päivään kirjotellu. Aikamoista koettelua on sullakin tämä raskausaika ollut, mutta onneks sullakin viikkoja jo noin paljon! toivotaan että kaikki menee hyvin ja vauva pysyis sisällä vielä ainakin sen 2 viikkoa ennen keisarinleikkausta! :hug: ja hyvä jos miehes vihdoin tajus, että nyt on tosi kyseessä.

hilla: :hug: mä ihailen sun jaksamista lastesi isän pelleilyjen kanssa! Annat nyt todellakin mennä kaiken toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sen ihmisen sanomisilla ei ole merkitystä, koska itse tiedät ettei varmasti ole niin kuin hän sua haukkuu tms. Etkä anna sen satuttaa itseäs! :kieh: :hug:

Multakin pääs tossa taas itku, kun sattuu selkään niin paljon. mies yritti kovasti helpottaa oloa, vaikka oli itse just lähdössä autonäyttelyyn. No, se kuitenkin haki pakkasesta kylmäkallen ja kieto sen selkäni ympärille ja lupas hieroa kun tulee kotiin. Kielsi multa nyt KAIKEN, hän kuulemma hoitaa tästä edespäin tän talouden. Oon jotenkin niin otettu kun toinen yrittää parhaansa että sais tän kivun pois ja että ei olis niin kipeä. No, tossa nyt kuitenkin tekemisen puutteessa aloin silittämään vauvan sängyn lakanoita ja virhehän se oli. :kieh: nyt on koko selkä ihan tulessa. Mä en vaan yksinkertasesti osaa olla tekemättä mitään ja sitten se kostautuu.

Ehkä mä lähden nyt valittamasta ja meen vaikka syömään...

H82 33+5

Sanna-78: Tosi hurjalta kuulosti tuo sinun viimeisin sairaalareissu!!! Huh huh! Toivottavasti kaikki menee tästä eteenpäin hyvin, eikä tule uusia kauhistuksia! Voimia sinulle :hug:

Hilla: Sinulle myös kovasti voimia! Väkivalta parisuhteessa (fyys. ja henk.) ovat tosi kurja asia nimim. kokemusta on. Sellainen ihminen joka suhteen aikana on ollut taipuvainen täysin asiattomaan käytökseen, helposti jatkaa sitä suhteen jälkeenkin tilaisuuden tullen... Voisitko saada apua jaksamiseen jostain vertaistukiryhmästä tms? Muista, että ihminen joka kohtelee toista kuvaamallasi tavalla on sairas ja tarvitsee apua MUTTA sinun tehtäväsi ei ole toimia auttajana! Iso voima :hug: Toivottavasti en ollut liian tungetteleva tällä kommentillani?!?

Minä alan jo toivoa harjoitussupistuksia! Minulla niitä oli aivan liian aikaisessa vaiheessa vaikka kuinka, mutta nyt vain silloin tällöin. Ärsyttävää! :headwall: Olen kuullut niin paljon juttuja käynnistetyistä synnytyksistä, että toivoisin oman kehon hoitavan ihan itse tuon paikkojen riittävän pehmenemisen ja aukeamisen. Muutenkin alkaa kypsyttää tämä mahan kanssa oleminen niiiiiin paljon! Hengittäminen on hankalaa ja hyvän asennon löytäminen se kai suurin ongelma on. Istuminen:ei hyvä, seisominen:ei hyvä, makaaminen:ei hyvä, liikkuminen: ei hyvä... Jatkuvasti saa veivata itseään suuntaan tai toiseen että edes hetken olisi sellainen jotenkin miellyttävä fiilis. Ja tämä väsymys! Minusta tuntuu kun olisi iskenyt sellainen kestoväsy. Vaikka saisi nukuttua, aina väsyttää eikä jaksa tehdä oikein mitään. Ulkoilu ei auta, mikään ei tunnu auttavan. Toivon tämän odotuksen loppuvan pian! Kuinkakohan kypsä sitä onkaan sitten kun menee jo yli la:n??? Olen aivan varma, että kärvistelen mahan ja kipujen kanssa vielä marraskuun lopulla, kunnes synnytys sitten päätetään käynnistää...

Kai tässä pitäisi ruveta siivoilemaan...

Donu 35+0

Kiitos teille kaikille ihanista viesteistä :hug: Itkun keskeltä täällä yritän niitä lukea.
Mies asuu 40km:n päässä meistä ja hänellä tapaamisoikeus tyttöön.
Meillä on ollut vaikeuksia "suhteen" aikana alusta asti.
Tyttöä odottaessahan hän minut jätti toisen löytäessään, mutta jotenkin leperteli minut takaisin tytön ollessa n. vuoden. Se aika jo oli ihan helvettiä. Miehen uusi piinasi minua koko raskausajan viesteillä ja soitoilla.

No aika pian kun olimme uudestaan aloittaneet suhteen niin tuli miehen naisseikkailut ja henkinen ja fyysinen väkivalta. Niillä oli osuutta siihen etten uskaltanut tai osannut lähteä siitä suhteesta. Tai lähdinkin, monesti, mutta aina palasin, koska miehen mielestä kuului olla yhdessä kaiken jälkeen kun lapsikin oli.
Koko -06 vuosi oli raskas, välilllä meni hyvin, mutta aina vain sen jälkeen kun oli ollut kauhea riita, mies oli "kurittanut" mua tai muuta.
Sit alkoi uhkailut, "jos kerrot jollekin niin sun käy huonosti ja vien lapsen pois sulta". Tiesin että se ei ole mahdollista, lapsi oli ja eli minun luonani ja hän oli se "sairas" osapuoli. Olin niin monen riidan päätteeksi päättänyt että teen hänestä ilmoituksen poliisille, mutta en vain saanut sitä rohkeutta, sellasessa paineessa elin :ashamed: . Monen onkin varmasti vaikea ymmärtää, miksi pysyttelin tuossa tilanteessa, mutta ulospääsyä ei tuntunut olevan, oli vain maahan lyöty itsetunto ja äiti joka tämän kaiken keskellä yritti jatkaa elämää.
Tilanne rauhottui alkuvuodesta -07 kun mies muutti hetkeksi asuntolaan työn vuoksi, välimatkaa oli ja näimme vain harvakseltaan..
Tässä välissä kerroin myös kaiken vanhemmilleni ja isäni vei minut poliisilaitokselle, jossa tein ilmoituksen hänestä. Voi kun olisin kaikkien niiden riitojen jälkeen käynyt lääkärissä ja näyttänyt mustelmat niin olisi todisteita.
No muutama kuukausi meni ja miea alkoi viihtyä meillä taas enemmän, tilanne oli rauhoittunut paljon, luulin. Silloin aloin odottamaan tätä kakkosta, sitä ei suunniteltu, mutta kaiken tämän keskellä olin onnellinen. Olin yhden kanssa ollut yksin ja tiesin että myös tämän toisen kanssa tulin olemaan..
Muutamia kuukausia mies siinä oli, kunnes hän löysi uuden ja ehkä parempikin niin.. Ei hänen uudet suhteensakaan kauaa aina kestä, tässä odotusaikanani niitä on tullut ja mennyt ja aina niiden välillä hän yrittää meidän elämään takaisin. Mutta nyt olen päättänyt olla niin vahva, että takaisin en ota. Vaikka hänen mielestään minulla ei ole päätösvaltaa, jos hän haluaa vauvan synnyttyä mukana olla niin kuulemma silloin hän on. Olen ajatellut että otan lähestymiskiellon jos samat uhkailut ja haukkumiset jatkuu vielä kauan.

Tulipa pitkästi juttua, tässä lyhkäisyydessään. En ole viittinyt hirveesti kirjotella tästä kun on niin ikävä tilanne :'(

-Hilla-

Voi hilla, on sulla ollu/on kestämistä :hug: Mä valitettavasti tiedän miltä susta tuntuu. Ollut ihan samanlaisessa tilanteessa ja mä en päässy lääkäriin näyttää mustelmia jne ku se mies ei päästäny mua silmistään juuri hetkeksikään, tuli välillä meinaan "tarkastaa" et olin töissä niin ei siinä oikeen lääkäriin pääse ja lopulta ku kyttikselle kuristamisen ja tajun menettämisen jälkeen pääsin, niiin eihän mulla ns näkyviä vammoja ollu..

Sitä, onko ollu lapsivettä vai ei, ei voitu testata, kun tuli sitä verta..

Tossa just kattelin, et minkä kokoinen suurinpiirtein on rv 36-37 tietämillä vauva ja eihän mulla hirveesti ole mitään 50cm vaatteita ja sitä pienempiä ei yhtään. Toiv. saan jonku koko arvion to ku pitäis ainakin se leikkausaika saada niin osais sitte hankkii tarpeeks pieniä vaatteita..

Nyt on makkarinki lattia valmis, jalkalistat puuttuu, mut se nyt on pikku homma..

Niin joo ja Nipsu edelleen perätilassa ja kuulemma todella alhaalla. Seki vähän huolestutti lääkäriä, siis et on niin alhaalla..

Enpä ole nyt mitään tehny, maannu sohvalla ja syöny karkkia :LOL: Sairaalassa oli niin pahaa ruokaa.Lupas toi äijä hakee mulle Big Mac-aterian ku on toi Mäkkäri tossa vieressä :D

Äiti tulee huomenna, se on niin kauheen huolissaan niin tulkoon sitte, vaikka silläkin se polvi vaivaa..

Ristijäisistä oli jotai juttuu ollu. Riippuu nyt kauheesti siittä koska syntyy ja koska pääsee kotiin, mut joka tapauksessa ennen joulua olis tarkoitus..

Sanna ja Nipsu 33+4

Voi Hilla,koita nyt sinnitellä :hug: Mulla ei mitään muuta neuvoa ole kuin,että älä ota tollasta "miestä" nurkkiisi asumaan. Tiedän,täältä on helppo neuvoa ja kun itsellä ei ole kokemusta väkivaltaisuudesta...paitsi mun sisko eli monta vuotta väkivaltaisen miehen kanssa ja turpiin tuli aina välillä. Onneksi pääsi lopulta eroon siitä ukosta :kieh: Täydet sympatiat kyllä täältä ja vielä kun jaksat olla aina niin positiivinen kaiken suhteen ja kannustaa meitä muitakin samalla. Mun puolesta voit kirjoitella täällä tunteistasi ja ajatuksistasi aina kun siltä tuntuu,mä jaksan kyllä lukea =)

(.) Sanokaa nyt joku mulle,että lopeta toi mässäily :kieh: :LOL: :headwall: Oikeesti,mä oon s-y-ö-n-y-t koko hemmetin viikonlopun :p Tai enemmänkin herkutellut ja ahminut kaikkea mitä ikinä mieleni on tehnytkin!! Kiva mennä ensi viikolla neuvolan puntariin tuomiolle :ashamed: :ashamed:

LilliM

Voi Hilla, melkein itku tuli tuota lukiessa..kaikkee sitä saakin ihminen kestää :( Koita tosiaan antaa noiden miehen juttujen tulla ja mennä ohi, ja koita päästä moisesta eroon..vaikka helppohan se on sanoa kun ei oo vastaavaa itse kokenut.Voimia kuitenkin!

Muille kans, tsemppiä kipujen ja muiden kanssa!

Hillalle Iso :hug: ja paljon voimia. Mies tuossa kurkki olan yli ja sanoi että joutais sukukalleuksistaan hirttää moinen miehenkuvatus (anteeksi kielenkäyttöni, suora lainaus miehen kommentista).

Kotiutumisvaatteet vauvalle Mietin tuossa, että kun pienimmät on 56 cm ja valtaosa 60 cm kuten äitiyspakkauskessa tulleetkin, niin onko vallan hassua jos kotiudumme äp:n vanupuvussa (onks peräti 70 cm) tai tarvittaessa äp:n toppiksessa (68 cm) ja sinne alle 56 cm setti? Siis jos ns. "normaalikokoinen" vauva.. Kun toisaalta mietittynä ei viittis hirveesti ostaa pientäkään jos onkin isokokoinen vauva syntyessään vaan ennemmin ostais sit kun on jo maailmassa tämä kyytiläinen :)

HT ja veturi 36+2

moi!

SANNA-78: mä kanssa oon tässä miettiny missä oot ollut kun yleensä oot päivittäin kirjotellu . Otat nyt vain rauhallisesti ja toivotaan että Nipsu pysyy vielä hetken masussa :hug: :hug:
Uskon että oot varmasti julmetusti pelästyny sillon yöllä!!

Samoin HILLALLE: :hug: , tiedän kokemuksesta tai ainakin luulen tietäväni miltä susta tuntuu. Täällä voit kirjotella ihan miten itestäs vain tuntuu, uskon että moni jaksaa lukea niitä kirjotuksia.
Voimia sulle ! :hug:

HE82: ai ei , no niin oon vähän aatellutkin kun ei oo mitään sellasesta ollut yhtään puhetta
:eek:
Miten täällä sittten toimitaan vai toimitaanko mitenkään? Siis kyselläänkö sairaalaan mitään tietoja esim. hätäkasteeseen tai ns. toivelistaan synnytykseen?

DJ MUSSUKKA: niikuin HE82 sanoi niin ei näköjään sitten täälläpäin tuollaista ole ollenkaan :whistle:

Musta kyllä joo tuntuu että vauva on laskeutunu tosi hyvin jo! ja hyvin painaa sitä rakkoa että HILLA on vissiinkin oikeessa, taitaa se vauva siellä painaa. toivottavasti ainakin että kaikki ois sen suhteen ok :whistle:
inhottava tunne vaan..

Nyt ei oo taas tänään ollu noita kramppeja,tosin en oo paljoo kävelly..saas nähä millon niitä sitten tulee taas :O Kun näin vielä puhun..

Mä oon tässä pohdiskellu että puuttuuko vauvalta vielä mitään mutta ei kai enään..tutit yms pitäis pestä vielä/ tai siis keittää.. mutta sen kai ehtii myöhemminkin,
Sairaala kassia oon koittanu laitella valmiiks.. rintakumin ja tutin oon sinne jo saanu ja sit jotain omii hygieniatarvikkeita. Vaatteista en niin tiedä kun oon aatellu jos siellä ois suurimmaks osaks ainakin sairaalan vaatteissa minä että vauva ja niillä millä meen niin tulisin poiskin. Voihan sitä tietty pyytää että miekkonen tois jotain vaihtovaatetta ,tosin epäilen että löytää mitään mun vaatteita kun hyvä edes jos tietää omiensa paikkaa :D
vauvan vaatteet on vielä harkinnassa että otanko mukaan vai tulisko kaukakalossa perässä.

Ootteko muuten aatellut että ottasitte, jos mahd. Perhehuonetta vai miten?
Mä toisaalta haluisin.. oon alkanu mietti oisko haikaranpesään pitäny mennä mut se nyt sitten jäi.
Mä en vaan tykkää olla tollasissa paikoissa öitä yksin :D :/
no pitää varmaan kattoo tilanteen mukaan.. kun niitäkään välttämättä oo aina saatavilla.

Mutta jos sitä vaikka lähtis nyt syömään vielä jotain, nälkä vaivaa :wave:

HT; Meillä oli esikolla, vaikka onkin huhtikuussa syntynyt, tuo ä-pakkauksen toppapuku päällä kotiutuessa.
Muistan viel kun kattelin sairaalan ikkunasta ku aurinko paistoi ja oli niin ihanan keväinen päivä..sitten, ku oltias lähdetty kotiin, nii yks lääkäri viel pelotteli että vauvalla kuului joku sivuääni sydämestä eikä voitukaan lähteä vaan seuraavana aamuna piit toisen lääkärin tulla kuuntelee.
No tää toinen lääkäri sanoi et ihan normaalilta kuulostaa ja päästiin kotiin..
Kuinkas sattuikaan, sinä päivänä satoi räntää ja tuuli ihan hirveesti. Soitin sit miehelle viel että ota vaan sekin toppapuku mukaan, ettei vaan pieni kylmä. Ei kyl ollu kun muutama metri autolle ja autolta kotiovelle, ja oli vauva hauskan näkönen ku pienellä vaan nenänpää näkyi sielt puvun sisältä, mut eipähän ainakaan kylmäny :)
Nii ja tuon puvun alla oli se kevytvanupuku ja sit jotku normivaatteet viel.

Nita; Mie oon kans miettiny et se perhehuone ois kiva, pelkästä ajatuksesta tulee hirmu ikävä esikkoa ja miestä kans. Mut voi olla et siltikin joudun siel osastolla olee "yksin", vaikka kyl viimeks tuo osastolla olo ei mitään luksusta ollu, ku en osannu yhtään rentoutua siel, ku hirveesti porukkaa kulki koko ajan ympäriinsä siinä yms. Voi olla et jollekin muulle tuokin osastolla olo onnistuu hyvin, mut minuu rupes vaan ahdistaa, enkä saanu oikeen levättyy.

Mut nyt lopettelen höpötykset ja painun telkan eteen :)

Yhteistyössä